Pages

Wednesday, December 04, 2013

Kenapa perlu Mao?

Tiada alasan untuk mana-mana pihak memberi cadangan menghidupkan semula Parti Komunis Malaya (PKM) kerana ia tidak lagi relevan dengan perkembangan semasa. Bukan saja majoriti rakyat Malaysia menolak ideologi komunis, malah masyarakat dunia kini tidak dapat menerima fahaman komunis yang berjuang untuk mendapatkan kuasa melalui kekerasan dan bertentangan dengan sistem nilai sejagat. PKM sebahagian daripada sejarah lampau yang menakutkan dan meninggalkan sejarah hitam di negara ini. Keganasan mereka sejak diasaskan pada 20 April 1930 tidak boleh dimaafkan oleh mereka yang cintakan keamanan. Pengisytiharan darurat dari 1948 hingga 1960 mencatatkan 11,000 nyawa yang terkorban, termasuk 2,500 orang awam. Ia membuktikan fahaman militan PKM tidak lagi sesuai dengan kehidupan rakyat Malaysia. Justeru, kita rasa hairan dengan pandangan yang diluahkan ahli panel pada sebuah forum di Kuala Lumpur, baru-baru ini. Mereka sepatutnya mengkaji sejarah perjuangan komunis yang menafikan hak awam dan bertentangan dengan nilai kemanusiaan. Paling penting selidik juga kepentingan perpaduan dalam masyarakat yang mempunyai kepelbagaian bangsa, agama dan resam agar tidak menimbulkan masalah keselamatan dan keamanan pada masa depan. Kita tidak mahu ketegangan yang dicetuskan pada era darurat dan Peristiwa 13 Mei 1969 berulang.
Kita yakin pihak berkuasa akan menyiasat pandangan ahli panel berkenaan walaupun sekadar diluahkan pada forum dengan hadirin terhad. Bagaimanapun, kita akui ideologi komunis tidak mungkin terhapus dengan mudah walaupun pertubuhan mereka sudah tidak wujud. Mereka cuba menghidupkan ideologi yang bukan saja bertentangan dengan nilai masyarakat, bahkan menolak fahaman beragama. Hari ini kecenderungan mempersendakan Islam secara terbuka berlaku terlalu kerap seolah-olah ada perancangnya. Tidak terkecuali juga tindakan mempersendakan Raja-Raja Melayu dan menganggap sistem feudal itu sebagai ketinggalan zaman. Kita juga wajar berwaspada dengan golongan yang kononnya memperjuangkan hak asasi dan kedaulatan demokrasi dengan merusuh, menganjurkan demonstrasi jalanan, mengibar Jalur Gemilang secara terbalik atau cuba memperkenalkan bendera baru yang kononnya mempunyai imej Nusantara. Unsur yang sama pernah dilakukan dalam gerakan komunis seperti yang dianjurkan Karl Marx, Vladimir Ilyich Lenin, Mao Zedong dan Ho Chi Minh untuk mempengaruhi massa  di negara masing-masing.  Kita wajar berhati-hati kerana tidak mahu era keganasan lampau berulang, sekali gus meranapkan sistem demokrasi berparlimen dan menjejaskan matlamat menjadi negara maju menjelang 2020.

2 comments:

Kassim Ahmad said...

Kita bantah komunisme kerana bertentangan dengan nilai kemanusiaan. Kita juga tak mahu demokrasi jadi alasan untuk rasuah dan mabok kuasa

Lim Kim Hui said...

Adakah komunis dalam bentuk baru? Chara huraian awak tak lojik