Pages

Tuesday, July 31, 2012

Apabila Ramadan menjadi adat Melayu

Kajian sebuah persatuan pengguna mendapati  umat Islam di  Malaysia membelanjakan 70 peratus daripada pendapatan mereka untuk keperluan Ramadan dan Syawal tahun lalu. Kira-kira seorang daripada 10 yang ditinjau mengakui terpaksa menggunakan kad kredit untuk keperluan berbuka puasa di restoran  mewah dan hotel, atau beli-belah. Jangan terperanjat bajet di bazar Ramadan setiap hari membabitkan urus niaga besar - RM10,000 di seluruh negara!

Seperti tahun sebelumnya, isu tangkapan tidak puasa berlaku setiap tahun. Pada minggu pertama puasa tahun ini, beberapa lelaki ditahan di Klang kerana makan di tempat awam.
Pada minggu pertama Ramadan tahun lalu, tujuh  ditahan Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM)  kerana makan di khalayak ramai. Di Kelantan pula seorang lelaki tua ditahan berjudi dan merokok dalam semak pada hari pertama Ramadan tahun lalu.

Kerajaan Sarawak pula bersedia meminda Seksyen 14 Ordinan Kesalahan Jenayah Syariah 2001 bagi mengenakan hukuman lebih berat kepada umat Islam yang ditangkap tidak berpuasa berikutan jumlah tangkapan meningkat setiap tahun.

Cadangan juga termasuk  mengkaji kemungkinan memperkenalkan hukuman khidmat sosial  kepada pesalah atau meningkatkan  jumlah denda atau tempoh penjara.

Sekitar dua hari  Ramadan tahun lalu, seramai  25 orang ditangkap Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) kerana tidak puasa dan makan di khalayak ramai. Bagaimanapun Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) bercadang menaikkan jumlah denda tidak puasa, di samping meningkatkan penguatkuasaan.

Kita tentunya tidak hairan kenapa Ramadan dikaitkan dengan pembaziran atau tangkapan tidak puasa. Lazimnya  Ramadan dianggap bulan rahmat dan kita sepatutnya mendekatkan diri kepada Allah, di samping menunaikan tanggungjawab sosial dengan berzakat dan menderma.

Memang diakui ada yang mendekati masjid dan menunaikan solat Tarawih. Bagaimanapun yang terbabit dengan amalan lain tidak dapat dielakkan kerana ada segelintir kalangan kita yang menjadikan Ramadan sebahagian daripada warisan budaya.

Melayu mungkin berubah dari segi pemikiran, ekonomi dan cara hidup. Tapi masih ramai sukar membezakan amalan agama dan warisan. Kesan langsung Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang diperkenalkan selepas insiden 13 Mei 1969 mengubah sebahagian Melayu menjadi penduduk kota dan menikmati peluang prasarana  sempurna.

Kewujudan istilah Melayu baru muncul apabila mereka dikaitkan dengan sektor korporat dan menerajui pelbagai syarikat nau   ngan kerajaan. Budaya baru mencetus persaingan dalam pelbagai sektor.

Kehidupan sebahagian  bangsa Melayu juga turut berubah. Bukan sekadar  pencapaian ekonomi dan taraf hidup, bahkan selera politik dan menanggapi kepentingan kuasa.

Kuasa sering dikaitkan dengan ekonomi dan kewangan. Kehidupan berbeza dari sebelumnya mendorong sikap boros yang akhirnya terpalit kepada pembaziran, termasuk pada Ramadan. Ada pihak yang menjadikan ibadat sebagai adat saja.

Kuasa juga memberi ruang kepada politik wang. Persaingan kuasa membabitkan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh Hamzah pada 1987 memberi kesan tersendiri kepada bangsa Melayu.

Pemilihan pucuk pimpinan UMNO ketika itu bukan saja membabitkan sebuah parti politik, juga kesannya kepada Melayu. Kuasa beli dan tawar menawar dilihat  jauh berbeza daripada  sebelumnya.
Kita tidak tahu dari mana datangnya politik wang, seperti juga sukar meramalkan siapa yang mencipta istilah Melayu baru dan boros berbelanja untuk mendapatkan pengaruh. 

Namun gerakan kepartian mula ditafsir dalam bentuk baru. Bukan saja UMNO, parti lain juga berkembang dengan cara tersendiri. PAS yang sebelumnya dianggap sekular pimpinan Tan Sri Asri Muda, kononnya lebih  Islamik pada dekad 90-an.

Budaya Melayu baru membentuk sistem siasah dan perbelanjaan seharian. Ramadan bukan saja dikaitkan dengan unsur agama, bahkan ada yang menjadikan tazkirah di masjid sebagai medan menyerlahkan perjuangan siasah. - Berita Harian, 31 Julai 2012

Tuesday, July 24, 2012

Mencari keadilan hubungan raja, rakyat

Sejarah mencatatkan punca utama raja Melayu gagal memungut hasil bumi kerana pegawainya lemah. Ada pembesar istana yang tidak amanah dan mengutip cukai sambil lewa. Ada juga yang kutip cukai, tapi tak diserahkan kepada istana. Ekorannya hasil negeri berkurangan, susut dari setahun ke setahun.

   Pegawai tidak cekap berpura-pura menjayakan misi istana. Mereka sekadar budak raja yang ada masanya bertindak lebih daripada penguasa  istana.

   Ada ketika pegawai istana menggunakan alasan perintah raja untuk menakutkan rakyat.  Mereka bebas daripada hukuman kerana kononnya menjalankan tugas suci bagi pihak istana.

   Mereka menimbulkan cerita kesetiaan dan Hang Tuah adalah wira yang dijelmakan kepada bangsa Melayu kerana kononnya tidak pernah derhaka.

   Pada era Melayu tradisional, hubungan raja dan rakyat sengaja dijadikan mitos. Ungkapan raja dan rakyat berpisah tiada diperbesarkan. Namun, yang berlaku suara kedua-dua pihak sentiasa terhalang oleh keadaan.

   Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam bukunya A Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad, mendedahkan kelemahan pegawai istana memungut hasil bumi dijadikan alasan untuk pegawai British mengutip cukai lebih tersusun pada awal abad 20.

   Akibatnya hasil negeri bertambah dan Residen British lebih berkuasa dan raja Melayu semakin lemah. Raja hanya berkuasa dalam isu adat dan agama. Hanya peristiwa penentangan Malayan Union menimbulkan kebangkitan suara Melayu.

  Beberapa teks klasik menggariskan hubungan raja dan rakyat yang bukan saja pelengkap institusi, bahkan timbal balik kejadian yang menyuburkan sejarah Kesultanan Melayu.

      Kitab Sejarah Melayu  menggariskan persetiaan ‘waadat’ di antara raja dengan rakyat di Bukit Seguntang. Sang Sapurba yang mewakili raja meminta orang Melayu jangan derhaka kepada anak cucu baginda, sementara Demang Lebar Daun yang mewakili rakyat memohon agar anak cucunya tidak  dizalimi.

 Kisah kezaliman Sultan Mahmud di Melaka hinggalah peristiwa Sultan Mahmud di Johor yang membunuh isteri panglima kerana sebiji nangka menjadi teladan. Laksamana Bentan  menikam raja yang sedang dijulang, sumpahnya dikatakan berkekalan tujuh keturunan.

 Kejadian ini menguji hubungan antara raja dan rakyat. Seperti juga isu  penderhakaan  Hang Jebat, Laksamana Bentan atau Si Bongkok Tanjung Puteri diberikan tafsiran baru. Kecenderungan pemikiran kiri  suatu masa dulu membaca Jebat sebagai hero baru dan kritikan terhadap Hang Tuah.
 Sasterawan Negara, Datuk Usman Awang dan Dr Kassim Ahmad  menegur unsur tidak adil dalam sejarah bangsa Melayu. Pengarah filem, Hussein Haniff menyerlahkan kritikan sosial mengenai suasana tradisional Melayu menerusi filem Hang Jebat, Dang Anum, Istana Berdarah dan   Hutang Darah Dibayar Darah.

   Imej istana, pembesar dan rakyat mendapat dimensi baru sesuai aliran sosialisme ketika era  Perang Dingin dan kini.  Apakah kesetiaan kerana sokongan melulu  dan sanggahan dianggap penderhakaan? Hari  ini sejarah bagai berputar pada paksi sama. Ada rakyat yang sanggup sembah derhaka kepada rajanya sendiri.

   Ketika raja bagai tiada ruang bersuara, ada rakyat memperalatkan proses demokrasi untuk menegur pihak istana apabila sesuatu tindakan yang dianggap tidak berpihak kepada mereka. Isu plat kenderaan secara terbuka dipaparkan menerusi media baru dengan pelbagai reaksi kurang sopan. Malah, kematian seorang sultan pun diperlekehkan dalam sebuah blog!

   Sejak tragedi 13 Mei 1969, kita diperingatkan menerusi Rukun Negara yang antara prinsipnya kesetiaan kepada raja dan negara.      Ketika rakyat dicanang setia kepada raja dan negara, institusi  juga perlu eratkan diri kepada persekitaran yang kian mencabar.

 Tentunya  sistem ciptaan manusia bakal diuji oleh zaman. Ujian sebenar bagi bangsa Melayu adalah menentukan kuasa kekal di tangan mereka. Mampukah Melayu kekal berkuasa jika ada dalam kalangan mereka sendiri yang memilih menjadi si Kitul dengan pelbagai gelagat luar biasa? Banggakah Melayu yang sanggup mencabar  asal-usul sendiri?

   Sesekali teringat juga cerita Singapura dilanggar todak. Apakah masih ada pihak yang segan menerima fikiran budak? - Berita Harian, 24 Julai 2012

Orang solat tak semesti puasa

Seseorang yang bersembahyang lazimnya berpuasa. Yang berpuasa pula tidak semestinya bersolat.

   Prof Dr Hamka (Haji Abdul Malik Karim Amrullah - 1908-1981) menerusi dua buku yang dihasilkan pada 1939,  Tasawuf Moden dan Falsafah Hidup menjelaskan sikap sebenar segelintir Melayu yang kurang memahami antara budaya dan hukum agama.

   Mereka sering keliru amalan agama, lalu bercampur baur dengan hukum adat, feudalisme dan mitos. Gerakan sekular yang menyerang Nusantara sejak abad ke-19 menjadikan Melayu kian keliru antara zaman lampau dan era moden.

   Ramadan hanya setahun sekali. Justeru, menurut Hamka, ramai   berlapar dan menikmati juadah berbuka puasa pada Maghrib. Orang yang tidak solat pun turut berpuasa kerana amalan masyarakat persekitaran sejak ratusan tahun.

   Golongan yang solat pula tentunya tidak meninggalkan ibadat puasa kerana roh agama yang kental dalam dirinya. Hamka melihat Melayu sebagai masyarakat yang sering diancam perubahan, tetapi masa sama gagal membezakan amalan agama dan adat.

   Analogi amalan agama dan warisan tradisi juga menjadi polemik dalam buku The Malay Dilemma  karya Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1970. Segelintir Melayu bukan saja taksub kepada agama, juga cara beramal dan warisan lama. Pada masa sama mereka tidak diberi peluang melaksanakan agenda lebih besar berasaskan faktor sejarah penjajahan British.

   Ada ketika agama menjadi alat memesongkan pemikiran Melayu. Mitos memburu kebendaan dan membelakangi akhirat menyebabkan ada segelintir  terpesong ajaran Islam dengan menyertai kumpulan berzuhud sehingga pagi dan tidak melakukan sebarang pekerjaan yang boleh mengukuhkan ekonomi ummah. Mereka memberi alasan mendekati Allah dan meninggalkan unsur keduniaan yang melampau.

   Dari sini lahirlah ajaran sesat yang bukan saja boleh menimbulkan keriuhan dari segi pegangan agama, malah melahirkan sekian banyak Imam Mahdi dan Rasul Melayu.

   Pada hari ini budaya digital dan teknologi maklumat tidak terkecuali memberi cabaran bentuk baru. Melayu terperangkap antara amalan agama, warisan tahyul dan cabaran sekularisme. Media baru tidak terkecuali dengan jaringan tertentu. Jika Hamka menimbulkan kontradiksi antara amalan puasa dan solat, cabaran sekarang adalah bagaimana Melayu menyesuaikan diri dengan persekitaran dunia tanpa sempadan. Cabaran globalisasi bukan sekadar isu puasa dan solat, tapi bagaimana menyesuaikan agama sebagai sumber kekuatan ummah.

   Amalan agama dan tradisi ada masanya saling bercanggah. Dalam amalan Islam, majlis berbuka puasa digalakkan di masjid yang tentunya disudahi dengan solat fardu  dan sunat Tarawih. Masyarakat Melayu luar bandar pula menganjurkan majlis berbuka puasa di rumah   untuk    golongan miskin menikmati juadah.

   Ia budaya Melayu yang  tidak bercanggah dengan amalan Islam. Bagaimanapun ia menjadi isu apabila sambutan Aidilfitri lebih meriah daripada Ramadan, membabitkan hiburan dan pembaziran.

   Pembentukan Melayu baru pada dekad 80-an menjadikan tradisi Melayu perlu dibaca dengan sifat yang baru. Mereka menganjurkan majlis berbuka puasa dan sambutan Aidilfitri di tempat eksklusif. Tetamu hanya yang dijemput. Pakaian juga ditentukan dalam kad jemputan; pakaian Barat atau batik.
  Dalam keadaan begini ungkapan agama dan warisan tradisional memerlukan tafsiran semula. Tentunya Hamka tidak sempat mengkaji minda Melayu baru kerana Allah menjemputnya pada 24  Julai 1981, hanya lapan hari selepas pelantikan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri.  - Berita Harian, 24 Julai 2012

Tuesday, July 17, 2012

Apabila sasterawan di belakang personaliti TV

Kita mempunyai sedozen Sasterawan Negara, puluhan pemenang Anugerah Penulis SEA (SEA Write Award), ratusan pemenang Hadiah Sastera Malaysia (kini Hadiah Sastera Perdana) dan mungkin ribuan sasterawan yang bernama dan picisan.

Kita juga mempunyai puluhan aktiviti kesenian di seluruh negara dengan pelbagai sorak-sorai, pembentangan kertas kerja, forum, seminar, dialog dan diskusi. Persoalannya: apakah sasterawan kita sudah layak untuk  Hadiah Nobel?

Dalam kalangan sasterawan pula, seakan ada pasaran tersendiri. Penulis yang bernaung dengan Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA) dan Persatuan Penulis Nasional (PENA) dianggap lebih hebat daripada Mamat yang datang dari Kuala Berang.

Penulis muda yang pernah menghadiri Minggu Penulis Remaja anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sering dikatakan lebih berwibawa  daripada penggiat seni yang sekadar belia di luar kota.
Kita tidak tahu siapa yang meletakkan andaian dan pasaran itu. Namun bagi mereka yang mendekati sastera, atau cuba mengenali daerahnya yang dikatakan berseni, terlalu banyak likunya. Terlalu banyak tangan ghaib yang meletakkan pengurus seni sebagai lebih berwibawa daripada yang lain.

Kita mungkin bersikap pasif  menyatakan sastera Malaysia masih terkebelakang berbanding  Indonesia, Thailand dan Vietnam. Jangan bandingkan karyawan kita dengan penulis dari Amerika Latin dan Afrika yang menguasai Hadiah Nobel sejak 30 tahun lampau.

Kita perlu ikhlas dan jujur mengakui sasterawan di Malaysia masih pada peringkat lama –  gah baca puisi, tulis buku dan jual kepada kawan-kawan saja!

Jika kita andaikan 10,000 penulis yang  komited berkarya dan meminati sastera,  kenapa majalah yang diterbitkan khusus untuk menyiarkan sajak, cerpen, skrip teater dan kritikan hanya terjual 2,000 unit saja?

Sehingga kini usaha melahirkan bakat baru masih misteri. GAPENA pernah menubuhkan Sekretariat Penulis Muda GAPENA (SPMG) yang khabarnya untuk mengisi kegiatan bakat baru. Hasilnya tidak kelihatan dan SPMG lenyap begitu saja. Biro Penulis Muda PENA pula masih bersemangat berbincang dan berdiskusi. 

Jika berlapang dada, kita mungkin dapat membezakan  bidang sastera terlalu perlahan dan lembab untuk melahirkan penulis generasi masa depan berbanding kesenian lain. Jika pelakon, penyanyi dan pelawak silih berganti dengan watak yang dominan, sasterawan kita masih berpaksi pada wajah yang sama.

Ketika mengakui majlis mengasuh bakat penulis kerap diadakan, kita bertanya sejauh mana hasilnya?
Banyak bengkel, ceramah dan diskusi bedah karya. Namun ke mana pergi peserta bengkel? Kenapa tak ramai yang berjaya? Adakah berkarya untuk berseronok dan kemudian tidak melahirkan sajak dan cerpen lagi? Apakah bidang lain lebih  baik dan menguntungkan daripada sastera?

Kita mungkin mempunyai ratusan sarjana dan pengkritik sastera. Pelbagai teori kritikan dan seni analisis diperkenalkan. Tapi kita masih ketandusan pengkritik berwibawa. Kenapa lulusan sastera yang didedahkan dengan disiplin kritikan tidak menghasilkan analisis seni terbaik?

Apakah universiti sekadar kilang yang mengeluarkan kertas bernama ijazah dan tugas menulis serta menilai seni tidak penting?

Semuanya persoalan yang sukar terjawab. Seperti sukar juga kita memahami kenapa subjek Sastera untuk pelajar kurang cemerlang di sekolah menengah. Pelajar cemerlang tak layak belajar sastera?  Benarkah sastera untuk kalangan yang suka bernostalgik dan saling merindui?

Apakah penulis seperti Fauziah Ashari, Raja Azmi, Ras Adiba Radzi dan Yahaya Samah dianggap sasterawan kerana melahirkan novel popular? Apakah Ahmad Fedtri Yahya dan Ally Iskandar dianggap penyair kerana muncul di pentas puisi?

Saya agak keliru untuk menjawabnya kerana dunia sastera kita sering mengelirukan! - Berita Harian, 17 Julai 2012

Sunday, July 15, 2012

Audit bahasa Melayu cabaran baru DBP

Syabas Dr Awang Sariyan kerana mengotakan janji yang dibuatnya Februari lalu untuk mengaudit penggunaan bahasa Melayu di jabatan kerajaan.

 Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) memaklumkan proses audit bahasa kebangsaan di Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menjelang akhir tahun ini, dengan menempatkan kakitangan bagi memeriksa dokumen rasmi jabatan terbabit.

 Laporan audit terbabit akan dikeluarkan bagi membolehkan tindakan selanjutnya diambil dalam usaha meningkatkan tahap penggunaan bahasa kebangsaan di agensi yang dikesan masih belum menepati piawaian ditetapkan.

 Malah, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin turut menegaskan usaha memartabatkan bahasa Melayu akan dilakukan di Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mulai Disember, dengan mengaudit semua tindakan dan aktiviti untuk melihat sejauh mana badan kerajaan itu mengguna pakai bahasa Melayu.

 Untuk tujuan ini, beliau berkata, pelbagai pekeliling dikeluarkan oleh JPA termasuk yang terbaru Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 9 Tahun 2011 mengenai panduan penggunaan bahasa Kebangsaan dalam Perkhidmatan Awam.

 Kita harap isu bahasa boleh diselesaikan jika kerajaan berazam untuk meningkatkan citra Malaysia. Sebelum ini isu bahasa  bermasalah kerana pimpinan politik tidak tegas. Kita harap ia tidak berulang walaupun pelbagai kempen pernah dilaksanakan. Lebih malang apabila kementerian, jabatan dan agensi kerajaan  sebelum ini tidak menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya.

  Keadaan ini berpunca sikap  pegawai atasan dan penjawat awam yang  tidak memahami atau terlepas pandang Dasar Bahasa Kebangsaan yang turut disokong Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan.

Setakat ini ada beberapa kementerian, jabatan dan agensi kerajaan mencapai tahap 80 hingga 90 peratus penggunaan bahasa Melayu dalam semua dokumen rasmi.

  Memang diakui mengauditkan penggunaan bahasa Melayu tindakan terbaik tetapi mampukah DBP berdepan kerenah birokrasi? Mampukah DBP menegur pemimpin yang bertutur dan menulis dalam bahasa penjajah?

 Sehingga kini DBP tidak mempunyai kuasa undang-undang untuk mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak yang tidak mendaulatkan bahasa Melayu.

  DBP hanya sekadar bersuara, memberi nasihat  dan memantau tanpa kuasa penguatkuasaan, justeru lahirlah  nama taman perumahan berbaur bahasa asing.

  Ketika pembinaan Putrajaya pun, DBP tidak dirujuk untuk menggunakan perkataan ‘presint’ yang langsung tiada kaitan   unsur tempatan.  

  Penulis yakin DBP tidak dirujuk  ketika syarikat kereta nasional ditubuh pada 1985. Justeru, lahirlah  Perusahaan Otomobil Nasional  Sdn Bhd dan  Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd  yang menggunakan ejaan ‘otomobil’ bukan automobil.

  Isu pengabaian bahasa Melayu pernah dipersendakan apabila tema Hari Kebangsaan pada 1996 yang bermakna ‘lesu’, ‘longlai’ atau  ‘tidak bermaya’. Ungkapan ‘Budaya Penentu Kecapaian’ menjadi sebutan ramai, walaupun perkataan  ‘kecapaian’   membawa makna negatif.

 Begitu juga slogan sambutan Maal Hijrah  pada tahun sama yang berbunyi ‘Budaya Murni Teras Kecapaian’ yang langsung tidak menepati konsep hijrah itu sendiri. Bayangkan ungkapan yang salah itu diulang berkali-kali dalam kalangan masyarakat ketika sambutan diadakan. Kasihan murid dan pelajar kerana keliru memahami  ‘kecapaian’.

  Hari ini setengah bilion penutur bahasa Melayu bertebaran dari  Asia  Pasifik hingga ke Afrika Selatan. Tanpa sedar pengguna  bahasa Melayu merata di perairan Selat Melaka, Laut China  Selatan, Teluk Siam, Selat Sunda hingga ke Afrika dengan  pelbagai pengubahsuaian dan penerapan nilai setempat.

 Bagaimanapun kita masih pasrah dengan kesilapan melampau. Apakah masalah sikap atau pihak tertinggi  yang kurang tegas dalam isu bahasa, seperti juga longlai dalam isu novel Interlok angkara hasutan pihak lain? Ada ketika politik mengatasi isu bahasa dan sastera. - Berita Harian, 14 Julai 2012

Tuesday, July 10, 2012

Sekolah urban, mahalnya nilai kasih sayang

Ia tidak pernah diisytiharkan sebagai model 1Malaysia. Ia hanya sebuah sekolah di pinggir kota yang mempunyai lebih 5,000 pelajar. Sebagai kawasan urban, proses kepadatan pelajar amat luar biasa.

Ketika dibuka hampir 10 tahun lalu, pelajarnya sekitar 2,500 orang, kini jumlahnya bertambah 100 peratus. Pelbagai kaum dan etnik mewarnai sekolah itu. Melayu, India, Cina, Siam, Portugis, Iban dan Kadazan mewarnai konsep 1Malaysia.
Justeru, pelbagai loghat seperti Kelantan, utara Semenanjung, Jawa, Bugis dan Aceh juga kedengaran. Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah sering bersikap sinis: “Sekolah kami dah capai standard tinggi. Sekolah antarabangsa!”

Kata-katanya mudah dimengertikan. Selain anak penduduk tempatan, pelajar yang ibu bapanya berasal dari Indonesia, Bangladesh, Myanmar, Iran, Pakistan dan India juga tidak terkecuali mewarnai konsep kesejagatan. 

Dalam kalangan anak tempatan pula, perangai dan tingkah laku sesetengah mereka setaraf dengan pelajar ‘antarabangsa’. Ada yang menubuhkan kumpulan samseng untuk panjat pagar ke pusat internet. Tidak terkecuali juga yang merokok di kawasan sekolah, atau ketika suhu sedang panas, mereka bergasak   menunjukkan kehebatan masing-masing.

Sebagai kawasan yang padat membangun di Lembah Klang, kawasan urban menjadi tumpuan pelbagai struktur sosial. Kehadiran ibu bapa yang menghantar anak ke sekolah boleh dilihat darjat masing-masing. Ada yang berkereta mewah, tidak terkecuali sekadar Kancil atau motosikal usang.

Tentunya pelajar dari rumah agam tidak sama dengan kelompok dari kawasan flet dan rumah setinggan. Cara hidup dan perbezaan darjat menimbulkan kejutan sosial luar biasa. Apatah lagi ibu dan bapa mereka sebahagian daripada masyarakat dunia yang sentiasa tekun dan cekal mencari rezeki di pelbagai sektor pekerjaan.

Ramai juga yang bergelar tan sri, datuk seri, datuk, tengku di samping yang sekadar dipanggil encik atau pak saja. Kepelbagaian ini membentuk kelainan sikap dan sifat pelajar itu sendiri. Kelainan juga yang membezakan latar belakang pendidikan dan sosioekonomi keluarga.

Urbanisasi membawa nilai tersendiri dalam masyarakatnya. Percampuran nilai membentuk kepelbagaian cara hidup dan bertindak. Memang diakui sekolah adalah institusi penting dalam menjayakan misi transformasi negara. Sesebuah kelompok dengan kepelbagaian keturunan, agama dan budaya mencorakkan Malaysia dengan segala kemungkinan.

Risiko pelajar di kawasan urban adalah mudah terdedah kepada gejala di persekitaran. Pelbagai pusat beli-belah, kafe siber, pusat snuker dan rumah urut boleh mengundang dugaan yang luar biasa.
Statistik menunjukkan 1,836 kes jenayah membabitkan pelajar sepanjang  2007 di seluruh negara. Pada 2008, kes meningkat kepada 3,383.

Pada tahun lalu angkanya lebih 4,000 orang dan lebih 60 peratus membabitkan kejadian di kawasan bandar dan urban.

Peningkatan luar biasa ini tentunya memerlukan tindakan holistik. Ketika kita bercakap mengenai Malaysia maju menjelang 2020, wajar juga kita melihat dasar masalah yang melingkari masyarakat.
Ada ketikanya anak terasa sepi apabila pulang dari sekolah. Hanya rumah kosong dilengkapi perabot tanpa jiwa ibu dan ayah yang sedang sibuk mencari rezeki. Kesepian ini akhirnya memaksa generasi muda mencari teman sesama mereka.

Alam siber dan kemudahan digital membentuk sikap yang tidak pernah kita fikirkan 20 tahun lalu. Akhirnya mereka terjebak dan kita hanya menyedari apabila anak  semakin jauh daripada ibu bapa.
Tentunya kejadian  di sesebuah sekolah itu tidak berakhir begitu saja. Kesan jangka panjang tentunya menakutkan kita. Proses kemajuan dan urbanisasi terlalu mahal padahnya.- Berita Harian, 10 Julai 2012

Tuesday, July 03, 2012

Faresh Motor ikon OKU

Selepas ini golongan Orang Kelainan Upaya (OKU) di Lembah Klang diharap tidak lagi menghadapi masalah memiliki kenderaan sendiri kerana sudah ada syarikat yang menyediakan khidmat kepada mereka.

Wakil pengedar sah PERODUA, Faresh Motor menyediakan khidmat jualan mesra OKU. Bilik pameran pun sesuai untuk golongan cacat anggota kunjungi.

Syarikat dimiliki OKU,  Ahmad Faresh Ahmad Zahid mempunyai 23 pekerja dan sudah menjual 120  unit kenderaan PERODUA.

Ahmad Faresh muncul antara OKU berjaya, di samping ramai yang hidup melarat. Golongan yang kekurangan fizikal bukan sekadar memerlukan bantuan dan simpati. Mereka perlukan  peluang untuk  berdikari dengan bertugas di sektor awam dan swasta, atau menjalankan perniagaan kecil.  Sektor kerajaan menyediakan sedikit ruang  pekerjaan kepada OKU dalam pelbagai bidang. Namun sektor swasta masih pada tahap yang masih misteri. Tiada angka rasmi yang mendedahkan pembabitan mereka di sektor awam dan swasta.

 Media pula kerap menyiarkan penderitaan mereka yang memerlukan bantuan bulanan daripada kerajaan. Apakah imej OKU mesti terpalit kemiskinan? Tentunya gambaran ini aneh bagi masyarakat Malaysia yang dikatakan penyayang dan berbudi bahasa selama 55 tahun merdeka!

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengandaikan 10 peratus daripada penduduk sesebuah negara terdiri daripada OKU. Ini bermakna 2.7 juta rakyat Malaysia mempunyai pelbagai kecacatan, walaupun hanya segelintir yang mendaftarkan diri di Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Usaha menangani isu OKU sudah lama kedengaran tapi hasilnya tidak seberapa. Pada 1981, Malaysia bersama masyarakat dunia turut menganjurkan Tahun Antarabangsa Orang Cacat (TAOC) yang bertujuan menggerakkan usaha menangani masalah OKU. Pelbagai program dianjurkan termasuk baca puisi, panduan nasihat kepada ibu bapa yang mempunyai anak cacat dan gesaan pembabitan sektor swasta menyediakan peluang pekerjaan kepada mereka.

Malangnya usaha membawa OKU ke tengah masyarakat diabaikan. Ungkapan simpati dan bantuan tidak mengubah keadaan. Hasilnya bagai diduga, tidak seberapa!

Sehingga kini pelbagai istilah diguna untuk memberi imej masyarakat prihatin terhadap golongan  itu termasuk orang kelainan upaya, orang kurang upaya, insan istimewa, orang cacat dan entah apa lagi.  

Namun selepas 31 tahun TAOC, nasib OKU tidak banyak berubah. Kajian menunjukkan lebih 90 peratus OKU mempunyai pendapatan di bawah RM1,000 sebulan. Mereka termasuk dalam kalangan miskin tegar dan sebahagiannya menerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

Sehingga kini, OKU yang berdaftar di JKM hanya  325,189 orang berbanding 283,512 pada 2010. Pelbagai program kemahiran disediakan sekadar melatih mereka dalam bidang kemahiran. Walaupun ada OKU seperti Siti Huraizah Ruslan yang mempunyai ijazah cemerlang, sikap prejudis sektor swasta menjadi  penghalang untuk beliau menyumbangkan bakti. Akhirnya Siti Huraizah terpaksa bertugas di Persatuan Orang Buta Malaysia (MAB) yang di luar kepakaran akademiknya.

Pusat pengajian tinggi awam pula bagai tidak mempunyai dasar jelas untuk mengambil OKU melanjutkan pengajian. Kemudahan asas kurang sesuai untuk kegunaan OKU ke dewan kuliah. Tangga tinggi dan laluan bercuram membahayakan mereka. - Berita Harian, 3 Julai 2012

 

Tuesday, June 26, 2012

Indahnya budi bahasa kita...

BENARKAH masyarakat kita berbudi bahasa dan penyayang? Saya sukar menjawabnya kerana beberapa pengalaman peribadi dalam masa tiga minggu bagai menyanggah makna budi bahasa rakyat Malaysia.

Saya mempunyai masalah small bladder. Ketika mendapat rawatan di sebuah klinik day-care, doktor wanita yang saya syak belum kahwin dengan selamba menegur: “Encik dah makan?” Tuturnya sambil melondehkan kain sarung yang saya pakai di bilik pembedahan kecil.

Memang saya tahu tugas doktor terpaksa memeriksa anggota sulit kerana faktor tugas, tapi salahkah kalau minta izin kepada yang empunya diri sebelum bertindak? Mungkin kerana dia terlalu biasa buat macam tu, menyebabkan dia rasa tidak perlu meminta izin kepada pesakit walaupun membabitkan tempat sulit. 

Mungkin sudah banyak kali dia berbuat demikian. Pengalaman memandu di Lebuh Raya Plus ke Alor Gajah cukup memeritkan. Pemandu sewenang-wenangnya menggunakan lorong kanan untuk memecut dan mencelah ke lorong tengah atau kiri untuk memotong jika ada kenderaan lain yang dianggap perlahan di laluannya.

Hebatnya pemandu Malaysia yang bukan saja memecut, bahkan menyalakan lampu dan membunyikan hon jika tidak diendahkan. Berbudi bahasakah mereka?

Pengalaman di sebuah kawasan Rehat dan Rawat (R & R) juga tidak terkecuali menduga ungkapan masyarakat penyayang rakyat Malaysia. Petak parkir yang dikhaskan untuk Orang Kelainan Upaya (OKU) dicerobohi.

Pemandu OKU terpaksa parkir tepi simpang semata-mata mahu ke tandas. OKU terpaksa berjalan jauh untuk melepaskan hajat. Mana budi bahasa pemandu Malaysia? Di tempat lain pun keadaan hampir sama. Petak parkir OKU diceroboh, laluan melintas dihadang dengan kenderaan.

Di sebuah restoran makanan antarabangsa pula membawa pengalaman yang hampir sama. Pelanggan Melayu kurang dilayan sebaik-baiknya.

 Saya terpaksa meninggikan suara untuk mendapatkan layanan, itu pun ditanya dalam bahasa penjajah. Hina sangatkah bahasa Melayu jika sekadar mahu pesan kambing panggang, sup cendawan dan air bergas?
Di sebuah syarikat penerbangan pula, kita juga dilayan dengan bahasa rojak walaupun sekadar beli tiket penerbangan tambang murah ke Kota Bharu: “Apakah kamu ada kad kredit?”

Kenapa dia terpaksa guna perkataan ‘kamu’ kepada pelanggan,  bukan ‘awak’, ‘encik’ atau ‘pakcik’.
Bukankah dari segi nilai sosialnya perkataan ‘kamu’ membawa makna yang kasar seperti pertuduhan kes di mahkamah, atau  ungkapan guru disiplin terhadap pelajar nakal di sekolah?

Apakah tiket kapal terbang tambang murah membabitkan status sosial sehingga ditanyakan mengenai kad kredit? Hebatkah kad kredit untuk penerbangan ‘kamu’ balik kampung?

Di sebuah kedai buku di Alamanda, Putrajaya pula, buku berbahasa Melayu diletakkan di rak ceruk dinding bahagian belakang. Buku Melayu yang ada di kaunter depan hanya Doktor Umum - Memoir Tun Dr Mahathir Mohamad. Mungkin kerana nama Dr Mahathir, maka bukunya di tempat yang selesa.

Apabila ditanya kepada penyelia kedai buku, jawapan dalam bahasa Inggeris yang diterima ialah buku Melayu tak laku! Cara penjelasannya tidak ikhlas kerana matanya ke arah kaunter, bukan melihat wajah pelanggan. Ternyata dia kurang berbudi bahasa.

Isu budi bahasa dan masyarakat penyayang sudah kerap kedengaran. Kita semakin terhakis nilai murni kerana kesibukan sosial. Kita mungkin semakin maju ekonomi dan kemudahan prasarana, tapi kita semakin miskin dengan nilai murni dan perasaan ehsan. Banyak  yang perlu dibantu namun ramai yang tidak sanggup berbuat demikian.

Justeru, tidak menghairankan apabila bekas Ketua Unit Nephrologi dan Transplant Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM),  Prof Dr Abdul Halim Abdul Gafor bagai mengeluh kerana di Malaysia terlalu ramai yang  'kasihan' tetapi tidak berbuat apa-apa.

Beliau merujuk kepada kempen derma organ untuk pesakit buah pinggang. “Ramai yang kasihan apabila melihat penderitaan pesakit,  namun tidak sanggup derma organ. Apabila ada yang mahu derma buah pinggang, mereka melarang kerana bimbang penderma organ cepat mati,” tuturnya secara sinis pada suatu majlis.

Lebih malang lagi, bangsa Melayu paling ramai tidak berminat menderma organ berbanding kaum Cina dan India.  Mengikut statistik yang dikeluarkan Pusat Sumber Transplan  Kebangsaan (NTRC) di Hospital Kuala Lumpur pada 2005, sebanyak 64 peratus daripada pengikrar pemindahan organ adalah kaum Cina, diikuti India (22 peratus), Melayu (8  peratus) dan kaum lain tiga peratus. Pada 2005 juga hanya 10  yang tampil menderma organ.  Tahun lalu angkanya tak banyak berubah.

Bayangkan masyarakat  yang sering dianggap berbudi bahasa dan penyayang tapi sekadar di mulut saja.
Budi bahasa, nilai murni kita semakin terhakis,. - Berita Harian, 26 Jun 2012

Wednesday, June 20, 2012

PTPTN, penentu undi generasi muda

“KAMI mahu suara anak muda didengari,” kata siswa yang pada awalnya ragu-ragu  untuk berterus-terang.
 “Jika mengundi, kami akan pilih parti yang boleh memberi jaminan kepada anak muda. Kami mahu masalah kami didengari. Kami mahu suara anak muda mendapat perhatian sewajarnya,” katanya lagi.

 Pertemuan spontan di sebuah masjid di sebuah pusat pengajian tinggi yang awalnya membabitkan tiga individu bertambah kepada 10 orang selepas solat Jumaat.

 “Kami tidak menentang mana-mana kelompok. Memadai isu pelajar ditangani. Kami datang dari luar bandar. Ayah bersara. Emak suri rumah sepenuh masa. Kami perlu bantuan kewangan. Apa pun namanya biasiswa, bantuan, pinjaman atau PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional), kami tak kisah. Tetapi menghapuskan pinjaman pelajaran membebankan kami. Jika kami dianggap aset negara, kenapa kami dibebankan untuk belajar pada peringkat tinggi?”

 Suara yang hampir sama kedengaran pada majlis dialog di sebuah pusat pengajian tinggi lain seminggu lebih awal.

 Hari ini isu pendidikan dan generasi muda sudah sebati. Mereka pewaris negara. Lebih utama, mereka mungkin sebahagian generasi muda yang bakal membuat keputusan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

 Kita tidak pasti kecenderungan pengundi muda kepada politik kepartian. Namun mereka generasi Starbucks yang mempunyai budaya yang mungkin berbeza daripada ayah dan ibu sendiri. Mereka membesar dengan media baru, menjadi pengamal setia Facebook dan Twitter, serta tidak mudah menerima pendapat yang dianggap mempunyai ciri-ciri feudalisme.

 Katakan mereka generasi X atau Y yang sukar dijangka, mereka tidak peduli kerana ledakan teknologi maklumat bagai melenyapkan kelompok yang ada di persekitaran mereka.

 Yang mereka pasti ialah jaringan tanpa sempadan dan sumber  maklumat berada di hujung jari. Sebahagian mereka mengakui tidak menganut fahaman politik tertentu, namun tegas mereka aspirasi muda jangan diketepikan.

 Pengundi muda merangkumi 38.8 peratus atau 4.5 juta daripada lebih 12 juta pengundi di negara ini. Sama ada tinggal di luar bandar atau di kawasan urban, selera dan minat siasah generasi muda sukar dianalisis. Suara mereka menerusi Facebook dan Twitter sentiasa kritikal dan sinis.

Lebih sukar apabila mereka dianggap sebagai majoriti senyap yang akan membuat perkiraan menerusi peti undi. 

Perkembangan siasah sejak 2 September 1998 mengaitkan aspirasi muda dengan pembangkang. Keputusan Pilihan Raya Umum pada 1999 dan 2008 hampir membuktikan tanggapan ini.

 Terkecuali pada Pilihan Raya Umum 2004 apabila sebahagian pengundi terpengaruh dengan slogan Islam Hadhari yang dipopularkan oleh mantan perdana menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, suasana selepas itu berbeza.  Ungkapan Islam Hadhari pun tidak kedengaran lagi apabila  keputusan Pilihan Raya Umum pada 8 Mac 2008 memberi gambaran drastik.

 Sukar untuk menyatakan bahawa generasi muda hari ini sebagai penentu politik negara kerana sebahagian besar daripada mereka tidak mendaftarkan nama sebagai  pengundi.

 Sebanyak 3.7 juta rakyat di negara ini gagal mendaftar sebagai pengundi dan sebahagian besar daripada mereka generasi muda. Golongan yang tidak mendaftar secara langsung tidak berhak membuat keputusan menerusi peti undi. Jika sekadar bersuara dan heboh dengan aktiviti kepartian tanpa peluang membuat keputusan di peti undi, tidak akan mengubah keadaan.

  Kajian sebuah parti politik pula mendapati 62 peratus pengundi muda tidak menyokong sesiapa. Mereka hanya membuat keputusan pada saat akhir pengundian.

 Jika banyak isu yang membabitkan kepentingan mereka, ia mungkin menjadi penentu dalam keputusan terakhir di peti undi.

 Justeru, mana-mana gerakan siasah perlu cekap mengambil kesempatan supaya generasi muda berpihak kepada mereka.

 Pada hari  ini pola pengundian hampir boleh diteka. Undi Melayu di luar bandar dan kawasan FELDA lazimnya berpihak kepada calon Barisan Nasional (BN). Melayu kawasan urban dan sekitar kawasan pusat pengajian tinggi sukar diramal. Mereka bergantung kepada isu dan kekuatan calon seperti berlaku di kawasan Bangi, Shah Alam, Nilam Puri, Skudai dan Johor Bahru. Generasi intelektual dan terdidik lazimnya mempunyai tanggapan berbeza terhadap kualiti kepartian.

 Pengundi Cina boleh dijangka hala tuju sokongan mereka. Kaum India di kawasan pedalaman masih menjadi misteri. Generasi  muda yang banyak bertwitter dan Facebook kini perlu diberi tumpuan.
Jika hasrat dan keinginan mereka kurang dilayani, kita boleh mengerti arah mana mereka selepas ini. - Berita Harian, 20 Jun 2012

Monday, June 18, 2012

Manifesto BN dalam Harakah?

DEMAM pilihan raya umum menjadikan media sebagai sasaran golongan siasah: Wajarkah manifesto parti didedah menerusi akhbar perdana?

Berpeluangkah pembangkang mendapat ruang di media utama?

Apakah parti pemerintah pula diberi ruang mendedahkan manifesto di akhbar Harakah?
Jika sebelum ini media utama dikaitkan dengan pemerintah dan akhbar sampingan dianggap milik pembangkang,  adilkah tanggapan itu?

Bersediakah akhbar kecil dan portal berita yang mendakwa memperjuangkan kebebasan media menyiarkan berita pembangunan, Bantuan Rakyat 1Malaysia dan lawatan pemimpin kerajaan ke kawasan pedalaman?
Isu media dan  kebebasan sering diperdebatkan. Sejak Zaman Pencerahan (Age of Enlightenment), manusia sudah memperkatakan mengenai kebebasan dan hak asasi. Media pula muncul apabila hak asasi dan kebebasan dikongsi untuk bertukar pendapat serta menyebarkan maklumat.

Sehingga akhir dekad 1980-an yang dianggap ‘zaman gelap media di dunia ketiga’, kehadiran internet dan teknologi maklumat secara terbuka pada dekad 1990-an memberi ruang kebebasan yang masih boleh dipertikaikan.

Apakah kebebasan media bermakna seseorang boleh mendakwa pihak lain sebagai pembunuh, perasuah dan diktator? Adilkah maklumat yang menyebarkan berita khalwat,  salah guna kuasa dan seksual bebas tanpa sebarang bukti?

Pilihan raya adalah ruang demokrasi yang menuntut kebebasan berhujah dan menyerlahkan   kepemimpinan seseorang tokoh.

Media pula berperanan menyalurkan proses demokrasi dengan penuh wibawa tanpa penyelewengan. Namun demokrasi juga tidak terkecuali diseleweng, seperti juga media yang didakwa berpihak kepada kelompok tertentu, sekaligus menyelar pihak lain.

Bagi yang merasakan demokrasi dan media di Malaysia tidak menepati piawaian dunia, negara manakah yang benar-benar demokratik  dan medianya bebas?

Apakah negara kuasa besar utama memberikan ruang adil kepada calon Republikan dan Demokrat setiap empat tahun menjelang pilihan raya Presiden Amerika Syarikat?

Bagaimana pula peranan pelobi Yahudi dan pemegang saham yang kebetulan pula Zionis media antarabangsa? Adakah mereka menyiarkan laporan penderitaan bangsa Palestin yang bertahun didera di Tebing Barat Semenanjung Gaza?

Dua wartawan akhbar Washington Post,  Bob Woodward dan Carl Bernstein mendedahkan skandal politik dan media yang membabitkan Richard Nixon ketika menguasai Rumah Putih pada 1972.

Skandal Watergate bukan saja proses intipan terhadap musuh politik, juga peranan media yang bersubahat meyakinkan massa mengenai dasar Amerika di Asia Barat dan pertentangan antara Pakatan Atlantik Utara (NATO) dengan rejim komunis yang menguasai Pakatan Warsaw ketika itu.

Media Barat sepanjang tempoh Perang Dingin tidak menjelaskan isu sebenar pertarungan minda dunia antara Blok Timur dan Barat.

Mereka menjadikan agenda menyerang negara Asia Timur seperti Malaysia yang dianggap tidak demokratik dan kuku besi.

Laporan media tempatan dianggap propaganda kerana kononnya wartawan Barat lebih wibawa. Ahli siasah tertentu menjadi batu loncatan Barat untuk mempersendakan proses demokrasi di Malaysia.

Akhirnya, menjelang pilihan raya umum, isu  penyiaran manifesto pilihan raya disuarakan seolah-olah media utama lebih menyokong pemerintah dan mengabaikan pembangkang.

Jika manifesto pembangkang kurang mendapat sambutan, media akan terus dipersalahkan sebagai berat sebelah, walhal perjuangan sesetengah ahli politik itu sendiri lebih berteraskan kepada kepentingan peribadi dan kuasa. Adilkah media mendapat imej seburuk  itu?- Berita Harian, 18 Jun 2012


Wednesday, June 13, 2012

Politik sastera lahir penulis jahil

PENYAIR Leo AWS baru saja menerbitkan kumpulan puisi ke-23 yang diberi judul Waktu Kaumulakan dan Gurindam Rakyat, memuatkan karya peribadi di samping tokoh lain termasuk Dr Rajiee Hadi, Dr Ibrahim Ghaffar dan Aladin Mohamad.

 Sebahagian besar karyanya diterbitkan sendiri menerusi syarikat Pustaka Dewan Puisi kerana beliau yakin tiada pihak yang sudi melayani bentuk puisi yang dihayatinya.

 Leo mula berkarya sejak awal 1970-an, namun nama jarang diperkatakan kerana puisinya dianggap ‘asing’ daripada kebanyakan karya tempatan.

 Penyair T Alias Taib menganggap karya Leo sebagai ‘cerpuisi’  kerana adunan puisi dan esei yang agak ketara. Dia berkarya secara prosaik dan santai. Ada ketikanya, ungkapannya tidak melebihkan tanggapan yang ditemui dan menukang bait karya seada-adanya.

 Penyair Zahari Hasib juga sering dianggap prosaik dan menggunakan ungkapan yang dianggap ‘biasa’ sebagai pengucapan seni. Zahari membawa imej realis yang kaya dengan kejutan pada bait akhir karyanya.
 Begitu juga Wadi Leta SA, Hilmi Rindu, Awang Abdullah, Puzi Hadi,  Daeng Ramli Akil, Marsli NO dan Nawawee Muhammad yang menemui gaya tersendiri dalam berkarya.

 Pengalaman bertahun-tahun seseorang penulis boleh mendewasakan mereka, namun suasana di Malaysia berlainan sekali.

 Karya mereka tidak  dianggap besar kerana tabii  seseorang penulis dianggap terhormat apabila berada di Kuala Lumpur,  atau setidak-tidaknya berada dalam lingkaran kelompok yang ada kaitan dengan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) atau badan penulis yang sering sorak-sorai dengan publisiti.

 Isu politik sastera sudah lama kedengaran. Sejak dekad 60-an, dakwaan kelompok dan kabilah seni sudah kerap kedengaran. Pengkritik Mohd Affandi Hassan  pernah menegur golongan yang menguasai DBP dan grup penulis yang dianggap terbaik walaupun mutu karyanya boleh dipertikaikan.

 Penulis yang dianggap HB Jassin Malaysia, Yahaya Ismail pula  pernah mempertikai   karya  memenangi Hadiah Sastera Malaysia  (kini Hadiah Sastera Perdana)  yang dianggap rendah mutu berbanding sorak-sorai seni yang tidak berkesudahan.

 Pada dekad  80-an, sekumpulan penulis muda yang lahir dengan  gaya tersendiri namun asing pada pandangan pengkritik dan pengkaji seni. Nama Marsli NO, Azim Salleh,   Ismaily Bongsu, Pyanhabib, Napie Mat, Lee Cheong Beng dan Awang Abdullah dianggap mewakili kelompok berkenaan. Namun karya mereka jarang diperkatakan secara serius, kerana penelaah sastera lebih mesra untuk memperkatakan generasi  90-an hingga ada yang merasakan sikap luar biasa ini sebagai mengelirukan fakta perkembangan sastera tanah air.

 Kewujudan Minggu Penulis Remaja  sering dikaitkan sebagai landasan untuk memencilkan kelompok 80-an dan pengkritik lebih seronok memperkatakan karya yang kebetulan menjadi anak didik mereka sepanjang Minggu Penulis Remaja.

 Memang diakui Minggu Penulis Remaja berjaya melahirkan bakat baru, namun apabila segelintir pembimbing menjadikan ruang untuk membina kelompok dan kabilah sendiri, semangat melahirkan sasterawan terbaik boleh dipertikai.

 Keadaan ini mendorong suasana politik sastera yang     tidak berkesudahan. Ada sesetengah pembimbing  digelar ‘ayahanda’ yang kononnya jujur membantu generasi baru.  Perasaan saling menghormati antara pembimbing dan bakal penulis menjadikan suasana saling bergantung yang akhirnya ada kelompok penulis dijulang,  pada masa sama meminggirkan grup lain.

 Jangan terperanjat jika sehingga kini kita gagal melahirkan generasi pelapis yang berbobot. Jangan kaget jika majalah yang khusus untuk kegiatan sastera sekadar  2,000 edaran saja. Kenapa karya penulis yang sama disiarkan Dewan Sastera saban tahun?

 Jangan terperanjat jika Indonesia, Thailand dan Filipina lebih  tinggi pengucapan seninya kerana memiliki barisan penulis yang berwibawa dan berdaya tahan.

 Kita sekadar meriah dengan sorak-sorai dan santai seni. Kita meriah dan seronok dengan acara baca puisi dan selingan ringkas yang akhirnya tidak ada apa-apa.

 Ketika segelintir penulis yang  merasakan terpinggir masih mencari karya sejati dalam arena kesusasteraan tanah air, jangan terperanjat apabila kita menemui badut seni yang   melahirkan karya dangkal, jahil  dan daif. Sastera kita kekal lesu dan layu kerana segelintir   golongan seni sendiri yang mahukan keadaan begitu.
 Pengkritik dan sarjana sastera pula bagai tidak melihat masalah sebenar yang melingkari sastera Malaysia. Mereka sekadar mengadunkan teori yang diceduk daripada  buku tanpa melihat realiti permasalahan politik sastera tempatan.

Mungkin kita berbangga mempunyai sedozen Sasterawan Negara dan puluhan pemenang Sea Write Award. Hebat sangatkah karya mereka untuk berdepan kerenah dan politik sastera Malaysia? - Berita Harian, 13 Jun 2012

Monday, June 11, 2012

UMNO, PAS: Siapa jujur?

KEJADIAN rusuhan kaum 13 Mei 1969 memberi kesan langsung kepada perubahan minda bangsa Melayu. Gerakan siasah dan sokongan kepartian tanpa disedari digerakkan oleh Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang bertujuan menyusun semula masyarakat.

 Walaupun UMNO ditubuhkan pada 1946 dan PAS terbentuk hasil serpihan daripada golongan ulama UMNO, kedua-duanya mempunyai fungsi besar dalam gerakan siasah peringkat nasional.

 UMNO dan PAS bukan sekadar bersaing merebut pengaruh di kawasan Melayu, juga menjadi penentu survival Melayu yang terhimpit dengan kemasukan imigran Cina dan India pada zaman kolonial.
 Perseteruan secara terbuka melemahkan kuasa Melayu seperti berlaku pada Pilihan Raya Umum 1969 apabila UMNO dan PAS bersaing sesama sendiri, menyebabkan Perikatan sekadar menang majoriti mudah di Parlimen.

 Persefahaman kemudian terjadi apabila PAS menyertai Barisan Nasional (BN) pada 1973 yang didahulukan dengan kerajaan campuran di Kelantan, seterusnya menjana kuasa politik Melayu yang lebih dominan.

 Kerjasama UMNO dan PAS tidak lama apabila pada era kepemimpinan Tun Hussein Onn sebagai Perdana Menteri, Presiden UMNO dan Pengerusi BN bertindak mengusir PAS pada 1977 dan UMNO rampas Kelantan menerusi pilihan raya khas selepas rusuhan anti-Kumpulan 20 di Kota Bharu.

 Pada dekad 80-an, UMNO dan PAS bergerak bersendirian dan saling bercakaran  terutama di kawasan dominan Melayu. Tokoh muda PAS seperti Datuk Seri Hadi Awang dan Abu Bakar Chik dikenali dengan kelantangan luar biasa pada dekad 80-an. Amanat  Hadi pada 1985 dianggap fatwa agung yang merantai masyarakat luar bandar. Ketika itu juga berlaku ketegangan di Memali menyebabkan kematian Ibrahim Libya dan pengikutnya.

 Beberapa tokoh PAS yang dianggap sekular dan fahaman sederhana seperti Tan Sri Asri Muda, Datuk Hassan Adli, Amaluddin Darus dan Datuk Mohd Nakhaie Ahmad  meninggalkan PAS. Mereka dikatakan tewas kepada puak muda yang lebih tegas dan lantang.
 Isu solat Jumaat dua imam, pulau-memulau dan perceraian membabitkan  politik turut berlaku. PAS bukan saja terperangkap dengan pendirian keagamaan, juga sikap kewilayahan yang luar biasa. Pengikut PAS dari Kedah dan Terengganu dianggap berbeza dengan pimpinan di Kelantan.

 Walaupun PAS berjaya mentadbir Terengganu pada Pilihan Raya Umum 1999,  bentuk pentadbiran yang diamalkan oleh Hadi kurang mendapat sambutan rakyat  berbanding Datuk Nik Aziz Nik Mat di Kelantan. Akhirnya PAS hanya bertahan sepenggal sebelum Terengganu dikuasai semula oleh UMNO dan Barisan Nasional pada 2004.

 Sebagai sebuah parti agak tradisional dan pesat di kawasan dominan Melayu, PAS dianggap suara alternatif kepada bangsa Melayu. Komposisi antara pimpinan ulama dan profesional meletakkan PAS sebagai pengimbang suara Islam/Melayu di dalam pakatan pembangkang.

 Jika PAS bergelut antara kelompok sederhana dan pelampau pada dekad 80-an, UMNO juga tidak terkecuali bergelut dengan masalah dalaman. Perebutan jawatan dalam parti menjelang pemilihan UMNO 1987 antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh Hamzah memberi kesan tersendiri. Ahli UMNO bukan saja dipaksa memilih tokoh terbaik untuk memimpin parti, juga berdepan kerenah politik wang dan amalan rasuah dalam parti. Urusan jual beli saham dan kronisme bukan saja menjejaskan imej Melayu dan UMNO, juga menimbulkan prasangka daripada pihak lain.

 Pada dekad 90-an, istilah Melayu baru dan imej kereta mewah, banglo serta syarikat korporat menjadi jenama luar biasa. Melayu baru kononnya sudah berjaya bersaing dengan bangsa lain hasil agihan kek DEB. Bagaimanapun, tidak sedikit Melayu yang terpalit dengan penyelewengan perniagaan dan konflik ali baba yang menjejaskan semangat perniagaan dalam kalangan Bumiputera sendiri.

 Walaupun UMNO dan korporat dua entiti berbeza,  sangkaan umum adalah parti siasah yang menggerakkan peniaga Melayu. Isu saham, kepentingan kuasa dan kronisme menjadi duri dalam daging kepada survival UMNO itu sendiri. Kehadiran Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ahli UMNO dan menapak ke jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO dalam masa singkat, bukan saja menimbulkan keriuhan, juga menyemarakkan pertelingkahan antara kelompok dalam parti.

 Jika dekad 90-an menyaksikan persaingan ulama dan sekular dalam PAS, UMNO juga tidak terkecuali menerima kesan kemasukan ideologi ABIM dan gerakan Islam serantau.

 Hari ini kelangsungan politik kekal dengan sepak terajangnya. UMNO dan BN bukan sekadar menapak menuju Pilihan Raya Umum Ke-13 dengan pelbagai kemungkinan, PAS dan pakatan pembangkang juga tidak terkecuali berdepan pelbagai kemungkinan sama. Apakah suara Melayu lebih kukuh selepas pilihan raya umum atau keputusan peti undi bakal memberi natijah lain yang luar jangkaan?

 Jika Pilihan Raya Umum 1969 memberi kesan terhadap jati diri Melayu, mungkinkah suatu hari nanti  isu kaum akan lebih lantang apabila ada pihak mempertikaikan isu Perlembagaan dan Kesultanan Melayu lebih polos? Jangan terperanjat jika Melayu sendiri yang merendahkan bangsanya sendiri!  - Berita Harian, 11 Jun 2012

Wednesday, June 06, 2012

A Samad Said sasterawan rakyat

ADA kenalan yang bertanya saya  mengenai pendirian Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said; benarkah beliau diperalatkan, atau menjadi alat pembangkang?

Apakah beliau melacurkan taraf Sasterawan Negara semata-mata kerana taksub perjuangan siasah yang dianggap ‘menentang’ arus perdana?

Tidak kurang juga yang mempersoalkan apakah  perhimpunan haram bakal menjadi budaya baru dalam medan siasah negara?

Saya bersahabat baik dengan Samad sejak dekad 80-an dan beliau banyak mentelaah  karya saya di Berita Minggu  ketika itu.

Nama ‘Imlan Adabi’ bersama Khalid Salleh, Abdulaziz HM, Pyanhabib, Marzuki Ali,  Ladin Nuawi, Zaen Kasturi, Marsli No dan Ismaily Bongsu  turut tercatat pada kumpulan puisi Samad berjudul Balada Hilang Peta yang dianggap generasi baru sasterawan Malaysia pada dekad 90-an.

Beliau juga menjadi saksi pernikahan saya pada 1992 dan namanya tercatat pada sijil nikah yang dikeluarkan Jabatan Agama Wilayah Persekutuan (JAWI). 

Karya Samad terpancar nilai intelektual dan kemanusiaan yang melayakkan beliau sebagai Sasterawan Negara dan  tidak mustahil suatu hari nanti meraih anugerah lebih tinggi termasuk Hadiah Nobel.
Karya  Salina, Hujan Pagi, Daerah Zeni, Cinta Fansuri, Adik Datang dan Lantai T Pinkie bukan sekadar paparan isu semasa,  juga kekuatan teknik penulisan. Samad menerusi Daerah Zeni dan Hujan Pagi meneroka realis magis yang jarang dilakukan sasterawan tempatan pada dekad 80-an.

Sikap, pandangan dan pendirian Samad mengenai politik amat ketara sejak dekad 50-an lagi. Beliau menentang kekejaman politik dan peperangan seperti tercatat dalam Salina. Samad menegur keserakahan kuasa yang mengawal media  menerusi novel Hujan Pagi. Samad mengandaikan wartawan lebih akrab makan hati di samping makan gaji semata-mata bagi  mengisi dapur  untuk   isteri dan anaknya. Lebih fatal, kalangan penulis sentiasa bernasib malang dalam dua dimensi berbeza. Pada era penjajahan, penulis dan wartawan diancam oleh bangsa penjajah, namun selepas merdeka, penjajahan di kalangan bangsa sendiri yang menilai  dan mengekor setiap tulisan di media dengan pelbagai akta yang menguntungkan pihak penguasa. Hujan Pagi bagai menyerlahkan suara sebenar Samad sejak lebih dua dekad lalu.

Mengkaji karya Samad sejak dekad 50-an akan memberi jawapan terhadap apa yang dilakukannya kini. Samad bukan ahli siasah, tidak juga bersuara menentang mana-mana gerakan politik. Beliau hanya menentang golongan kapitalis yang bersekutu dengan kuasa dan menjadikan kuasa sebagai alat untuk menguasai segala-galanya.

Berbeza dengan Sasterawan Negara Datuk Shahnon Ahmad, Dr Kassim Ahmad dan Pak Sako yang pernah menyertai gerakan politik, Samad terkecuali dan sebelum ini lebih banyak menyepi daripada bercakap soal kepartian.

Hanya akhir-akhir ini beliau lantang dan hadir di pentas ceramah dengan nawaitu yang masih misteri. Benarkah beliau  sudah berpolitik, atau Sasterawan Negara bersuara kerana seperti kata seniman tersohor Indonesia, WS Rendra: “Sasterawan harus berada di muka, bukan di belakang khalayak!”
Beberapa perbualan peribadi dan khidmat pesanan ringkas kami berdua tidak pernah menyentuh sokongan kepartian. 

Dari segi sejarah, tidak sedikit sasterawan besar yang sentiasa sinis kepada penguasanya sendiri.  Jika Rendra, Hamka dan Sutarji sentiasa sinis terhadap rejim Orde Baru di Indonesia, kita juga tidak kurang dengan suara jerit  seperti   Sasterawan Negara  Datuk  Shahnon Ahmad yang lantang menerusi novel  Shit. 

Beliau juga melahirkan Piem (PM?) yang dianggap kotor dan busuk.   Shahnon juga menghasilkan novel Sutan Baginda yang menggambarkan masyarakat kacau dan manusia lebih mempercayai kerbau daripada sesama insan. Sasterawan Yahaya Ismail yang pernah dianggap sebagai HB Jassin Malaysia juga melahirkan Maharaja Beruk yang dianggap ganas dan menggigit sesiapa saja. Tidak terkecuali suara sinis puisi Dr Kassim Ahmad termasuk Sidang Roh yang menggambarkan masyarakat kacau angkara keteledoran haiwan politik ketika ‘Tuhan sudah mati’.

Pak Sako atau Ishak Haji Muhammad juga tidak terkecuali dengan Anak Mat Lela Gila dan Putera Gunung Tahan yang mengkritik  struktur politik  pada era British dan  pasca penjajahan.

Tentunya Samad akan tetap diperhatikan kerana beliau masih dianggap penting dalam dunia seni Malaysia. Ada pihak yang memberi gelaran ‘sasterawan rakyat’ namun saya anggap beliau lebih mengerti ke mana hala tujunya. Samad  sentiasa kental dengan perjuangannya!- Berita Harian, 2 Jun 2012

Friday, May 25, 2012

Bila debat Najib dan Anwar?




JIKA debat dianggap tradisi baru dalam suasana siasah di Malaysia, pertemuan antara Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin dengan  Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli  pada 22 Mei lalu boleh dianggap dialog cerdik yang perlu disokong.

Kedua-dua pihak berhujah  mengenai rancangan Pakatan Rakyat untuk menghapuskan hutang melalui Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Pendebat mengemukakan fakta dan angka mengenai masa depan pelajar dan ekonomi negara. Rasional mereka ialah pelajar sumber masa depan dan pentadbir siasah perlu merangka pelan jangka panjang bagi membangunkan modal insan generasi pewaris.

 Rafizi berhujah mengenai  rancangan  memberi biasiswa sara hidup RM5,000 kepada setiap pelajar institusi pengajian tinggi awam berjumlah 450,000 orang hanya membabitkan kos RM2.32 bilion setahun.
 

“Dengan menghapuskan RM24 bilion hutang melalui PTPTN pula, kerajaan hanya perlu membayar RM2 bilion untuk tempoh 15 tahun,” tegasnya.
 

Khairy pula  memberi gambaran  negara akan mengalami kerugian dan muflis seperti  Greece sekiranya Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan dan melaksana rancangan   pendidikan tinggi percuma.
 

“Langkah  menghapuskan hutang pelajar daripada PTPTN  mustahil  dilaksanakan dan akan menelan kos RM30 bilion, bukannya RM24 bilion seperti diuar-uarkan Rafizi,” katanya.

    Tentunya debat dua tokoh muda masih jauh daripada kesempurnaan, apatah lagi mereka bagai mewakili parti politik masing-masing. Sentimen kepartian tetap ada. Nama Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas Perdana Menteri,  Tun Abdullah Ahmad Badawi turut dipalitkan. Isu kronisme,   bapa mentua dan penyelewengan agihan projek sepatutnya tidak timbul kerana topik debat berkisar soal kewangan dan bantuan untuk pelajar.

Bagaimanapun sebagai langkah awal, debat terbaru boleh dianggap  tradisi yang wajar diteruskan kerana politik Malaysia sudah hampir memasuki era kematangan. Era kerajaan menguasai maklumat sudah berlalu. Zaman ahli politik menyogokkan  propaganda murahan sudah tidak sesuai lagi kerana teknologi maklumat  menjadi perayaan sejagat semua bangsa.

Dialog cerdik dan debat politik wajar diteruskan walaupun ada segelintir hadirin yang masih terperangkap dengan kepompong   lama dan sukar menerima hujah berlandaskan fakta dan angka. Ada yang menjerit dan menyanggah secara terbuka kerana pemikiran mereka tertutup  disebabkan kepompong mereka masih mewarisi era feudal yang tidak relevan lagi.

   Khairy dan Rafizi pernah berdebat di  London pada 29 Januari lalu  pada majlis  anjuran  Himpunan Mahasiswa United Kingdom dan Ireland (UKEC) selama 90 minit.    Mereka berhujah, sekali gus mencabar minda mengenai Wawasan 2020. Walaupun kedua-duanya mewakil dua kelompok politik berbeza, mereka mempunyai persamaan dari segi menuntut kebebasan berhujah dan menyuarakan  pendapat, sinis terhadap Akta Mesen Cetak, Akta Rahsia Rasmi, Akta Keselamatan Dalam Negeri  serta pembabitan generasi muda yang lebih kritikal dan praktikal.
 
  Richard Andrews  dalam bukunya Argumentation in Higher Education menyatakan  penghujahan atau debat ialah 'urutan idea yang logikal atau kuasa logikal yang disokong oleh bukti'. Ia membabitkan  aspek kritikal iaitu perkara yang membezakannya dengan perbincangan atau perbualan lain. Pemikiran kritis dan penghujahan berada di  tengah proses pemikiran dan budaya ilmu. Ia jalan menuju pemikiran rasional.

 Pendapat ini hampir dicapai dalam debat dua tokoh muda itu kerana tradisi intelektual tidak datang secara bergolek. Ia memerlukan proses panjang mengenai penghujahan dan bagaimana hujah boleh meyakinkan pendengarnya. Golongan yang antidebat adalah kelompok yang enggan berfikir dan segan mewaraskan otak.

Jika sebelum ini debat menerusi twitter dan facebook banyak diperkatakan, kehadiran dua insan berdebat  secara   terbuka memberi ruang kepada hadirin melihat kepetahan hujah dan menduga minda.

Tentunya tidak ada pemenang mutlak antara kedua-dua pendebat, kerana yang menang adalah semangat dialog cerdik itu sendiri yang mengajar lebih berimbang ketika bersuara dan lebih menimbang ketika mendebat hujah yang   tidak dipersetujui.

Kita berharap pada masa akan datang tradisi debat diteruskan membabitkan   tokoh lebih kanan dalam   gerakan siasah di Malaysia..

Kita pernah menyaksikan debat antara Anwar dan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, juga antara Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dan  Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.  Kita juga tentu mengharapkan tradisi debat diadakan ketika pemilihan dalam sesebuah parti politik atau perebutan calon sama ada pada peringkat Dewan Undangan Negeri dan Parlimen pada  setiap kali pilihan raya umum.  Tentunya acara debat   lebih memberi peluang kepada rakyat untuk menilai dan memilih wakil mereka ke peringkat yang lebih tinggi tanpa sebarang prasangka! - Berita Harian, 25 Mei 2012

Sunday, May 20, 2012

Ceroboh parkir OKU perkara biasa

SEORANG pemandu orang kelainan upaya (OKU) menegur pengendali parkir di Anjung Perdana, Putrajaya kerana ‘bersubahat’ membiarkan petak OKU diceroboh: “Kawasan OKU sepatutnya untuk OKU, bukan pemandu normal!”

Bagaimanapun teguran itu sekadar angin lalu kerana tiada jaminan orang awam memahami masalah OKU, apatah lagi   meletakkan kenderaan di kawasan yang ditanda dengan lambang kerusi roda.
Masalah sikap, alasan terdesak dan tiada ruang parkir menjadi helah  kawasan yang sepatutnya untuk kenderaan OKU diceroboh. Bukan saja di Putrajaya, malahan di kawasan rawat dan rehat  lebuh raya  utama juga diceroboh sesuka hati.

Saya sokong tindakan tegas bahagian keselamatan Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) yang bertindak  merantai kenderaan dan kompaun pemandu  degil di kawasan hospital itu. Tindakan ini  perlu dikuatkuasakan di tempat lain kerana masalah OKU bukan sekadar mencari kawasan letak kenderaan, juga isu kesihatan, keselamatan dan keselesaan.

Isu ini sudah lama diperkatakan namun tiada tindakan tegas. Lebih malang, tiada peruntukan undang-undang yang boleh menghukum sikap kurang timbang rasa pemandu  ceroboh petak parkir OKU.

Jika kita mahu percaya, kenyataan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Chor Chee Heung yang  akan berbincang dengan pihak berkuasa tempatan (PBT) supaya mewartakan petak  khas bagi OKU di kawasan masing-masing, perlu disokong.

  Sentral, sisipan Berita Harian pada 10 Mei lalu melaporkan   peraturan di bawah pihak berkuasa tempatan (PBT) akan diwujudkan bagi membolehkan tindakan diambil terhadap pemandu tidak prihatin yang ‘merampas’ petak yang dikhaskan untuk  OKU.

 Chee Heung berkata, perbincangan itu akan menjurus kepada mewujudkan undang-undang atau peraturan yang membolehkan tindakan diambil terhadap pemandu yang menceroboh petak  OKU.

Sehingga ini, Perbadanan Putrajaya (PPj) mengesahkan tiada peruntukan bagi pihaknya bertindak dalam Kaedah-Kaedah Isyarat Lalulintas (Saiz, Warna dan Jenis) 1959.

   Difahamkan, PBT lain juga tidak mewartakan petak kenderaan  OKU menyebabkan kemudahan berkenaan tidak diendahkan pemandu normal.

Isu kemudahan OKU sudah klise. Ketika Malaysia bersama masyarakat  dunia meraikan Tahun Antarabangsa Orang Cacat (TAOC) pada 1981, pelbagai janji dibuat oleh kerajaan dan agensinya. Jaminan keselamatan dan kemudahan awam diperkatakan. Peluang berniaga dan kemudahan melanjutkan pelajaran turut dibincang. Sektor swasta pula pernah berjanji untuk menawarkan peluang pekerja kepada OKU yang layak. Namun hasilnya sampai kini sekadar janji kosong.  Tidak banyak peluang pekerjaan untuk OKU, apatah lagi jika berangan-angan untuk kenaikan pangkat!

Yang kerap bertukar sekadar istilah. Dulu orang cacat, kemudian golongan istimewa, orang kurang upaya dan kini orang kelainan upaya. Pertukaran istilah dan sebutan tidak mengubah apa-apa.

Justeru, tidak menghairankan    90 peratus daripada OKU mempunyai pendapatan di bawah RM1,000  sebulan. Angka ini mengesahkan mereka di antara golongan berpendapatan rendah, walaupun kononnya pelbagai projek prihatin sudah dilakukan oleh kerajaan.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia Bangsa-Bangsa Bersatu  (WHO) mengandaikan 10 peratus daripada penduduk sesebuah negara terdiri daripada OKU. Ini bermakna 2.7 juta rakyat Malaysia mempunyai  pelbagai kecacatan, walaupun hanya segelintir yang mendaftarkan diri di Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). Bilangan  OKU yang berdaftar di  JKM) pada 2011  berjumlah 325,189 orang berbanding 283,512  pada 2010.

 Peranan kementerian dan jabatan yang diharapkan membantu golongan malang  tidak banyak berubah sejak 30 tahun lalu. Seorang OKU mengadu pelbagai kerenah birokrasi apabila bertemu pegawai JKM di Lembah Klang. Dia bukan saja sukar memperbaharui kad OKU yang sudah lusuh, bahkan berdepan pelbagai pegawai yang sentiasa sibuk dan tidak sempat melayani, apatah lagi menyelesaikan masalah OKU.

 Kita sudah ada  Majlis Kebangsaan Orang Kurang Upaya yang ditubuh  di bawah Akta OKU   yang  dianggotai beberapa kementerian bertujuan menentukan dasar  untuk membantu golongan berkenaan.

     Sehingga kini kesannya tidak ketara dan  nasib OKU terus samar  seperti juga isu parkir yang tidak dapat diatasi sampai kini. - Berita Harian, 19 Mei 2012


                

Tuesday, May 15, 2012

Mahathir diktator atau pejuang?

BARANGKALI insan bernama Dr Mahathir hanya seorang di dunia ini, walaupun nama Mahathir mungkin ribuan di Malaysia, India, Pakistan dan Bangladesh.

Insan bernama Dr Mahathir juga mencipta mitos dan legenda tersendiri -- sebagai negarawan, pejuang bangsa, suara dunia ketiga, atau bagi musuh politiknya, beliau seorang diktator, ultra Malay, mahafiraun, mahazalim dan entah apa lagi.

Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi sebutan umum bukan kerana mentadbir negara selama 22 tahun (1981-2003), juga tulisannya yang sentiasa mencabar minda, sesekali mengundang kontroversi.
Sebagai insan perjuangan, Dr Mahathir kekal bersuara  selepas  sembilan tahun meninggalkan jawatan Perdana Menteri dan setia lantang mengulas pelbagai isu semasa dengan pandangan bernas, sesekali radikal dan kritis.

Bukunya  The Malay Dilemma (1970) pernah diharamkan kerana dianggap tidak Islamik dan radikal. Ia hanya beredar di pasaran selepas beliau menjawat Perdana Menteri.

Buku Menghadapi Cabaran menjadi bualan ramai kerana nilai murni dan budaya kerja yang ditekankan. Dr Mahathir mengkritik kelesuan Melayu dalam sektor ekonomi kerana salah tanggap terhadap  ajaran Islam.

Tahun lalu beliau menerbitkan A Doctor In The House sebagai wadah memori peribadi ketika dalam pentadbiran kerajaan, pramerdeka dan pasca penjajahan.

Terkini buku Doktor Umum: Memoir Tun Dr  Mahathir Mohamad berada di pasaran yang tentunya menjadi bacaan umum dengan tanggapan pelbagai.

Pengalaman peribadi sebagai Perdana Menteri keempat bermula  16 Julai 1981 sehingga 31 Oktober 2003 tentunya menarik dikenang. Beliau berjaya  mengangkat Malaysia ke pentas dunia sebagai  sebuah negara yang berdaya maju di Asia Tenggara sehingga pernah dinamakan sebagai salah sebuah negara 'Harimau Ekonomi Asia'.

Dr Mahathir juga  membawa Malaysia keluar dari Krisis Kewangan Asia 1997 apabila  menolak cadangan dan juga dana bantuan daripada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) yang dianggapnya boleh  memburukkan lagi krisis.

Dr Mahathir  bersifat vokal berhubung  isu antarabangsa sehingga ada yang mencetuskan kontroversi. Beliau menyokong sistem ekonomi pasaran terkawal sebagai alternatif kepada sistem ekonomi persendirian dan secara amnya menolak pasaran bebas (laissez-faire).

Kelantangannya tidak disenangi negara Barat. Ketika menghadiri Mesyuarat Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM) di Harare, Zimbabwe  pada 1991, Dr Mahathir dinasihatkan tidak berucap panjang untuk mengelak kritikan pedasnya.

“Pegawai istana Buckingham dan pegawai Sekretariat Komanwel bersusah payah memaklumkan kepada saya bahawa Ratu Elizabeth II akan membuat ucapan ringkas, jadi eloklah kalau saya membuat ucapan pendek,” tegasnya.

Dasar Pandang Ke Timur dan penerapan nilai Islam berjaya melonjakkan Malaysia sebagai kuasa baru di Asia Tenggara. Dr Mahathir boleh dianggap arkitek terhadap jiwa klise Melayu yang sebelumnya berlatar belakang sektor pertanian kepada bidang perusahaan.

Kelahiran Melayu baru dan persaingan ekonomi terbuka menjadikan Malaysia lebih kompleks, apatah lagi sesekali diancam suasana siasah yang kurang sihat. Pemilihan UMNO dan politik wang menjadikan parti umat Melayu tercabar. Pertandingan 1987 antara Dr Mahathir dan Tengku Razaleigh Hamzah memberi kesan besar -- UMNO diharamkan, penubuhan Semangat 46 dan Operasi Lalang pada Oktober 1987 yang menggugat suhu keamanan.

Sebagai pemimpin yang datang dari kampung pinggir bandar dan latar belakang kumuh, Dr Mahathir memberi   variasi tersendiri dalam sistem politik negara. Jika tiga perdana menteri sebelumnya dari golongan bangsawan, Dr Mahathir adalah citra  rakyat yang melihat saki baki sekular dan feudal masih menular dalam masyarakat.

Dr Mahathir mengakui dirinya Melayu walaupun ada yang mempertikai asal usulnya. “Saya akui ada darah India atau lebih tepat Asia Selatan mengalir dalam tubuh saya,  tetapi dari bahagian mana di benua India tidaklah saya ketahui.

“Orang Melayu pada zaman silam tidak peduli keturunan mereka walaupun yang berdarah Arab boleh mengesan asal-usul mereka ke Yemen dan tahu pula dari keluarga mana mereka datang,” tegasnya.

Ada ketika Dr Mahathir mengutamakan pemikiran lateral dan melihat Malaysia dari pentas global. Projek  berprofil tinggi tidak terkecuali menerima kritikan. Namun pembinaan   Jambatan Pulau Pinang, Menara Berkembar Petronas, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Koridor Raya Multimedia (MSC), Pusat Pentadbiran Putrajaya dan Litar Antarabangsa Sepang menjadi saksi angan-angan si kecil yang pernah berjalan kaki ke sekolah menjadi pemimpin berjiwa besar.

Dr Mahathir tentunya tidak membesar sebagai pemimpin secara spontan. Pengalaman kezaliman Jepun dan penghinaan penjajah British di depan mata mendorong dia bangkit sebagai wira dunia ketiga. Tentunya Doktor Umum perlu dikaji sebagai karya besar bangsa Malaysia untuk melihat hitam dan putihnya! - Berita Harian, 15 Mei 2012


Thursday, May 03, 2012

Kedai buku bagai stor bahan binaan

SAYA tertarik dengan ungkapan  ‘Buku: Dunia Tanpa Sempadan’ yang   menjadi tema Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur ke-13 pada  27 April  hingga 6 Mei  di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

Ungkapan tersebut mengiktiraf kewujudan dunia tanpa sempadan dan buku wahana terbaik melahirkan manusia cerdas dan berminda.

Bagaimanapun sejauh mana kedai buku menyediakan zon selesa untuk pengunjungnya?

Berbanding negara Barat yang menyediakan kafe, sofa, ruang mesyuarat, sudut diskusi dan ruang tempahan  buku baru, kedai buku di negara kita bagai stor barang binaan yang lesu dan kurang menarik.

Hanya kulit buku yang warna-warni dan pendingin hawa membantu pengunjung ke kedai buku, itu pun seolah-olah dalam keadaan terpaksa. 

Seorang pengunjung ditegur pengurus jualan sebuah kedai buku ternama kerana terlalu lama membelek sesebuah buku  yang dianggap ‘sekadar membaca, bukan membeli’.

“No free reading!” teguran yang menyakitkan telinga pengunjung di sebuah kedai buku di kompleks beli-belah di Lembah Klang.

Petugas di kedai buku lazimnya sibuk menyusun bahan bacaan di rak dan tiada masa memberikan senyuman, apatah lagi menegur pengunjung. Jika ditanya judul sesebuah buku, mereka sekadar berpaling sesama sendiri, atau menjawab: “Buku tersebut sudah habis!” Tiada upaya untuk menyemak daftar stok jualan, atau   bertanya kepada pihak lebih atasan.

Sesekali terfikir juga layanan di kedai gunting rambut lebih mesra dan santun berbanding kedai buku. Bukan saja kerana petugas   gunting rambut membabitkan amoi dan lelaki lembut, tapi cara mereka menegur pelanggan lebih hormat dan mesra.

Di negara kita tradisi kedai buku bukan sehari dua. Sejak dekad 60-an, Pustaka Aman Press, Pustaka  Antara dan Pustaka Abas Bandung sudah lama menyediakan bahan bacaan bermutu dan mendapat kunjungan ramai.

Kini kedai buku mengalami perubahan pesat. Bukan saja pendingin hawa dan susun atur rak yang menarik, lokasi premis jualan juga menjadi kunjungan ramai.

Malangnya, suasana yang ada di dalam kedai buku   kurang mesra pelanggan. Sesetengahnya memiliki pengawal keselamatan warga Nepal yang begitu tegas dan serius.  

Petugas di celah-celah rak pula sekadar menyusun buku dan  kurang memahami dunia tanpa sempadan yang sepatutnya menjadi idaman ramai.

Di Amerika Syarikat, Kanada dan Britain,  kedai buku dianggap ruang tamu kedua bagi seseorang pengunjung. Kedai buku menyediakan ruang seminar untuk membolehkan pencandu buku berbincang mengenai tradisi keilmuwan secara santai. Sudut kafe disediakan bagi membolehkan  pengunjung bersantai sambil memilih buku yang sesuai.

Lazimnya sasterawan dan penulis  ternama menemui peminat dan bakal pembeli di kedai buku. Di situ juga diskusi dan majlis pelancaran buku baru diadakan tanpa membabitkan banyak kerenah.

Suasana santai dan murni ini perlu dilaksanakan di negara kita kerana ungkapan dunia tanpa sempadan   tidak bererti jika buku dan kedainya tersisih daripada tumpuan ramai.

Pesta buku pula menjadi budaya baru sejak lebih dua dekad lalu. Ribuan  judul  buku dijual atau sekurang-kurangnya dipamer dengan pelbagai lay out  menarik.

Pada tahun ini  Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) akan menerbitkan 14 lagi judul  karya asli.
Pengarah Urusan ITBM Mohd Khair Ngadiron berkata penerbitan buku tersebut adalah sebahagian daripada  sasaran ITBM untuk menerbitkan 70 judul buku pada tahun ini.

"Penerbitan 17 judul itu juga selaras dengan sasaran ITBM untuk menerbitkan buku dalam tempoh tiga ke enam bulan selepas ITBM menerima manuskrip buku," katanya  selepas majlis pelancaran tiga  buku   Menjelang 77 tahun Sasterawan Negara Datuk A Samad Said.

Majlis tersebut disempurnakan   Sasterawan Negara Datuk Dr Anwar Ridhwan.

Sebanyak 14 judul buku tersebut dipilih daripada  jumlah keseluruhan 150 manuskrip yang diterima ITBM dan kini dalam proses cetakan.

 Bayangkan tempoh 10 tahun mendatang apabila buku yang diusahakan ITBM memenuhi pasaran, tidak termasuk penerbitan swasta dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Bayangkan juga suasana di kedai buku tempoh 10 tahun mendatang; apakah kita berada di luar sempadan yang ada sekarang atau kedai buku kekal kaku dan bisu selama-lamanya? - Berita Harian, 3 Mei 2012