Pages

Monday, December 27, 2010

Penjara khas ajaran sesat

(Pengikut tak patut ditempat bersama banduan lain bimbang fahaman berkembang di penjara)

AGAMA dan kepercayaan wujud sejak awal tamadun dunia. Manusia memerlukan pegangan untuk mentadbir kehidupan. Mereka juga berlandaskan pegangan kepercayaan untuk mengurus hubungan sesama manusia dan persekitaran.

 Islam diturunkan untuk membentuk ummah yang salih dan mengukuhkan persaudaraan. Islam tidak membezakan warna kulit, ras dan jantina. Islam mengutamakan perpaduan sosial dan melarang perhambaan dalam masyarakat.
 Bagaimanapun, kemuliaan Islam mula tercemar selepas tamadun Umaiyyah dan Abasiyyah. Gerakan yang dikatakan mempelopori perpaduan ummah  meletakkan perbezaan antara Islam dan sistem perundangan. Mereka menjadikan Islam untuk ibadat dan sistem hukum berdasarkan kepintaran akal manusia. Lebih teruk, apabila ada  golongan yang menyingkirkan Islam dalam pentadbiran hingga menyebabkan wujud salah urus pentadbiran, fahaman sekular dan menduakan kekuasaan Ilahi. Kemurnian al-Quran dan hadis diketepikan kerana kemodenan mendorong insan menggunakan hukum akal dalam tindakan mereka.
 Di negara kita, ramai pengikut ajaran sesat yang didapati bersalah di mahkamah dipenjarakan bersama pesalah lain. Bagaimanapun  timbul  polemik; wajarkah mereka ditempatkan bersama tahanan lain kerana  kesalahan mereka membabitkan akidah yang tentunya memerlukan pendekatan berbeza untuk mengatasinya.
 Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) mencadangkan  pusat tahanan ajaran sesat diwujudkan di negara ini. Saranan ini wajar disokong kerana bentuk kesalahan membabitkan akidah memerlukan tindakan berlainan untuk mengatasinya. Pesalah agama tentunya berbeza dengan penjenayah lain. Mereka boleh mempengaruhi banduan lain jika ditahan di penjara yang sama.
 Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan JAIS, Mohamad Rais Rasid, bimbang ajaran sesat akan terus berkembang di penjara jika pesalahnya ditempatkan bersama banduan yang lain.
 Sehingga kini kerajaan mengesahkan 56 ajaran sesat yang bertebaran di dalam masyarakat. Bukan bangsa Melayu saja mengalami ancaman itu, tetapi Melayulah bangsa yang paling ramai terpengaruh dengan ajaran bertentangan dengan Islam.  Pernikahan Shamsuddin Che Deraman atau lebih dikenali Sudin Ajaib dengan budak perempuan berusia 11 tahun di kaki lima sebuah masjid di Kelantan amat memeranjatkan. 
 Sebelum ini beberapa kes membabitkan golongan ‘dakwah’ pernah mencemaskan masyarakat. Kumpulan Al-Arqam diasaskan oleh Ashaari Muhammad pernah dikenali sebagai Jamaah Aurad Muhammadiah dan mengembangkan pengaruh dalam kalangan pelbagai lapisan masyarakat. Kumpulan ini menyebarkan dakyah menerusi bidang pendidikan, penerangan, nasyid, penerbitan, perusahaan, perniagaan, perubatan dan pertanian.
 Aktiviti Darul Al-Arqam bermula pada 1971-1972 di Kampung Datuk Keramat dan beroleh perhatian dan penerimaan ramai selepas bertapak di Sungai Pencala pada 1973-75. Di antara kepercayaan mereka adalah Syeikh Muhammad As-Suhaimi yang meninggal pada 1925 dinyatakan tidak mati, sebaliknya masih hidup dan akan kembali untuk memimpin umat Islam. Mereka yakin Syeikh Muhammad setaraf Ashab al-Kahfi dan Nabi Khidir.
  Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) melihat adanya penyelewengan akidah dalam organisasi ini. Kerajaan mengharamkan penerbitan dan pengedaran buku Aurad Muhammadiyah Pegangan Darul Arqam pada 1986. Pertubuhan itu diharamkan berdasarkan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan pada 5 Ogos 1994 yang memutuskan ajaran dan fahaman kumpulan itu bertentangan dengan akidah dan syariah Islam, sekali gus mengakibatkan syirik. Berikutan itu Ashaari ditahan bersama beberapa pemimpin kanan kumpulan itu mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Beliau kemudian dikenakan tahanan rumah di Rawang dan Labuan, sebelum dibebaskan pada 25 Oktober 2004. Kini, walaupun Ashaari sudah tiada, pengikutnya masih aktif di beberapa lokasi tertentu.
  Kumpulan Persaudaraan Ilmu Dalam Al-Ma’unah (Al-Ma’unah) pula sanggup menceroboh kem Rejimen Askar Wataniah pada subuh 2 Julai 2000 dan melarikan sejumlah besar senjata api. Mereka bertindak di luar kewarasan kerana meyakini ilmu batin yang dimiliki amat kebal dan boleh melakukan agenda peribadi.
 Akal yang waras juga tidak menerima orang seperti Ariffin Mohamed atau Ayah Pin yang mendirikan Kerajaan Langit di Besut, Terengganu. Tetapi ramai pengikutnya yang sanggup meminum air basuh kaki Ayah Pin sebelum dakyahnya diharamkan pada 2005 dan dia melarikan diri ke Narathiwat, Thailand pada 2006.
 Tidak mungkin orang yang arif membaca al-Quran dan hadis mempercayai kewujudan nabi dan Rasul Melayu seperti Abdul Kahar Ahmad kerana Rukun Islam dan Rukun Iman sudah menggariskan ketentuan-Nya. Namun masih ada yang termakan dakyahnya walaupun Abdul Kahar sudah dijatuhi hukuman penjara 10 tahun, enam sebatan dan denda RM 16,500. Semuanya kerana taksub dan taklid kepada seseorang hingga tidak dapat mewaraskan diri sendiri.
 Walaupun Abdul  Kahar dipenjarakan, apakah ada jaminan dia tidak mempengaruhi orang lain dalam tahanan? Justeru, saranan JAIS mengenai penjara khas pesalah agama perlu diteliti agar dakyah  ajaran sesat dapat ditangani lebih saksama. - Berita Harian, 27 Disember 2010

No comments: