Pages

Monday, December 20, 2010

Kelincahan Larry King terus diingati

(KING adalah tokoh pengacara mengetepikan kepentingan peribadi)

DUNIA mengenalinya setanding negarawan besar. Lebih suku abad bicara lincah hos program popular CNN, Larry King menjadi tumpuan sejagat. Dia pernah lantang mengkritik kegilaan Amerika Syarikat (AS) mengganyang bumi Iraq dan Afghanistan. Dia pernah menyamakan kegilaan berulang di Vietnam akan meranapkan dominasi Rumah Putih sebagai pusat demokrasi dunia.
Selepas 25 tahun bual bicaranya menyentuh kesan Perang Dingin, serangan spekulator mata wang tajaan George Soros, keresahan di sempadan Semenanjung Korea, kesan gerakan reformasi di Indonesia dan Malaysia; dunia penuh emosi mengucapkan salam perpisahan kepada King kerana suara lantangnya bakal hilang di media penyiaran. King hanya manusia biasa. Pernah gelandangan. Pernah berulang kali runtuh rumah tangganya. Pernah juga lamaran cinta yang tidak berbalas. Namun, dia bangkit daripada segala kegagalan hidup untuk menjadi hos televisyen ternama yang disegani di seluruh dunia. Telatah, sinikal, sindiran dan kritikan diselami jenaka pedas tentunya pernah mencuit perasaan George W Bush dan Tony Blair. Ketika dunia melihat kebesaran nama King, dunia juga sudah melupakan nasib anak muda yang tidak cemerlang pendidikannya dan pernah ditolak permohonan memasuki akademi tentera.
Bicaranya menjadi topik hangat dan pernah mengundang kontroversi hubungan antara Washington dan dunia Barat menjelang saat keruntuhan Tembok Berlin yang memisahkan dua Jerman pada era pasca Perang Dingin.
Pada 16 Disember lalu dia mengakhiri khidmatnya dalam satu program penuh beremosi serta mendapat ucapan penghargaan daripada Presiden Amerika dan pesaing daripada stesen penyiaran lain. Berusia 77 tahun, tempat King untuk program siaran langsung Larry King Live, akan digantikan bekas wartawan British, Piers Morgan.
Dia meninggalkan program yang paling disenanginya sejak berkhidmat di stesen yang berpusat di Atlanta sejak 1985. Dia juga menerima sanjungan daripada Presiden Barack Obama yang menyampaikan ucapan penghargaan menerusi persidangan video. Malah, pesaing King daripada stesen penyiaran lain, termasuk Barbara Walters, Diane Sawyer dan Katie Couric turut memberi penghargaan terhadapnya. Aktor yang kini Gabenor California, Arnold Schwarzenegger mengisytiharkan Hari Larry King (Larry King Day) di negeri barat Amerika itu.
Dari segi sejarah, dunia hanya memiliki dua tokoh pengacara yang hebat. Selain King adalah Oprah Winfrey sentiasa segar menerusi program bual bicara mereka.
Sejak 1985, Larry King Live di CNN mempunyai rating paling tinggi dan satu-satunya program bual bicara televisyen menerusi telefon yang menjangkau seluruh dunia dan dipancarkan secara langsung.
Dilahirkan di Brooklyn pada 1933, King yang nama sebenarnya Lawrence Harvey Zeiger, yatim sejak berusia sembilan tahun dan bukan manusia cerdas serta kurang berminat meneruskan pengajian. Dia pernah menjadi pengacara radio di Miami dan pernah menemu bual tokoh ternama dunia.
Kontroversi, isu peribadi dan kecemerlangan kerjaya membantu King menjadi personaliti yang hebat. Dia menjadikan CNN sebagai markas untuk berjenaka dan menyanggah pandangan tetamu ternama yang diundangnya. Dia berjaya mencungkil rahsia peribadi Frank Sinatra, Al Pacino, Dalai Lama, Bill Clinton, Richard Nixon hingga Angelina Jolie dan Mike Tyson. Di stesen televisyen inilah namanya bersinar cepat dan bertahan lama lebih 25 tahun menjadi pengacara terhebat di dunia.
King tokoh pengacara yang mengetepikan kepentingan peribadi. Dia tidak berpolitik dan bebas menyuarakan pendapat tanpa keraguan. Dia bukan Demokrat, tidak juga Republikan. Tetapi dia tetap berfahaman bebas dan tanpa ragu mengkritik tamu yang diundang pada programnya.
Mungkin terlalu awal untuk mengatakan CNN bakal kehilangan permata paling berharga. Namun, paling jelasnya, program bual bicara di kaca TV terasa kehilangan ‘sambal’ tanpa King kerana lelaki yang mempunyai masalah penglihatan itu sudah membentuk jati luar biasa selama 25 tahun bersiaran. - Berita Harian, 20 Disember 2010

No comments: