PULUHAN ribu rakyat Kelantan memenuhi Stadium Sultan Muhammad ke-4 di Kota Bharu 28 Januari lalu. Mereka kagum dan ada yang merungut: Kenapa kami diberi wang ehsan, bukan royalti minyak.
Bekas Menteri Kewangan dan Presiden Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah menghuraikan sejarah dan kontrak royalti minyak antara Petronas dan Kelantan. Rakyat Kelantan dinafikan hak mereka untuk menikmati pembangunan kerana berlainan pentadbiran dengan Pusat. Anehnya, orang Kelantan sendiri seperti BEKAS BAKAL MENTERI BESAR KELANTAN Awang Adek dan Tok Pa beriya-iya menjadi tok mindok untuk menafikan hak Kelantan. Ibrahim Ali juga tumpang sekubur.
Sentimen di kalangan penduduk Kelantan terhadap kenegeriannya amat tinggi. Jika Pusat masih di bawa kolong bayang-bayang sendiri, BN akan terus luntur di hati warga Cik Siti Wan Kembang. BN perlu belajar daripada sejarah 8 Mac 2008. Mereka hilang kuasa di Kelantan, Perak, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang. BN rampas Perak secara luar tabii. Rakyat meneliti dan mencatat perkembangan ini.
Apa salahnya berhening rasa dan cita memberikan royalti pada yang berhak?
Friday, January 29, 2010
Thursday, January 28, 2010
Sesekali menulis puisi
Sesekali menulis puisi
deru malamkah yang singgah di jendela
atau kata-kata sudah menjadi ombak
sesekali lelah di lautan luas
sesekali
terasa kau duduk di pinggir sawah
ketika puisi mengutip kenangan
sesekali
lelah belalang dan keciap
menyuburkan ritma
betapa desa itu telah lama kutinggalkan
kerana antara kita
saling bersanggah
kerana puisi adalah kata-kata dari hati
hatilah yang sering menyanggah
kerana sayap merpati
sering menjadi mangsa
perseteruan zaman
- imlan adabi, 28 januari 2010
deru malamkah yang singgah di jendela
atau kata-kata sudah menjadi ombak
sesekali lelah di lautan luas
sesekali
terasa kau duduk di pinggir sawah
ketika puisi mengutip kenangan
sesekali
lelah belalang dan keciap
menyuburkan ritma
betapa desa itu telah lama kutinggalkan
kerana antara kita
saling bersanggah
kerana puisi adalah kata-kata dari hati
hatilah yang sering menyanggah
kerana sayap merpati
sering menjadi mangsa
perseteruan zaman
- imlan adabi, 28 januari 2010
Saturday, January 23, 2010
Apabila Melayu tipu Melayu
TANGGAL 17 Julai 1991 amat merimaskan sebahagian besar pelabur skim cepat kaya. Tauke mereka - Osman Hamzah atau lebih dikenali Pak Man Telo dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di Taiping atas tuduhan menerima deposit daripada orang ramai secara tidak sah.
Ramai yang gempar dan hampir tidak percaya bagaimana seorang lelaki Melayu yang tidak tinggi persekolahannya berjaya mencipta skim pelaburan yang didakwa menguntungkan.
Ramai juga yang hairan betapa ramainya bangsa Melayu yang terpelajar boleh menerima skim yang diperkenalkan oleh seorang lelaki kampung seperti Pak Man Telo.
Selama beberapa tahun beroperasi, Pak Man Telo sudah mencipta mitos dan legenda tersendiri. Dia kononnya mahu mengantarabangsakan skimnya ke peringkat serantau dan di kalangan pelaburnya, ada yang mempercayai tauke skim cepat kaya itu sudah mendapat lesen daripada kerajaan untuk meluaskan operasi ke negara jiran.
Ada juga yang mendakwa Pak Man Telo mendapat kerjasama Bank Negara kerana kecerdikan skim yang diperkenalkannya. Justeru, tidak menghairankan apabila ada kenalan yang menjual Proton Saga semata-mata untuk menambah pelaburan!
Bagaimanapun mahkamah yang bertindak di atas fakta undang-undang akhirnya menghukum tauke skim pelaburan haram itu penjara setahun dan denda RM500,000 kerana menerima wang deposit RM99.09 juta daripada orang ramai.
Pada masa sama juga skim pelaburan labu peram terus berleluasa dengan menggunakan modus operandi yang hampir sama. Sejumlah wang akan didepositkan atau dilaburkan kepada penganjur dangan janji akan dipulangkan kembali dengan faedah lebih tinggi daripada apa yang ditawarkan oleh institusi kewangan berlesen.
Ada dua skim cepat kaya utama yang kerap memerangkap pelabur, iaitu skim piramid dan skim Charles Ponzi (1882-1949) - seorang pendatang Itali yang menguasai pelaburan skim cepat kaya di Amerika Syarikat. Sifat semulajadi sistem ponzi adalah tidak kekal lama dan cuma menunggu masa untuk si penipu melarikan wang mangsanya.
Pada permulaan skim tersebut, penganjur menggunakan wang deposit daripada pelabur baru untuk membayar pulangan atau wang pokok pendeposit sebelumnya. Pada amnya, penganjur tidak melaburkan deposit yang diterima ke dalam pelaburan atau perusahaan yang mendatangkan keuntungan lebih tinggi. Mereka tidak dapat terus menanggung pembayaran pulangan tinggi kepada pelabur yang sedia ada. Jika tiada deposit baru diterima atau skim ini dibatalkan, ia akan gagal dan pendeposit kehilangan wang mereka.
Lazimnya ketamakan keuntungan segera menyebabkan seseorang gelap mata dan sanggup mengeluarkan wang ribuan ringgit semata-mata untuk 'bersedekah' kepada penipu yang mengambil kesempatan.
Kini pula pelbagai bentuk pelaburan bersedia memerangkap orang ramai. Pelbagai nama digunakan. Skim perusahaan cacing, lintah, kambing gurun, ikan keli, gores dan menang, skim umrah percuma, pelaburan menerusi internet, skim cara Islam dan pelbagai lagi. Semuanya mempunyai matlamat yang sama. Lebih malang lagi yang menjadi mangsa adalah Melayu. Yang menganjurkan penipuan pun Melayu juga. Kenapa?
Terkini. polis cawangan Jenayah Komersial memburu seorang lelaki bagi membantu siasatan kes pecah amanah melarikan RM30 juta wang pelaburan 30,000 pelabur
ternakan cacing. Semuanya membawa maksud yang sama; Melayu terus tipu Melayu untuk mencipta kekayaan segera! Berita Harian, 28 Januari 2010
Wednesday, January 20, 2010
Dilema Pas antara ideologi parti dan realiti semasa

Takiyuddin mendakwa keputusan mesyuarat Exco tertakluk di bawah OSA dan tidak boleh didedahkan kepada umum. Sebelum ini pemimpin Pas ziarah gereja di Lembah Klang ekoran serangan pihak tertentu di rumah ibadat penganut Kristian. Jika dulu gereja, kuil dan tokong dianggap tabu, kini suasana sudah berubah.
Perubahan sikap pemimpin Pas sekarang adalah selaras perkembangan politik semasa yang memerlukan parti itu menyesuaikan diri dengan realiti sekarang, apatah lagi demi memenangi hati rakan mereka dalam Pakatan Rakyat, terutama DAP yang selama ini jaguh Malaysian Malaysia. Pas terpaksa belajar menerima realiti hidup kerana perubahan zaman memerlukan tindakan lebih berakal, bukan sentimen semata-mata.
Sebagai parti yang amat tradisional di luar bandar, Pas kini meletakkan diri mereka sebagai kumpulan siasah yang terbuka dan amat sederhana perjuangannya, berbeza dengan apa terkandung dalam Amanat Haji Hadi yang pernah meriuhkan suasana politik negara pada 1979. Jika dulu Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang begitu lantang mempertikaikan dasar Umno yang pragmatik, kini mereka terpaksa menyesuaikan diri kerana realiti semasa memerlukan pertubuhan siasah yang dapat memenuhi aspirasi semua kaum.
Pertubuhan siasah yang hanya berjuang untuk sesuatu kaum dan agama bakal ketinggalan zaman. Pas kini berdepan dilema antara perjuangan Islam atau berbilang kaum dan agama untuk meneruskan agenda kepartiannya. Lebih parah, suasana politik di Kelantan sentiasa mendapat perhatian.
Segala tindak-tanduk dan kenyataan Nik Aziz yang digelar Tok Guru menjadi perhatian ramai dan dianggap tokoh yang berjaya mengekalkan kekuasaan Pas 20 tahun di Kelantan. Paradoks citra keagamaan akhirnya mula tersingkap apabila isu cah keting, pelantikan menantu dalam sebuah agensi kerajaan negeri, penajaan umrah, kek hari jadi, skandal Bazar Tok Guru, sentimen antara Pas Kelantan dan Terengganu, serta serangan penulis blog Kickdefella, Syed Azidi Syed Abdul Aziz terhadap keluarga Menteri Besar.
Dari segi sejarah, Pas berjaya mentadbir Kelantan dua kali. Sebelum 1990, Pas memerintah Kelantan 18 tahun dan kecundang pada pilihan raya khas 1978, selepas Mageran (Majlis Gerakan Negara) diisytiharkan pada 1977 berikutan rusuhan terhadap kumpulan 20 pimpinan Tan Sri Asri Muda. Kejayaan mentadbir negeri yang mempunyai 1,313,014 penduduk dan 95 peratusnya berbangsa Melayu, membuktikan Pas amat perlu sebagai pemain politik utama dalam masyarakat.
Kelantan yang berkeluasan 14,922 kilometer persegi sentiasa menjadi medan penting perjuangan politik Melayu, bukan saja di Pantai Timur, bahkan Malaysia. Jika media banyak mendedahkan kehangatan politik Kelantan di bawah pimpinan Nik Aziz, Umno pula masih lesu untuk mengambil kesempatan.
Politik Kelantan sentiasa ghairah dengan drama dan watak berbeza. Jika Nik Aziz, Husam, atau dulunya Asri Muda, Datuk Muhammad Nasir dan Datuk Ishak Lutfi menghiburkan pentas operanya, kini percaturan demi percaturan seiring perubahan zaman. Pas mulai berubah dan menerima OSA sebagai medan terbaik mengekang maklumat kelemahan pentadbirannya, Umno Kelantan pula bila mahu berubah keazaman untuk menawan hati rakyat? - Berita Harian, 20 Januari 2010
Proton perlu peka khidmat mesra pelanggan
SEORANG bakal pembeli kereta keluaran Proton (Perusahaan Otomobil Nasional) terpaksa singgah di tiga premis jualan untuk membuat tempahan.
Kedai pertama yang disinggahinya amat mengejutkan. Dia bukan saja tidak dilayan dengan sewajarnya, bahkan kakitangan jualannya sibuk dengan ‘tugas’ masing-masing. Ada yang duduk di meja sambil menulis catatan. Ada juga yang sibuk berbincang dan menjeling bakal pelanggan mereka sekilas pandang.
Pelanggan tersebut merasakan dirinya tidak dilayani sepatutnya, berlalu begitu saja tanpa sebarang urusan jual beli dan sebut harga.
Di kedai kedua pula, pelanggan tersebut bagai terhenyak. Jurujual dan keraninya sibuk memesan makanan kerana jam 12 tengah hari adalah waktu makan. Walaupun bakal pelanggan itu meminta katalog dan sebut harga dilayani, namun urusan memesan makanan lebih diutamakan. Pelanggan tersebut terpaksa melupakan hasrat seketika kerana menghormati waktu rehat pekerja wakil jualan Proton.
Hanya di kedai ketiga, bakal pelanggan itu boleh bersabar untuk duduk dan berbincang dengan seorang jurujual, itupun sesekali diganggu deringan telefon daripada bakal pembeli lain. Mungkin juga bakal pelanggan itu tiada pilihan lain kerana kereta Proton adalah jenama nasional yang dibanggakan, selain sesuai dengan peruntukan kewangan yang tidak seberapa.
Apa yang dialami oleh bakal pelanggan itu hanya secebis pengalaman di kedai wakil jualan Proton yang kini hampir tiga dekad berada di pasaran. Bukan semua kedai jualan Proton melayani pelanggan sedemikian rupa, tetapi angkara segelintir premis, boleh menimbulkan tanggapan kurang wajar.
Dalam kes begini, amat wajar Proton menilai semula layanan khidmat pelanggan mereka. Tidak salah mereka belajar daripada pengalaman wakil jualan kereta luar negara, terutama produk Jepun yang sentiasa mesra pelanggan.
Banyak wakil jualan kereta Jepun sentiasa mengejar pelanggan, bukan menunggu pelanggan di kedai. Mereka bukan saja memberi perkhidmatan ketika urusan jual beli, malahan khidmat selepas jualan. Mereka sentiasa utamakan kepuasan pelanggan, hatta selepas urusan pendaftaran kenderaan pun, jurujual masih bertelefon mengenai kualiti kenderaan mereka.
Ada juga sesetengah wakil jualan kereta asing yang bukan saja menghubungi pelanggan mengenai tarikh servis kenderaan, juga menyediakan khidmat membayar cukai jalan dan insurans walaupun tempoh jual kenderaan sudah empat tahun berlalu. Mereka sanggup mendahului pembayaran cukai jalan dan insurans, sebelum pelanggan datang membayarnya. Urusan perkhidmatan memadai dengan khidmat pesanan ringkas (SMS) dan e-mel saja.
Jenama Proton mula dikenali pada 1983 apabila mendapat arahan secara langsung daripada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengutamakan industri automotif sebagai pemacu ekonomi negara.
Idea bernas Dr Mahathir menjadi kenyataan apabila Proton mengeluarkan Proton Saga pada September 1985 di kilangnya di Shah Alam.
Berasaskan teknologi Mitsubishi Motors, Proton Saga menjadi pilihan rakyat Malaysia kerana modelnya yang cantik dan harga berpatutan berbanding kenderaan import.
Pada Januari 1989, Proton Saga dijual 100,000 unit. Angka ini terlalu luar biasa untuk sebuah industri automotif yang amat muda di sebuah negara dunia ketiga.
Jenama Proton mula meledak ke seluruh dunia termasuk ke Britain yang selama ini amat gah dengan kenderaan mereka.
Pada 1993, model Proton Wira diperkenal. Sebanyak 220,000 unit terjual dalam tempoh dua tahun. Proton Perdana model pertama dikeluarkan pada 1995 untuk sasaran cita rasa mewah. Proton Waja dilancar awal 2001 dengan reka bentuk tempatan pertama sepenuhnya.
Sementara itu, Proton Saga versi baru (Proton BLM) dilancar 18 Januari 2008, sebagai kesinambungan Proton dalam industri kenderaan tempatan. Sehingga 3 Ogos 2008, Proton menghasilkan tiga juta kenderaan sejak 1985, membabitkan eksport ke United Kingdom, Afrika Selatan, Australia, Singapura, Brunei, Indonesia, Nepal, Sri Lanka, Pakistan, Bangladesh, Taiwan , Cyprus dan Mauritius.
Mengikut statistik, sebanyak 14,706 Proton dieksport sehingga 2006.
Proton juga berjaya memperkenalkan enjin Campro dengan kerjasama Lotus. Nama Campro ialah kependekan bagi Cam Profile (Profil Sesondol). Enjin ini digunakan pada Proton Gen-2 diikuti Satria Neo, Waja dan Persona. Enjin ini membuktikan kemampuan Proton membina enjin yang berkuasa dan mematuhi piawaian emisi yang ketat.
Enjin Campro DOHC asas dikeluarkan dalam dua sesaran enjin iaitu 1.6L (S4PH) dan 1.3L (S4PE). Ketika peringkat pembangunannya, enjin ini dipasang pada Proton Waja. Enjin ini digunakan pada Proton Gen-2.
Kecemerlangan Proton menepati tradisi kualiti yang diutamakan pimpinan negara. Jenama yang hebat dan model menepati cita rasa pelanggan sentiasa menjadi tumpuan massa.
Proton terus melangkah dengan gah di jalan raya kita dengan pelbagai model menarik. Kehebatan ini perlu diiringi khidmat pelanggan terbaik. Proton mesti bersedia menawan hati pelanggan untuk lebih teruja di pasaran.
Kedai pertama yang disinggahinya amat mengejutkan. Dia bukan saja tidak dilayan dengan sewajarnya, bahkan kakitangan jualannya sibuk dengan ‘tugas’ masing-masing. Ada yang duduk di meja sambil menulis catatan. Ada juga yang sibuk berbincang dan menjeling bakal pelanggan mereka sekilas pandang.
Pelanggan tersebut merasakan dirinya tidak dilayani sepatutnya, berlalu begitu saja tanpa sebarang urusan jual beli dan sebut harga.
Di kedai kedua pula, pelanggan tersebut bagai terhenyak. Jurujual dan keraninya sibuk memesan makanan kerana jam 12 tengah hari adalah waktu makan. Walaupun bakal pelanggan itu meminta katalog dan sebut harga dilayani, namun urusan memesan makanan lebih diutamakan. Pelanggan tersebut terpaksa melupakan hasrat seketika kerana menghormati waktu rehat pekerja wakil jualan Proton.
Hanya di kedai ketiga, bakal pelanggan itu boleh bersabar untuk duduk dan berbincang dengan seorang jurujual, itupun sesekali diganggu deringan telefon daripada bakal pembeli lain. Mungkin juga bakal pelanggan itu tiada pilihan lain kerana kereta Proton adalah jenama nasional yang dibanggakan, selain sesuai dengan peruntukan kewangan yang tidak seberapa.
Apa yang dialami oleh bakal pelanggan itu hanya secebis pengalaman di kedai wakil jualan Proton yang kini hampir tiga dekad berada di pasaran. Bukan semua kedai jualan Proton melayani pelanggan sedemikian rupa, tetapi angkara segelintir premis, boleh menimbulkan tanggapan kurang wajar.
Dalam kes begini, amat wajar Proton menilai semula layanan khidmat pelanggan mereka. Tidak salah mereka belajar daripada pengalaman wakil jualan kereta luar negara, terutama produk Jepun yang sentiasa mesra pelanggan.
Banyak wakil jualan kereta Jepun sentiasa mengejar pelanggan, bukan menunggu pelanggan di kedai. Mereka bukan saja memberi perkhidmatan ketika urusan jual beli, malahan khidmat selepas jualan. Mereka sentiasa utamakan kepuasan pelanggan, hatta selepas urusan pendaftaran kenderaan pun, jurujual masih bertelefon mengenai kualiti kenderaan mereka.
Ada juga sesetengah wakil jualan kereta asing yang bukan saja menghubungi pelanggan mengenai tarikh servis kenderaan, juga menyediakan khidmat membayar cukai jalan dan insurans walaupun tempoh jual kenderaan sudah empat tahun berlalu. Mereka sanggup mendahului pembayaran cukai jalan dan insurans, sebelum pelanggan datang membayarnya. Urusan perkhidmatan memadai dengan khidmat pesanan ringkas (SMS) dan e-mel saja.
Jenama Proton mula dikenali pada 1983 apabila mendapat arahan secara langsung daripada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengutamakan industri automotif sebagai pemacu ekonomi negara.
Idea bernas Dr Mahathir menjadi kenyataan apabila Proton mengeluarkan Proton Saga pada September 1985 di kilangnya di Shah Alam.
Berasaskan teknologi Mitsubishi Motors, Proton Saga menjadi pilihan rakyat Malaysia kerana modelnya yang cantik dan harga berpatutan berbanding kenderaan import.
Pada Januari 1989, Proton Saga dijual 100,000 unit. Angka ini terlalu luar biasa untuk sebuah industri automotif yang amat muda di sebuah negara dunia ketiga.
Jenama Proton mula meledak ke seluruh dunia termasuk ke Britain yang selama ini amat gah dengan kenderaan mereka.
Pada 1993, model Proton Wira diperkenal. Sebanyak 220,000 unit terjual dalam tempoh dua tahun. Proton Perdana model pertama dikeluarkan pada 1995 untuk sasaran cita rasa mewah. Proton Waja dilancar awal 2001 dengan reka bentuk tempatan pertama sepenuhnya.
Sementara itu, Proton Saga versi baru (Proton BLM) dilancar 18 Januari 2008, sebagai kesinambungan Proton dalam industri kenderaan tempatan. Sehingga 3 Ogos 2008, Proton menghasilkan tiga juta kenderaan sejak 1985, membabitkan eksport ke United Kingdom, Afrika Selatan, Australia, Singapura, Brunei, Indonesia, Nepal, Sri Lanka, Pakistan, Bangladesh, Taiwan , Cyprus dan Mauritius.
Mengikut statistik, sebanyak 14,706 Proton dieksport sehingga 2006.
Proton juga berjaya memperkenalkan enjin Campro dengan kerjasama Lotus. Nama Campro ialah kependekan bagi Cam Profile (Profil Sesondol). Enjin ini digunakan pada Proton Gen-2 diikuti Satria Neo, Waja dan Persona. Enjin ini membuktikan kemampuan Proton membina enjin yang berkuasa dan mematuhi piawaian emisi yang ketat.
Enjin Campro DOHC asas dikeluarkan dalam dua sesaran enjin iaitu 1.6L (S4PH) dan 1.3L (S4PE). Ketika peringkat pembangunannya, enjin ini dipasang pada Proton Waja. Enjin ini digunakan pada Proton Gen-2.
Kecemerlangan Proton menepati tradisi kualiti yang diutamakan pimpinan negara. Jenama yang hebat dan model menepati cita rasa pelanggan sentiasa menjadi tumpuan massa.
Proton terus melangkah dengan gah di jalan raya kita dengan pelbagai model menarik. Kehebatan ini perlu diiringi khidmat pelanggan terbaik. Proton mesti bersedia menawan hati pelanggan untuk lebih teruja di pasaran.
Sunday, January 17, 2010
Misteri Bermuda di mata ulama Mesir
SAYA amat teruja membaca sebuah buku yang ditulis seorang ulama Mesir mengenai Bermuda. Dia mengulas fenomena alam dan kaitan dengan kekuasaan dajal. Beberapa dalil al-Quran dan sumber rujukan Pentagon dan CIA diadunkan secara bersahaja, tetapi menggugah minda. Apakah benar piring terbang dan UFO juga dikaitkan dengan dajal yang menjelma tanda dunia akhir zaman. Buku ini perlu dikaji kerana hujahnya amat menarik apatah lagi sehingga kini ahli sains tidak mampu menghuraikan misteri di sebalik tragedi Bermuda.
Jumaat yang ghairah

Tanpa sedar, saya sudah tetinggal 20 tahun untuk mencalit warna pada kanvas. Seni tanpa batasan, juga renungan tanpa sempadan
Thursday, January 07, 2010
Khabar gembira tahun baru 2010

KITA mesti sokong kenaikan harga bahan bakar kerana memang sudah diramalkan. Sebagai rakyat kita tidak ada pilihan lain, melainkan sokong dan sokong...

Antara azam utama tahun ini adalah mengurangkan penggunaan bahan bakar. Minyak akan habis beberapa dekad lagi, pencemaran alam semakin ganas, pelepasan gas rumah hijau makin akrab. Sebagai pencinta alam, apalah salahnya jika MPV hitam ini ditinggal kat rumah untuk tontonan bibik sepanjang hari. Proton Saga memadai untuk sekadar berseorangan. Imej Malaysia katakan. Jimat minyak. Menjelang 1 Mei, kerajaan akan menasihatkan rakyat supaya bersabar kerana subsidi minyak amat tinggi. Saya tak marahkan kerajaan, saya marahkan diri sendiri kerana membuat keputusan kurang tepat. Kita jangan mengharapkan sesuatu yang indah. Zaman mewah sudah berlalu. 2010 amat banyak cabaran. Gula makin tinggi harga, ayam dan daging sudah menjadi milik elit. TNB sedang semak tarif baru, cukai barangan 4 peratus akan dikenakan 2011. Wang simpanan tak seberapa..... hayat terlalu kecil tersisa. Perlukah ini khabar gembira? Atau kita meratap?
Friday, January 01, 2010
Penyair Nusantara, Sasterawan Negara pelengkap diari 2009
Pesta Penyair Nusantara Kedua (PPN2) di Kota Kediri, Indonesia. pada 29 Jun hingga 3 Julai 2008. Tahun ini, Persatuan Penulis Nasional (Pena) dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) berjaya menganjurkan majlis membabitkan penyair negara serumpun.
Sementara itu, pemilihan Anwar sebagai Sasterawan Negara tidak boleh dipertikaikan. Beliau bukan sekadar mampu menguasai genre novel, cerpen, sajak dan esei, bahkan mempunyai kewibawaan tersendiri. Anwar bukan sekadar sasterawan, juga ilmuwan seni yang diiktiraf sebagai antara pentadbir penting ketika bertugas di DBP.
Novel pertamanya Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman memenangi Hadiah Novel Gapena-Yayasan Sabah pada 1979. Novel Arus (1985) memenangi Hadiah Sastera Malaysia (1984/1985). Antara cerpen karyanya ialah Perjalanan Terakhir (1971), Dunia Adalah Sebuah Apartmen (1973), Sesudah Perang (1976) dan Dari Kiev ke Moskova (1992).
Karya beliau yang diilham dan disiapkan di Jepun pada 2001 berjudul Naratif Ogonshoto memenangi Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2000/2001. Novel itu dengan judul Bili i Nebili Ostrovov Ogonsoto diterbitkan dalam bahasa Russia (penterjemah Victor Pogadaev) pada 2006 di Sanct-Petersburg (penerbit Paideia).
Tentunya kejayaan Anwar boleh dianggap sebagai pelengkap kesusasteraan Malaysia yang sebelum ini digerakkan Keris Mas, Datuk Shahnon Ahmad, Datuk Dr Usman Awang, Datuk A Samad Said, Arena Wati, Prof Dr Muhammad Salleh, Datuk Noordin Hassan, Datuk Abdullah Hussain dan S Othman Kelantan.
Sementara itu, penerbitan karya sastera masih lancar walaupun negara mengalami kekangan ekonomi dan banyak syarikat penerbitan merancang semula operasi mereka. Penulis menerima tiga karya daripada Marsli No, Dr Talib Samat dan Hafizah Iszahanid sebagai penutup diari 2009.
Marsli menerusi kumpulan puisi Kepada Angin Juga agak lantang dan sinis memperkatakan sikap manusia yang bermuka-muka dan bersandiwara dalam kehidupan. Marsli semakin mantap pengucapan puisinya dan boleh dianggap ikon generasi 80-an aktif berkarya.
Talib yang juga pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) menghasilkan karya puisi naratif prosaik berjudul Di Bawah Kibaran Bendera Tauhid. Pengalaman seni dan akademik berjaya memperkukuhkan karya Talib.
Sementara itu Hafizah menerusi novel ketiganya Andainya Kukembali, jujur menceritakan situasi dunia kewartawanan dan sinis mengungkapkan 'mahu mengubah dunia'. Pada 22 Julai 2005, penulis membentangkan kertas kerja dan membicarakan novel pertama Hafizah, Noktah Di Hujung Rindu di Bilik Seri Setia, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang.
Penulis mengandaikan wartawan Berita Minggu itu mampu 'melangkah' andainya lebih teliti dan mengutamakan fakta di sebalik paparan fiksyen dalam karyanya. Ternyata novel Andainya Kukembali bukan sekadar memaparkan isu kewartawanan dan kebebasan media, juga konflik perasaan, prejudis terhadap Islam dan kepentingan siber dalam kehidupan terkini.
Beberapa kegiatan lain turut diadakan sepanjang 2009 termasuk Perhimpunan Penulis Muda di Melaka, pelancaran dan diskusi buku serta acara tetap baca puisi di Rumah Pena setiap bulan. Ia menggambarkan sasterawan tempatan masih aktif di sebalik kekangan waktu. Beberapa penulis ternama juga berada di barisan hadapan ketika menuntut pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).
Walaupun beberapa karya seni diterbitkan, ia tidak mampu mengubah data betapa rendahnya kadar pembacaan di negara ini. Hasil Kajian Profil Membaca Rakyat Malaysia 2005 Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) mendapati 54.3 peratus rakyat negara ini membaca purata kurang tujuh halaman sehari. Lebih memeranjatkan, daripada jumlah 54.3 peratus itu pula, 12 peratus membaca purata kurang dua halaman sehari atau 50 halaman sebulan.
Mengikut statistik, negara menerbitkan 6,500 judul buku setahun membabitkan 200 penerbit. Angka ini terlalu kecil kalau dinisbahkan dengan jumlah penduduk ketika ini. Angka yang kecil ini perlu diperbetulkan kerana sebuah negara yang 52 tahun merdeka, sepatutnya sudah mempunyai jati diri dan kekuatan membaca yang luar biasa. Bangsa yang kurang membaca bakal ketinggalan, sama seperti apa yang berlaku kepada bangsa Arab yang kebanyakannya terus jumud selepas kejatuhan tamadun Abassiyah dan Osmaniyah.
Jika China sudah berjaya menerbitkan 181,000 judul buku setahun dan Korea Selatan 42,000 judul buku, kita sepatutnya sudah berjaya menerbitkan 20,000 judul buku setahun. Angka ini sepatutnya boleh dicapai di bawah gagasan 1Malaysia yang mengutamakan integriti dan kewibawaan bangsanya.
Sasterawan perlu berperanan membantu peningkatan kadar membaca, di samping melahirkan karya yang lebih bervisi. Sasterawan sepatutnya tidak diperalatkan untuk kepentingan pihak lain. Sasterawan perlu berada di depan masyarakat sebagai perakam zaman, bukan pengekor yang jumud dalam pemikiran massa. - Berita Harian, 1 Januari 2010
Thursday, December 24, 2009
Siti Huraizah pasrah menerima keadaan dirinya
SITI Huraizah Ruslan bagai pasrah menerima keadaan dirinya. Hampir tiga tahun bergelar siswazah, namun sehingga kini belum mampu menjawat jawatan yang setimpal dengan kelulusannya.
Pada 2007, media tempatan melaporkan kejayaan gadis cacat penglihatan yang muncul antara siswa cemerlang di Universiti Teknologi Mara (UiTM).
Berita Harian, tidak terkecuali juga TV3, menyiarkan berita kegembiraan gadis hitam manis yang berjaya mengejutkan massa. Dia lambang kegigihan orang kurang upaya (OKU). Dia lambang kecemerlangan yang tidak dibatasi kekurangan diri. Dia juga lambang kekuatan semangat untuk menimba ilmu walaupun terpaksa meninggalkan keluarga dan tiga adiknya di Pantai Timur.
Hari ini, Siti Huraizah bagai dilupakan. Ijazah cemerlang hanya sekadar selembar kertas yang hampir tidak ada apa-apa. Segala ilmu yang ditimba di Fakulti Seni Persembahan sekadar bayangan masa lalu, yang juga tidak ada apa-apa.
“Terlalu tebal tembok halangan,” cetusnya. Sudah acap kali dia menghadiri temu duga namun hasilnya tidak ada apa-apa. "Mereka takut mengambil orang buta seperti saya. Mereka bimbang saya tidak mampu menjalankan tugas dengan baik," cetusnya sinis. Dia tidak diberi peluang. Dia bagai merenung nasib sendiri. Ada penemuduga yang jujur mengakui kesukaran memilih pekerja OKU di organisasi mereka.
Siti Huraizah pernah memohon untuk menyertai skim tenaga pengajar di pusat pengajian yang pernah berjasa kepadanya. "Malangnya mereka masih prejudis, tidak yakin kemampuan pensyarah buta," keluhnya.
Kini dia bertugas di Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia, di Setapak, Kuala Lumpur. Dengan pendapatan yang diterimanya, dia terpaksa bekerja kerana tidak mungkin untuk kembali ke pangkuan orang tuanya tanpa sebarang jawatan. Ria atau lara di Lembah Klang, Siti Huraizah terpaksa tekad kerana kehidupan tidak semudah yang diharapkan.
Siti Huraizah boleh dianggap citra permasalahan OKU di negara ini. Mereka bukan saja kekurangan fizikal dan kesempurnaan, bahkan kurang tumpuan daripada masyarakat. OKU tidak selamanya memohon bantuan dan berjiwa hamba. Apa yang mereka mahukan adalah peluang untuk menonjolkan kemampuan dan kreativiti. Malangnya prejudis dan salah anggapan menyebabkan ramai OKU tercicir daripada pelbagai peluang yang disediakan.
Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco) mengandaikan 10 peratus daripada jumlah penduduk di sesebuah negara terdiri daripada OKU. Ini bermakna 2.7 juta rakyat Malaysia tergolong OKU, walaupun hanya segelintir yang mendaftarkan diri dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).
Pada dasarnya, kerajaan amat prihatin masalah OKU menerusi pelbagai perancangan teliti. Akta OKU diluluskan di Parlimen (Dewan Negara) pada 24 Disember 2007, diwartakan pada 24 Januari 2008 dan dikuatkuasakan pada 7 Julai 2008.
Akta ini memberikan pengiktirafan hak OKU - peluang dan penyertaan penuh dalam masyarakat. Akta ini memperuntukkan perihal berkaitan pendaftaran, perlindungan, pemulihan, pembangunan dan kesejahteraan OKU.
Sejak pengisytiharan Tahun Antarabangsa OKU 1980 dan pelancaran The World Programme of Action Concerning Disabled Persons 1982, Malaysia turut memperkenalkan pelbagai polisi dan program untuk membaiki kualiti kehidupan OKU.
Bagaimanapun setiap dasar dan peraturan yang tidak diamalkan, bakal mengundang tanggapan sinis masyarakat. Pelaksanaan hampir tidak ada. Kehidupan OKU masih di bawah paras kemiskinan. Meskipun ada beberapa OKU berjaya dalam sektor tertentu, nisbahnya terlalu kecil berbanding mereka yang melarat.
Lihat saja di tepi jalan Chow Kit dan Jalan Masjid India, amat ramai warga cacat fizikal dan penglihatan merempat, mengemis dan mengharapkan simpati orang ramai.
Kerajaan melalui konsep 1Malaysia perlu lakukan sesuatu agar Akta OKU berfungsi untuk memberi peluang sama rata berdasarkan sistem merit, bukan kerana halangan fizikal. Jika Milton boleh muncul sebagai penyair dan seniman tersohor Britain kerana kebutaannya, kita juga ada Prof Datuk Dr Ismail Salleh (Allahyarham) yang handal pemikiran ekonominya. Kita juga ada Dr Chandra Muzafar yang bernas pemikiran sosialnya. Kita juga ada Dr Zulkifli Ahmad (politik) dan Nahmar Jamil (sastera). Mereka adalah segelintir insan OKU yang mencipta nama, di sebalik jutaan lagi yang tercicir dan menjadi marhaen di sisi tembok pembangunan negara.
Kempen kesedaran dan sikap bertanggungjawab untuk membantu OKU perlu dipupuk. Apalah gunanya mendakwa sebagai masyarakat penyayang, tetapi pada masa sama meletakkan kenderaan di petak yang disediakan untuk pemandu OKU.
Sehingga ini tiada peraturan khusus yang boleh menghukum mana-mana pesalah yang meletakkan kenderaan di petak OKU. Begitu juga kemudahan awam yang amat senang dicerobohi. Tandas OKU dimasuki sesuka hati, kenderaan awam tidak menyediakan kemudahan mengangkut kerusi roda, bangunan pejabat dan pusat beli-belah yang tidak mesra OKU dan prejudis sosial terhadap golongan cacat, menyebabkan usaha membentuk masyarakat minda kelas pertama tercabar.
Apa yang dialami Siti Huraizah tidak berseorangan. Masih ramai lagi OKU yang tidak mendapat tempat sewajarnya dalam masyarakat, walaupun mereka berkelayakan. Ada yang dinafikan peluang kenaikan pangkat kerana kekurangan fizikalnya. Ada juga yang tidak berpeluang melanjutkan pengajian ke peringkat sarjana kerana penaja meragui kemampuan intelektual mereka.
Semuanya menuntut renungan pelbagai pihak. OKU masih terasing daripada impian masa depan yang indah di negara ini. - Berita Harian, 25 Disember 2009
Friday, December 18, 2009
Seperti pasir pantai itu
Kalendar sudah berubah
seperti pasir pantai itu
setia dengan mainan angin
tahun baru akan singgah
menidurkan peribadi
di luar jendela
siapakah yang bakal menggugah
ketika hidup perlu diteruskan
esok mungkin suatu perwayangan
dan kita lagi manis menyebut namu-Mu
di hujung rindu
seperti pasir pantai itu
setia dengan mainan angin
tahun baru akan singgah
menidurkan peribadi
di luar jendela
siapakah yang bakal menggugah
ketika hidup perlu diteruskan
esok mungkin suatu perwayangan
dan kita lagi manis menyebut namu-Mu
di hujung rindu
Sunday, December 13, 2009
Nik Aziz makin lantang, Umno Kelantan masih longlai
BUKIT Marak masih tinggalan mitos, walaupun Puteri Saadon dan Cik Siti Wan Kembang sudah menjadi mantera sejarah. Kota Bharu dan Tanah Serendah Sekebun Bunga masih setia menerima tengkujuh, persis isyarat perubahan kalendar menjelang tahun baru.
Pagi Jumaat 4 Disember lalu, Kota Jembal di Kota Bharu jadi tumpuan ramai. Ada sepanduk yang berkibaran, ada lilit kepala yang menyatakan hasrat; "Kami tetap sokong pimpinan Tok Guru!"
Ada rakyat berkumpul selepas Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat menyampaikan kuliah Subuh. Ada masyarakat Cina, India dan Siam turut bersuara secara terbuka.
Walaupun tindakan mereka tidak mewakili 1,313,014 penduduk Kelantan yang 95 peratusnya berbangsa Melayu, setidak-tidaknya memberi isyarat suasana siasah negeri di pesisir Laut China Selatan itu.
Kelantangan mereka sebagai membalas tindakan beberapa pemuda yang sebelumnya menunjuk perasaan mendesak Menteri Besar yang sudah 19 tahun mentadbir Kelantan berundur. Apakah semudah itu menjatuhkan pimpinan Pas sejak Pilihan Raya Umum 1990? Pas juga pernah memerintah Kelantan selama 18 tahun dan kecundang pada pilihan raya khas 1978, selepas Mageran (Majlis Gerakan Negara) diisytiharkan pada 1977 ekoran rusuhan terhadap kumpulan 20 pimpinan Tan Sri Asri Muda.
Benarkah penyokong Pas terlalu fanatik dengan pimpinan mereka, atau tokoh Umno Kelantan kurang membaca hasrat rakyat di negeri seluas 14,922 kilometer persegi?
Persoalan ini terus berlanjutan walaupun Umno dilihat hampir bangkit pada pilihan raya kecil di Manek Urai apabila hanya tewas 65 undi. Sentimen penduduk Kelantan kepada Pusat masih tidak jauh berubah. Isu royalti minyak menjadi hangat apabila beberapa sarjana masih mengandaikan peranan media 'kurang sampai' kepada sasaran.
Isu keluarga Nik Aziz menjawat peranan penting di beberapa agensi negeri hanya heboh di media, tetapi kurang menyengat di hati rakyat. Isu menantu Nik Aziz letak jawatan sebagai ketua pegawai eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) kurang dominan di Kelantan.
Ada yang mendakwa jentera Umno perlu aktif, sementara Pas Kelantan pula dianggap mempunyai pasukan terkuat di Semenanjung, malah mengatasi jentera yang dimiliki Datuk Seri Hadi Awang di Terengganu, mahupun jentera penerangan Pas pusat.
Kelantan sebuah negeri yang unik dan keunikan itu memberi impak kepada mana-mana pihak yang menerobos jiwa rakyatnya. Kelantan satu-satunya negeri yang pernah menobatkan seorang wanita sebagai raja. Wanitanya juga terkenal sebagai peniaga gigih yang menguasai Pasar Besar Siti Khadijah, Pasar Besar MPKB dan Bazar Buluh Kubu. Mereka peniaga yang tekun dan licik serta tahu menilai corak batik dan tenunan songket.
Kelantan juga negeri pertama dijajah Jepun, sekali gus mencorak pemikiran tokohnya mengenai kelemahan golongan sekular yang diasuh oleh penjajah British. Tradisi pondok juga amat kukuh di Kelantan.
Dalam sejarah pendidikan Islam di Malaysia, Kelantan terkenal dengan perkembangan pendidikan yang melahirkan ulama berwibawa. Pendidikan Islam bermula pada akhir abad ke-18 dan Syeikh Abdul Halim muncul ulama terpenting. Muridnya terdiri daripada penduduk tempatan dan ada dari luar Kelantan termasuk Thailand dan Kemboja. Masyarakat Islam Nusantara banyak berhijrah ke Kelantan untuk mendalami ilmu agama hingga menimbulkan istilah serambi Makkah.
Kelantan dipercayai di antara negeri yang mula mewujudkan sistem pondok. Pondok pertama didirikan pada 1820 oleh Abdul Samad Abdullah (Tok Pulai Chondong), diikuti Pondok Tok Bachok (1900), Pondok Haji Abdul Malik Tumpat (1907), Pondok Haji Yusuf Pulau Ubi, Geting Tumpat (1908), Pondok Kubang Pasu Kota Bharu (1900), Pondok Sungai Budor, Pondok Kampung Banggol, Pondok Tuan Padang dan Pondok Tok Semian yang diasaskan oleh Wan Abdul Samad Mohd Salleh atau lebih dikenali Tuan Tabal.
Antara pondok yang mendapat sambutan `dan mempunyai murid yang ramai selepas 1930 ialah Pondok Terusan Pasir Tumbuh yang ditubuhkan pada 1954, Pondok Bunut Payung, Pondok Lubuk Tapah, Pondok Sungai Durian dan Pondok Kubang Bemban. Sekolah Pondok Terusan di Pasir Tumbuh Kota Bharu melahirkan Tok Guru Kenali -- ilmuwan Islam yang terkenal di dunia Melayu.
Tradisi pondok juga berjaya melahirkan kader Pas yang sehingga kini amat sukar dirempuh oleh jentera Umno. Lokasi pondok yang bertebaran di Kelantan memudahkan gerakan massa mempengaruhi pemikiran rakyat.
Walaupun ada beberapa institusi agama yang prokerajaan Pusat di Kelantan, namun kewibawaan dan pengaruhnya tidak mampu mengatasi pondok agama yang dibina sejak ratusan tahun lampau.
Guru agama dari pondok inilah yang akan melata di suruh negeri untuk menyebarkan ajaran Islam di samping 'mentarbiah' masyarakat. Mereka jugalah yang memenuhi majlis bersunat, khatam al-Quran, kenduri kahwin, hatta sembahyang jenazah dan membawa mayat ke liang lahad. Perbuatan mereka sudah menjadi tradisi di Kelantan, malahan kelunakan suara ustaz pondok boleh menitiskan air mata apabila mendengar mereka membaca talkin dengan lunak merdu dan tepat tajwidnya.
Tradisi ini kurang dipupuk di kalangan segelintir ahli Umno. Jika keadaan tidak berubah, harapan perubahan dalam dimensi siasah Melayu sukar dicapai, apatah lagi Kelantan sudah dua kali ditadbir oleh Pas pada jarak masa yang panjang dan menjadi akar umbi pembangkang ke negeri lain.
Suasana politik di Kelantan amat meriah dengan sepak terajang, bukan saja dari pihak lawan tetapi juga dari dalam parti sendiri. Ia kaya dengan drama dan intrignya. Sejak era Tengku Razaleigh Hamzah menerajui Umno Kelantan hingga kini, pelbagai kerenah dalaman kerap kedengaran. Cah keting, politik wang, gaya hidup mewah di kalangan pemimpin setempat sentiasa jadi bualan ramai.
Rakyat sentiasa memerhati perkembangan ini. Citra peribadi yang songsang bakal menyukarkan Umno Kelantan mengotakan mimpi mereka.
Jangan terpedaya dengan laporan menyatakan Pas semakin lemah. Yang perlu, Umno perlu diperkuatkan di hati rakyat. Jadikan keunikan budaya dan susila Kelantan sebagai iltizam untuk Umno perkukuh perjuangan.
Keunikan Kelantan, ancaman tengkujuh akhir tahun dan kenyataan luar biasa Nik Aziz adalah sebahagian daripada babak politik. Kita sepatutnya tidak taksub dengan sejarah, tetapi menjadikan lembaran pengalaman untuk memajukan sebuah negeri yang didakwa masih ketinggalan. Perjuangan mesti diteruskan!- Berita Harian, 15 Disember 2009
Pagi Jumaat 4 Disember lalu, Kota Jembal di Kota Bharu jadi tumpuan ramai. Ada sepanduk yang berkibaran, ada lilit kepala yang menyatakan hasrat; "Kami tetap sokong pimpinan Tok Guru!"
Ada rakyat berkumpul selepas Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat menyampaikan kuliah Subuh. Ada masyarakat Cina, India dan Siam turut bersuara secara terbuka.
Walaupun tindakan mereka tidak mewakili 1,313,014 penduduk Kelantan yang 95 peratusnya berbangsa Melayu, setidak-tidaknya memberi isyarat suasana siasah negeri di pesisir Laut China Selatan itu.
Kelantangan mereka sebagai membalas tindakan beberapa pemuda yang sebelumnya menunjuk perasaan mendesak Menteri Besar yang sudah 19 tahun mentadbir Kelantan berundur. Apakah semudah itu menjatuhkan pimpinan Pas sejak Pilihan Raya Umum 1990? Pas juga pernah memerintah Kelantan selama 18 tahun dan kecundang pada pilihan raya khas 1978, selepas Mageran (Majlis Gerakan Negara) diisytiharkan pada 1977 ekoran rusuhan terhadap kumpulan 20 pimpinan Tan Sri Asri Muda.
Benarkah penyokong Pas terlalu fanatik dengan pimpinan mereka, atau tokoh Umno Kelantan kurang membaca hasrat rakyat di negeri seluas 14,922 kilometer persegi?
Persoalan ini terus berlanjutan walaupun Umno dilihat hampir bangkit pada pilihan raya kecil di Manek Urai apabila hanya tewas 65 undi. Sentimen penduduk Kelantan kepada Pusat masih tidak jauh berubah. Isu royalti minyak menjadi hangat apabila beberapa sarjana masih mengandaikan peranan media 'kurang sampai' kepada sasaran.
Isu keluarga Nik Aziz menjawat peranan penting di beberapa agensi negeri hanya heboh di media, tetapi kurang menyengat di hati rakyat. Isu menantu Nik Aziz letak jawatan sebagai ketua pegawai eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) kurang dominan di Kelantan.
Ada yang mendakwa jentera Umno perlu aktif, sementara Pas Kelantan pula dianggap mempunyai pasukan terkuat di Semenanjung, malah mengatasi jentera yang dimiliki Datuk Seri Hadi Awang di Terengganu, mahupun jentera penerangan Pas pusat.
Kelantan sebuah negeri yang unik dan keunikan itu memberi impak kepada mana-mana pihak yang menerobos jiwa rakyatnya. Kelantan satu-satunya negeri yang pernah menobatkan seorang wanita sebagai raja. Wanitanya juga terkenal sebagai peniaga gigih yang menguasai Pasar Besar Siti Khadijah, Pasar Besar MPKB dan Bazar Buluh Kubu. Mereka peniaga yang tekun dan licik serta tahu menilai corak batik dan tenunan songket.
Kelantan juga negeri pertama dijajah Jepun, sekali gus mencorak pemikiran tokohnya mengenai kelemahan golongan sekular yang diasuh oleh penjajah British. Tradisi pondok juga amat kukuh di Kelantan.
Dalam sejarah pendidikan Islam di Malaysia, Kelantan terkenal dengan perkembangan pendidikan yang melahirkan ulama berwibawa. Pendidikan Islam bermula pada akhir abad ke-18 dan Syeikh Abdul Halim muncul ulama terpenting. Muridnya terdiri daripada penduduk tempatan dan ada dari luar Kelantan termasuk Thailand dan Kemboja. Masyarakat Islam Nusantara banyak berhijrah ke Kelantan untuk mendalami ilmu agama hingga menimbulkan istilah serambi Makkah.
Kelantan dipercayai di antara negeri yang mula mewujudkan sistem pondok. Pondok pertama didirikan pada 1820 oleh Abdul Samad Abdullah (Tok Pulai Chondong), diikuti Pondok Tok Bachok (1900), Pondok Haji Abdul Malik Tumpat (1907), Pondok Haji Yusuf Pulau Ubi, Geting Tumpat (1908), Pondok Kubang Pasu Kota Bharu (1900), Pondok Sungai Budor, Pondok Kampung Banggol, Pondok Tuan Padang dan Pondok Tok Semian yang diasaskan oleh Wan Abdul Samad Mohd Salleh atau lebih dikenali Tuan Tabal.
Antara pondok yang mendapat sambutan `dan mempunyai murid yang ramai selepas 1930 ialah Pondok Terusan Pasir Tumbuh yang ditubuhkan pada 1954, Pondok Bunut Payung, Pondok Lubuk Tapah, Pondok Sungai Durian dan Pondok Kubang Bemban. Sekolah Pondok Terusan di Pasir Tumbuh Kota Bharu melahirkan Tok Guru Kenali -- ilmuwan Islam yang terkenal di dunia Melayu.
Tradisi pondok juga berjaya melahirkan kader Pas yang sehingga kini amat sukar dirempuh oleh jentera Umno. Lokasi pondok yang bertebaran di Kelantan memudahkan gerakan massa mempengaruhi pemikiran rakyat.
Walaupun ada beberapa institusi agama yang prokerajaan Pusat di Kelantan, namun kewibawaan dan pengaruhnya tidak mampu mengatasi pondok agama yang dibina sejak ratusan tahun lampau.
Guru agama dari pondok inilah yang akan melata di suruh negeri untuk menyebarkan ajaran Islam di samping 'mentarbiah' masyarakat. Mereka jugalah yang memenuhi majlis bersunat, khatam al-Quran, kenduri kahwin, hatta sembahyang jenazah dan membawa mayat ke liang lahad. Perbuatan mereka sudah menjadi tradisi di Kelantan, malahan kelunakan suara ustaz pondok boleh menitiskan air mata apabila mendengar mereka membaca talkin dengan lunak merdu dan tepat tajwidnya.
Tradisi ini kurang dipupuk di kalangan segelintir ahli Umno. Jika keadaan tidak berubah, harapan perubahan dalam dimensi siasah Melayu sukar dicapai, apatah lagi Kelantan sudah dua kali ditadbir oleh Pas pada jarak masa yang panjang dan menjadi akar umbi pembangkang ke negeri lain.
Suasana politik di Kelantan amat meriah dengan sepak terajang, bukan saja dari pihak lawan tetapi juga dari dalam parti sendiri. Ia kaya dengan drama dan intrignya. Sejak era Tengku Razaleigh Hamzah menerajui Umno Kelantan hingga kini, pelbagai kerenah dalaman kerap kedengaran. Cah keting, politik wang, gaya hidup mewah di kalangan pemimpin setempat sentiasa jadi bualan ramai.
Rakyat sentiasa memerhati perkembangan ini. Citra peribadi yang songsang bakal menyukarkan Umno Kelantan mengotakan mimpi mereka.
Jangan terpedaya dengan laporan menyatakan Pas semakin lemah. Yang perlu, Umno perlu diperkuatkan di hati rakyat. Jadikan keunikan budaya dan susila Kelantan sebagai iltizam untuk Umno perkukuh perjuangan.
