Pages

Tuesday, December 04, 2012

Demografi politik pengaruhi media sosial

Internet sebahagian senjata politik bentuk baru. Dengan 20 juta pengguna di Malaysia, ia memberi kesan besar kepada pertimbangan massa menjelang pilihan raya umum.

 Hanya lapan  juta yang tidak melangganinya, tetapi bukan bererti mereka buta internet. Internet sebagai wahana dunia tanpa sempadan mempunyai daerah sendiri. Ia memberi kesan bukan saja kepada ledakan teknologi maklumat, malah kecenderungan berfikir.

 Demografi politik sekarang mengaitkan pengundi muda bakal menentukan keputusan pada Pilihan Raya Umum Ke-13. Sejak Mac 2008 ada 2.9 juta pengundi baru mendaftar sebagai pemilih. Mereka mewakili  lebih satu perlima daripada jumlah 13.1 juta  pengundi. Ini bermakna setiap seorang daripada lima pengundi bagi Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti ialah generasi baru atau pengundi yang  kali  pertama ke pusat pengundian. Mereka mempunyai latar pendidikan dan aktif media sosial. Lebih menakjubkan apabila 90 peratus dalam kalangan mereka aktif media baru termasuk penggunaan internet, khidmat pesanan ringkas serta mempunyai akaun Facebook dan Twitter.

 Internet mula menguasai suasana politik pada  Pilihan Raya Umum 1999. Ketika itu Barisan Nasional (BN) bukan saja gagal menawan Kelantan, malah gagal mempertahankan pentadbiran di Terengganu.

 Puncanya, isu liwat dan salah laku seks seorang tokoh menjadi tumpuan di media baru. Apabila media tradisional dikaitkan sebagai kurang mesra reformasi, internet mengambil tempat yang tersendiri. Ketika itu istilah `mahafiraun’ dan `mahazalim’ diulang berkali-kali seolah-olah apa yang dilaporkan di media baru ada kebenarannya.

 Pada hari ini kebenaran boleh dijual beli, sesuatu yang tidak benar jika ulangi berkali-kali akan dianggap benar. Internet dan media baru sering dianggap menjadi wadah yang melaporkan kebenaran kerana laporan mereka jarang disanggah secara terbuka.

 Ketika penduduk Malaysia 24.6 juta pada 2000, seramai 3.7 juta orang menggunakan internet. Pada 2010 dengan penduduk 26.12 juta, pengguna internet 16.9 juta orang.

 Peningkatan ini berterusan dengan angka yang menakjubkan. Pengguna Facebook pula berjumlah 13 juta sekarang dengan kadar chatting lebih 23 jam sehari.

 Jika generasi muda dianggap pengguna setia internet, mereka juga mungkin antara penentu keputusan pilihan raya. Kecenderungan dan arah berfikir mereka belum dipastikan. Isu semasa terutama yang membabitkan generasi muda mudah menjadi tumpuan.

 Kita harus menerima hakikat bahawa pengundi muda pada dasarnya tidak mempunyai sentimen akar umbi. Sejarah dan kisah lampau tidak penting bagi mereka Generasi Y dan Z atau Generasi Starbucks harus diberikan perhatian oleh mana-mana parti politik yang ingin berkuasa atau mengekalkan kuasa.

 Anak muda tidak seperti ayah dan ibu mereka yang sebelum ini mempunyai fahaman politik kepartian. Mereka di dunia tersendiri, melayari internet, bersembang dan saling mengenal tanpa sempadan. Mereka berhujah dan berdebat, sesekali santai berkicau. Isu pendidikan percuma, filem terbaru, muzik terkini dan budaya K-Pop menjadi tumpuan.

 Jangan anggap generasi muda kurang ilmu atau kurang ajar terhadap tradisi. Mereka melihat tradisi dengan cara tersendiri. Mereka sinikal dan kritikal.

 Jika orang lama lebih melihat tradisi kepada siapa pengasas negara, bapa kemerdekaan dan dasar nasional, mereka melihat tradisi kepada pola pemikiran dan jaringan masa depan. Mereka mengaitkan pembangunan sebagai tugas pemimpin, bukan kerana sumbangan seseorang tokoh. Kita akan dianggap silap jika menuduh generasi muda abai perkembangan politik.

Ruang sembang sosial yang sebelumnya sebagai wadah mengucapkan salam, bercerita dan berkelakar kini semakin menakjubkan. Facebook dan Twitter sudah menjadi senjata politik. ada yang mengajak turun ke jalan untuk tunjuk perasaan kerana isu pendidikan percuma. Tiga kali perhimpunan  Bersih digerakkan oleh media baru yang lengkap memberi panduan cara mengelak bertembung dengan petugas keamanan.

Pada masa ini dianggarkan lebih 60,000 pemilik blog atau bloggers di negara ini,  sebahagian kecilnya terbabit dalam politik. Tetapi pengaruh mereka tidak boleh diambil mudah.

 Jun-E Tan dan Zawawi Ibrahim dalam buku Blogging and Democratisation in Malaysia: A New Civil Society in the Making memberi amaran pengaruh bloggers sebagai  pemimpin minda generasi baru.  Kelompok yang dipanggil elit pemikiran masa kini mulai mencorakkan agenda siasah tempatan.

 Mana-mana kelompok yang masih meyakini media baru kurang berkesan, bersedialah menghadapi risikonya kerana anak muda tidak semestinya berakal budak! - Berita Harian, 4 Disember 2012

No comments: