Pages

Tuesday, October 29, 2013

Selamat tinggal Lloyd's List

USIA media terancam dengan kehadiran digital.
Jeff Jarvis  dalam  buku  What Would Google Do? menyatakan:  ‘Model akhbar yang lama sudah mati.  Tapi  berita tidak mati’.

Ia  menjadi cabaran media masa kini sama ada  akhbar,   televisyen mahupun laman web  kerana berita tidak mati. Yang mati hanya hayat sesebuah media itu sendiri apabila tidak lagi mendapat sokongan pembaca atau penonton.

Tamadun dunia menjadikan media sebagai aset penting dalam kehidupan. Peranan media dalam bentuk akhbar semakin dicabar oleh laman sosial dan portal berita yang dianggap lebih mesra pengguna.

Persaingan agensi penyiaran menjadikan pengguna lebih bijak memilih, sama ada media rasmi yang dianggap propembangunan atau warta sampingan yang menyediakan laporan alternatif.

Organisasi media sering dikaitkan dengan kuasa dan bagaimana kekuasaan digunakan bagi mempengaruhi massa. Peranan ini berkekalan kerana pengaruh media dianggap boleh menjatuh atau menaikkan seseorang atau kelompok tertentu.

 Bill Kovach dan Tom Rosenstiel menerusi  The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know and The Public Should Expect menghujahkan perkara yang sama.  Manusia menyampaikan berita dan cerita sejak zaman batu, caranya mungkin berbeza tetapi asasnya sama — mengenai  pentingnya mempertahankan kredibiliti dan perlunya sesuatu berita disahkan,  menegakkan kebenaran dan antara yang paling penting, kesetiaan media adalah kepada rakyat.

Kehadiran media baru lebih memberi pilihan kepada pembaca.    Apple  memperkenalkan iPad pada April 2010 membolehkan maklumat mudah diakes di mana-mana saja.  Pasaran akhbar mula goncang. Bagi sesetengah orang, membaca berita di iPad terasa lebih mengghairahkan berbanding menyelak   halaman demi halaman akhbar. Internet terus jadi sumber utama penyaluran berita.

  Kesannya, operasi syarikat akhbar terpaksa dikaji, unit baru khusus untuk mempersembahkan berita dalam format multimedia dibentuk dan kelompok baru wartawan serta pengarang diambil bekerja.
 Itulah yang berlaku di New York Times pada 2008 yang memperkenalkan Page One -- media digital dan sekali gus menjadi ikutan syarikat akhbar lain di seluruh dunia.

 Akhbar tertua dunia, Lloyd's List yang diterbitkan sejak 279 tahun lalu sebagai catatan pemberitahuan yang ditampal  di dinding sebuah kafe di London, kini jadi tinggalan sejarah. Akhbar berkenaan  boleh dibaca menerusi dalam talian (online) mulai akhir tahun ini.  Kajian  mendapati hanya 25 orang  membaca naskhah bercetak akhbar itu.

 “Ini hanya sebahagian daripada perkembangan dan evolusi akhbar ini,” kata pengarang kanan  Llyod’s List, Richard Meade yang dipetik Perbadanan Penyiaran Britain.

Beliau berkata perkembangan terbaru ini hanya memberi sedikit perubahan sejak akhbar itu diterbitkan pada 1734, dalam bentuk notis yang ditampal di dinding kedai bagi memberi maklumat keluar masuk kapal di pelabuhan kepada pedagang.

“Kami tidak banyak berubah, tetapi sekarang pelanggan boleh mengakses akhbar ini dari mana-mana kedai kopi di seluruh dunia.

 Meade berkata, walaupun syarikatnya masih mempunyai nostalgia terhadap akhbar bercetak, pelanggan kini hanya perlu membayar sedikit wang untuk mengakses Llyod’s List  dan tidak perlu menunggu kiriman melalui pos.

Di negara kita pula ada media yang dulunya jadi tumpuan pelabur tapi diedarkan secara percuma kepada orang ramai. Akhbar berkenaan hidup kerana iklan, bukan  edarannya.

Moral cerita yang boleh garapkan di sini adalah berita tidak mati. Yang terjejas adalah pasaran dalam bentuk konvensional. Era digital menjadikan seseorang pelanggan memadai melayari internet yang lebih mempunyai pilihan.

Pembaca tiada masa lagi untuk membuka helaian akhbar kerana keterbatasan ruang dan waktu.
Laman sembang dan khidmat pesanan ringkas (SMS) hampir menjadi media walaupun tidak lengkap sepenuhnya.

Apa yang lebih menarik generasi Starbucks lebih meyakini media baru yang dianggap cepat dan bermaklumat. Tanggapan ini tentunya cabaran kepada media tradisional   yang sebelum ini dianggap wadah arus perdana. - Berita Harian, 29 Oktober 2013

2 comments:

Nanthan S said...

tulisan menarik. akhbar dah jadi barang purba. hentikan bodek berlebihan. rakyat dah cerdik

ZAM said...

Persaingan media menjadikan pembaca ada pilihan. tulisan ini patut fokus kepada media perna kita. Banyak pembaca lari. Kenapa?