Pages

Sunday, November 01, 2009

Saingan media baru corak pemikiran generasi muda

RAMAI antara kita tidak perlu memandu ke bank lagi untuk berurusan dengan institusi kewangan, memadai dengan perbankan online bagi memudahkan urusan pembayaran bil atau pemindahan akaun.
Bayangkan dunia ini tanpa internet seperti 20 tahun lampau, tentunya hidup kita amat berbeza dengan apa yang dialami kini. Internet memenuhi segala-galanya pada dunia moden ini - daripada penyebaran maklumat hingga kepada gosip, hiburan, tayangan video, kemudahan audio, hinggalah kepada propaganda dan dakyah.
Internet juga hampir menggantikan kad ucapan hari raya. Menjelang Aidilfitri ini, hanya enam juta kad raya dihantar secara pos, berbanding 12 juta kad raya diposkan pada 2000. Bayangkan separuh daripada pengirim kad raya sudah menggunakan e-emel, Facebook atau Twitter untuk merapatkan hubungan. Segala-galanya terlalu mudah, tidak perlu lagi ke pejabat pos untuk membeli setem dan memasukkan kad ke dalam peti pos.
Bayangkan, jika lima tahun lampau kita terpaksa ke Lembaga Hasil Dalam Negeri untuk perakuan taksiran pendapatan atau memohon pengembalian semula lebihan cukai pendapatan, kini memadai dengan e-filing, segala-galanya diselesaikan melalui hujung jari.
Tetapi bayangkan juga kenapa Malaysia masih ketinggalan teknologi internet walaupun pada November ini, dunia sudah 40 tahun memiliki internet? Kita tidak sampai 20 tahun mengenalinya. Kita amat ketinggalan berbanding Singapura, Hong Kong, Taiwan, Korea Selatan dan Jepun. Malah, kita juga hampir dikalahkan oleh Indonesia dan Thailand yang semakin rancak teknologi maklumatnya.
Rakyat Malaysia mula mengecapi internet secara dail masuk pada awal 1990, sementara jalur lebar mula menjengah pada 2001. Selangor pula negeri yang paling banyak bilangan komputer bagi 1,000 penduduk dan bilangan langganan internet tertinggi (17 peratus daripada jumlah penduduk dan 26.7 peratus jumlah langganan negara.)
Data Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menunjukkan perbezaan ketara penggunaan internet antara bandar dan luar bandar. Tahun lalu kadar penggunaan internet bagi penduduk bandar ialah 85.3 peratus, berbanding 14.7 peratus dimiliki penduduk desa.
Usaha menggiatkan internet di luar bandar perlu dipertingkatkan supaya kadar celik maklumat boleh disemarakkan.
Dari segi maklumat siasah pula, internet begitu berleluasa di negara kita selepas penahanan dan pendakwaan terhadap bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2 September 1998. Internet dan blog begitu ketara memainkan peranan, hatta menjelang Pilihan Raya Umum 8 Mac 2008, media bentuk baru begitu berperanan menyebarkan maklumat politik -- adakalanya mengatasi media tradisional yang lazimnya berjaya mencorak pemikiran politik dan sokongan massa.
Pihak yang mengabaikan kepentingan media baru, pasti kecundang kerana teknologi maklumat tidak lagi memerlukan permit penerbitan daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN). Memadai beberapa minit membuka akaun blog, seseorang sudah menjadi blogger dan boleh mencatat apa saja tanpa tapisan. Ada waktunya, blogger seolah-olah begitu berkuasa sekali dan mampu menghitam dan memutihkan seseorang.
Pengaruhnya amat meluas, terutama kepada generasi muda yang merupakan 70 peratus daripada jumlah pengundi hampir di semua kawasan pilihan raya. Perhatikan keputusan undi saluran dua dan tiga pada pilihan raya umum lalu. Rata-ratanya mereka adalah generasi internet yang menentukan keputusan pengundian secara keseluruhan.
Ada waktunya media bentuk baru dianggap lebih terkini dan bebas, walaupun takrif kebebasan itu sendiri masih boleh diragui. Ada juga yang merayakan kebebasan maklumat dan demokrasi dengan menggunakan kemudahan internet sebagai paksi perjuangan.
Jangan salahkan internet, jika kita dianggap kolot untuk menilai sesuatu maklumat. Salahkan diri sendiri, kerana kita seolah-olah berada pada tempoh 20 tahun lalu! - Berita Harian, 1 Oktober 2009

No comments: