Pages

Monday, May 19, 2014

sajak: KERANA AKU ENGGAN BERHARAP, SAJAK INI BOSAN AIR MATA

berbaring di ranjang
dewan bedahan
fail rawatan
jarum suntikan
senyuman jururawat
sapaan doktor
kalimah syahadat
apakah masa lalu
yang kupungut
bertahun-tahun
dalam hayat kembara
kembali bersatu
ketika angin semakin liar
kemarau menyatu
mengembalikan masa kecil
yang kerap setia
dengan kesakitan
dengan kesengsaraan
dan esok bakal datang
dengan wajah yang bengis?


siang ini
aku tidak perlu lagi  berkata-kata 
segala-galanya menjadi sejarah
seperti juga semalam
yang   menafsir
kerana esok kita sebahagian
masa lampau yang sukar ditinggalkan
sekarang adalah kemungkinan
hidup atau mati
sebahagian episod
yang tidak mungkin
kita mungkiri
dan sajak ini
bosan air mata
kerana aku enggan berharap


malam ini
aku hanya perenung masa lalu
yang berbaur mencabar
masa depan dengan keghairahan
aku penduga 
kehidupan dan kematian
yang tiba-tiba menjadi perindu
atau hari akan yang memantulkan
kemungkinan dan harapan
atau kita sebenarnya sekadar ombak
mencemburui pantai
atau awan mengintip bintang
ketika purnama
singgah di jendela
dengan suara yang jauh
dengan bisikan yang aneh
dengan rindu yang kian pasti
tanpa sedar
azan dari kubah masjid
mengembalikan subuh
ke pedalaman peribadi
mencari sesuatu yang tidak pasti
tanpa air mata atau harapan
kerana esok terlalu berteka


- IMLAN ADABI
Hospital Colombia Asia Cheras
23 - 27 Januari 2014


(Berita Harian, 18 Mei 2014)

No comments: