Pages

Saturday, December 07, 2013

Mandela, sebuah perjuangan hakiki



MANDELA pejuang yang membayar harga
tinggi demi keyakinan kepada keadilan sejagat.
Dunia bagai berhenti beredar seketika menerima perkhabaran kematian bekas Presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela di kediamannya di Johannesburg semalam. Jasa, perjuangan dan kecekalan memperjuangkan kulit hitam sudah sinonim dengan lelaki berusia 97 tahun itu. Kematiannya mengingatkan kita penderitaan beliau yang menghidap  jangkitan paru-paru serta batuk kering ketika berada di penjara selama 27 tahun.

 Beliau membayar harga yang tinggi untuk perjuangan politiknya, sekali gus meragut kebebasan peribadi. Beliau juga menemui kejayaan selepas menumbangkan dasar aparteid bagi hak sama rata kulit hitam. Namun pada masa yang sama beliau terpaksa membayar harga yang tinggi apabila rumah tangganya bersama Winnie Madikizela musnah kerana perbezaan pendekatan siasah.

 Kematian Mandela tercatat dalam khazanah sejarah. Penerima Anugerah Nobel ini adalah Presiden Afrika Selatan pertama yang dipilih secara demokrasi selepas dibebaskan pada 1990. Kematiannya  diumumkan oleh Presiden Afrika Selatan, Jacob Zuma dengan nada yang sebak.

 “Kini beliau pergi dengan aman untuk selama-lamanya,” kata Zuma yang turut bersedih. Pengebumian negara akan dilakukan untuk Mandela dan Zuma mengarahkan semua bendera dikibar separuh tiang mulai semalam sehinggalah pengebumian tokoh negara itu.

 Mandela atau nama sebenarnya Nelson Rolihlahla Mandela dilahirkan pada 18 Julai 1918 di Mvezo, sebuah desa kecil di tepi Sungai Mbashe, di daerah Umtata, ibu kota Transkei (kini sebahagian wilayah Eastern Cape), Afrika Selatan pada 18 Julai 1918.

 Ayahnya, Gadla Henry Mphakanyiswa, adalah Penasihat Pengadilan Tinggi di Thembuland di bawah pemimpin tertinggi David Dalindyebo. Mandela menamatkan pendidikan menengah di Healdtown Methodist Boarding School dan mendapat ijazah Sarjana Muda Perniagaan di Universiti Fort Hare. Sebagai ahli Majlis Perwakilan Pelajar (SRC), beliau  bersama Oliver Tambo menganjurkan mogok sebagai lambang penentangan dasar  aparteid. Ribuan pelajar memberontak dan Mandela akhirnya  dibuang dari universiti berkenaan pada 1940.

 Beliau  kemudian melanjutkan pendidikan melalui program jarak jauh di University of South Africa (UNISA) di Johannesburg. Selepas  mendapat ijazah dalam bidang perniagaan, beliau  mendaftar dalam program LLB (Sarjana Muda Undang-Undang) di Universiti Witwatersrand.

 Pada  1944, Mandela membentuk Liga Pemuda Kongres Kebangsaan Afrika (ANC Youth League). Beliau  dilantik Ketua Sukarela Kebangsaan untuk program yang dikenal sebagai Kempen Penentangan pada 1952. Mandela menjelajah seluruh negara bagi menggerakkan  penentangan terhadap undang-undang aparteid.  Mandela dan  Tambo menubuhkan firma guaman kulit hitam yang pertama di Afrika Selatan, dengan tujuan menentang undang-undang kejam kulit putih.

 Parti ANC diharamkan selepas pemberontakan di Sharpeville pada   1960 dan Mandela ditahan beberapa kali, namun semangat perjuangan tidak padam begitu saja. Mandela masih meneruskan perjuangan dan menjalankan aktiviti bawah tanah sambil memimpin organisasi menuntut kehidupan kebangsaan yang baru, bebas  pengaruh aparteid.

 Umkhonto we Sizwe sayap militer  ANC dibentuk pada tahun yang sama dengan Mandela sebagai pemerintah tertingginya. Di bawah pimpinannya, Mandela  melancarkan sabotaj terhadap rejim kulit putih. Setahun kemudian, Mandela meninggalkan tanah airnya untuk mendalami latihan ketenteraan di Algeria.

 Selepas  kembali, Mandela ditahan dengan alasan meninggalkan negara secara haram dan menghasut   rakyat untuk merusuh. Beliau  didakwa bersalah dan dikenakan hukuman penjara selama lima tahun pada November 1962. Sewaktu di penjara, beliau juga  didakwa dalam perbicaraan Rivonia, atas tuduhan melakukan sabotaj dan dipenjarakan seumur hidup.

 Mandela pernah  mencadangkan semua aktivis masyarakat menjadikan  setiap rumah menjadi pusat ilmu. Pulau Robben tempat beliau  dipenjarakan dijadikan pusat perkembangan ilmu dan Mandela mengadakan kelas pendidikan politik. Beliau tidak pernah berkompromi dari segi prinsip politiknya dan menjadi sumber kekuatan  banduan  lain di penjara. 

 Pada 1970-an, Mandela menolak tawaran pengurangan hukumannya dengan mengiktiraf Transkei sebagai sebuah penempatan  dan bersetuju untuk tinggal di sana.  Pada 1980-an, beliau  enggan menerima tawaran  untuk membebaskannya. Selepas menolak beberapa tawaran bersyarat rejim Afrika Selatan, Mandela hanya  dibebaskan pada 11 Februari 1990. Akibat tentangan hebat  ANC dan tekanan antarabangsa, Presiden FW de Klerk terpaksa akur dan membebaskan semua tahanan politik termasuk Mandela dan juga mengakhirkan pengharaman ANC. Pada 10 Mei 1994, Mandela dipilih sebagai Presiden kulit hitam pertama di Afrika Selatan.

Namanya melonjak dalam kalangan dunia ketiga kerana kejayaan membentuk era politik baru di Afrika Selatan dan Afro-Asia. Mandela berjaya membentuk hala tuju politik baru yang bukan bersandarkan kepada warna kulit.

Dalam konteks antarabangsa, sumbangan beliau diakui ramai. Suara kebebasannya bergema di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan dianggap mewakili benua Afrika dan Asia. Beliau juga lantang menyuarakan kepentingan dunia ketiga dalam persidangan negara berkecuali dan Komanwel.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyifatkan Mandela negarawan bertaraf dunia yang sukar dicari ganti. "Mandela seorang negarawan keamanan dan sememangnya anak lelaki yang gagah dan pemimpin yang hebat di Afrika Selatan. Moga rohnya bersemadi dengan aman," katanya.
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika mengulas kematian Mandela semalam berkata: "Pemergiannya  suatu kehilangan besar bagi saya dan semua rakyat Afrika. Mandela bukan saja sahabat sejati, tetapi juga pemimpin yang amat dikagumi. Jika  ditanya siapakah pemimpin yang pernah saya jumpa yang paling saya kagumi, tanpa teragak-agak saya akan menjawab, Nelson Mandela," katanya yang pernah menerima kunjungan tokoh berkenaan di Kuala Lumpur pada  Mac 1997.
 Malaysia juga menganugerahkan  Anugerah Keamanan Global Mahathir kepada tokoh besar itu. Malangnya beliau tidak dapat datang ke Kuala Lumpur  kerana keuzurannya. - Berita Harian, 7 Disember 2013 
 

2 comments:

Bavo afrika said...

pejuang yg cekal degn apa yang diyakini

Mansor Abdullah said...

pejuang yang tidak tidur dan tidak puji isteri sendiri. dia membayar tinggi harga perjuangannnya.