Keunikan Kelantan, ancaman tengkujuh akhir tahun dan kenyataan luar biasa Nik Aziz adalah sebahagian daripada babak politik. Kita sepatutnya tidak taksub dengan sejarah, tetapi menjadikan lembaran pengalaman untuk memajukan sebuah negeri yang didakwa masih ketinggalan. Perjuangan mesti diteruskan!- Berita Harian, 15 Disember 2009
Wednesday, December 09, 2009
Dugaan 2009

Hujan yang melata di Kota Bharu bagai gemuruh di dadaku. Anak-anak berpandangan sesama sendiri. Mereka sedih, hampa. Jadual asal untuk menempah sebuah calet di tepian Laut China Selatan terbantut. Kami juga tidak sempat menemui kawan-kawan sasterawan termasuk Abdul Hadi Muhamad yang kuutuskan untuk menemuinya menerusi Face Book. Aku juga bercadang menemui Zulkifli MD Zain, Leo AWS dan penulis PPK --- yang merupakan teman setiaku dalam bidang seni.
Kini isteri terlantar di wad. Buah pinggang, jantung, lelah dan darah tinggi amat menguji kesetiaan kami. Tahun ini, sudah empat kali dia masuk PPUKM. Rumah tangga kami sejak 17 tahun lampau terlalu kaya dengan dugaan. Ya Allah...
Tuesday, December 08, 2009
Tok Guru lantang, Umno belum bersedia
POLITIK Kelantan sentiasa kaya dengan drama dan intrignya. Menteri Besar semakin garang dan ada yang menuduh nyanyuk. Umno pula mendakwa semakin kuat dan boleh tawan Negeri Cik Siti Wan Kembang.
Tinjauan rambang mendapati isu semasa yang dihebohkan media sekadar penyedap hati.
Umno masih mesra dengan mimpi bulan madu walaupun Nik Aziz semakin uzur.
Yang meriah di Kelantan hanyalah ledakan air dari Laut China Selatan setiap kali akhir tahun menjelma.
Tinjauan rambang mendapati isu semasa yang dihebohkan media sekadar penyedap hati.
Umno masih mesra dengan mimpi bulan madu walaupun Nik Aziz semakin uzur.
Yang meriah di Kelantan hanyalah ledakan air dari Laut China Selatan setiap kali akhir tahun menjelma.
Thursday, December 03, 2009
Tradisi membaca alam ke era media baru
TRADISI membaca seunggul tamadun manusia. Sejak Adam dan Hawa dicampak ke dunia, manusia sudah membaca keadaan cuaca, rentak bayu, arus sungai di muara dan gerak ombak di lautan. Nenek moyang kita juga pernah membaca arah angin, putaran gelombang serta pergerakan bulan dan matahari bagi menentukan waktu solat, sahur dan masa untuk bersawah.
Nelayan mahir membaca pergerakan awan di langit dan tahu masa sesuai untuk kembali ke pantai sebelum tengkujuh membadai. Penoreh dan pekebun pandai membaca alam dan tahu tanah mana yang ada humas untuk menyuburkan tanaman.
Tradisi membaca sudah lama wujud, lebih awal daripada proses pembacaan buku dan batu bersurat yang ditemui penjelajah lampau. Hanya beberapa abad kemudian, manusia merasakan perlunya huruf dan angka sebagai sistem isyarat komunikasi, maka segala tulisan dibukukan untuk pembacaan umum. Kini pula sudah ada jalinan internet yang menyediakan media bentuk baru, sekali gus mencabar proses pembacaan secara tradisional.
Tradisi membaca sepatutnya seiring perkembangan zaman. Bagaimanapun apa yang berlaku amat menyedihkan. Hasil Kajian Profil Membaca Rakyat Malaysia 2005 oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) mendapati 54.3 peratus rakyat negara ini membaca purata kurang tujuh halaman sehari. Lebih memeranjatkan, daripada jumlah 54.3 peratus itu pula, 12 peratus membaca purata kurang dua halaman sehari atau 50 halaman sebulan.
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pula hanya menerbitkan 16,044 judul buku sepanjang tahun lalu, dilihat antara punca kegagalan memupuk minat membaca di kalangan rakyat negara ini yang mencecah 27 juta orang. Penerbit swasta pula lebih mementingkan komersial dan menerbitkan buku popular yang boleh diketepikan nilai keilmuwannya.
Jika keadaan ini berterusan, harapan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menjadikan Malaysia negara maju menjelang 2020 amat sukar dicapai. Bangsa yang berjaya sentiasa menggali tradisi keilmuwan dan buku adalah wahana utamanya. Bangsa yang kurang membaca akan sentiasa jumud dan bernostalgia dengan zaman gelap. Sepatutnya kita sudah menerbitkan 27,000 buku setahun setanding nisbah penduduk negara.
Kajian juga menunjukkan bangsa Melayu golongan majoriti yang kurang mendekati buku. Kenapa?
Apakah malas membaca kerana faktor genetik atau suasana?
Sehingga kini belum ada bukti jelas walaupun Islam menggalakkan umatnya menuntut ilmu 'sehingga ke negeri China'.
Malahan, ayat al-Quran yang pertama kali turun kepada Nabi Muhammad Saw: Iqrak, bacalah! Seorang hamba Allah yang buta huruf diarah membaca. Bacalah, kata Jibril. Ada ulama yang menafsirkan arahan membaca bukan sekadar mengenal huruf, tetapi mendalami kehidupan sepenuhnya.
Ayat Iqrak bukan sekadar arahan mendekati buku, tetapi isyarat mendalami pelbagai sumber keilmuwan dan realiti kehidupan di dunia dan akhirat.
Malangnya, tradisi yang dibawa pada zaman keagungan Islam dipencilkan oleh sebahagian umat Muhammad.
Pengarang tersohor Perancis, Louis L’Amour menghuraikan proses pembacaan sebagai usaha menawan dunia. "Dunia amat kecil di sebalik helaian buku," katanya. Buku membudayakan pola berfikir sejagat. Buku juga ada pedih lara peperangan atau bangkit jaya sesebuah bangsa yang terjajah.
Ulama tersohor Indonesia, Prof Dr Hamka merumuskan pembacaan sebagai mendekati keagungan sejarah. Dalam bukunya Tasauf Moden, Hamka mendekati proses penulisan lampau sebagai iktibar masa kini. Karya Avessina (Ibnu Sina), adalah contoh cendekiawan Muslim yang berjaya sebagai pakar perubatan mendahului zaman. Bukunya al Qanuun fi al-Thibb jadi rujukan pelajar perubatan Barat sehingga kini. Kita sepatutnya kagum mendekati karya Imam al-Ghazali terutama magnum opus Ihya’ Ulumiddin yang jadi rujukan sejagat sejak tujuh abad lalu.
Kita juga sepatunya mendekati karya Al-Khawarizmi, Omar Khayyam, Nashir Al-Din Thusi , Ibnu Al-Haytsam, Al-Biruni dan Ar-Razi yang mendahului zaman dalam pelbagai bidang.
Sebelum dunia menemui cahaya sepenuhnya, karya Thomas Alfa Edison dianggap penawar untuk menghurai kuasa elektrik yang kini tenaga penting dalam kehidupan. Sumbangan Jamess Watt dalam teknologi kereta api laju menyebabkan sempadan dunia sudah menjadi daerah yang kecil. Kita berada di kampung sejagat.
Malangnya tradisi membaca seakan bukan milik kita lagi. Di mana-mana saja kita kurang menemui warga Malaysia membelek buku.
Berbanding bangsa Eropah dan Jepun yang sering menjadikan buku sebagai teman seperjalanan, kita seakan lebih berbangga memiliki pakaian berjenama, kenderaan mewah dan berlibur di pusat peranginan berstatus lima bintang.
Jika anak malas membaca, salahkan diri sendiri kerana hanya mendekati buku di dewan kuliah semata-mata untuk meraih diploma dan ijazah, akhirnya menjadi manusia yang hidup di dalam kepompong bikinan sendiri.
Hari ini, selepas 52 tahun merdeka, kita sepatutnya rasa malu apabila media kerap mengingatkan 'bangsa membaca bangsa berjaya'
Kempen membaca tidak perlu sekiranya kita sendiri mempunyai iltizam untuk menjadi bangsa yang cerdik. Bekas Naib Canselor Universiti Malaya, Prof Diraja Ungku Aziz juga sepatutnya tidak perlu menasihati pelajarnya supaya membaca, jika buku sudah menjadi sahabat kita semua. - Berita Harian, 3 Disember 2009
Bacalah
Sunday, November 22, 2009
Awang Hitam dari Afrika ke 1Malaysia
MINUM petang bersama penulis dari Korea Selatan dan Taiwan hampir hilang nikmatnya. Mata kami berpandangan sesama sendiri. Restoran berhawa dingin di sebuah pusat beli-belah di Seri Kembangan hampir hilang kedinginannya. Ada yang tendang kerusi, ada yang menggunakan sudu dan garpu sebagai senjata, ada juga yang mencarut dan membuat isyarat lucah.
Mereka berkulit hitam dari Afrika. Mereka barangkali di antara 56,240 warga Afrika yang dikesan memasuki Malaysia secara sah dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.
Angka juga menunjukkan 21 warga Afrika ditahan dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini kerana pelbagai kesalahan jenayah. Ada juga yang memasuki negara ini menggunakan jalan tikus dan pasport palsu, selain dikesan tinggal lebih masa.
Hari ini, fenomena warga Afrika di Malaysia sudah hampir menjadi kebiasaan. Di Cheras umpamanya, beberapa pusat beli-belah, pangsapuri dan pusat pengajian swasta, warga Afrika hampir mendominasi suasana.
Ada yang menjadi pelajar dan tidak lekang dengan note book sepanjang masa. Ada juga yang berkeliaran dengan botol bir di kawasan awam. Ada yang mengurat anak gadis di pasar malam, tidak terkecuali juga membuat bising dan mengganggu penduduk setempat.
Jika selama ini kita boleh melihat wajah Michael Essien, Mohamed Aboutrika dan Amr Zaki hanya di kaca TV, kini personaliti mereka boleh ditemui di mana-mana. Di Cheras, Ampang, Kampung Pandan, Puchong dan di mana-mana saja, pasti wajah Awang Afrika kita temui dengan pelbagai fiil.
Jika dulu kita rasa tertarik dengan keunikan rambut Emmanuel Adebayor dan Didier Drogba , kini fesyen sedemikian sudah bertebaran di depan mata.
Persoalannya sekarang kenapa begitu mudah wajah Afrika meloloskan diri di Malaysia? Apakah Jabatan Imigresen memandang ringan kehadiran mereka atau tidak dapat membezakan wajah Afrika dengan muka Malaysia? Benarkah mereka pelajar atau ahli sindiket black money yang banyak diperkatakan?
Kenapa selepas 10 tahun wajah Afrika berkeliaran di sekeliling kita, tindakan untuk membanteras mereka masih terlalu lemah?
Persoalan ini amat wajar direnungi. Pihak yang mengawal keselamatan negara perlu lakukan tindakan tegas agar gejala yang selama ini dilakukan oleh segelintir warga Indonesia, Burma, Vietnam, Bangladesh dan China tidak terus berulangan.
Warga Afrika majoritinya mempunyai saiz fizikal yang tinggi dan besar amat digeruni penduduk setempat. Tingkah laku dan budaya dari sesebuah wilayah yang bobrok memungkinkan tindakan luar kebiasaan di tempat lain.
Mereka datang dari kawasan lembah belantara dan puncak Afrika. Mereka juga dibesarkan antara kawasan kontang dan bukit-bukau yang lebih mengutamakan kekuatan fizikal daripada mental. Ada juga yang belum mengenal dunia sepenuhnya.
Budaya yang dialami di kawasan belantara berbeza dengan suasana di Malaysia yang musim hujan dan panasnya bercampur aduk. Suasana di sini penuh kelembutan kerana faktor iklim dan persekitaran yang ada masanya melankolis.
Suasana di tempat mereka ada waktunya terlalu parah dan sukar ditafsirkan. Amalan voodoo, pertarungan fizikal, ancaman penyakit, kebuluran dan tingkah cuaca menjadikan manusianya lebih berani dan sanggup lakukan apa saja. Undang-undang hampir tidak terlaksana di beberapa tempat di Afrika.
Pertarungan antara suku dan puak sering terjadi. Pertelingkahan kerana merebut kawasan bercucuk tanam sering menumpahkan darah. Mereka berjiwa sensitif dan amat perasa. Alex Haley dalam karyanya Roots: The Saga of an American Family yang diterbitkan pada 1976, menganalisis jiwa Afrika dengan teliti. Mereka rajin, cekal, kuat semangat dan sanggup lakukan apa saja. Awang Afrika juga boleh menjadi hamba yang kental, sanggup meredah belantara dan bertarung nyawa di lautan. Mereka juga pantang dicabar dan sedia bertarung. Kekuatan fizikal bukan sesuatu yang asing.
Hari ini sudah ramai keturunan Afrika yang berjaya dan mempunyai nama besar di seluruh dunia. Barack Obama, Oprah dan Mike Tyson menjadi ikon dalam bidang masing-masing. Mereka daripada keturunan hamba Afrika yang diangkut penjajah dan membina kehidupan baru di tanah asing.
Kejayaan mereka tercatat sebagai legenda sejarah. Bagaimanapun di sebalik nama besar, mereka juga tetap ada imej yang merumitkan keadaan. Keadaan ini amat membimbangkan. Penempatan mereka di Pandan Indah dan Metro Prima Kepong sudah digelar 'Mini Afrika'. Mereka melepak dan mabuk di mana-mana saja. Mereka sanggup menjerit dan membuat isyarat lucah, walaupun di depan anak kecil.
Mereka tidak silu dan mungkin lupa di sini bukan benua Afrika. Mereka sanggup jadikan restoran berhawa dingin di Seri Kembangan sebagai medan untuk menonjolkan jati diri insan berkulit hitam.
"Itulah mereka," tegur penulis dari Taiwan. "Di tempat kami juga mereka begitu. Pelabuhan kami sudah jadi benua Afrika!"
Menegur dan mengeluh tidak menyelesaikan masalah. Pihak berkuasa, khususnya Jabatan Imigresen dan polis perlu mengadakan operasi khusus dan bersepadu.
Jangan sampai Kampung Malindo bertebaran di merata tempat berulang lagi. Warga asing, tidak kira dari mana pun asal mereka, perlu disiasat,
Ketegasan dan iltizam agensi penguatkuasaan negara amat dituntut supaya konsep 1Malaysia tidak membabitkan keterbukaan untuk warga asing melakukan apa saja di sini! - Berita Harian, 23 November 2009
Mereka berkulit hitam dari Afrika. Mereka barangkali di antara 56,240 warga Afrika yang dikesan memasuki Malaysia secara sah dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.
Angka juga menunjukkan 21 warga Afrika ditahan dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini kerana pelbagai kesalahan jenayah. Ada juga yang memasuki negara ini menggunakan jalan tikus dan pasport palsu, selain dikesan tinggal lebih masa.
Hari ini, fenomena warga Afrika di Malaysia sudah hampir menjadi kebiasaan. Di Cheras umpamanya, beberapa pusat beli-belah, pangsapuri dan pusat pengajian swasta, warga Afrika hampir mendominasi suasana.
Ada yang menjadi pelajar dan tidak lekang dengan note book sepanjang masa. Ada juga yang berkeliaran dengan botol bir di kawasan awam. Ada yang mengurat anak gadis di pasar malam, tidak terkecuali juga membuat bising dan mengganggu penduduk setempat.
Jika selama ini kita boleh melihat wajah Michael Essien, Mohamed Aboutrika dan Amr Zaki hanya di kaca TV, kini personaliti mereka boleh ditemui di mana-mana. Di Cheras, Ampang, Kampung Pandan, Puchong dan di mana-mana saja, pasti wajah Awang Afrika kita temui dengan pelbagai fiil.
Jika dulu kita rasa tertarik dengan keunikan rambut Emmanuel Adebayor dan Didier Drogba , kini fesyen sedemikian sudah bertebaran di depan mata.
Persoalannya sekarang kenapa begitu mudah wajah Afrika meloloskan diri di Malaysia? Apakah Jabatan Imigresen memandang ringan kehadiran mereka atau tidak dapat membezakan wajah Afrika dengan muka Malaysia? Benarkah mereka pelajar atau ahli sindiket black money yang banyak diperkatakan?
Kenapa selepas 10 tahun wajah Afrika berkeliaran di sekeliling kita, tindakan untuk membanteras mereka masih terlalu lemah?
Persoalan ini amat wajar direnungi. Pihak yang mengawal keselamatan negara perlu lakukan tindakan tegas agar gejala yang selama ini dilakukan oleh segelintir warga Indonesia, Burma, Vietnam, Bangladesh dan China tidak terus berulangan.
Warga Afrika majoritinya mempunyai saiz fizikal yang tinggi dan besar amat digeruni penduduk setempat. Tingkah laku dan budaya dari sesebuah wilayah yang bobrok memungkinkan tindakan luar kebiasaan di tempat lain.
Mereka datang dari kawasan lembah belantara dan puncak Afrika. Mereka juga dibesarkan antara kawasan kontang dan bukit-bukau yang lebih mengutamakan kekuatan fizikal daripada mental. Ada juga yang belum mengenal dunia sepenuhnya.
Budaya yang dialami di kawasan belantara berbeza dengan suasana di Malaysia yang musim hujan dan panasnya bercampur aduk. Suasana di sini penuh kelembutan kerana faktor iklim dan persekitaran yang ada masanya melankolis.
Suasana di tempat mereka ada waktunya terlalu parah dan sukar ditafsirkan. Amalan voodoo, pertarungan fizikal, ancaman penyakit, kebuluran dan tingkah cuaca menjadikan manusianya lebih berani dan sanggup lakukan apa saja. Undang-undang hampir tidak terlaksana di beberapa tempat di Afrika.
Pertarungan antara suku dan puak sering terjadi. Pertelingkahan kerana merebut kawasan bercucuk tanam sering menumpahkan darah. Mereka berjiwa sensitif dan amat perasa. Alex Haley dalam karyanya Roots: The Saga of an American Family yang diterbitkan pada 1976, menganalisis jiwa Afrika dengan teliti. Mereka rajin, cekal, kuat semangat dan sanggup lakukan apa saja. Awang Afrika juga boleh menjadi hamba yang kental, sanggup meredah belantara dan bertarung nyawa di lautan. Mereka juga pantang dicabar dan sedia bertarung. Kekuatan fizikal bukan sesuatu yang asing.
Hari ini sudah ramai keturunan Afrika yang berjaya dan mempunyai nama besar di seluruh dunia. Barack Obama, Oprah dan Mike Tyson menjadi ikon dalam bidang masing-masing. Mereka daripada keturunan hamba Afrika yang diangkut penjajah dan membina kehidupan baru di tanah asing.
Kejayaan mereka tercatat sebagai legenda sejarah. Bagaimanapun di sebalik nama besar, mereka juga tetap ada imej yang merumitkan keadaan. Keadaan ini amat membimbangkan. Penempatan mereka di Pandan Indah dan Metro Prima Kepong sudah digelar 'Mini Afrika'. Mereka melepak dan mabuk di mana-mana saja. Mereka sanggup menjerit dan membuat isyarat lucah, walaupun di depan anak kecil.
Mereka tidak silu dan mungkin lupa di sini bukan benua Afrika. Mereka sanggup jadikan restoran berhawa dingin di Seri Kembangan sebagai medan untuk menonjolkan jati diri insan berkulit hitam.
"Itulah mereka," tegur penulis dari Taiwan. "Di tempat kami juga mereka begitu. Pelabuhan kami sudah jadi benua Afrika!"
Menegur dan mengeluh tidak menyelesaikan masalah. Pihak berkuasa, khususnya Jabatan Imigresen dan polis perlu mengadakan operasi khusus dan bersepadu.
Jangan sampai Kampung Malindo bertebaran di merata tempat berulang lagi. Warga asing, tidak kira dari mana pun asal mereka, perlu disiasat,
Ketegasan dan iltizam agensi penguatkuasaan negara amat dituntut supaya konsep 1Malaysia tidak membabitkan keterbukaan untuk warga asing melakukan apa saja di sini! - Berita Harian, 23 November 2009
Tuesday, November 17, 2009
Seluar dalam wanita citra songsang pengiklanan
SANGGUPKAH anda mencari dan mengira 1,000 seluar dalam wanita yang sengaja disembunyikan? Bagaimana perasaan anda jika sedang berada di pelamin, lalu ditanyakan: “Kau dah potong ke belum?”
Ada wanita yang bermuram dan kurang keyakinan diri semata-mata muka berjerawat kerana kawannya lambat memberitahu mengenai pembersih muka yang menjadi ‘idaman kita semua’.
Sekali lagi dan secara berterusan, citra songsang pengiklanan terus berleluasa di sekeliling kita.
Iklan yang awalnya sekadar untuk memperkenalkan produk, kini sudah menjadi suatu bentuk pemaksaan terhadap pengguna. Orang ramai ditakutkan supaya membeli barangan mereka agar sentiasa setanding dengan orang lain dalam pelbagai hal.
Tanpa membeli produk yang diiklankan, kita akan dianggap kolot, kurang keyakinan, banyak masalah kerana segala-galanya sudah dilimpahkan melalui produk yang diperkenalkan.
Ada syarikat pemaju perumahan yang projeknya jarak 40 kilometer dari pusat bandar raya Kuala Lumpur, mengiklankan kediaman selesa dengan perjalanan hanya 10 minit ke ibu kota. Iklan tidak masuk akal ini berulang sepanjang masa dengan pelbagai citra songsang yang memesongkan akal pengguna.
Namun tiada tindakan diambil kerana kita kurang penguatkuasaan untuk menghukum pengiklan yang menipu pengguna. Sehingga kini Malaysia belum ada akta pengiklanan yang khusus untuk mengawal selia corak papan tanda dan mesej yang dipaparkan kepada orang ramai.
Kekurangan ini menyebabkan pengiklan sentiasa mencari ruang untuk memesongkan cita rasa pengguna semata-mata untuk kepentingan pengeluar produk. Penyelewengan dan pemaksaan secara halus terhadap pengguna dibawa ke ruang tamu rakyat Malaysia sepanjang masa melalui pelbagai media.
Akta Perihal Dagangan 1972 sekadar memberi garis panduan terhadap pengiklan serta ‘pesanan’ supaya tidak keterlaluan menyampaikan mesej. Oleh kerana kita belum ada akta khusus mengawal pengiklanan, Akta Perihal Dagangan 1972 saja yang boleh diharapkan untuk memantau setiap isyarat pengiklanan sepanjang masa menerusi penerbitan katalog, senarai harga, surat pekeliling, label, kad atau tayangan gambar.
Bagaimanapun, apa yang berlaku sebaliknya. Iklan songsang terus berleluasa dan akta yang wujud sekadar tercatat di atas kertas tanpa sebarang tindakan. Pemantauan dan tindakan hukum oleh penguat kuasa terlalu longlai menyebabkan imej songsang dan lucah kerap muncul di kaca TV dan panggung wayang.
Seks, wanita dan harga diri diperdagangkan secara berleluasa. Iklan kereta mewah menampilkan seorang gadis seksi yang menenggek di atas kusyen dengan mata separuh tertutup dan mulut ternganga. Iklan syampu, krim pencerah kulit, gincu dan tuala wanita menampilkan insan lincah dan manja.
Ada wanita berkemban dan ada juga gadis berpakaian ketat berlari tanpa arah. Hanya iklan ubat nyamuk dan serbuk cuci pakaian yang menampilkan Opah dan Mak Limah dengan wajah berminyak.
Sebelum ada larangan khusus iklan tembakau, banyak syarikat pengeluar rokok mengeksploit produk mereka dengan pelbagai helah.
Penajaan tinju antara Muhammad Ali dan Joe Frazier dibawa ‘khusus’ oleh syarikat X yang mementingkan keaslian bersukan, Sukan Olimpik dan Bola Sepak Piala Dunia sebelum ini ditaja oleh syarikat rokok, malah liga bola sepak tempatan juga ‘dibawa khusus’ sebuah syarikat rokok terkenal.
Imej ahli sukan diperguna seolah-olah rokok memberi kekuatan tambahan untuk aktiviti riadah. Rokok pernah dianggap sebagai sumber inspirasi. Ada iklan yang menampilkan aksi seorang pelukis pelan yang sukar menyiapkan tugasan kerana kebuntuan. Dia kembali bertenaga selepas menyedut asap rokok Y. Rokok juga dianggap hebat dan berstatus tinggi.
Orang ramai terus diperdaya untuk menjadi mangsa iklan yang ada masanya sesuatu produk dibeli kerana imej songsang pengiklanan.
Apakah kita sanggup terus dipermainkan dengan imej songsang walaupun negara sudah 52 tahun merdeka? Sesuatu perlu dilakukan supaya pengiklanan seluar dalam dan ‘potong’ tidak berleluasa lagi. Kerajaan perlu bertindak dan menghukum syarikat yang kerap memperdayakan pengguna. Citra songsang bukan budaya kita. - Berita Harian, 17 November 2009
Ada wanita yang bermuram dan kurang keyakinan diri semata-mata muka berjerawat kerana kawannya lambat memberitahu mengenai pembersih muka yang menjadi ‘idaman kita semua’.
Sekali lagi dan secara berterusan, citra songsang pengiklanan terus berleluasa di sekeliling kita.
Iklan yang awalnya sekadar untuk memperkenalkan produk, kini sudah menjadi suatu bentuk pemaksaan terhadap pengguna. Orang ramai ditakutkan supaya membeli barangan mereka agar sentiasa setanding dengan orang lain dalam pelbagai hal.
Tanpa membeli produk yang diiklankan, kita akan dianggap kolot, kurang keyakinan, banyak masalah kerana segala-galanya sudah dilimpahkan melalui produk yang diperkenalkan.
Ada syarikat pemaju perumahan yang projeknya jarak 40 kilometer dari pusat bandar raya Kuala Lumpur, mengiklankan kediaman selesa dengan perjalanan hanya 10 minit ke ibu kota. Iklan tidak masuk akal ini berulang sepanjang masa dengan pelbagai citra songsang yang memesongkan akal pengguna.
Namun tiada tindakan diambil kerana kita kurang penguatkuasaan untuk menghukum pengiklan yang menipu pengguna. Sehingga kini Malaysia belum ada akta pengiklanan yang khusus untuk mengawal selia corak papan tanda dan mesej yang dipaparkan kepada orang ramai.
Kekurangan ini menyebabkan pengiklan sentiasa mencari ruang untuk memesongkan cita rasa pengguna semata-mata untuk kepentingan pengeluar produk. Penyelewengan dan pemaksaan secara halus terhadap pengguna dibawa ke ruang tamu rakyat Malaysia sepanjang masa melalui pelbagai media.
Akta Perihal Dagangan 1972 sekadar memberi garis panduan terhadap pengiklan serta ‘pesanan’ supaya tidak keterlaluan menyampaikan mesej. Oleh kerana kita belum ada akta khusus mengawal pengiklanan, Akta Perihal Dagangan 1972 saja yang boleh diharapkan untuk memantau setiap isyarat pengiklanan sepanjang masa menerusi penerbitan katalog, senarai harga, surat pekeliling, label, kad atau tayangan gambar.
Bagaimanapun, apa yang berlaku sebaliknya. Iklan songsang terus berleluasa dan akta yang wujud sekadar tercatat di atas kertas tanpa sebarang tindakan. Pemantauan dan tindakan hukum oleh penguat kuasa terlalu longlai menyebabkan imej songsang dan lucah kerap muncul di kaca TV dan panggung wayang.
Seks, wanita dan harga diri diperdagangkan secara berleluasa. Iklan kereta mewah menampilkan seorang gadis seksi yang menenggek di atas kusyen dengan mata separuh tertutup dan mulut ternganga. Iklan syampu, krim pencerah kulit, gincu dan tuala wanita menampilkan insan lincah dan manja.
Ada wanita berkemban dan ada juga gadis berpakaian ketat berlari tanpa arah. Hanya iklan ubat nyamuk dan serbuk cuci pakaian yang menampilkan Opah dan Mak Limah dengan wajah berminyak.
Sebelum ada larangan khusus iklan tembakau, banyak syarikat pengeluar rokok mengeksploit produk mereka dengan pelbagai helah.
Penajaan tinju antara Muhammad Ali dan Joe Frazier dibawa ‘khusus’ oleh syarikat X yang mementingkan keaslian bersukan, Sukan Olimpik dan Bola Sepak Piala Dunia sebelum ini ditaja oleh syarikat rokok, malah liga bola sepak tempatan juga ‘dibawa khusus’ sebuah syarikat rokok terkenal.
Imej ahli sukan diperguna seolah-olah rokok memberi kekuatan tambahan untuk aktiviti riadah. Rokok pernah dianggap sebagai sumber inspirasi. Ada iklan yang menampilkan aksi seorang pelukis pelan yang sukar menyiapkan tugasan kerana kebuntuan. Dia kembali bertenaga selepas menyedut asap rokok Y. Rokok juga dianggap hebat dan berstatus tinggi.
Orang ramai terus diperdaya untuk menjadi mangsa iklan yang ada masanya sesuatu produk dibeli kerana imej songsang pengiklanan.
Apakah kita sanggup terus dipermainkan dengan imej songsang walaupun negara sudah 52 tahun merdeka? Sesuatu perlu dilakukan supaya pengiklanan seluar dalam dan ‘potong’ tidak berleluasa lagi. Kerajaan perlu bertindak dan menghukum syarikat yang kerap memperdayakan pengguna. Citra songsang bukan budaya kita. - Berita Harian, 17 November 2009
Wednesday, November 11, 2009
'Gomo Klate Gomo' ada isyarat bakar kerusi, baling botol
John Locke tentunya berbangga andainya sempat menyaksikan perlawanan akhir Piala Malaysia 2009 antara Negeri Sembilan dan Kelantan di Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada Sabtu, 7 November lalu.
Kajiannya mengenai ilmu semiotik boleh dibaca dengan jelas. Sepanduk 'Gomo Klate Gomo' yang dibawa masuk ke stadium memuatkan 100,000 penonton amat mudah untuk dihuraikan kesudahannya. Ada mercun yang meletup, kerusi dibakar dan baling botol ke tengah padang.
Dalam kajian perlambangan, bahasa yang terpapar pada sepanduk, poster, gambar, papan tanda dan buku menceritakan kesudahan yang bakal berlaku. Istilah 'gomo' dalam loghat Kelantan bermaksud lawan, belasah, pukul habis, tendang, cekik, terajang, tumbuk dan apa saja yang memberi isyarat tindakan kasar dan liar.
Justeru, tidak menghairankan apabila berlaku insiden kurang manis pada perlawanan akhir bola sepak di sebuah negara yang kedudukan 166 dalam senarai Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (Fifa).
Lebih malang lagi insiden panas di Bukit Jalil berlaku ketika hampir 3,000 penduduk Kelantan berada di pusat pemindahan banjir.
Walaupun bukan semua penonton terbabit dalam perlakuan 'gomo', namun tindakan segelintir kerbau sudah memalitkan lumpur ke badan orang lain. Hari ini, ramai yang memperkatakan tingkah laku buruk itu, sehingga media utama tidak terlepas pandang.
Kajian John Locke pada abad ke-17 amat jelas menghuraikan doktrin perlambangan yang wujud betapa setiap ungkapan dan penulisan mempunyai isyarat tersendiri. Ilmu perlambangan turut mendapat reaksi baik daripada ahli linguistik Eropah, Ferdinand de Saussure dan ahli falsafah Amerika pada abad ke -19, Charles Sander Pierce yang mengakui tingkah laku dan warna juga boleh memberi isyarat tertentu.
Setiap tulisan yang wujud mempunyai makna dan pesan tersendiri. Ia hidup sesuai dengan cara berfikir dan budaya masyarakat setempat.
Malangnya tiga tokoh semiotik itu tidak sempat menonton perlambangan dan isyarat ‘gomo’ yang banyak wujud di negara kita sekarang. Mungkin mereka terperanjat jika memandu ke daerah Jeli di Kelantan yang papan tandanya terpapar 'Awas serangan haiwan liar'. Di sisi tulisan itu terpapar imej seekor harimau garang!. Papan tanda ini memberi isyarat kes serangan harimau yang sudah berulang kali membaham penduduk yang majoritinya berkebun dan menoreh getah.
Di Kelantan juga ada papan tanda dan sepanduk yang mencatat 'Negeri Serambi Makkah'. Tentunya ungkapan ini boleh menggambarkan betapa alimnya penduduk di kawasan papan tanda itu kerana berdekatan dengan tempat mulia, iaitu tanah suci umat Islam.
Juga tidak menghairankan jika di kiri dan kanan jalan tercatat 'subhanallah', `alhamdulillah' dan 'allahu akbar'. Tentunya ingatan ini memberi maksud supaya pengunjung dan penduduk setempat sentiasa mengingati Allah dan menjauhi perbuatan mungkar. Bagaimanapun seperti negeri lain, kes jenayah tetap berlaku di Kelantan kerana bukan semua yang manfaatkan isyarat yang ada pada poster dan sepanduk. Pendakyah ajaran sesat seperti Ayah Pin juga tidak terkecuali menyelinap ke Kelantan jika berpeluang. Ini pun juga membuktikan makna songsang di sebalik sistem perlambangan yang ada.
Sistem perlambangan sentiasa hidup sepanjang masa. Sejak zaman Greek, Plato dan Aristotle memulakan sebuah teori bahasa dan makna. Bahasa yang tercatat pada papan tanda dan poster turut setia bercerita. Catatan dan gambar juga membawa maksud amaran dan isyarat mengenai perlakuan setempat.
Apa yang berlaku di Kelantan berlaku juga di tempat lain. Di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), tercatat nota yang melucukan di pintu tandas Klinik Ortopedik: “Awas pencuri batang paip tandas, perlakuan anda diperhatikan'.
Bahagian keselamatan PPUKM mengakui kejadian curi besi paip berleluasa di pusat perubatan itu gara-gara harga logam kembali meningkat di pasaran. Justeru, tidak menghairankan apabila kini 'wabak' curi besi batang paip bukan saja berlaku di Klinik Ortopedik, malahan hampir semua tandas di bangunan PPUKM. Ia membuktikan simbol dan sistem perlambangan sering tidak dipedulikan. Masyarakat penyayang di Malaysia sering tidak mengenal lambang kerusi roda yang membawa maksud kawasan khas untuk orang kurang upaya (OKU) meletakkan kenderaan. Di mana-mana saja kita boleh melihat kenderaan yang tidak sepatutnya tersadai di kawasan larangan.
Bagi mereka, isyarat dan amaran sekadar simbol yang tidak bererti apa-apa.
Bagaimanapun dari segi doktrin siasah, sistem perlambangan sering membawa makna sebaliknya. Idi Amin, Suharto, Ferdinand Marcos, Shah Iran, Leonid Breznev, Saddam Hussein dan Anwar Saddat sentiasa bermain dengan imej 'superhero'. Poster mereka kelihatan di mana-mana. Sepanduk yang mengagungkan pemimpin bertebaran di kawasan awam, seolah-olah mendapat sokongan luar biasa daripada rakyat. Wartawan dan media di dunia ketiga juga sering diperangkap untuk melaporkan kebaikan sang tokoh. Apabila revolusi berlaku, dunia mula bercerita bagaimana aibnya Shah Iran dalam buangan, koleksi batu permata Farah Diba, betapa banyaknya seluar dalam Imelda Marcos, kerakusan nafsu Idi Amin, hidup kebaratan Anwar Saddat dan mitos Saddam yang kecundang.
Dunia juga sentiasa bercerita mengenai sistem perlambangan yang sentiasa hidup dan mengalir di sebalik kejadian.
Justeru, slogan 'Gomo Klate Gomo' bukan sekadar perlambangan mercun dibakar, botol terbang ke padang bola dan kerusi dibakar, malah ia lambang kerakusan manusia moden dalam mengejar nafsu. Ia sentiasa menarik untuk dikaji selagi hidup berahsia dengan sistem perlambangan.- Berita Harian, 11 November 2009
Kajiannya mengenai ilmu semiotik boleh dibaca dengan jelas. Sepanduk 'Gomo Klate Gomo' yang dibawa masuk ke stadium memuatkan 100,000 penonton amat mudah untuk dihuraikan kesudahannya. Ada mercun yang meletup, kerusi dibakar dan baling botol ke tengah padang.
Dalam kajian perlambangan, bahasa yang terpapar pada sepanduk, poster, gambar, papan tanda dan buku menceritakan kesudahan yang bakal berlaku. Istilah 'gomo' dalam loghat Kelantan bermaksud lawan, belasah, pukul habis, tendang, cekik, terajang, tumbuk dan apa saja yang memberi isyarat tindakan kasar dan liar.
Justeru, tidak menghairankan apabila berlaku insiden kurang manis pada perlawanan akhir bola sepak di sebuah negara yang kedudukan 166 dalam senarai Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (Fifa).
Lebih malang lagi insiden panas di Bukit Jalil berlaku ketika hampir 3,000 penduduk Kelantan berada di pusat pemindahan banjir.
Walaupun bukan semua penonton terbabit dalam perlakuan 'gomo', namun tindakan segelintir kerbau sudah memalitkan lumpur ke badan orang lain. Hari ini, ramai yang memperkatakan tingkah laku buruk itu, sehingga media utama tidak terlepas pandang.
Kajian John Locke pada abad ke-17 amat jelas menghuraikan doktrin perlambangan yang wujud betapa setiap ungkapan dan penulisan mempunyai isyarat tersendiri. Ilmu perlambangan turut mendapat reaksi baik daripada ahli linguistik Eropah, Ferdinand de Saussure dan ahli falsafah Amerika pada abad ke -19, Charles Sander Pierce yang mengakui tingkah laku dan warna juga boleh memberi isyarat tertentu.
Setiap tulisan yang wujud mempunyai makna dan pesan tersendiri. Ia hidup sesuai dengan cara berfikir dan budaya masyarakat setempat.
Malangnya tiga tokoh semiotik itu tidak sempat menonton perlambangan dan isyarat ‘gomo’ yang banyak wujud di negara kita sekarang. Mungkin mereka terperanjat jika memandu ke daerah Jeli di Kelantan yang papan tandanya terpapar 'Awas serangan haiwan liar'. Di sisi tulisan itu terpapar imej seekor harimau garang!. Papan tanda ini memberi isyarat kes serangan harimau yang sudah berulang kali membaham penduduk yang majoritinya berkebun dan menoreh getah.
Di Kelantan juga ada papan tanda dan sepanduk yang mencatat 'Negeri Serambi Makkah'. Tentunya ungkapan ini boleh menggambarkan betapa alimnya penduduk di kawasan papan tanda itu kerana berdekatan dengan tempat mulia, iaitu tanah suci umat Islam.
Juga tidak menghairankan jika di kiri dan kanan jalan tercatat 'subhanallah', `alhamdulillah' dan 'allahu akbar'. Tentunya ingatan ini memberi maksud supaya pengunjung dan penduduk setempat sentiasa mengingati Allah dan menjauhi perbuatan mungkar. Bagaimanapun seperti negeri lain, kes jenayah tetap berlaku di Kelantan kerana bukan semua yang manfaatkan isyarat yang ada pada poster dan sepanduk. Pendakyah ajaran sesat seperti Ayah Pin juga tidak terkecuali menyelinap ke Kelantan jika berpeluang. Ini pun juga membuktikan makna songsang di sebalik sistem perlambangan yang ada.
Sistem perlambangan sentiasa hidup sepanjang masa. Sejak zaman Greek, Plato dan Aristotle memulakan sebuah teori bahasa dan makna. Bahasa yang tercatat pada papan tanda dan poster turut setia bercerita. Catatan dan gambar juga membawa maksud amaran dan isyarat mengenai perlakuan setempat.
Apa yang berlaku di Kelantan berlaku juga di tempat lain. Di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), tercatat nota yang melucukan di pintu tandas Klinik Ortopedik: “Awas pencuri batang paip tandas, perlakuan anda diperhatikan'.
Bahagian keselamatan PPUKM mengakui kejadian curi besi paip berleluasa di pusat perubatan itu gara-gara harga logam kembali meningkat di pasaran. Justeru, tidak menghairankan apabila kini 'wabak' curi besi batang paip bukan saja berlaku di Klinik Ortopedik, malahan hampir semua tandas di bangunan PPUKM. Ia membuktikan simbol dan sistem perlambangan sering tidak dipedulikan. Masyarakat penyayang di Malaysia sering tidak mengenal lambang kerusi roda yang membawa maksud kawasan khas untuk orang kurang upaya (OKU) meletakkan kenderaan. Di mana-mana saja kita boleh melihat kenderaan yang tidak sepatutnya tersadai di kawasan larangan.
Bagi mereka, isyarat dan amaran sekadar simbol yang tidak bererti apa-apa.
Bagaimanapun dari segi doktrin siasah, sistem perlambangan sering membawa makna sebaliknya. Idi Amin, Suharto, Ferdinand Marcos, Shah Iran, Leonid Breznev, Saddam Hussein dan Anwar Saddat sentiasa bermain dengan imej 'superhero'. Poster mereka kelihatan di mana-mana. Sepanduk yang mengagungkan pemimpin bertebaran di kawasan awam, seolah-olah mendapat sokongan luar biasa daripada rakyat. Wartawan dan media di dunia ketiga juga sering diperangkap untuk melaporkan kebaikan sang tokoh. Apabila revolusi berlaku, dunia mula bercerita bagaimana aibnya Shah Iran dalam buangan, koleksi batu permata Farah Diba, betapa banyaknya seluar dalam Imelda Marcos, kerakusan nafsu Idi Amin, hidup kebaratan Anwar Saddat dan mitos Saddam yang kecundang.
Dunia juga sentiasa bercerita mengenai sistem perlambangan yang sentiasa hidup dan mengalir di sebalik kejadian.
Justeru, slogan 'Gomo Klate Gomo' bukan sekadar perlambangan mercun dibakar, botol terbang ke padang bola dan kerusi dibakar, malah ia lambang kerakusan manusia moden dalam mengejar nafsu. Ia sentiasa menarik untuk dikaji selagi hidup berahsia dengan sistem perlambangan.- Berita Harian, 11 November 2009
Monday, November 02, 2009
Ganyang Malaysia, Sukarno kecil
JOHN BERTHELSEN dan Raphael Pura tidak pernah menduga akan dihalau dari sebuah negara yang dianggap kucar-kacir, penuh sentimen perkauman dan ekonomi tidak terurus. Laporan mereka dalam Asian Wall Street Journal pada 1986, seperti juga kebanyakan tulisan wartawan lain terhadap bangsa Timur, amat prasangka dan prejudis. Negara yang dihentam itu kononnya ditadbir seorang diktator kerana mengisytiharkan Buy British Last!
Memang mereka tidak pernah menyangka akan dihalau keluar dari Kuala Lumpur, walaupun mempunyai reputasi besar sebagai wartawan bertaraf dunia kerana sering mendedah kebobrokan negara dunia ketiga.
Menyelar negara kecil adalah budaya wartawan luar yang berpangkalan di Hong Kong, Singapura dan Australia. Menghitamkan imej negara sedang membangun seperti Malaysia adalah pengiktirafan untuk menjadi wartawan besar di Barat.
Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad tentunya terpaksa dibayar dengan harga yang tinggi.
apa saja gelaran buruk untuk Perdana Menteri Malaysia, terlalu senang dilontarkan. Ultra Melayu, antifeudal, Sukarno Kecil atau apa saja, semuanya menggambarkan betapa jahatnya Dr Mahathir. Lebih malang lagi serangan terhadap Dr Mahathir disambut pula golongan tertentu dalam negara dengan tuduhan anti-Islam, sosialis dan diktator!
Asian Wall Street Journal melakukan apa saja untuk melengkapkan dakwan terhadap Malaysia, sekali gus berusaha mengalih tumpuan pelabur ke negara ini. Tindakan dua wartawannya tidak bersendirian apabila media lain turut terpalit dengan adegan yang sama. Mengganyang Malaysia yang ekonominya sedang berkembang perlu dilakukan. Kebangkitan Harimau Timur seperti yang diuar-uarkan mesti ditentang supaya kepentingan Barat tidak terjejas.
Seorang lagi pengamal media, Terry Friel menulis dalam Sunday Age Australia pada 14 Julai 1991: "Malaysia bukan negara tetangga yang baik. Ia bukan saja bergaduh dengan Australia, bahkan dengan semua jirannya." Rencana itu juga menyebut kenyataan seorang menteri di sebuah negara yang menggelarkan Dr Mahathir sebagai That Little Sukarno!
Majalah Far Estern Economic Review pada 20 Ogos 1992 pula lebih luar biasa gambar kulitnya. Imej Dr Mahathir dilukis menyerupai patung wajah Presiden Korea Utara, Kim II Sung yang ketika itu dianggap ganas, penentang penyatuan di Semenanjung Korea, serta penyokong setia Mao Zedong ketika Perang Dingin memuncak antara Nato (Pakatan Atlantik Utara) dan Warsaw (Negara Blok Komunis pro-Soviet Union).
Penyiaran rencana itu pula dirancang ketika menjelang Persidangan Negara Berkecuali di Jakarta. Kenapa tarikh itu dipilih? Kenapa ketika sidang di Jakarta dikaitkan dengan imej buruk pemimpin Malaysia?
Hari ini serangan demi serangan terhadap Malaysia begitu berleluasa. Meskipun Sukarno Kecil sudah enam tahun meninggalkan tampuk kekuasaan, imej negara ini begitu lantang diperkatakan dengan wajah hitam dan konotasi luar biasa.
Bermula dengan Memula Moon, Terang Bulan, lagu Rasa Sayang Eh, kebudayaan Bali, batik, sate, orang gaji dan entah apa lagi, ia terlalu mudah untuk membakar semangat khalayak membenci Malaysia dan warganya. Kedutaan Malaysia dibaling telur busuk dan Jalur Gemilang yang dikatakan meniru bendera Amerika Syarikat, dipijak sebelum dibakar.
Media juga terus berperanan untuk mendedahkan keburukan sebuah bangsa yang dikatakan gemar mencuri kebudayaan negara tetangganya. Wartawan juga tanpa silu meninggalkan etika kewartawanan untuk menulis mengenai sebuah negara bernama MALINGSIAL!
Sebuah portal berita menuduh kes penyeludupan dadah ke wilayahnya sebagai usaha terancang Malaysia yang sering melupakan persaudaraan serumpun. Tanpa sebarang penyelidikan, wartawan terus menghukum tanpa mengambil kira perasaan dan kemanusiaan.
Apa yang nyata, kerjaya wartawan seolah-olah memiliki lesen untuk menulis apa saja, walaupun di luar kebenaran dan kewarasan. Kenyataan dan keluhuran sesetengah pengamal media semakin terpinggir dek mainan perasaan yang tidak terkawal. Ternyata John Berthelsen dan Raphael Pura tidak bersendirian untuk terus berperanan sebagai insan media kurang hemah.- Berita Harian, 22 September 2009
Memang mereka tidak pernah menyangka akan dihalau keluar dari Kuala Lumpur, walaupun mempunyai reputasi besar sebagai wartawan bertaraf dunia kerana sering mendedah kebobrokan negara dunia ketiga.
Menyelar negara kecil adalah budaya wartawan luar yang berpangkalan di Hong Kong, Singapura dan Australia. Menghitamkan imej negara sedang membangun seperti Malaysia adalah pengiktirafan untuk menjadi wartawan besar di Barat.
Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad tentunya terpaksa dibayar dengan harga yang tinggi.
apa saja gelaran buruk untuk Perdana Menteri Malaysia, terlalu senang dilontarkan. Ultra Melayu, antifeudal, Sukarno Kecil atau apa saja, semuanya menggambarkan betapa jahatnya Dr Mahathir. Lebih malang lagi serangan terhadap Dr Mahathir disambut pula golongan tertentu dalam negara dengan tuduhan anti-Islam, sosialis dan diktator!
Asian Wall Street Journal melakukan apa saja untuk melengkapkan dakwan terhadap Malaysia, sekali gus berusaha mengalih tumpuan pelabur ke negara ini. Tindakan dua wartawannya tidak bersendirian apabila media lain turut terpalit dengan adegan yang sama. Mengganyang Malaysia yang ekonominya sedang berkembang perlu dilakukan. Kebangkitan Harimau Timur seperti yang diuar-uarkan mesti ditentang supaya kepentingan Barat tidak terjejas.
Seorang lagi pengamal media, Terry Friel menulis dalam Sunday Age Australia pada 14 Julai 1991: "Malaysia bukan negara tetangga yang baik. Ia bukan saja bergaduh dengan Australia, bahkan dengan semua jirannya." Rencana itu juga menyebut kenyataan seorang menteri di sebuah negara yang menggelarkan Dr Mahathir sebagai That Little Sukarno!
Majalah Far Estern Economic Review pada 20 Ogos 1992 pula lebih luar biasa gambar kulitnya. Imej Dr Mahathir dilukis menyerupai patung wajah Presiden Korea Utara, Kim II Sung yang ketika itu dianggap ganas, penentang penyatuan di Semenanjung Korea, serta penyokong setia Mao Zedong ketika Perang Dingin memuncak antara Nato (Pakatan Atlantik Utara) dan Warsaw (Negara Blok Komunis pro-Soviet Union).
Penyiaran rencana itu pula dirancang ketika menjelang Persidangan Negara Berkecuali di Jakarta. Kenapa tarikh itu dipilih? Kenapa ketika sidang di Jakarta dikaitkan dengan imej buruk pemimpin Malaysia?
Hari ini serangan demi serangan terhadap Malaysia begitu berleluasa. Meskipun Sukarno Kecil sudah enam tahun meninggalkan tampuk kekuasaan, imej negara ini begitu lantang diperkatakan dengan wajah hitam dan konotasi luar biasa.
Bermula dengan Memula Moon, Terang Bulan, lagu Rasa Sayang Eh, kebudayaan Bali, batik, sate, orang gaji dan entah apa lagi, ia terlalu mudah untuk membakar semangat khalayak membenci Malaysia dan warganya. Kedutaan Malaysia dibaling telur busuk dan Jalur Gemilang yang dikatakan meniru bendera Amerika Syarikat, dipijak sebelum dibakar.
Media juga terus berperanan untuk mendedahkan keburukan sebuah bangsa yang dikatakan gemar mencuri kebudayaan negara tetangganya. Wartawan juga tanpa silu meninggalkan etika kewartawanan untuk menulis mengenai sebuah negara bernama MALINGSIAL!
Sebuah portal berita menuduh kes penyeludupan dadah ke wilayahnya sebagai usaha terancang Malaysia yang sering melupakan persaudaraan serumpun. Tanpa sebarang penyelidikan, wartawan terus menghukum tanpa mengambil kira perasaan dan kemanusiaan.
Apa yang nyata, kerjaya wartawan seolah-olah memiliki lesen untuk menulis apa saja, walaupun di luar kebenaran dan kewarasan. Kenyataan dan keluhuran sesetengah pengamal media semakin terpinggir dek mainan perasaan yang tidak terkawal. Ternyata John Berthelsen dan Raphael Pura tidak bersendirian untuk terus berperanan sebagai insan media kurang hemah.- Berita Harian, 22 September 2009
Subscribe to:
Posts (Atom)