Pages

Tuesday, November 06, 2012

Derita AS tak sama Vietnam, Iraq, Afghanistan

Amerika Syarikat (AS) sepatutnya sedar kuasa ketenteraan dan ekonomi tidak boleh mengatasi kekuatan alam yang dicipta jutaan tahun lalu.

  Imej seorang penduduk New Jersey yang berwajah cemas diselamatkan menerusi jendela sebuah bangunan bagai menyerlahkan kelemahan manusia berdepan unsur alam. Jambatan hanyut, kenderaan tersadai dan kota New York menjadi gugusan pulau kecil diulang tayang berkali-kali bagi menggamit simpati dunia.

  Sehingga kini lebih 100 nyawa terkorban sejak Selasa lalu dengan angka kerugian dijangka RM150 bilion dianggap ‘tragedi’ walaupun kesan tindakan ketenteraan AS di beberapa negara jauh lebih dahsyat daripada itu.

  Hari ini pilihan raya Presiden yang membabitkan saingan sengit dua tokoh. Tapi media Barat yang dikuasai Yahudi berulang kali menayangkan ‘penderitaan’ AS berdepan ancaman dahsyat.

  Taufan Sandy yang kini menjadi mantera wartawan Barat seolah-olah melupakan perhatian dunia terhadap kes pembunuhan tiga rakyat Palestin di Tebing Barat pada 29 Oktober lalu.

  Kita wajar bersimpati dengan rakyat AS yang berdepan bencana.   Bagaimanapun sejarah tetap meletakkan AS antara negara yang banyak menjejaskan wilayah lain. Sejak 100 tahun lalu, AS hanya sekali menerima  ancaman ketenteraan ketika kemuncak Perang Dunia Kedua.

   Selepas serangan tentera Jepun di Pearl Harbor, ledakan bom atom di Hiroshima dan Nagasaki pada akhir 1945 membuka tirai kekejaman AS di luar negara. Seramai 140,000 maut di Hiroshima dan 80,000 di Nagasaki. Kesannya lebih dahsyat berbanding Sandy yang dianggap bencana paling buruk sekarang.

 AS pernah dikejutkan dengan serangan World Trade Centre  (WTC) di New York pada 11 September 2001, tetapi kesannya amat minimum berbanding  jutaan bom dan tembakan dilepaskan di Vietnam, Iraq, Afghanistan, Somalia dan beberapa negara yang dianggap sosialis. 

 Sejarah menjadi  saksi kekejaman AS di My Lai, Vietnam pada 16 Mac 1968, apabila platun tentera membunuh ratusan wanita dan kanak-kanak dengan alasan berpihak kepada gerila komunis.

   Bayangkan wanita dan kanak-kanak yang lemah ditembak dan kediaman dibakar secara rakus. Bayangkan juga sebuah Vietnam yang terus menderita  hingga kini walaupun kekejaman berlaku 44 tahun lalu dengan sisa perang yang kekal tidak bertamadun.

 Jutaan umat Islam di Iraq dan Afghanistan dibunuh semata-mata untuk melaksanakan perancangan jahat imperialis neocon (Neo Conservative) dan   Zionis.  Neocon adalah kumpulan sayap kanan Yahudi di AS dan Eropah yang dianggotai bangsa Eropah, Amerika Utara dan Yahudi. Di antara ahlinya adalah bekas Presiden George Bush, ahli Kongres AS dan kebanyakan pemimpin Eropah. Matlamat mereka mentadbir AS bagi pihak Israel untuk menjayakan hasrat ‘Israel Raya' di Asia Barat.  Pemerhati politik menganalisis cita-cita Israel bukan saja di Palestin, bahkan seluruh negara Arab dan Iran.

 AS menggunakan alasan serangan 11 September 2001  untuk mencengkam Asia Selatan yang dianggap satelit kepada China yang kini menjadi kuasa ekonomi kedua terbesar di dunia selepas AS dan mengatasi pencapaian Jepun sejak empat dekad lalu.

Afghanistan ditakluki semata-mata untuk memudahkan AS dan Eropah membina paip bagi menyalur keluar minyak dari negara bekas Kesatuan Soviet di Laut Kaspia.

 AS juga menggunakan khidmat askar upahan seramai 120,000 orang dari pelbagai negara bagi membantu tentera di Iraq yang kononnya mahu menamatkan kekejaman Presiden Saddam Hussein. Askar upahan ini bernaung di bawah syarikat Black Water yang dimiliki Naib Presiden AS ketika era  pemerintahan Bush, Dick Cheney.

 Mereka lazimnya digelar sebagai ‘kontraktor awam’ bagi mengabui mata masyarakat dunia, dibayar gaji AS$1,000 sehari bertujuan membantu AS  dalam peperangan, memberi perlindungan kepada pemimpin boneka, serta melakukan misi pembunuhan orang awam yang dicurigai pengikut Saddam.

Kekejaman di penjara Abu Gharib, Iraq bukan rahsia umum lagi. Tahanan didera, dinafikan hak untuk solat, membaca al-Quran dan dipaksa menjamah daging babi. Falujah, kota seribu masjid  dibom menyebabkan ribuan awam terbunuh.

 Ketika bencana melanda AS sekarang, kita juga wajar melihat kekerdilan manusia berdepan Kuasa Yang Lebih Agung dan Abadi. Mahukah AS berubah selepas ini atau kuasa besar itu menjadi sebahagian daripada sejarah yang bakal dipersendakan? - Berita Harian, 6 November 2012

No comments: