Pages

Tuesday, August 07, 2012

Istana Budaya pinggir karya besar tempatan

Mampukah Datuk Johan Jaaffar mementaskan teater Angin Kering di Panggung Seri, Istana Budaya? Layakkah Dinsman membawa Bukan Bunuh Diri ke premis yang mempunyai keluasan 5.44 hektar serta keluasan lantai 21,000 meter persegi?

Apakah teater Melayu bermutu tidak sesuai dipentaskan di Istana Budaya yang dianggap sebagai panggung pertama di Asia mempunyai mekanisme pentas tercanggih?

Persoalan di atas sukar dijawab kerana sejak kewujudan Istana Budaya, karya bermutu bagai tiada tempat.

Kita mempunyai ramai penulis dan pengarah teater berwibawa. Mana Sikana, Mior Hashim Manap, Marzuki Ali dan Wan Ahmad Ismail di antara jenama  yang menghasilkan naskhah lakonan mencabar. Kita juga mempunyai skrip karya Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said (Wira Bukit) dan Sasterawan Negara, Datuk Usman Awang (Uda dan Dara).
Teater Melayu tidak kurang hebat dengan skrip menarik. Remang di Lorong Tua,  Tuk Selampit,  Rumah Kedai di Jalan Seladang,  Pentas Opera dan Patah Sayap Terbang Jua sudah berkali-kali dipentaskan di tempat lain, bukan Istana Budaya!

Mampukah karya besar kita ke Istana Budaya? Persoalan ini sukar dijawab kerana Istana Budaya bagai lebih mesra dengan karya kurang hebat. Harapan penggiat teater mementaskan karya ke bangunan yang dikenali The Palace of Culture belum kesampaian. Di mana silapnya?
Sejak dibuka pada September 1999, banyak karya besar tempatan terpinggir. Pentasnya banyak dihiasi karya popular dan kurang bermutu semata-mata tarikan penaja dan penonton. Bintang teater yang hebat hampir dinafikan di premis bernilai RM210 juta itu.

Lebih malang, teater Melayu masih dianggap kelas tiga berbanding teater Inggeris, atau pementasan popular yang membabitkan personaliti terkenal.

Kita hairan bangunan milik kerajaan yang dianggap setaraf Royal Albert Hall di London, masih mengamalkan sistem kasta dan membelakangi karya besar tempatan. Mengikut rekod, sepanjang 2012, Istana Budaya dihiasi pelbagai persembahan. Bermula dengan The White Bat,  Konsert Awie & Ella,  Konsert Kugiran 60-an Pop Yeh Yeh  hinggalah  CUCI The Musical Last Kopek,   Gerimis Mengundang dan  Upin & Ipin The Musical. Karya yang agak mengundang pemikiran penonton adalah Makyung Dewa Indera Indera Dewa.
Kita juga masih menanti Khalid Salleh, A Ghafar Ibrahim, Dinsman, Sutung Umar RS, Rahman Shaari, Puzi Hadi dan Marsli NO tampil membaca puisi di Istana Budaya. Malangnya harapan bagai tiada jawapan kerana sehingga kini premis yang dianggap elitis itu bagai menutup pintu kepada seniman penyair kita.

Ia bercanggah dengan matlamat asal pembinaan bangunan berkenaan.  Sejarah Istana Budaya bermula pada 1964 apabila cadangan pengwujudan Pusat Kebudayaan Kebangsaan diserahkan oleh Kementerian Penerangan dan Penyiaran serta Kementerian Kebudayaan dan Kebajikan Masyarakat.
Istana Budaya diilhamkan pada Kongres Kebudayaan Kebangsaan pada 1971 sebagai wahana seni Malaysia. Pengwujudan didahului dengan penubuhan Kumpulan Budaya Negara (KBN) pada  1972 di bawah Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan.

Pada 1973, KBN berpindah dari Jalan Ampang ke Kompleks Budaya Negara di Jalan Tun Ismail yang menumpukan kegiatan dalam bidang seni tari dan seni muzik tradisional. Istana Budaya mula dibina pada 1995 bertujuan menaikkan taraf seni pentas, membangunkan kecemerlangan artistik dalam seni teater, menghasilkan  persembahan teater berkualiti tinggi dan menaikkan minat dan penghargaan orang ramai terhadap seni artistik.

Ia juga bertujuan melaksanakan persembahan berkualiti dalam bidang teater, tari dan muzik pada peringkat nasional dan antarabangsa.

Istana Budaya mempunyai dewan teater yang dipanggil Panggung Seri boleh menempatkan 1,412 orang pada satu-satu masa. Pentas ini yang pertama di Asia dilengkapi peralatan terkini. - Berita Harian, 7 Ogos 2012

No comments: