Pages

Sunday, November 22, 2009

Awang Hitam dari Afrika ke 1Malaysia

MINUM petang bersama penulis dari Korea Selatan dan Taiwan hampir hilang nikmatnya. Mata kami berpandangan sesama sendiri. Restoran berhawa dingin di sebuah pusat beli-belah di Seri Kembangan hampir hilang kedinginannya. Ada yang tendang kerusi, ada yang menggunakan sudu dan garpu sebagai senjata, ada juga yang mencarut dan membuat isyarat lucah.
Mereka berkulit hitam dari Afrika. Mereka barangkali di antara 56,240 warga Afrika yang dikesan memasuki Malaysia secara sah dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Angka juga menunjukkan 21 warga Afrika ditahan dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini kerana pelbagai kesalahan jenayah. Ada juga yang memasuki negara ini menggunakan jalan tikus dan pasport palsu, selain dikesan tinggal lebih masa.

Hari ini, fenomena warga Afrika di Malaysia sudah hampir menjadi kebiasaan. Di Cheras umpamanya, beberapa pusat beli-belah, pangsapuri dan pusat pengajian swasta, warga Afrika hampir mendominasi suasana.

Ada yang menjadi pelajar dan tidak lekang dengan note book sepanjang masa. Ada juga yang berkeliaran dengan botol bir di kawasan awam. Ada yang mengurat anak gadis di pasar malam, tidak terkecuali juga membuat bising dan mengganggu penduduk setempat.

Jika selama ini kita boleh melihat wajah Michael Essien, Mohamed Aboutrika dan Amr Zaki hanya di kaca TV, kini personaliti mereka boleh ditemui di mana-mana. Di Cheras, Ampang, Kampung Pandan, Puchong dan di mana-mana saja, pasti wajah Awang Afrika kita temui dengan pelbagai fiil.

Jika dulu kita rasa tertarik dengan keunikan rambut Emmanuel Adebayor dan Didier Drogba , kini fesyen sedemikian sudah bertebaran di depan mata.

Persoalannya sekarang kenapa begitu mudah wajah Afrika meloloskan diri di Malaysia? Apakah Jabatan Imigresen memandang ringan kehadiran mereka atau tidak dapat membezakan wajah Afrika dengan muka Malaysia? Benarkah mereka pelajar atau ahli sindiket black money yang banyak diperkatakan?

Kenapa selepas 10 tahun wajah Afrika berkeliaran di sekeliling kita, tindakan untuk membanteras mereka masih terlalu lemah?

Persoalan ini amat wajar direnungi. Pihak yang mengawal keselamatan negara perlu lakukan tindakan tegas agar gejala yang selama ini dilakukan oleh segelintir warga Indonesia, Burma, Vietnam, Bangladesh dan China tidak terus berulangan.

Warga Afrika majoritinya mempunyai saiz fizikal yang tinggi dan besar amat digeruni penduduk setempat. Tingkah laku dan budaya dari sesebuah wilayah yang bobrok memungkinkan tindakan luar kebiasaan di tempat lain.

Mereka datang dari kawasan lembah belantara dan puncak Afrika. Mereka juga dibesarkan antara kawasan kontang dan bukit-bukau yang lebih mengutamakan kekuatan fizikal daripada mental. Ada juga yang belum mengenal dunia sepenuhnya.

Budaya yang dialami di kawasan belantara berbeza dengan suasana di Malaysia yang musim hujan dan panasnya bercampur aduk. Suasana di sini penuh kelembutan kerana faktor iklim dan persekitaran yang ada masanya melankolis.

Suasana di tempat mereka ada waktunya terlalu parah dan sukar ditafsirkan. Amalan voodoo, pertarungan fizikal, ancaman penyakit, kebuluran dan tingkah cuaca menjadikan manusianya lebih berani dan sanggup lakukan apa saja. Undang-undang hampir tidak terlaksana di beberapa tempat di Afrika.

Pertarungan antara suku dan puak sering terjadi. Pertelingkahan kerana merebut kawasan bercucuk tanam sering menumpahkan darah. Mereka berjiwa sensitif dan amat perasa. Alex Haley dalam karyanya Roots: The Saga of an American Family yang diterbitkan pada 1976, menganalisis jiwa Afrika dengan teliti. Mereka rajin, cekal, kuat semangat dan sanggup lakukan apa saja. Awang Afrika juga boleh menjadi hamba yang kental, sanggup meredah belantara dan bertarung nyawa di lautan. Mereka juga pantang dicabar dan sedia bertarung. Kekuatan fizikal bukan sesuatu yang asing.

Hari ini sudah ramai keturunan Afrika yang berjaya dan mempunyai nama besar di seluruh dunia. Barack Obama, Oprah dan Mike Tyson menjadi ikon dalam bidang masing-masing. Mereka daripada keturunan hamba Afrika yang diangkut penjajah dan membina kehidupan baru di tanah asing.

Kejayaan mereka tercatat sebagai legenda sejarah. Bagaimanapun di sebalik nama besar, mereka juga tetap ada imej yang merumitkan keadaan. Keadaan ini amat membimbangkan. Penempatan mereka di Pandan Indah dan Metro Prima Kepong sudah digelar 'Mini Afrika'. Mereka melepak dan mabuk di mana-mana saja. Mereka sanggup menjerit dan membuat isyarat lucah, walaupun di depan anak kecil.

Mereka tidak silu dan mungkin lupa di sini bukan benua Afrika. Mereka sanggup jadikan restoran berhawa dingin di Seri Kembangan sebagai medan untuk menonjolkan jati diri insan berkulit hitam.

"Itulah mereka," tegur penulis dari Taiwan. "Di tempat kami juga mereka begitu. Pelabuhan kami sudah jadi benua Afrika!"

Menegur dan mengeluh tidak menyelesaikan masalah. Pihak berkuasa, khususnya Jabatan Imigresen dan polis perlu mengadakan operasi khusus dan bersepadu.

Jangan sampai Kampung Malindo bertebaran di merata tempat berulang lagi. Warga asing, tidak kira dari mana pun asal mereka, perlu disiasat,

Ketegasan dan iltizam agensi penguatkuasaan negara amat dituntut supaya konsep 1Malaysia tidak membabitkan keterbukaan untuk warga asing melakukan apa saja di sini! - Berita Harian, 23 November 2009

No comments: