Pages

Tuesday, August 06, 2013

Darah mengalir di bumi Mesir

Kekejaman dan keganasan di Mesir menguntungkan
Amerika Syarikat dan Israel.
Ramadan sepatutnya menjadi madrasah, yang mendidik akhlak ummah mencari keredaan Ilahi dan memperkukuh perpaduan ummah.  Malangnya, apa yang berlaku di Mesir adalah sebaliknya hingga memaksa ulama tersohor, Syeikh Yusuf Qaradhawi menggesa pihak bertelingkah menghormati bulan mulia.

  Lebih menghairankan apabila banyak negara Arab konservatif mendiamkan diri seolah-olah merestui rampasan kuasa tentera, yang dikaitkan sebagai agenda Amerika Syarikat (AS) dan Israel untuk melumpuhkan kerajaan demokrasi pertama di Mesir.

  Qaradhawi dalam kenyataan yang siarkan stesen TV  Al-Jazeera menegur  Menteri Pertahanan Mesir, Abdul Fatah As-Sisi supaya patuh kepada sumpah jawatan  untuk berlaku adil ketika pentadbiran  Mohammed Morsi.

  Malangnya, Sisi dituduh menggunakan kekuatan tentera dengan membunuh ratusan umat Islam pada Jumaat lalu, di samping mengekalkan tahanan terhadap Morsi, yang bakal menghadapi tuduhan membunuh, memberontak dan menghasut orang awam.

  Lebih menimbulkan kemarahan awam  apabila Menteri Dalam Negeri,  Mohammad Ebrahim mengumumkan  Morsi akan  dipindahkan ke penjara yang  sama dengan bekas Presiden Hosni Mubarak sebagai langkah keselamatan awam.

  Qaradhawi  yang juga  Presiden Kesatuan Ulama Islam Sedunia  menyifatkan presiden sementara,   Adli Mansour sebagai boneka kepada  Perdana Menteri Hazim Beblawi, yang terbabit secara langsung menjatuhkan kerajaan yang dipilih secara demokrasi.

  Sisi juga memansuhkan Perlembagaan 2012 yang  diperakui dengan sokongan 64 peratus pengundi. Beliau  membentuk 10 ahli jawatankuasa penggubal dalam tempoh  sebulan bagi mengadakan pindaan perlembagaan. Pada zaman Morsi tahun lalu, perlembagaan dibincang oleh 100  panel yang mewakili pelbagai lapisan masyarakat dalam tempoh enam  bulan sebelum diadakan pungutan suara pada Disember 2012.

  Qaradhawi juga menyalahkan Sisi ekoran kematian  140 orang dan kecederaan 4,500 yang lain. Perlukah pembunuhan sesama ummah semata-mata untuk menjaga kepentingan kuasa rejim yang bukan pilihan rakyat?

  Percanggahan pendapat sesama ulama begitu ketara apabila   Qaradhawi  mempertikaikan   pendirian Syeikh Al-Azhar, Dr Ahmad Toyyib yang menganggap remeh pembunuhan  ummah di Mesir sekarang.

 Perdana Menteri Turki,  Reccep Tayyip Erdogan,  mengajak  negara  Islam mengutuk perbuatan yang mencemari Ramadan di Mesir. Dalam kenyataan kepada Anadolu Agency, beliau berkata:  “Pembunuhan sedang berlaku.  Keadilan dan hak asasi sedang disembelih. Darah umat Islam disembelih oleh mereka yang mengakui beragama Islam!”

  Keadaan yang sama berlaku di Syria apabila ribuan Ahli Sunnah Wal-Jamaah dibunuh oleh kerajaan Syiah  yang dokong tentera.

  Kita hairan banyak negara Islam masih membisu terhadap apa yang berlaku. Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) sehingga kini masih membisu dan lebih mengutamakan kepentingan dalam negeri. Liga Arab yang memang diakui dikuasai negara Arab yang kaya dengan minyak masih membisu dan mungkin mengambil pendirian berkecuali buat sementara waktu.
 
  Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) masih membisu, walaupun perkembangan di Asia Barat dan Utara Afrika memberi kesan terhadap kestabilan ekonomi dan politik dunia.
 
Pemerhati politik meramalkan  rampasan kuasa di Mesir  memberi ruang kepada Israel untuk melancarkan serangan ke atas Gaza. Sehingga kini rejim Tel Aviv mempertingkatkan rondaan sempadan bagi memastikan keselamatan negara tajaan AS itu. 

  Sempadan Rafah ditutup 3 Julai lalu oleh tentera Mesir sekali gus memberi masalah kepada  penduduk Gaza meneruskan aktiviti harian sepanjang Ramadan.  Rafah dianggap  sumber pembekalan barangan asas  seperti makanan, air bersih, ubat-ubatan, peralatan rawatan dan minyak.

  Penutupan zon berkenaan seolah-olah memberi ruang kepada Israel melakukan kekerasan kerana ramai pejuang Islam menggunakan kawasan berkenaan untuk menyelamatkan diri daripada kekejaman rejim Yahudi.

  Lebih memeranjatkan penutupan Rafah membuka laluan kepada  Fatah membuat  propaganda untuk menghasut penduduk Gaza menolak kerajaan Hamas.

  Jika keadaan ini berterusan, sengketa  di Asia Barat akan berterusan tanpa menghormati keberkatan Ramadan, yang dianggap detik paling berkat dalam kalendar Islam. - Berita Harian, 5 Ogos 2013

No comments: