Pages

Friday, October 29, 2010

Hari ini sokong PAS, esok UMNO

(Keupayaan menangi hati penduduk tentukan kemenangan DUN Galas)

KETUA Pembangkang yang juga penasihat umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak awal lagi meramalkan pilihan raya kecil DUN Galas bakal dimenangi PAS, berbanding peluang pakatan pembangkang di kawasan Parlimen Batu Sapi, Sabah.

Beliau yakin kerana Kelantan  kubu kuat PAS yang dikuasai sejak 1990 dan Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat dianggap tokoh yang disegani di negeri Cik Siti Wan Kembang sejak dekad 1970-an.
UMNO pula sejak awal lagi meramalkan Barisan Nasional (BN) berpeluang merampas DUN Galas  ‘jika semua pihak bekerjasama’ menjelang pilihan raya kecil pada 4 November ini.

BN   mengemukakan Setiausaha UMNO Bahagian Gua Musang, Abdul Aziz  Yusoff, manakala PAS  menawarkan    Dr Zulkefli Mohamad,  Pada Plihan Raya Umum 8 Mac 2008, calon PAS,  Chek Hashim Sulaima  menewaskan calon BN, Mohamad Saufi Deraman dengan kelebihan 646 undi. Beliau mendapat 4,399 undi berbanding Mohamad Saufi 3,753. Sebanyak 80.89 peratus keluar mengundi.

Keazaman dan keyakinan ahli  politik sebahagian daripada strategi perang saraf pada era politik moden. Namun yang bakal membuat kata putus adalah pengundi  kerana mereka menjadi ‘raja’ dalam proses demokrasi di sesebuah negara.

 Bagi kebanyakan pemerhati politik,  sikap pengundi Kelantan agak  unik dan ‘berahsia’  berbanding negeri lain. Seseorang yang mengundi parti A dalam sesuatu pilihan raya,   tidak bererti mereka tidak mengundi parti B pada  proses pembuangan undi akan datang.

Begitu juga ahli UMNO yang tidak mustahil mengundi PAS dalam sesuatu pilihan raya dan bertukar fikiran  pula pada proses pemilihan lima tahun akan datang.

Faktor calon dan imej semasa parti akan diambil kira dan pengundi Kelantan lazimnya prihatin terhadap perkembangan siasah kenegerian yang diwakili 95 peratus bangsa Melayu daripada jumlah  1,313,014 keseluruhan  penduduk.

Keunikan ini juga membolehkan pengundi Kelantan memihak kepada tokoh luar seperti Tan Sri Asri Muda (bekas Menteri Besar, Ketua Pembangkang di Parlimen dan Menteri Kemajuan Tanah dan Wilayah), Salahuddin Ayub  (Ahli Parlimen  Kubang Kerian), Dr Hatta Ramli (Ahli Parlimen Kuala Krai) dan ramai lagi tokoh PAS  yang bukan berasal dari Kelantan.

Keadaan ini membuktikan pengundi Kelantan  tidak mengamalkan  kenegerian kerana mereka memilih  tokoh yang boleh dipercayai di samping dikenali masyarakat.

Sebagai sebuah negeri yang dikenali sebagai Serambi Makkah, isu agama dan imej calon diambl kira. Tokoh yang korup dan hidup  mewah bakal dihukum. Wakil rakyat PAS  yang dikenali sebagai Kumpulan 20 pernah dihukum pengundi Kelantan kerana dikaitkan dengan salah laku pentadbiran dan isu  balak pada 1978 walaupun mereka mentadbir bumi Darulnaim selama 18 tahun. Isu rasuah, balak dan penerokaan tanah menyebabkan rakyat bangkit memberontak dan berlaku rusuhan di bandar Kota Bharu pada 1977.

Pentadbiran kerajaan negeri terpaksa digantung dan MAGERAN (Majlis Gerakan Negara) diisytiharkan menyebabkan PAS tidak mampu berdepan dengan rakyat secara terbuka.

Dalam pilihan raya khas negeri  pada 1978, PAS hanya menang dua kerusi (termasuk DUN Manek Urai) kerana rakyat jelek dengan sikap pemimpin parti  yang  mewah dan rakus.
Bagaimanapun pentadbiran UMNO di Kelantan juga tidak bertahan lama kerana BN tewas pada Pilihan Raya  Umum 1990 apabila Tengku Razaleigh Hamzah yang menubuhkan Parti Melayu Semangat  46  bergabung dengan PAS.

Pentadbiran PAS   kekal di Kelantan sehingga kini kerana pengundi merasakan tidak ada isu besar yang boleh menggugat kepercayaan  mereka.   Walaupun UMNO  dilihat hampir bangkit pada pilihan raya kecil di Manek Urai apabila hanya tewas 65 undi,  ia bukan ukuran sebenar kekuatan mana-mana parti siasah di Kelantan.

Lazimnya pengundi memberi undi dan menyokong BN dalam pilihan raya kecil kerana  mengharapkan penurapan jalan, pembaikian rumah warga tua dan pembinaan masjid serta surau, tetapi   mereka membuat keputusan berbeza pada pilihan raya umum.

Justeru, tidak mustahil  BN boleh menang di DUN Galas untuk pilihan  kecil dan kecundang pada masa akan datang.

Bagaimanapun isu setempat bakal menggugat keyakinan pelbagai pihak. Isu royalti  minyak walaupun sudah ke mahkamah sudah menjadi sebutan hangat di Kelantan. Sikap beberapa pemimpin  yang memainkan isu wang ihsan boleh mencabar  keyakinan rakyat. Keunikan dan sentimen pengundi bakal teruji.

 Tentunya rahsia peribadi pengundi bakal diterjemahkan pada siang 4 November nanti. Bagi UMNO dan PAS, mereka harus menghormati keunikan sikap pengundi Kelantan kerana kebijaksanaan bakal menentukan yang  mana kaca, yang mana permata!

 Yang pasti UMNO dan PAS akan terus berdrama di Kelantan kerana mereka masing-masing mempunyai pengaruh tersendiri. UMNO  tidak pernah surut di Kelantan walaupun PAS mentadbir kerajaan negeri selama  20 tahun. Cuma UMNO  perlu lebih gigih mengkaji  keunikan dan keperibadian pegundi Kelantan sendiri! - Berita Harian,  29 Oktober 2010

No comments: