Pages

Monday, November 02, 2009

Ganyang Malaysia, Sukarno kecil

JOHN BERTHELSEN dan Raphael Pura tidak pernah menduga akan dihalau dari sebuah negara yang dianggap kucar-kacir, penuh sentimen perkauman dan ekonomi tidak terurus. Laporan mereka dalam Asian Wall Street Journal pada 1986, seperti juga kebanyakan tulisan wartawan lain terhadap bangsa Timur, amat prasangka dan prejudis. Negara yang dihentam itu kononnya ditadbir seorang diktator kerana mengisytiharkan Buy British Last!
Memang mereka tidak pernah menyangka akan dihalau keluar dari Kuala Lumpur, walaupun mempunyai reputasi besar sebagai wartawan bertaraf dunia kerana sering mendedah kebobrokan negara dunia ketiga.
Menyelar negara kecil adalah budaya wartawan luar yang berpangkalan di Hong Kong, Singapura dan Australia. Menghitamkan imej negara sedang membangun seperti Malaysia adalah pengiktirafan untuk menjadi wartawan besar di Barat.
Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad tentunya terpaksa dibayar dengan harga yang tinggi.
apa saja gelaran buruk untuk Perdana Menteri Malaysia, terlalu senang dilontarkan. Ultra Melayu, antifeudal, Sukarno Kecil atau apa saja, semuanya menggambarkan betapa jahatnya Dr Mahathir. Lebih malang lagi serangan terhadap Dr Mahathir disambut pula golongan tertentu dalam negara dengan tuduhan anti-Islam, sosialis dan diktator!
Asian Wall Street Journal melakukan apa saja untuk melengkapkan dakwan terhadap Malaysia, sekali gus berusaha mengalih tumpuan pelabur ke negara ini. Tindakan dua wartawannya tidak bersendirian apabila media lain turut terpalit dengan adegan yang sama. Mengganyang Malaysia yang ekonominya sedang berkembang perlu dilakukan. Kebangkitan Harimau Timur seperti yang diuar-uarkan mesti ditentang supaya kepentingan Barat tidak terjejas.
Seorang lagi pengamal media, Terry Friel menulis dalam Sunday Age Australia pada 14 Julai 1991: "Malaysia bukan negara tetangga yang baik. Ia bukan saja bergaduh dengan Australia, bahkan dengan semua jirannya." Rencana itu juga menyebut kenyataan seorang menteri di sebuah negara yang menggelarkan Dr Mahathir sebagai That Little Sukarno!
Majalah Far Estern Economic Review pada 20 Ogos 1992 pula lebih luar biasa gambar kulitnya. Imej Dr Mahathir dilukis menyerupai patung wajah Presiden Korea Utara, Kim II Sung yang ketika itu dianggap ganas, penentang penyatuan di Semenanjung Korea, serta penyokong setia Mao Zedong ketika Perang Dingin memuncak antara Nato (Pakatan Atlantik Utara) dan Warsaw (Negara Blok Komunis pro-Soviet Union).
Penyiaran rencana itu pula dirancang ketika menjelang Persidangan Negara Berkecuali di Jakarta. Kenapa tarikh itu dipilih? Kenapa ketika sidang di Jakarta dikaitkan dengan imej buruk pemimpin Malaysia?
Hari ini serangan demi serangan terhadap Malaysia begitu berleluasa. Meskipun Sukarno Kecil sudah enam tahun meninggalkan tampuk kekuasaan, imej negara ini begitu lantang diperkatakan dengan wajah hitam dan konotasi luar biasa.
Bermula dengan Memula Moon, Terang Bulan, lagu Rasa Sayang Eh, kebudayaan Bali, batik, sate, orang gaji dan entah apa lagi, ia terlalu mudah untuk membakar semangat khalayak membenci Malaysia dan warganya. Kedutaan Malaysia dibaling telur busuk dan Jalur Gemilang yang dikatakan meniru bendera Amerika Syarikat, dipijak sebelum dibakar.
Media juga terus berperanan untuk mendedahkan keburukan sebuah bangsa yang dikatakan gemar mencuri kebudayaan negara tetangganya. Wartawan juga tanpa silu meninggalkan etika kewartawanan untuk menulis mengenai sebuah negara bernama MALINGSIAL!
Sebuah portal berita menuduh kes penyeludupan dadah ke wilayahnya sebagai usaha terancang Malaysia yang sering melupakan persaudaraan serumpun. Tanpa sebarang penyelidikan, wartawan terus menghukum tanpa mengambil kira perasaan dan kemanusiaan.
Apa yang nyata, kerjaya wartawan seolah-olah memiliki lesen untuk menulis apa saja, walaupun di luar kebenaran dan kewarasan. Kenyataan dan keluhuran sesetengah pengamal media semakin terpinggir dek mainan perasaan yang tidak terkawal. Ternyata John Berthelsen dan Raphael Pura tidak bersendirian untuk terus berperanan sebagai insan media kurang hemah.- Berita Harian, 22 September 2009

No comments: