Pages

Sunday, October 21, 2012

Seni Perang calon Presiden AS

Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama dan pencabar daripada Parti Republikan, Mitt Romney, wajar berterima kasih kepada Sun Tzu kerana menghasilkan karya agung Art of War yang boleh dimanfaatkan menjelang Pilihan Raya Presiden pada 6 November depan.
Art of War menghuraikan strategi menawan musuh dan potensi mengubah hala tuju dunia. Politik sebahagian daripada seni peperangan terbuka yang menganjurkan wataknya berjuang untuk kelangsungan hidup.

Matlamat Demokrat atau Republikan bukan sekadar menguasai politik AS, malah ‘berperang’ menguasai dunia dengan pelbagai cara.
Sun Tzu memberi bayangan apa saja boleh dijadikan senjata kerana ia sebahagian seni peperangan itu sendiri.

Justeru, tidak menghairankan apabila debat Obama dan Romney pada 17 Oktober lalu menggunakan pelbagai isu untuk menonjol kekuatan peribadi dan menidakkan kemampuan pihak lawan. Bagai di medan perang, pekerjaan dan pengangguran menjadi isu debat, selain insiden serangan terhadap kedutaan AS di Libya ekoran filem dakyah jahat Innocence of Muslims karya Nakoula Basseley.

Dunia bagai tidak percaya AS yang selama ini dianggap simbol kebebasan wanita masih dihantui isu diskriminasi jantina. Gaji wanita lebih rendah daripada lelaki dan kedua-dua tokoh saling berhujah untuk membantu wanita mendapat pengiktirafan seperti lelaki. Apa yang Obama lakukan selama empat tahun pentadbiran di Rumah Putih?

“Kamu gagal ubah nasib wanita dan kamu sukar meyakinkan pengundi wanita,” hujah Romney, seolah-olah dirinya pejuang wanita sejati.

Seseorang yang belum berkuasa mempunyai kemampuan untuk mempertikai pihak lawan dalam pelbagai aspek. Isu China yang dianggap kuasa utama menjelang 2020 bagai menghantui ego AS. Kini China berada di tempat kedua sebagai kuasa ekonomi dunia di belakang AS. Jepun di tempat ketiga diikuti beberapa negara Kesatuan Eropah.

Romney berjanji menghukum China mengenai isu mata wang. Bagaimanapun ditempelak oleh Obama bahawa mentadbir negara berbeza dengan membangkang apa yang dilakukan pihak lain.
Debat pusingan kedua selama 90 minit memihak kepada Obama yang jauh lebih bersedia daripada Romney. Jika dua minggu lalu di Denver, Colorado, presiden kulit hitam pertama AS gagap menjawab selaran lawannya, kini beliau lebih tenang dan bersedia.

“Persembahan Presiden lebih baik malam ini berbanding di Denver. Ia sengit tetapi saya beri kelebihan kepada Obama,” kata profesor politik di Kolej Claremont McKenna, John Pitney.
Obama menunjukkan persembahan meyakinkan dengan mengecam pelan Romney memulihkan ekonomi dan memberi reaksi kepada kritikan cara beliau menangani serangan ke atas kedutaan AS di Libya, bulan lalu.

Stesen televisyen AS memberi reaksi segera selepas perdebatan di Universiti Hofstra, Washington yang memihak kepada Obama. Tinjauan CBS News menunjukkan 37 peratus responden yakin Obama memenangi perdebatan itu, berbanding 30 peratus kepada Romney, manakala 33 peratus berpendapat tiada pemenang.

Selain itu, 55 peratus menganggap Obama memberi jawapan mengikut soalan, manakala 49 peratus beranggapan sama mengenai Romney. Tinjauan Cable News Network (CNN)/ORC mendapati 46 peratus mengakui Obama menang dan 39 peratus memihak Romney.

Felo kanan Institut Keusahawanan AS, Karlyn Bowman, berkata walaupun tiada pemenang mutlak, Obama kembali beraksi.

  Menjelang tiga minggu hari pengundian, kedua-dua tokoh bakal menemui perwakilan tempatan di beberapa negeri bagi menentukan sokongan setempat.

Sesiapa saja terpilih ke Rumah Putih selepas 6 November nanti, tidak akan memeranjatkan dunia. Dasar AS terhadap politik serantau dan Asia Barat dijangka tidak berubah.

Obama dan Romney akan mengekalkan dasar menyokong kewujudan negara Yahudi di Asia Barat. Hal ini tidak memeranjatkan kerana ejen Zionis berada di kedua-dua pihak.

Begitu juga isu Rohingya dan Myanmar dijangka tidak berubah kerana yang penting bagi AS adalah Aung San Suu Kyi berkuasa sebagai ejen Barat di Asia Tenggara, bukan membantu umat Islam Rohingya sebagai warga sah di Myanmar.

Dasar AS di Eropah juga dijangka kekal walaupun situasi ekonomi Eropah Barat terus merudum. AS hanya bimbang kebangkitan Moscow yang kini semakin ghairah menjadikan Russia kembali bersaing dalam arena politik dunia.

Russia dan China antara watak penting di belakang pimpinan Iran dan Syria sekarang. Krisis di Semenanjung Korea juga tidak menampakkan penyelesaian.

AS bimbang seni peperangan yang dicetuskan Sun Tzu memberi kesan kepada Washington sebagai penguasa tunggal dunia. Ini sebahagian Art of War yang dibincang penganalisis politik dunia.
Obama dan Romney tentu gusar AS berdepan cabaran lebih getir pada masa depan.
‘Seni perang’ calon Presiden Amerika. -  Berita Harian, 20 Oktober 2012

No comments: