Pages

Tuesday, April 30, 2013

Hak rakyat

Kita sepatutnya bersyukur kerana hak dan suara rakyat kekal terpelihara. Ketika banyak negara dirundung krisis politik dan kebebasan, rakyat Malaysia masih berpeluang menunaikan hak pada 5 Mei ini.

Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) bukan sekadar pengundian menentukan wakil rakyat di kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN), bahkan menghargai kuasa rakyat sebagai ‘raja’ dalam proses demokrasi. Mereka berhak menentukan siapa paling layak mentadbir dan siapa pula yang wajar menjadi sejarah dalam tradisi demokrasi.

Seramai 579 calon akan bertanding merebut 222 kerusi Parlimen, termasuk 79 calon Bebas dan 1,320 berebut 505 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di 12 negeri, kecuali Sarawak.

Kita yakin persaingan sengit tahun ini, selepas tsunami politik 8 Mac 2008 lalu, akan menguji makna kebebasan dan demokrasi di Malaysia.

Ada yang menyatakan PRU-13 adalah medan uji kepada tokoh veteran dan sejauh mana mereka masih relevan bersiasah.

PRU-13 tidak terkecuali memberi bayangan mengenai tarikh luput diri dan seseorang itu perlu sedar masa untuk berundur jika perjuangan tidak selaras keperluan semasa.
Hari pengundian kali ini dianggap milik generasi muda yang lahir pasca merdeka. Mereka 60 peratus penentu hala tuju negara.

Penamaan calon 20 April lalu ‘unik’  kerana kali pertama sejak PRU 1959, tidak ada kerusi dimenangi tanpa pertandingan.

Pada 8 Mac 2008, Barisan Nasional (BN) menang lapan kerusi Parlimen dan tiga DUN tanpa pertandingan, manakala PAS menang sebuah kerusi DUN. Keadaan berubah sekarang kerana semua pihak mahu bertanding dan mencabar pihak lawan.

Bagi kerusi Parlimen PRU-13, BN meletakkan 221 calon, PKR (99), PAS (73), DAP (51), BEBAS (79), STAR (28), Berjasa (9),  SAPP (8), Sarawak Workers Party (SWP) (6), KITA (2), Parti Cinta Malaysia (PCM) (2) dan BERSAMA (1).

Bagi  kerusi  DUN pula, BN meletakkan 505 calon, PAS (236), PKR (172), DAP (102), BEBAS (190), STAR (49), SAPP (41), BERJASA (5), KITA (11), BERSAMA (4), PCM (3), dan  PSM (2).
Kerancakan kempen sebahagian daripada perayaan proses demokrasi itu sendiri. Siapa pun pemenangnya, demokrasi tetap unggul walaupun ada pelbagai tafsiran.

Ada pihak yang mendakwa demokrasi terpimpin wujud apabila suara ramai dikawal segelintir golongan.

Tidak terkecuali memberi bayangan anarkis politik memperalatkan demokrasi untuk tafsiran yang berbeza.

Apapun tanggapan, Malaysia hampir 13 kali melangsungkan pilihan raya dengan pelbagai sejarah menarik. PRU-10 pada Mei 1969 dianggap paling hangat apabila isu kaum diperalatkan pihak tertentu untuk mencapai cita-cita berkuasa. Kesannya, Tragedi 13 Mei yang sepatutnya tidak berulang lagi.

PRU 1973 mencatat sejarah apabila PAS dan UMNO yang sebelumnya lantang bersengketa akhirnya bersetuju membentuk kerajaan campuran di Kelantan, sekali gus meredakan sengketa Melayu di luar bandar.

Idea kerajaan campuran ini diperluaskan kepada konsep kerajaan BN menggantikan Perikatan yang ditubuhkan menjelang kemerdekaan 1957.

Pilihan Raya Umum 1990 pula menjadi ujian besar kepada Melayu ekoran pertelagahan merebut kepemimpinan UMNO pada 1987. 

Pertandingan jawatan Presiden UMNO antara Tun Dr  Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh Hamzah bukan sekadar penentu menang-kalah, bahkan mencatatkan sejarah hitam yang lain. UMNO dibawa ke mahkamah dan diisytiharkan pertubuhan tidak sah pada 1988. Penubuhan UMNO (baru) dan Semangat 46 menjarakkan saf Melayu.

Tengku Razaleigh yang dilarang menyertai semula UMNO, mengambil pendirian bergabung dengan PAS menerusi Angkatan Perpaduan Ummah. Hasilnya, Kelantan ditawan PAS sejak 1990 hingga kini.

Kita yakin sengketa politik Melayu tidak reda melalui PRU. Ada yang menggunakan proses demokrasi untuk mengadu kekuatan. Isu liwat dan pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada kerajaan dan UMNO pada 1998, mempengaruhi PRU 1999.

Kini, rakyat berdepan PRU-13 yang bukan saja dianggap era perang siber, bahkan padang sama rata untuk memperagakan agenda parti.

Lebih mencabar golongan atas pagar dan generasi muda yang dianggap majoriti senyap bakal menentukan suara mereka 5 Mei ini.

Siapa pun pemenang, demokrasi kekal subur di Malaysia kerana 13,268,002 pengundi bakal menentukan pilihan mereka. - Berita Harian, 30 April 2013

No comments: