Pages

Thursday, April 11, 2013

13,268,002 pengundi tentukan masa depan

Kematangan dan kebijaksanaan 13,268,002 rakyat Malaysia akan teruji pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), 5 Mei ini yang akan menentukan wakil untuk 222 kerusi Parlimen dan 505 Dewan Undangan Negeri (DUN).

 Pengumuman Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, membuktikan proses demokrasi kekal subur dan rakyat berhak memilih wakil mereka berdasarkan rekod cemerlang serta individu yang boleh dipercayai memimpin Malaysia menjayakan misi 2020.

 Tentunya tarikh 20 April bukan sekadar hari penamaan calon, bahkan peluang rakyat meninjau kemampuan seseorang tokoh untuk bertanding di sesuatu kawasan berdasarkan prinsip perjuangan dan kualiti kepemimpinan yang dimiliki.

 SPR juga mengumumkan pengundian awal pada 30 April, selain tempoh berkempen selama 15 hari, berbanding tempoh berkempen 13 hari pada PRU-12 pada 8 Mac 2008.

 Sebelum Parlimen dibubarkan 3 April lalu,  komposisi Dewan Rakyat menyaksikan Barisan Nasional  (BN) menguasai 137 kerusi, selebihnya DAP (29), PAS (23), PKR (23), Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan Parti Kesejahteraan Insan Tanahair (KITA), masing-masing satu kerusi. Lapan lagi kerusi disandang anggota Parlimen Bebas.

 Semua Dewan Undangan Negeri (DUN) kecuali Sarawak dibubarkan sehingga 5 April dan mengikut  Fasal 4 Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan, SPR perlu mengadakan pilihan raya umum dalam tempoh 60 hari daripada tarikh pembubaran.

 Berdasarkan daftar pemilih, terdapat 12,992,661 pemilih biasa dan 275,341 pengundi awal, membabitkan 161,251 anggota tentera dan pasangan; 111,136  polis dan pasangan; serta 2,954 pengundi tidak hadir (pengundi di luar negara).

 Bagi kebanyakan rakyat Malaysia, PRU-13 bukan sekadar proses demokrasi, bahkan peluang untuk meneruskan kesinambungan masa depan negara. Rakyat tidak mudah terpedaya dengan helah siasah pihak tertentu yang memperjuangkan isu kaum, kepentingan peribadi dan sentimen agama semata-mata untuk meraih undi.

 Sejak 12 pilihan raya umum, rakyat memberi sokongan kepada Perikatan dan BN berasaskan keyakinan meneruskan kecemerlangan dan membawa Malaysia keluar daripada kelompok negara sedang membangun. Dengan tempoh tujuh tahun menjelang 2020, rakyat tidak sanggup menggadai masa depan dengan memberi undi kepada oportunis politik yang kesannya boleh menjerumuskan Malaysia ke kancah kehancuran.

 PRU-13 adalah peluang rakyat menghargai jasa BN yang memperkenalkan pelbagai program transformasi untuk kepentingan semua kaum.

 Manifesto BN sudah dianggap aku janji yang bertujuan membawa Malaysia menjadi  negara maju dan memastikan tiada mana-mana pihak yang terpinggir daripada arus pembangunan. Dengan membentangkan 17 perkara utama mengandungi 156 tindakan khusus, kita yakin BN adalah pilihan terbaik untuk masa depan dan kemakmuran negara.

 PRU-13 boleh dianggap pilihan raya anak muda kerana 42 peratus daripada mereka bakal menentukan kemenangan peringkat Parlimen dan DUN. 

 Suara generasi muda semakin nyaring di media baru dan kita mudah meneka keinginan dan harapan mereka. Sejak Mac 2008 terdapat 2.9 juta pengundi baru. Mereka mewakili lebih satu perlima daripada jumlah pengundi. Ini bermakna, setiap seorang daripada lima pengundi bagi PRU-13 ialah pengundi baru atau pengundi kali pertama. 

 Persaingan politik terkini berbeza era lampau. Lebih 95 peratus rakyat Malaysia dilahirkan pasca penubuhan UMNO pada 11 Mei 1946. Penilaian yang dibuat pengundi generasi baru hari ini bukan didasarkan kepada pengalaman masa lalu, sebaliknya berasaskan merit hari ini serta wawasan masa depan.

 Isu pendidikan percuma dan peluang pekerjaan sentiasa dicanang pihak tertentu semata-mata meraih sokongan generasi muda. BN tidak terkecuali memberi fokus isu pendidikan dan sudah berjaya menyediakan peluang pendidikan tinggi kepada semua kaum. 

 Isu semasa termasuk pencerobohan pengganas Sulu di Sabah turut menjadi fokus PRU-13. Keselamatan di timur Sabah terjamin dan rakyat tidak menghadapi masalah membuang undi. Tiga juta penduduk Sabah mengharapkan keamanan dikekalkan dan masyarakat Suluk diakui memainkan peranan dalam pentadbiran dan sektor ekonomi.
 
 Bangsa Suluk mewakili 80,000 daripada 926,638 pengundi berdaftar menjelang PRU-13. Mereka mengharapkan keamanan dan jaminan keselamatan berkekalan di bawah pentadbiran BN.
 Sehingga kini empat negeri di bawah pentadbiran pembangkang bergolak. Mereka bukan saja menghadapi krisis keyakinan rakyat, bahkan pergeseran  antara PAS, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam menentukan survival politik masing-masing.

Ketika angin perubahan kuat melanda Kedah dan Selangor yang dijangka bertukar kerajaan negeri, pakatan pembangkang di Pulau Pinang dan Kelantan juga semakin goyah. Kewibawaan Lim Guan Eng sebagai pemimpin untuk semua bangsa dipertikaikan. Ramai pengundi Pulau Pinang meragui beberapa projek pembangunan yang dianggap menafikan kebajikan Melayu.  Kawasan perumahan baru di luar kemampuan Bumiputera untuk memilikinya.

 Begitu juga telatah Datuk Nik Aziz Nik Mat yang semakin celupar ketika membuat kenyataan politik. Rakyat Kelantan mahukan perubahan kerana Negeri Cik Siti Wan Kembang ketinggalan pelbagai projek prasarana sejak ditadbir PAS pada 1990.

 Pada PRU-12, BN hanya menang tujuh daripada 45 DUN dan dua daripada 14 kerusi Parlimen di Kelantan. Bersandarkan rekod lampau, PAS takbur dengan kekuasaan menyebabkan rakyat muak.
 PRU-13 adalah peluang untuk membawa perubahan untuk rakyat dan negara. Janji palsu PAS termasuk Lebuh Raya Rakyat belum ditunaikan walaupun ribuan ringgit wang orang ramai dikutip untuk tujuan ‘amal’.

 Menjayakan pentadbiran sesebuah kerajaan bukan sekadar berlakon dan berlawak di pentas ceramah. Seramai 906,282 pengundi  akan menentukan nasib bagi memastikan BN kembali berkuasa dan memastikan Kelantan kembali ke landasan tepat.

 PRU-13 adalah medan menentukan masa depan lebih gemilang. Iltizam politik bukan sekadar mendapatkan kuasa, bahkan bagaimana menggunakan kekuasaan untuk membahagiakan warganya. - Berita Harian, 11 April 2013
 

No comments: