Pages

Tuesday, August 13, 2013

Kelemahan kita punca mereka biadab

Ada yang mendewakan Malaysia negara Islam contoh. Islam pragmatis. Islam berdaya maju. Kita juga terkenal kerana penerapan nilai Islam dan kini dengan pendekatan wasatiyah. Sebelum ini, kita juga dikenali kerana konsep Islam Hadhari.

ANJING sebahagian daripada
isu bulan Ramadan 2013
 Islam memang agama syumul - bersifat menyeluruh dan sempurna. Undang-undang Islam bersifat universal dan sesuai untuk semua zaman. Namun, Malaysia dengan hampir 60 peratus rakyat beragama Islam masih mencari arah - di antara keperluan agama dengan kehendak globalisasi.

  Ia menjadi cabaran terhadap kewujudan perundangan Islam. Ia juga menjadi dugaan awam apabila isu agama menjadi bahan sensitif yang boleh menimbulkan polemik keagamaan secara berterusan.

 Mungkin kita terlalu banyak berbangga dengan kejayaan peribadi, tapi akhirnya kita juga yang rasa tergugat apabila isu agama menjadi bahan sindiran dan diperlekeh secara terbuka.

  Apabila usul penggunaan kalimah Allah dalam Bible versi Melayu diperdebatkan, isu agama sudah dirasuk dengan kepentingan siasah. Orang politik menyemarakkan nama Allah untuk mendapat sokongan massa. Ahli politik Melayu melatah kerana Allah yang seolah-olah menjadi hak eksklusif Islam dipergunakan pihak lain, sedangkan ramai penganut Kristian  di Sabah, Sarawak, Indonesia dan beberapa negara Arab  menggunakannya dalam kitab mereka.

  Polemik yang berterusan menggambarkan isu agama masih menjadi bara dalam politik Malaysia. Jika reda pun seketika, ia akan menjadi barah dalam daging dan bakal berulang pada masa yang lain.

  Sepanjang Ramadan tahun ini, ibadat puasa dicabar dengan pelbagai isu agama yang tidak berkesudahan.  Duta Vatican City ke Malaysia, Biskop Joseph Marino mungkin mempunyai niat tersendiri kerana menyatakan sokongan dalam isu penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian. Seperti biasa, ada yang melatah dan menunjuk perasaan, kemudian reda apabila paderi berkenaan minta maaf. Rakyat Malaysia mudah memaafkan orang lain, walaupun tiada jaminan isu sama akan berulang  pada masa akan datang.

  Lebih menghairankan, dasar terbuka yang kita amalkan seolah-olah memberi ruang pihak lain bertapak di Malaysia. Kononnya kebebasan agama yang mengundang Duta Vatican City ke Malaysia. Kita seharusnya sedar peranan duta sekali gus paderi. Mereka bukan sekadar menjalin persahabatan, bahkan pendirian keagamaan boleh mempengaruhi diplomasi di antara satu sama lain.

  Ketika Ramadan semakin penghujung, isu Syiah yang wujud sejak 40 tahun lalu meledak secara meluas. Kedah secara rasmi mengisytiharkan fahaman berkenaan sesat, walhal Majlis Fatwa Kebangsaan sudah lama mengharamkan ajaran berkenaan. Pertubuhan Syiah mendakwa 200,000 hingga 300,000 jemaah mereka di Malaysia. Empat institusi pengajian tinggi awam dikaitkan sebagai pusat penyebaran dalam kalangan siswa. Pelajar dan pensyarah asing didakwa terbabit.

  Lebih menghairankan kenapa isu lama sampai kini gagal diatasi? Kenapa kementerian terbabit membiarkan orang luar mempengaruhi rakyat Malaysia untuk menjadi sesat dan menyesatkan? Kenapa universiti tempatan tidak menghukum orang asing yang terbabit sejak dulu?

  Persoalan yang bertalu-talu menggambarkan kelemahan kita sendiri untuk bertindak tegas. Kita membiarkan keadaan menjadi parah, akhirnya menjadi heboh untuk seketika dan kemudian berulang lagi pada masa akan datang.

 Kerana kelemahan kita sendiri menyebabkan ada pihak yang tergamak mempersenda Islam. Apa yang dilakukan pasangan lucah Alvin Tan dan  Vivian Lee bukan tanpa alasan. Mereka tahu babi adalah haiwan yang menjijikkan dalam kalangan Islam. Mereka mempersenda ibadat Ramadan dengan sup babi sebagai ujian terhadap kebebasan berkreatif. Perbuatan menghina agama lain memang menyentuh sensitiviti dan mengundang tindak balas.

  Bayangkan kesannya jika perbuatan pasangan lucah berkenaan berlaku di Iran, India, Pakistan dan Afghanistan. Bayangkan pula nasib Maznah Mohd Yusof dan anjingnya jika kejadian berkenaan berlaku di negara lain? Bayangkan juga nasib  peserta ratu cantik yang dihalang memperagakan badan di pentas pertandingan? - Berita Harian, 13 Ogos 2013

No comments: