Pages

Monday, August 19, 2013

AS takut pengaruh China

Kekuatan  tentera China menyaingi pengaruh Amerika
Syarikat, sekali gus mewujudkan Perang Dingin era baru.
 Mampukah China mengatasi Amerika Syarikat (AS) menjelang 2020? Persoalan ini menjadi perhatian umum kerana persaingan terbuka dua kuasa besar dunia bukan saja dari segi politik dan ekonomi, bahkan isu ketenteraan dan personaliti.

 Tentera China dianggap  ancaman di Laut China Selatan hingga mendorong beberapa negara yang terbabit dalam perebutan pulau   mengadu kepada AS mengenai keselamatan mereka.

  Media Barat melaporkan kekuatan tentera China memberi ancaman terhadap kestabilan Asia Timur dan Asia Tenggara.

  Isu Pyongyang yang memuncakkan pertelingkahan di Semenanjung Korea membabitkan persaingan terbuka China dan AS yang masing-masing berada di belakang Korea Utara dan Korea Selatan.

  Personaliti dua pemimpin utama kedua-dua negara  bukan sekadar membandingkan ketokohan China dan AS sebagai pemimpin dunia, malah isteri mereka juga menjadi perhatian ramai.

 Wanita pertama China, Peng Liyuan, buat tahun kedua mengalahkan wanita pertama AS,  Michelle Obama, dalam senarai penampilan pakaian terbaik antarabangsa majalah fesyen, Vanity Fair. Majalah berkenaan dalam galeri foto mengiktiraf Peng kerana pakaian yang dianggap menepati aliran semasa.

 Media menyiarkan tajuk ‘Peng Liyuan atasi Michelle Obama’.  Penduduk China menganggap Peng  ibu kepada rakyat.  “Akhirnya China memiliki wanita pertama yang mendapat pujian penduduk seluruh dunia,” tulis blogger China yang berdaftar di Hebei.

   Kemunculan Peng yang sering dilihat dalam lawatan rasmi ke luar negara  memecah tradisi kerana isteri pemimpin tertinggi China biasanya tidak tampil di khalayak.

  Peng memainkan peranan penting dalam perhubungan awam yang digerakkan suaminya, Presiden Xi Jinping. Beliau juga  wanita pertama kedua dalam sejarah China tersenarai dalam pakaian terbaik  Vanity Fair.  Kali pertama 70 tahun lalu adalah Soong May-ling, isteri Presiden Nasionalis China, Chiang Kai-shek, yang kemudian melarikan diri bersama suaminya ke Taiwan selepas kekalahan kepada Parti Komunis China.

  Imej wanita utama ditonjolkan sebagai gambaran kebangkitan China pasca Perang Dingin.  China dijangka menguasai ekonomi dunia menjelang 2020, sekali gus mengekalkan perimbangan kuasa    antara demokrasi dan sosialis demokratik dalam percaturan politik global.

  Dengan penduduk  1.5 bilion daripada tujuh bilion warga dunia, China menguasai pasaran buruh yang mampu melonjakkan ekonomi serantau, berbanding penduduk Kesatuan Eropah (EU) berjumlah 456,285,8391 dan AS, 310,311,200. EU menghadapi krisis kewangan yang sukar ditangani sekarang dan AS pula berdepan kesan ekonomi berikutan kedudukan dolar  tidak stabil.

  Kehadiran China secara langsung dalam pergolakan politik Asia Barat dan Utara Afrika berikutan krisis Arab Spring menjadikan Beijing menjadi tumpuan di belakang tabir Syria dan Iran.

   Oktober ini negara berkenaan  akan  memperingati ulang tahun revolusi  ke-64. China tidak pernah menjadi kuasa politik dan sejarah silamnya yang kelam akibat penjajahan kejam Jepun  menjadi memori  selepas Perang Dunia Kedua. Revolusi 64 tahun  negara besar dunia ini adalah  realiti baru dan buat pertama kali  dianggap sebagai negara kuasa besar.

  China mula membangun sejak  1978 melalui sektor  sains dan teknologi  yang didorong oleh kepentingan ketenteraan. Pembangunan ini bermula sejak zaman pemerintahan Mao Zedong. Mao menginginkan pembangunan ketenteraan yang kuat mengatasi segala-galanya. Projek ketenteraan inilah yang menjadi tulang belakang dasar Deng Xiao Ping untuk mempelbagaikan ekonomi  yang bukan hanya tertumpu pada sektor pertahanan, tetapi juga merangsang pertumbuhan ekonomi dan kesejahteraan masyarakat umum.

 Konsep Deng yang mengandungi 16 garis panduan pada  awal 1980-an dengan jelas   mengintergrasikan pertumbuhan sektor ketenteraan dan rakyat awam dengan memastikan keperluan ketenteraan dipenuhi, mempertahankan kemampuan ketenteraan dan menggunakan ekonomi awam dalam usaha memodenkan ketenteraan.

  Cita-cita berkenaan meletakkan AS dan sekutu di Eropah bimbang kebangkitan China bakal menggantikan ancaman Soviet Union ketika era Perang Dingin. Lebih membimbangkan hampir 310 juta kaum Cina di seberang laut menguasai pelbagai sektor ekonomi. Mereka lazimnya kurang setia kepada negara semasa kerana mahu menggunakan kekuatan ekonomi untuk menguasai politik.  - Berita Harian, 18 Ogos 2013

No comments: