Pages

Monday, June 20, 2011

Siber yang menggerunkan

Media maya alat ideologi jatuhkan pemimpin 


ERA pasca Perang Dingin semakin membuktikan serangan tentera, kereta perisai, jet pejuang dan maritim semakin berganti perang siber. Malaysia tidak terkecuali menerima kesannya bermula malam 16 Jun lalu apabila   laman web dengan domain.gov.my diserang menyebabkan sekurang-kurang 41 daripadanya mengalami gangguan pada tahap berbeza.

  Serangan itu disyaki membabitkan pihak tertentu di Malaysia  sebelum sekumpulan penggodam antarabangsa menggelar diri mereka ‘Anonymous’  menyerang portal kerajaan www.malaysia.gov.my melalui ‘Operation Malaysia’.

  ‘Anonymous’ boleh disifatkan sebagai sebuah organisasi tersusun dan disertai ramai penggodam  yang memiliki kepakaran  teknologi maklumat.    Malaysia  negara terbaru yang menjadi mangsa godam  siber selepas  laman web MasterCard dan Paypal kerana menghentikan perkhidmatan kewangan kepada Wikileaks. Mereka juga pernah menggodam laman web di Syria, Tunisia, Mesir dan India.

  Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim, melahirkan rasa kekecewaannya apabila tindakan kerajaan membanteras jenayah siber menerima reaksi negatif. Mengulas ancaman sesetengah pihak yang menggodam laman web kerajaan berikutan tindakan menyekat 10 laman web perkongsian fail,  Rais berkata, penggodam menjadikan pihak yang salah sebagai sasaran mereka.  Antara laman web kerajaan  yang tidak dapat dilayari termasuk SabahTourism.com, ASEAN connect, Jabatan Bomba, Perbendaharaan Malaysia, Parlimen Malaysia, JobsMalaysia, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan dan Majlis Sukan Negara. Beberapa pelayar yang  merakamkan laman web kerajaan yang digodam  berkata, kumpulan itu juga menukar kenyataan di laman berkenaan.

  Isu serangan siber bukan perkara baru. China dan India pernah menjadi mangsa serangan maya gara-gara penapisan internet yang dianggap menyekat hak asasi manusia. Kerajaan China memperkenalkan ‘Green Dam’ ketika kebangkitan prodemokrasi di Beijing.

  Negara komunis itu tidak mahu penyaluran maklumat yang bebas bakal meruntuhkan Revolusi Kebudayaan yang digerakkan oleh Mao Tse Tung empat dekad sebelumnya. Membenarkan kebebasan media seperti mengundang kehancuran sesebuah sistem yang dianuti sebelumnya. Akibatnya, serangan siber menyebabkan beberapa web agensi pentingnya digodam pihak tertentu.

  Ketika gerakan prodemokrasi meledak di Tunisia, Mesir dan Libya, pihak berkuasa menapis siaran internet menyebabkan banyak media maya yang antikerajaan disekat. Tindak balas daripada penggodam antarabangsa sudah diduga. Sebelum presiden Tunisia dan Mesir meninggalkan ‘takhta’ mereka, pejuang media siber  merayakan kemenangan kerana media baru berjaya mempengaruhi pemikiran rakyat. Sebelum tentera Amerika Syarikat dan Nato (Pakatan Atlantik Utara) mengganyang Libya,  perang siber sudah lama bermula.

  Bagi kebanyakan pemimpin dunia ketiga dan Arab, kebebasan maklumat sesuatu yang tabu dan boleh menjejaskan kekuasaan mereka. Media baru sering dicurigakan dan penapisan maklumat sering berlaku. Rakyat dinafikan hak untuk mendapat  maklumat bebas. Mesir yang mempunyai  Universiti al-Azhar yang terunggul di dunia Islam, hanya mempunyai   rakyat celik internet 13 peratus. Rakyat dinafikan maklumat bebas, menyebabkan gelora mereka menjadi tentangan terbuka.

  Malaysia pula boleh dianggap negara yang sederhana dari segi capaian internet. Kerajaan memberi kebebasan bermaklumat,  namun beberapa web disekat bagi mengelak unsur penciplakan dan isu hak cipta. Ketika bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memperkenalkan Koridor Raya Multimedia, kerajaan menyediakan  ‘Bill of Guarantees’, yang memberi jaminan kebebasan internet dan bermaklumat seperti dimiliki negara maju yang lain.

   Jika sejarah mencatat peperangan zaman lampau membabitkan laskar dan kelengkapan senjata yang canggih, dunia maya sudah menjadi senjata baru yang lebih menggerunkan. Hak peribadi semakin terhakis oleh serangan siber. Akaun wang, data  profil, status perkahwinan dan isu seks sudah menjadi kelaziman yang menakutkan.

  Peribadi seseorang mudah terdedah di dunia maya. Pelukan di kamar tidur sudah menjadi bacaan umum seperti dialami bintang golf, Tiger Wood. Keterlanjuran Bill Clinton dan pembantu Rumah Puteh menjadi adegan sejagat. Akhirnya, dunia siber menjadi paparan umum yang cukup ghairah. Ia bukan sekadar mendedahkan harta Hosni Mubarak sebelum tumbang, juga membuktikan siber menjadi saluran ideologi yang memaksa pihak lain menerima seadanya.

  Apa yang berlaku di Malaysia mungkin serangan permulaan yang bakal menyusul serangan siber yang lebih dahsyat pada masa depan. Ia tidak mudah dikalahkan apabila segelintir di kalangan kita juga menjadi sekutu Barat untuk menjayakan hasrat mereka. Akhirnya, teknologi maklumat kekal sebagai senjata yang dwipenggunaan. Baik atau buruk, terpulang kepada kita untuk memaknakannya. - Berita Harian, 20 Jun 2011

No comments: