Pages

Monday, June 06, 2011

Gomo Klate Gomo: PAS atau UMNO...

RAKYAT Kelantan teruja dengan pasukan bola sepaknya.
 Mereka  fanatik, seperti juga fanatiknya penyokong UMNO dan PAS.
HAMPIR menjadi simbol  baru di Kelantan ketika ini – kemeja T imej jersi pasukan bola sepak negeri – The Red Warriors – bertebaran di merata tempat seolah-olah menjadi pakaian rasmi di Tanah Sekebun Bunga.

Di mana-mana saja berada di Negeri Cik Siti Wan Kembang, kita boleh melihat ramai yang memakai kemeja T warna merah. Bukan saja kanak-kanak dan remaja, kalangan dewasa termasuk wanita juga memakai baju tersebut di kawasan awam seolah-olah bola sepak menjadi permainan budaya dan cara hidup di negeri   Pantai Timur itu. Penonjolan imej yang luar biasa ini ekoran kejayaan Kelantan memenangi Piala Malaysia pada 2010 selepas kalah pada pertandingan akhir 2009 kepada Negeri Sembilan.

Peningkatan mendadak pasukan bola sepak negeri memberikan sistem tanda yang luar biasa untuk dihuraikan. Sebuah negeri yang dikatakan mundur, diterajui oleh sebuah kerajaan yang bertentangan dengan pentadbiran Pusat selama 21 tahun,  serta cara hidup dan pola berfikir berbeza dengan Melayu  negeri   lain,  rakyat Kelantan seakan memberi isyarat dan makna kehadiran mereka yang terus unik  untuk dianalisis. 

Jika sebelum   ini  lambang  PAS dan Barisan Nasional yang diterajui UMNO banyak bertebaran di merata tempat walaupun bukan musim pilihan   raya, kini kemeja T lambang pasukan The Red  Warrios dipakai di merata tempat hatta di kawasan bebas cukai Pengkalan Kubur sehingglah ke majlis kahwin. Di mana-mana saja orang bercakap  isu bola. Malah, ada kenalan yang sanggup menempah tiket penerbangan ke mana saja skuad negeri bermain di luar Kelantan dan pulang semula ke Kota Bharu pada malam yang sama, semata-mata untuk memberi sokongan kepada pasukan pilihan mereka. Ada juga ahli PAS dan UMNO saling 'membelanjakan rakan' membeli tiket setiap kali perlawanan di Kota Bharu. Tidak terkecuali juga  'kerjasama' menempah tiket bas jika perlawanan di gelanggang lawan.

Setiap perlakuan dan penonjolan imej menterjemahkan sistem tanda yang tersendiri. Kajian John Locke pada abad ke-17 amat jelas menghuraikan doktrin perlambangan yang wujud betapa setiap ungkapan dan penulisan mempunyai isyarat tersendiri. Ilmu perlambangan turut mendapat reaksi baik daripada ahli linguistik Eropah, Ferdinand de Saussure dan ahli falsafah Amerika pada abad ke -19, Charles Sander Pierce yang mengakui tingkah laku dan warna juga boleh memberi isyarat tertentu. Setiap tulisan, perlakuan, curahan emosi dan disiplin kehidupan  yang wujud mempunyai makna dan pesan tersendiri. Ia hidup sesuai dengan cara berfikir dan budaya masyarakat setempat.

Dalam konteks makna setempat, The Red Warrios bukan sekadar imej dan sistem tanda pasukan bola sepak, juga lambang penyatuan penduduk yang menafikan seketika  kemelut politik dua parti dominan Melayu—PAS dan UMNO. Kedua-dua parti bersaing hangat sejak awal merdeka untuk merebut  hati pengundi Melayu. PAS yang membawa imej Islam dan UMNO   yang  dianggap nasionalis masing-masing pernah diberi peluang mentadbir Kelantan.  UMNO mentadbir Kelantan sejak 1978 hingga 1990 apabila pimpinan  PAS   ketika itu dikaitkan dengan isu balak dan rasuah  yang akhirnya mencetuskan rusuhan antikumpulan 20 pimpinan Tan Sri Asri Muda pada 1977. Apabila MAGERAN (Majlis Gerakan  Negara) dikuatkuasakan dan pentadbiran   negeri digantung,  PAS tidak mampu berbuat apa-apa dan  hanya menang dua kerusi pada Pilihan Raya Khas 1978.

Bagaimanapun persaingan politik UMNO-PAS berterusan kerana kedua-dua parti mempunyai kekuatan seimbang. PAS atau UMNO tidak pernah hilang wang  pertaruhan di Kelantan kerana mempunyai imej tersendiri di mata rakyat Kelantan. Majlis ceramah, kempen pilihan raya dan perang poster memberikan sistem tanda yang unik. Kedua-dua pihak saling bersaing  walaupun Kelantan berjaya ditadbir semula  PAS sejak Pilihan Raya Umum  1990.

Ketika ini UMNO dan Barisan Nasional diangap alternatif untuk mentadbir semula Kelantan jika pilihan raya diadakan pada masa terdekat. Seorang pengkaji politik menganalisis kecenderungan  pengundi yang mahukan perubahan tetapi pada masa sama, faktor Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat tidak boleh diketepikan. Imej ulama  masih membayangi sebahagian besar generasi dewasa Kelantan dan Barisan Nasional mempunyai peluang jika Nik Aziz umum bersara dalam kegiatan siasah.

Ketika kemelut dan persaingan politik tidak pernah reda, kehadiran The Red Warrios melekakan sengketa buat sementara waktu. Imej merah, keceriaan dan bersorak di   Stadium Sultan Muhamad ke-1V membuktikan kedua-dua pihak boleh bekerjasama untuk kepentingan pasukan negeri. Mungkinkah bola sepak menjadi penjalin UMNO dan PAS di Kelantan? Hanya masa yang bakal menjawabnya! - Berita Harian, 7 Jun 2011

No comments: