Pages

Tuesday, November 05, 2013

Ismail Embong khazanah seni bangsa Melayu

Karya Ismail Embong memerlukan pentafsiran intelektual.
Ismail Embong membuktikan dirinya seniman yang mampu memperagakan bakat menerusi ilmu dan pengalaman. Kehidupan lampau yang pelbagai dan masa kini yang kian mencabar mendorong pelukis kelahiran Kuala  Terengganu ini  kekal berkarya ketika semakin banyak seniman sepenuh masa  mengundurkan diri.

Justeru, Anugerah Penggerak Budaya dan  Warisan yang diterima sempena  Konvensyen Dunia  Melayu Dunia Islam   (DMDI) ke-14 di  Banda Hilir, Melaka  tepat pada waktunya.
Ismail bukan sekadar pelukis, bahkan pencatat sejarah yang menggali akar tradisi bangsa  menerusi lukisannya.   Beliau melihat wajah bangsa yang tercalar menerusi karya dan cuba menggali kekuatan makna kemelayuan yang wujud sejak era Kesultanan Melayu Melaka.

 Membezakan karya Ismail dengan pelukis lain adalah citra yang dihayati  daripada  mitos dan legenda Melayu. Ismail memberi makna peradaban Melayu dalam konteks semasa. Justeru, karya beliau terutama   yang diangkat daripada Sulalatus Salatin: Empayar Kesultanan Melayu Melaka secara jelas mencermin citra siasah dan peradaban masa lampau.

Ismail  yang menerima pendidikan di Kolej Seni dan Rekaan, England dalam bidang seni bina pada awal 1970 hanya mula bergiat secara aktif sebagai pelukis  pada pertengahan 1980-an.
Selepas menamatkan pengajian, beliau mulanya berkhidmat sebagai pensyarah di Institut Teknologi MARA (kini Universiti Teknologi MARA ) pada 1982, namun  mengambil keputusan menamatkan khidmatnya untuk mengabdikan diri dalam dunia lukisan.

Sepanjang berkarya, beliau menghasilkan ratusan karya dan semuanya berkisar mengenai sejarah dan identiti Melayu.  Sebagai seniman yang bergerak sendirian dan tidak terikat dengan mana-mana organisasi, Ismail komited berkarya tanpa mempedulikan suasana persekitaran. Beliau pernah menjadikan halaman Rumah GAPENA sebagai lokasi berkarya dan sesekali menyaksikan acara baca puisi bulanan di Rumah PENA  sebagai medan merapatkan hubungan sesama insan. Kesenimanannya terserlah menerusi karya dan bicara. Pemikirannya dihargai kerajaan dengan mengiktiraf hasil seninya.

Sebagai arkitek, Ismail adalah di antara tokoh yang merekabentuk Rumah Karyaneka di Jalan Raja Chulan pada awal 1980-an. Seni bina Melayu menjadi ukuran kekuatan sesebuah bangunan di Nusantara.

Ismail selalu bercerita mengenai keunikan bangsa Melayu membina penempatan. Arah angin, cuaca dan bentuk muka bumi menjadi ukuran utama. Paling unik, seni bina Melayu tradisional  tidak menggunakan paku, sebaliknya menggunakan pasak dan baji sebagai pengikat atau penyambung komponen utama bangunan.

 Penulis berpengalaman membantu Ismail menyiapkan model Rumah Karyaneka sebelum diserahkan kepada Kementerian Pembangunan Luar Bandar pada awal 1980-an. Ketika itu kami tinggal di Jalan Melati, Shah Alam dan waktu kerja tidak menentu. Ismail berbeza dengan kebiasaan insan lain. Beliau bekerja, melukis dan menggarap karya walaupun pada awal pagi.  Beliau petah berhujah dan komited.

Ada ketika pada malam Ramadan kami berbuka puasa dan bersahur di tapak pembinaan Rumah Karyaneka semata-mata untuk memastikan proses pembinaan mengikut pelan ditetapkan.
Kejayaan sebagai arkitek dan kini pelukis meletakkan Islam berbeza dengan kebanyakan karyawan lain.  Ismail dipilih Tokoh Malaysia (2012), Tokoh Seniman - lukis (2012) dan Pelukis Negara pada 1999. Beliau juga pakar Rujuk Seni Negara pada 1993.

 Namun anugerah dan penghargaan bukan segala-galanya. Karya seni Ismail sentiasa menjadi tumpuan massa. Ketika Perhimpunan Agung UMNO sejak era Tun Dr Mahathir Mohamad, lukisan beliau dipamerkan di Bangunan UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC). Wajah bekas presiden UMNO dilakar dengan sempurna. Ismail tidak segan mencurahkan warna dengan kritikan sosial terhadap Melayunya sendiri.

 Ismail juga  mencurahkan harapan untuk mengangkat sejarah Hang Tuah sebagai etos bangsa.
Kita yakin usaha berkenaan akan tercapai kerana Ismail  pelukis yang komited dan sentiasa mencari akar peribadi bangsanya sendiri.

Malangnya di Malaysia sehingga kini proses dokumentasi hasil seni kurang terserlah. Pelukis, seperti juga penyair dan budayawan kurang dibahaskan karya mereka secara ilmiah. Paling banyak sorak-sorai seni yang tidak berkesudahan.

Kekurangan ini perlu atasi bagi memastikan Malaysia bukan sekadar maju ekonomi menjelang 2018, juga memperkasakan hasil seni sebagai citra negara. Ismail sudah membuktikan beliau di antara khazanah seni yang perlu dinilai ketika ini. - Berita Harian, 5 November 2013 

3 comments:

Razak Abduyllah said...

PELUKIS YANG ADA ART DAN BRAIN. I LIKE KIT

Awang Marang said...

kawang oghang tganu. kenal amat dengan mae embong kat paya bunga

Zaman Khan said...

Pelukis sejati. Cuba kaji latar belakang beliau? Saya dengar khabar Ismail ada pengalaman lain yang luar biasa.