Proses demokrasi sekali lagi teruji pada 5 Mei ini apabila 13,268,002 pemilih berdaftar berhak mengundi pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) bagi menentukan wakil rakyat di 222 kerusi Parlimen dan 505 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).
Kematangan dan kewarasan pengundi bakal menentukan sesebuah kerajaan secara adil.
Sejak era Yunani, demokrasi mengalami pelbagai perubahan, selaras perkembangan tamadun manusia. Abraham Lincoln mengandaikan demokrasi sebagai pemerintahan daripada rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat.
Ia diperjelaskan oleh Charles Costello bahawa demokrasi adalah sistem sosial dan politik, dengan kekuasaan pemerintah yang dibatasi hukum dan kebiasaan untuk melindungi hak perseorangan warga negara.
Keadaan ini mendorong pembahagian kuasa dalam proses demokrasi membabitkan tiga cabang utama iaitu pemerintah (eksekutif), perundangan dan kehakiman. Ketiga-tiga cabang berkenaan mempunyai bidang kuasa tersendiri dan tidak boleh mempengaruhi pihak lain.
Amalan di Malaysia, eksekutif sebagai tunjang kuasa rakyat menjalankan tugas selaras mandat diberikan menerusi pilihan raya.
Kuasa rakyat tidak boleh dicabar oleh kuasa perundangan dan kehakiman, seperti juga rakyat tidak boleh menggugat mana-mana kuasa yang bukan hak mereka.
Hak rakyat amat besar dalam proses demokrasi moden. Rakyat bukan sekadar keluar mengundi dan menentukan sesebuah kerajaan dibentuk, juga memastikan kerajaan boleh ditewaskan jika aspirasi mereka bertentangan dengan apa dilakukan eksekutif.
Pengalaman PRU-12 yang membabitkan lima negeri dikuasai pakatan pembangkang tidak berlaku secara spontan. Ia ada kaitan dengan sentimen dan isu semasa yang membabitkan perubahan pimpinan di Kedah, Perak, Selangor dan Pulau Pinang. Kelantan kekal dikuasai PAS sejak 1990.
Kuasa rakyat menentukan demokrasi kekal subur, seperti juga kuasa rakyat yang mengekalkan Terengganu dan Perlis dikuasai Barisan Nasional (BN).
Pelantikan jawatan Menteri Besar sepatutnya bukan isu besar. Calon yang layak bagi negeri beraja tentunya warga negara beragama Islam, Melayu dan mewakili parti yang mendapat kuasa majoriti di DUN. Bagaimanapun ada beberapa kes pelantikan Menteri Besar tergendala apabila tidak mendapat restu pihak istana.
Perkara 14 (2) Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu, mencatatkan calon yang layak dilantik Menteri Besar hendaklah seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Terengganu (ADUN) yang mendapat kepercayaan kebanyakan ADUN. Kuasa istana menentukan calon yang layak mendapat persetujuan majoriti ahli DUN.
Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Johor 1885 pula memaktubkan hanya Melayu dan beragama Islam layak mentadbir negeri. Perkara 34 Undang-undang Tubuh berkenaan memperuntukkan kuasa mutlak Raja (Sultan) melantik Menteri Besar. Ini bermakna Sultan berkuasa memilih seorang Menteri Besar dan tidak semestinya patuh arahan parti yang menguasai DUN.
Jika tafsiran ini diterima pakai, akan berlaku polemik siapa yang layak menentukan Menteri Besar di sesebuah negeri? Rakyat atau parti yang menguasai majoriti DUN atau istana?
Isu ini memerlukan kajian terperinci kerana kekecohan kes pelantikan Menteri Besar, calon Menteri Besar dan Setiausaha Kerajaan Negeri pernah berlaku beberapa kali sebelum ini. Tiada jaminan ia tidak berlaku lagi kerana tafsiran Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri dan Perlembagaan Persekutuan kurang jelas.
Ketika ada pihak mengharapkan undi untuk kedaulatan demokrasi itu sendiri, polemik pelantikan Menteri Besar boleh berlaku berulang kali apabila saranan pihak majoriti tidak semestinya mendapat perkenan.
Kita yakin semua pihak akur dengan kuasa rakyat kerana demokrasi hanya menentukan penubuhan sesebuah kerajaan berasaskan suara majoriti dalam DUN.
Pelantikan ketua pentadbir negeri mesti mendapat perkenan istana bagi melancarkan pentadbiran dan mengelakkan krisis di antara kerajaan negeri dan institusi itu sendiri.
Pada peringkat Persekutuan, Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua negara secara undang-undangnya menganggotai badan perundangan, eksekutif dan kehakiman.
Baginda mempunyai kuasa budi bicara melantik Perdana Menteri daripada mana-mana ahli Dewan Rakyat yang pada hemat baginda mendapat kepercayaan. Baginda boleh menggunakan kuasa budi bicara membubar Parlimen sekiranya ada permintaan Perdana Menteri.
Perkembangan yang berlaku pada peringkat Persekutuan perlu dicontohi peringkat negeri. Kecenderungan menidakkan keputusan majoriti boleh menghidupkan semula krisis Perlembagaan. - Berita Harian, 15 April 2013
Kematangan dan kewarasan pengundi bakal menentukan sesebuah kerajaan secara adil.
Sejak era Yunani, demokrasi mengalami pelbagai perubahan, selaras perkembangan tamadun manusia. Abraham Lincoln mengandaikan demokrasi sebagai pemerintahan daripada rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat.
Ia diperjelaskan oleh Charles Costello bahawa demokrasi adalah sistem sosial dan politik, dengan kekuasaan pemerintah yang dibatasi hukum dan kebiasaan untuk melindungi hak perseorangan warga negara.
Keadaan ini mendorong pembahagian kuasa dalam proses demokrasi membabitkan tiga cabang utama iaitu pemerintah (eksekutif), perundangan dan kehakiman. Ketiga-tiga cabang berkenaan mempunyai bidang kuasa tersendiri dan tidak boleh mempengaruhi pihak lain.
Amalan di Malaysia, eksekutif sebagai tunjang kuasa rakyat menjalankan tugas selaras mandat diberikan menerusi pilihan raya.
Kuasa rakyat tidak boleh dicabar oleh kuasa perundangan dan kehakiman, seperti juga rakyat tidak boleh menggugat mana-mana kuasa yang bukan hak mereka.
Hak rakyat amat besar dalam proses demokrasi moden. Rakyat bukan sekadar keluar mengundi dan menentukan sesebuah kerajaan dibentuk, juga memastikan kerajaan boleh ditewaskan jika aspirasi mereka bertentangan dengan apa dilakukan eksekutif.
Pengalaman PRU-12 yang membabitkan lima negeri dikuasai pakatan pembangkang tidak berlaku secara spontan. Ia ada kaitan dengan sentimen dan isu semasa yang membabitkan perubahan pimpinan di Kedah, Perak, Selangor dan Pulau Pinang. Kelantan kekal dikuasai PAS sejak 1990.
Kuasa rakyat menentukan demokrasi kekal subur, seperti juga kuasa rakyat yang mengekalkan Terengganu dan Perlis dikuasai Barisan Nasional (BN).
Pelantikan jawatan Menteri Besar sepatutnya bukan isu besar. Calon yang layak bagi negeri beraja tentunya warga negara beragama Islam, Melayu dan mewakili parti yang mendapat kuasa majoriti di DUN. Bagaimanapun ada beberapa kes pelantikan Menteri Besar tergendala apabila tidak mendapat restu pihak istana.
Perkara 14 (2) Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu, mencatatkan calon yang layak dilantik Menteri Besar hendaklah seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Terengganu (ADUN) yang mendapat kepercayaan kebanyakan ADUN. Kuasa istana menentukan calon yang layak mendapat persetujuan majoriti ahli DUN.
Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Johor 1885 pula memaktubkan hanya Melayu dan beragama Islam layak mentadbir negeri. Perkara 34 Undang-undang Tubuh berkenaan memperuntukkan kuasa mutlak Raja (Sultan) melantik Menteri Besar. Ini bermakna Sultan berkuasa memilih seorang Menteri Besar dan tidak semestinya patuh arahan parti yang menguasai DUN.
Jika tafsiran ini diterima pakai, akan berlaku polemik siapa yang layak menentukan Menteri Besar di sesebuah negeri? Rakyat atau parti yang menguasai majoriti DUN atau istana?
Isu ini memerlukan kajian terperinci kerana kekecohan kes pelantikan Menteri Besar, calon Menteri Besar dan Setiausaha Kerajaan Negeri pernah berlaku beberapa kali sebelum ini. Tiada jaminan ia tidak berlaku lagi kerana tafsiran Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri dan Perlembagaan Persekutuan kurang jelas.
Ketika ada pihak mengharapkan undi untuk kedaulatan demokrasi itu sendiri, polemik pelantikan Menteri Besar boleh berlaku berulang kali apabila saranan pihak majoriti tidak semestinya mendapat perkenan.
Kita yakin semua pihak akur dengan kuasa rakyat kerana demokrasi hanya menentukan penubuhan sesebuah kerajaan berasaskan suara majoriti dalam DUN.
Pelantikan ketua pentadbir negeri mesti mendapat perkenan istana bagi melancarkan pentadbiran dan mengelakkan krisis di antara kerajaan negeri dan institusi itu sendiri.
Pada peringkat Persekutuan, Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua negara secara undang-undangnya menganggotai badan perundangan, eksekutif dan kehakiman.
Baginda mempunyai kuasa budi bicara melantik Perdana Menteri daripada mana-mana ahli Dewan Rakyat yang pada hemat baginda mendapat kepercayaan. Baginda boleh menggunakan kuasa budi bicara membubar Parlimen sekiranya ada permintaan Perdana Menteri.
Perkembangan yang berlaku pada peringkat Persekutuan perlu dicontohi peringkat negeri. Kecenderungan menidakkan keputusan majoriti boleh menghidupkan semula krisis Perlembagaan. - Berita Harian, 15 April 2013
No comments:
Post a Comment