Pages

Thursday, August 29, 2013

Khalid Samad vs Haji Hadi


Pengaruh Anwar dibimbangi ancam golongan ulama PAS.
Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad mendakwa difitnah secara terbuka oleh ahli PAS apabila beberapa kenyataan terbuka tidak sehaluan dengan individu tertentu dalam parti.

 Khalid adalah tokoh PAS yang tidak membawa imej ulama seperti beberapa pemimpin di Pantai Timur dan utara Semenanjung. Beliau juga dianggap bayangan Anwar (Datuk Seri Anwar Ibrahim) dalam PAS, sekali gus boleh mencabar imej ulama yang dipertahankan sejak 1950-an.

  Unsur fitnah semakin ketara sehinggakan beberapa ungkapan yang tidak sepatutnya muncul dalam kalangan ahli PAS sendiri. Khalid mendedahkan dalam blog beberapa poster yang menjejaskan wibawa sebagai pemimpin PAS di Selangor.

 PAS sepatutnya lebih aman tanpa kelibat Datuk Dr Hasan Ali dan Nasharudin Mat Isa yang sebelum ini dianggap duri dalam daging kepada parti itu tetapi keadaan sebaliknya berlaku menjelang  Muktamar Tahunan Ke-59 pada 22 hingga 24 November ini di Selangor apabila parti berkenaan terus bergolak.

 Dakwaan percubaan  menjatuhkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai Presiden semakin lantang kedengaran sehingga menimbulkan  persaingan sengit   antara golongan ulama dan profesional dalam PAS.

Walaupun Hasan dan Nasharudin bukan lagi   dalam saf kepemimpinan, parti berkenaan kekal bergolak untuk mencari hala tuju baru selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

 Lebih memeranjatkan ada individu yang rapat dengan Hadi bimbang Khalid akan menjejaskan reputasi  pemimpin utama  PAS.   Mereka mempersoalkan perlukah PAS masih mendakwa memperjuangkan negara Islam, sedangkan manifesto pilihan raya mereka sekadar memperjuangkan negara berkebajikan.

  Sejak PRU-12 pada 8 Mac 2008, PAS menjaga hati sahabat dalam pakatan pembangkang terutama DAP yang tidak mahu isu negara Islam diperbesarkan. Pengerusi DAP, Karpal Singh secara terbuka mencabar mana-mana pihak yang cuba memperjuangkan negara Islam supaya melangkah mayatnya terlebih dulu.

PAS juga dituduh menjejaskan kemenangan pakatan pembangkang apabila membabitkan pertandingan tiga penjuru di beberapa kawasan  dimenangi Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebelum ini termasuk di  Dewan Undangan Negeri (DUN)  Kota Damansara pada PRU-13 lalu. Penyertaan tiga penjuru menyebabkan  calon Barisan Nasional (BN), Halimaton Saadiah Bohan menang 16,387 undi,  manakala calon PKR, Mohd Nasir Hashim  14,860 undi dan calon PAS, Ridzuan Ismail, 7,312 undi.

  PKR dijangka  menang di kawasan berkenaan jika tidak membabitkan pertandingan tiga penjuru. Malangnya  kerana agenda peribadi pihak tertentu dalam PAS, pakatan pembangkang kehilangan kerusi yang dimenangi pada 2008.

 Isu Kota Damansara sehingga kini masih menjadi perdebatan dalam pakatan pembangkang. Khalid secara terbuka mempertikai semangat setia kawan.  Beberapa tokoh dalam PKR juga tidak senang dengan imej ulama individu tertentu yang merugikan perjuangan pembangkang.

 Pengaruh Hadi dalam parti sering dipertikai ahli sendiri, namun mereka tidak mempunyai saluran untuk menyuarakan bantahan. Sejak menerajui PAS pada 2003,  Hadi sering dibayangi Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Malah, dalam muktamar parti, Nik Aziz sering menjadi rujukan ahli kerana kepakaran siasah beliau mentadbir Kelantan selama 23 tahun.

 Hadi pernah mentadbir Terengganu pada 1999 hingga 2004. Malangnya banyak isu  ditimbulkan di Kuala Terengganu menyebabkan BN kembali berkuasa.

  Sehingga kini imej PAS sebagai parti yang memperjuangkan Islam masih kabur. Mereka gagal bersuara dalam isu kalimah Allah yang cuba digunakan penganut Kristian  dalam  Bible versi Melayu. 

Sejak 1951, PAS dikenali parti yang komited dengan perjuangan Islam. Pemimpin terdahulu dikenali ramai kerana adunan keilmuan Islam dan tradisi membela Melayu.  Ahmad Fuad  Hassan (1951–1953) bukan sekadar ulama, ustaz, juga pejuang yang ikut berwacana mengenai kemerdekaan.  Dr  Abbas  Illias (1953–1956),  Dr Burhanuddin Al-Helmi (1956–1969),    Tan Sri Mohd Asri  Muda (1969–1982), Yusof  Rawa (1982–1989) dan  Datuk  Fadzil  Mohd Noor (1989–2002) mempunyai sejarah tersendiri dalam perjuangan politik Islam.

 Pemilihan Hadi sebagai Presiden pada 2003 diharap membawa PAS lebih cemerlang. Malangnya polemik kian hangat ketika  semakin  ramai profesional menjadi ahli parti.  Ada ustaz dan tok guru yang rasa terancam dengan kehadiran golongan   dianggap sekular! - Berita Harian, 29 Ogos 2013

No comments: