Pages

Monday, September 03, 2012

PAS jangan pedulikan Nasharudin

BUKAN menghairankan apabila khutbah Aidilfitri dan tazkirah Ramadan dipolitikkan.  Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed, sepatutnya tidak terkejut kerana amalan demikian sudah wujud 50 tahun lalu. Jika dulu tazkirah dan khutbah dikaitkan serangan terhadap golongan taghut yang antihudud, kini nama pemimpin negara dipersendakan.

  Banyak khutbah mengandungi unsur kecaman terhadap pemimpin dan sistem pemerintahan diperkatakan. Bukan saja di Kelantan, bahkan negeri lain yang dikuasai  pembangkang membawa kecenderungan sedemikian.

  Sepatutnya Mustapa harus terkejut sejauh mana persiapan UMNO dan Barisan Nasional (BN) untuk menguasai Kelantan? Bersediakah strategi  Gelombang Merah menawan Kelantan atau Datuk Nik Aziz Nik Mat yang semakin uzur akan kekal sebagai peneraju Negeri Che Siti Wan Kembang sejak 1990?

  BN sentiasa dilihat mempunyai kekuatan mentadbir Kelantan. Malangnya sikap segelintir pemimpin dan penyokong yang menyebabkan rakyat  memihak kepada PAS sejak 22 tahun lalu. BN harus mengubah pendekatan untuk membangunkan kemudahan asas di Kelantan, bukan tunggu berkuasa untuk membina lebuh raya lebih baik. Royalti minyak sudah jadi tuntutan rakyat, bukan permintaan PAS atau tokoh UMNO seperti Tengku Razaleigh Hamzah dan Tan Sri Annuar Musa saja.

  Sepanjang musim perayaan, pembangkang mengatur pelbagai kegiatan untuk meraih undi. PAS Kelantan dan Terengganu meraikan kepulangan perantau untuk mendapat sokongan. Parti Keadilan Rakyat (PKR) pula membuat kempen  terbuka di pinggir jalan dan lebuh raya. Mereka menunjukkan sepanduk dan janji populis untuk menurunkan harga kereta jika berkuasa.

  Logik mereka - harga kereta diturunkan memberi manfaat kepada rakyat sebagai pengguna, kerajaan pula mendapat manfaat dari segi keuntungan pertambahan jualan, sekali gus melancarkan aliran tunai dalam masyarakat yang tentunya limpahan ekonomi menguntungkan rakyat dan kerajaan.  Tidak timbul syarikat jualan kereta terpakai akan lingkup jika harga kereta murah!

 Bagaimanapun PAS tidak sunyi dengan masalah dalaman. Kekurangan utama PAS adalah mencari tokoh yang mampu bercakap sesuai kepentingan semasa.

Hampir semua pemimpin PAS bercakap sesedap rasa walaupun merugikan parti. Ada yang  mudah terjebak dengan emosi hingga  masyarakat menilai pemimpin PAS kurang berfikir sebelum meluahkan pandangan. Isu bekas Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa, umpamanya diperkata secara terbuka menyebabkan  percanggahan pendapat.

  Nik Aziz dilaporkan meminta Nasharudin keluar PAS tapi kemudian  menyalahkan media yang salah laporan. Tokoh lain pula menjadikan Nasharudin  sasaran terbuka sedangkan Ahli Parlimen Bachok itu bukan seorang pemimpin yang hebat, sama ada di Bachok mahupun peringkat Pusat. Nasharudin hanya menjadi wakil rakyat hasil belas ihsan penduduk Bachok.   Isu sama berlaku kepada Datuk Hasan Mohamed Ali. Bekas pemimpin PAS Selangor itu tiada sejarah cemerlang sebagai ahli politik. Kehadirannya dalam PAS tidak mengubah apa-apa, seperti juga nasib parti itu tanpa Hasan.

  Bagaimanapun apabila ramai yang memperkatakan mengenai Hasan dan Nasharudin seolah-olah meletakkan mereka nama penting dalam politik negara. Mereka hanya ahli yang berani bercakap di luar pemikiran pemimpin PAS.

  Setiausaha Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan, Mohd Nuri Mat Yaacob tidak perlu meminta Nasharudin membuat pengisytiharan rasmi setia bersama PAS atau tidak. Beliau sepatutnya sedar di mana kecenderungan Nasharudin kini.

  Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, pula menyatakan kepemimpinan tertinggi PAS belum membuat keputusan  isu pencalonan Nasharudin. Sepatutnya kenyataan ini tidak timbul kerana kewujudan Nasharudin sebagai calon PAS tidak relevan lagi.    Begitu juga Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP), Nik Mohamad Abduh, yang mempertikai tindakan Pengerusi DAP, Karpal Singh dalam isu hudud. Beliau tidak sepatutnya bersuara kerana isu hudud tidak akan tercapai kerana PAS dan DAP tidak pernah sepakat. Sandiwara mereka akan terbongkar suatu hari nanti.- Berita Harian, 28 Ogos 2012

No comments: