Pages

Wednesday, October 31, 2012

Sandy ujian getir Amerika Syarikat

Sehingga petang semalam, 13 orang disahkan mangsa korban Taufan Sandy di Amerika Syarikat (AS) dan seorang di Kanada. Seramai 200 pesakit di sebuah hospital di New York terpaksa dipindahkan kerana banjir. Pada masa yang sama, bekalan elektrik terputus di 13 negeri yang menyebabkan lebih enam  juta penduduk  terjejas.

 Pelabuhan New York pula diancam gelombang besar yang bukan saja menyukarkan kegiatan penduduk, bahkan melumpuhkan aktiviti ekonomi dan  pentadbiran. Beberapa bandar raya besar dari Washington hingga ke Boston yang kepadatan penduduk 50 juta orang  membuat persiapan rapi menghadapi Sandy.

Rakyat AS trauma  kerana  tidak pernah mengalami bencana  dahsyat, selain Taufan Katrina   pada 2005 dengan nilai  kerugian AS$108 bilion.  Kerugian angkara Sandy dijangka berganda ketika Presiden Barack Obama dan lawannya, Mitt Romney meramalkan bencana Oktober adalah amaran paling keras buat AS.

 Sandy  memaksa pasaran saham AS, Wall Street, ditutup buat  kali pertama dalam tempoh 27 tahun berikutan masalah cuaca. Ia turut memberi kesan penurunan  pasaran  saham di Madrid, Greece, Tokyo, Sydney dan Hong Kong. Sebanyak 284,000 harta benda awam  bernilai AS$281 bilion berisiko musnah,  7,000 penerbangan batal dan 67 penduduk terbunuh di Caribbean yang menghadap pantai AS.

  Taufan kategori satu itu juga mengancam aktiviti perniagaan, menyebabkan banjir dan memutuskan bekalan elektrik. Pusat Ribut Kebangsaan AS (NHC)  meramalkan suasana tidak menentu  berterusan beberapa hari.  Sembilan negeri   mengisytiharkan darurat manakala Obama memberi amaran  bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan.

Penganalisis cuaca berkata, Sandy yang  jarang melanda  dan luar biasa dianggap ribut super hybrid  mungkin menyebabkan hujan sehingga 25 sentimeter di beberapa kawasan, selain salji sehingga semeter di Pergunungan Appalachian dari  Virginia Barat hingga Kentucky. Taufan itu dijangka membawa angin maksimum berterusan 140 kilometer sejam dan berada kira-kira 615 kilometer di tenggara New York.

Rakyat AS yang selama ini mendakwa  kuasa besar dunia terpaksa akur dengan kuasa   lebih agung. Jika era Perang Dingin pada 1950-an hingga 1980-an, AS terbabit secara langsung dalam perang di Vietnam dan Semenanjung Korea, kini mereka mula menyedari mitos AS sebagai penguasa  tunggal dunia sudah tercabar. AS juga terbabit secara langsung dalam konflik di Asia Barat sehingga penubuhan negara  Israel.

 New York yang  pernah  dianggap pusat kegiatan Pakatan Atlantik Utara (NATO) ketika berdepan ancaman blok komunis Eropah Timur yang dikenali Pakatan Warsaw, kini lumpuh.  Sejarah keagungan lampau kini tidak bermaya  berdepan ancaman taufan yang lebih dahsyat daripada kekuatan ketenteraan dan ejen risikan.

 Jika AS boleh mendabik dada dengan serangan hendap untuk menangkap  bekas Presiden Iraq, Saddam Hussein dan membunuh  Osama Ben Laden di bumi asing, kini mereka terpaksa berdepan ancaman cuaca yang dahsyat di tanah air sendiri. Nasib AS dijangka hampir sama dengan sekutu utama, Jepun yang mengalami  gempa bumi dan  ancaman Tsunami pada Mac 2011.  Sandy yang disifatkan sebagai ‘kejutan Oktober’  berbahaya turut menjejaskan perancangan kempen kedua-dua calon  presiden. Obama  dan pesaingnya dari Republikan  terpaksa menangguhkan rancangan kempen di negeri  yang menjadi laluan taufan gergasi  itu, sekali gus menjejaskan strategi  sejak berbulan lalu dalam menghadapi persediaan terakhir seminggu sebelum hari pilihan raya sebenar.

   Obama bersama bekas presiden,  Bill Clinton dilaporkan ke Florida tetapi terpaksa menangguhkan acara di Virginia, Ohio dan  Colorado untuk memantau perkembangan  dari Rumah Putih.
Rakyat berdepan bahaya

   Beliau menyatakan kebimbangan  terhadap rakyat AS yang bakal berdepan  bahaya dan secara  tersirat bukan mengenai masa depan politik beliau sendiri.

   “Keutamaan saya ialah  memastikan semuanya memuaskan untuk keluarga dan  bersedia. Ia akan meletakkan sedikit  beban kepada mereka yang terbabit  secara langsung kerana saya tidak   mampu  lebih banyak  berkempen dalam beberapa hari  akan datang,”  kata Obama kepada  pekerja kempen di Florida.   Romney membatalkan kempen di  Virginia, satu daripada negeri yang  diramalkan dilanda taufan.

 Jika  Sandy  terus mengancam, mungkinkah pilihan raya presiden diteruskan minggu depan, atau rakyat AS sekali lagi mencipta sejarah penangguhan pilihan raya kali pertama, selepas mencipta sejarah empat tahun lalu kerana memilih kulit hitam sebagai penghuni Rumah Putih selama empat tahun? -Berita Harian, 31 Oktober 2012
 

No comments: