Pages

Wednesday, August 07, 2013

PAS akan hadapi krisis pimpinan

DIN AYAM fenomena menarik
dalam percaturan kuasa PAS.
Persaingan golongan ulama dan profesional sekali lagi menjadi perdebatan terbuka menjelang  Muktamar Tahunan PAS kali ke-59 pada 22 hingga 24 November di Selangor.

 Lebih memeranjatkan, menantu Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang, turut dikaitkan sebagai penggerak utama untuk menyingkir golongan profesional dalam parti.

 Menuduh Zaharudin Muhammad sebagai menantu presiden parti paling berkuasa menimbulkan perdebatan terbuka kerana beliau terpaksa memainkan peranan bagi memastikan PAS dan mentuanya tidak terancam dengan kehadiran golongan yang disifatkan antiulama.

Sebelum ini, beberapa ahli PAS mengaitkan Zaharudin yang dikenali sebagai ‘Din Ayam’ sedang berusaha melumpuhkan pesaing Hadi dalam parti.

 Ada yang mendakwa ancaman dalam parti lebih besar berbanding kritikan terbuka UMNO yang menjadi seteru siasah PAS sejak dekad 1950-an.

Sejak beberapa tahun lalu kehadiran tokoh bukan ulama seperti Khalid Abdul Samad, Mohamad Sabu, Salahuddin Ayub, Datuk Husam Musa, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan Dr Mohd Hatta Ramli sebagai ancaman secara langsung terhadap pimpinan ulama.

Walaupun mereka berjasa kepada PAS, termasuk memegang jawatan penting dalam parti dan menang pilihan raya, tindak-tanduk mereka menimbulkan perasaan tidak senang dalam kalangan ulama.

Kenyataan lawak Mohamad Sabu yang menyokong perjuangan tokoh komunis seperti Mat Indera dianggap cabaran paling besar terhadap PAS yang selama ini mendakwa sebagai parti yang memperjuangkan Islam.

Lebih membimbangkan PAS apabila beberapa kenyataan Khalid yang dianggap bertentangan dengan prinsip dan kepentingan perjuangan dalam pembangkang.

Mereka tidak mahu individu seperti Datuk Dr Hasan Ali dan Nasharudin Mat Isa yang dituduh ejen UMNO berulang yang akhirnya menimbulkan masalah kepada parti. 

Tuduh menuduh dalam PAS juga berlaku ekoran kekalahan calon pembangkang di kawasan Kota Damansara pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) yang dikaitkan berpunca daripada parti itu. Pembangkang juga berlawan sesama sendiri di Sungai Acheh, Labuan dan Bukit Besi kerana PAS dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak sependapat. Menantu Hadi dituduh campur tangan dalam pemilihan calon menyebabkan pencapaian PAS merosot.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Temerloh yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Hassan Tantawi, mempertahankan Zaharudin sebagai bukan penyebab kekalahan di beberapa kawasan penting. 

Ahli PAS, Mohamad Abdullah, menulis beberapa surat terbuka kepada Mursyidul Am, Datuk Nik Aziz Nik Mat, dengan mendakwa ramai tokoh yang mempergunakan parti untuk kekayaan peribadi.
Beliau mendakwa Nasruddin mempunyai gaya hidup mewah yang bertentangan dengan perjuangan PAS. Zaharudin pula dituduh menantu paling berkuasa. Anak Nik Aziz, Nik Mohamad Abduh yang juga Timbalan Ketua Pemuda PAS dan Ahli Parlimen Pasir Mas juga dituduh hidup mewah berbanding cara hidup sederhana bekas Menteri Besar Kelantan itu.

Dakwaan itu menimbulkan keributan dalam PAS, sekali gus mengulangi konflik dalaman seperti pada 1980-an yang memaksa bekas Presiden PAS, Tan Sri Asri Muda, meninggalkan parti pada 23 Februari 1983 dan menyertai UMNO beberapa bulan kemudian.

Sebagai sebuah gerakan siasah yang berpengalaman, PAS sepatutnya sudah mempunyai jati diri dalam memperjuangkan dasarnya. PAS dua kali mentadbir Kelantan iaitu pada 1960 hingga 1978 dan 1990 hingga kini. Parti berkenaan juga dua kali mentadbir Terengganu dan kini mempunyai 15 kerusi berbanding 17 dimiliki Barisan Nasional (BN) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu.

Pengalaman siasah sepatutnya mematangkan PAS bagi menjadi tunjang pembangkang. Malangnya pergeseran sesama sendiri menyebabkan ahli bimbang PAS tidak lagi relevan bagi menghadapi cabaran pada dekad mendatang.

Muktamar PAS tahun ini tentunya menjadi medan serangan peribadi secara terbuka. Sekarang sudah banyak blog dan portal berita yang saling menyiarkan kenyataan bercanggah di antara satu sama lain. Kelemahan PAS akan memberi kesan kepada pakatan pembangkang yang mempunyai 89 kerusi Parlimen berbanding 133 milik BN. Dengan persoalan yang timbul sekarang, masih perlukah PAS dikenali parti ulama? - Berita Harian, 7 Ogos 2013

No comments: