Pages

Wednesday, August 21, 2013

100 hari tiada apa-apa di Kelantan

STADIUM dibina Mac... Mac tahun 2020 atau 2030?
 Rakyat Kelantan masih menanti perubahan yang bakal dibawa pentadbiran PAS sekarang, tapi semuanya masih misteri. Lebih 100 hari pentadbiran Datuk Ahmad Yaakob, keadaan di Kelantan tidak banyak berubah. Dulu pernah dicanangkan Lebuh Raya Rakyat (LERAK) oleh Datuk Husam Musa, kini lenyap selepas beliau tidak terpilih sebagai ahli EXCO.

  Pentadbiran Datuk Nik Aziz Nik Mat  pernah meriuhkan isu pembinaan Bandar Sukan Bukit Merbau yang kononnya membabitkan pembinaan stadium sukan bertaraf antarabangsa dan dilengkapi sebuah masjid yang boleh memuatkan ribuan jemaah. Sehingga kini projek berkenaan sepi selepas Mursyidul Am PAS tidak lagi memegang kuasa. Apakah projek berkenaan sudah berkubur dan dulu sekadar gimik murahan untuk pancing undi semata-mata?

  Kita hairan kenapa PAS tidak meneruskan projek berkenaan sedangkan rakyat Kelantan terkenal dengan sokongan kuat terhadap pasukan bola sepak The Red Warriors (TRW) yang menyaksikan tahun lalu membolot semua piala utama dalam Liga Malaysia iaitu Liga Super, Piala FA dan Piala Malaysia.

  Di mana-mana saja di negeri Cik Siti Wan Kembang itu, jersi dan kemeja-T pasukan bola sepak Kelantan dipakai oleh penduduknya tanpa mengira majlis. Ini menggambarkan sokongan padu daripada penduduk terhadap pasukan bola sepak negeri, tapi malangnya mereka diberi harapan palsu apabila sebuah stadium yang kononnya serba lengkap sekadar kempen politik.

  Selama 23 tahun pentadbiran PAS di Kelantan, tidak banyak program pembangunan yang boleh memberi rahmat kepada rakyat. Penduduk Kelantan mengharapkan negeri berubah kerana sebagai wilayah yang dianggap serambi Makkah, perubahan harus berlaku dan menjadi contoh kepada negeri lain yang kononnya ditadbir golongan sekular.

  Malangnya ceramah politik lebih banyak berbanding  projek pembangunan untuk rakyat. Tazkirah Maghrib yang hampir setiap malam berlangsung di seluruh negeri sekadar menceritakan kejayaan Islam zaman silam di Asia Barat, Eropah dan Asia Tengah, tapi tidak dipraktikkan oleh pentadbiran yang ada sekarang.

  Lebih mengaibkan polemik  antara Husam dan Timbalan Menteri Besar, Datuk Nik Mohd Amar Abdullah masih berlanjutan. Bukan sekadar pembinaan  lebuh raya yang tidak mengikut perancangan, bahkan Nik Mohd Amar bagai mendedah helah sebenar punca pembinaan tertangguh. Kononnya kerajaan negeri masih pada peringkat penilaian oleh perunding baru.

  Jika dulu sudah gembar-gembur kononnya LERAK sudah dibina secara berperingkat, tapi kini masih peringkat kajian dan penilaian. Kenyataan siapa yang boleh dipakai sekarang – Husam atau Nik Mohd Amar?

  Isu terbaru yang menjadi polemik ialah pembinaan ratusan unit pangsapuri mewah di Tunjung, Seri Cemerlang, Jalan Hamzah dan di beberapa tempat strategik. Kononnya projek berkenaan dibina secara usaha sama syarikat kerajaan negeri dan swasta. Persoalannya siapa di sebalik perancangan projek berkenaan dan pihak swasta mana yang bakal mendapat manfaat?

  Sejarah politik PAS di Kelantan tidak pernah lekang dengan pergolakan dan salah guna kuasa. Era Tan Sri Asri Muda pernah dikaitkan isu pembalakan di Gua Musang menyebabkan berlaku krisis politik pada 1977 yang membawa konflik kumpulan 20 di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan.

 Krisis berpolitik menyebabkan pentadbiran kerajaan negeri digantung dan Kerajaan Pusat ketika pentadbiran Tun Hussein Onn terpaksa mengisytiharkan perintah berkurung di Kota Bharu dan Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) mentadbir Kelantan.

  PAS kalah teruk apabila hanya menang dua kerusi pada pilihan raya khas negeri pada 1978 yang memberi laluan kepada UMNO dan Barisan Nasional mentadbir Kelantan sehingga 1990.

  PAS menerusi kerjasama dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU) mentadbir  semula Kelantan pada 1990 hingga kini. Imej ulama dan hidup sederhana Nik Aziz tidak mampu membenamkan kritikan terhadap isu balak di hulu Kelantan. Penerokaan tanah di Lojing dan penguasaan balak menjadikan cerita 1977 berulang pada 2011 apabila banyak kawasan yang sebelumnya dilindungi, tapi diceroboh secara rakus.

  Bagi kebanyakan rakyat Kelantan, pembangunan perlu diteruskan walaupun sengketa politik dalam kalangan ahli PAS tidak dapat dibendung. 

  Taraf hidup perlu dipertingkatkan, tapi yang paling penting generasi muda memerlukan peluang pendidikan dan pekerjaan. Apa guna berpolitik, jika kalangan penyokong sendiri tidak cukup tanah untuk bercucuk tanam atau penduduk pantai yang menghadapi ancaman hakisan ombak tanpa tindakan sewajarnya dari kerajaan negeri. Kerajaan Pusat pula jangan lupakan rakyat Kelantan dan perlu membantu menjayakan pembangunan yang gagal dilakukan kerajaan negeri. - Berita Harian, 21 Ogos 2013

No comments: