Pages

Tuesday, October 26, 2010

UMNO mahu ke mana?

(Artikel ini tidak disiarkan di Berita Harian)

KATAKAN apa saja, UMNO masih kekal di hati sebahagian bangsa Melayu. Sejak penubuhan pada 11 Mei 1946, UMNO ada pasang surut. Pemimpin dan ahli silih berganti. Namun yang kekal adalah perjuangan untuk nusa, bangsa dan negara.

Sebagai parti yang kaya dengan sejarah perjuangan, UMNO tidak sunyi daripada kehangatan dalaman. UMNO pernah diharamkan pada Februari 1988  ekoran krisis yang timbul selepas perebutan jawatan Presiden  parti pada 1987. Persaingan  dua kem yang dikenali Team A pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Team B  diketuai Tengku Razaleigh Hamzah  cukup memberikan pengajaran; perebutan  pengaruh di kalangan bangsa Melayu,  politik wang, budaya sogok  dan cantas mencatas pada peringkat bahagian dan cawangan hingga isu parti dibawa ke Mahkamah Tinggi. Budaya baru mula tercetus yang dikaitkan sebagai Melayu baru.

Sejarah hampir berulang pada 1998  apabila Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Anwar Ibrahim menghadapi tuduhan liwat dan rasuah yang akhirnya menyebabkan pemecatan beliau daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri dan keahlian UMNO.

Kesannya,  berlaku  gerakan  reformasi yang kononnya  untuk membanteras gejala  nepotisme dan  korupsi dalam kerajaan dan UMNO. Keadaan hampir sama dengan reformasi menjatuhkan Presiden Suharto di Jakarta. Perhimpunan jalanan berlangsung setiap minggu di Kuala Lumpur dan   imej UMNO  terjejas teruk di hati sebahagian besar pengundi Melayu.

Kesannya, pada Pilihan Raya Umum 1999, Barisan Nasional (BN)  yang diketuai UMNO hilang  penguasaan di Terengganu,  di samping gagal merampas semula Kelantan yang diperintah   PAS sejak 1990.
Pada Pilihan Raya Umum 8 Mac 2008, UMNO dan BN kembali bermasalah kerana pimpinan parti yang lemah.  Isu rasuah,  penguasaan media baru oleh pembangkang dan jentera parti yang lemah menjadi penyebab.BN kalah di Pulau Pinang, Perak, Kedah dan Selangor di samping gagal merampas Kelantan daripada PAS.  BN hanya menawan semula Perak pada 2009 kerana tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (dua PKR dan seorang DAP)  keluar parti dan menjadi  wakil rakyat Bebas yang mesra BN.

  Kini, selepas dua tahun, UMNO  bersidang lagi   dengan pelbagai  idea, harapan dan saranan  untuk memperkukuhkan parti. UMNO  perlu pulih daripada imej lemah untuk  terus dominan dalam politik tanah air. UMNO perlu belajar menguasai massa,   bukan berada di belakang  medan siasah tanah air. Bagi sebahagian besar bangsa Melayu, UMNO masih relevan dan perlu bergerak selari  perubahan  masa. UMNO perlu kekal sebagai medan perjuangan Melayu yang sejak akhir-akhir ini tercabar  dengan pelbagai  isu yang sengaja dilontarkan oleh pihak lain. Perkara  153 mengenai kekuatan Melayu diperagakan sebegitu rupa oleh pelbagai pihak sehingga UMNO sering  dianggap  parti perkauman jika memperkatakan hak bangsanya sendiri. Isu kuota Bumiputera dan agihan ekuiti Melayu  sering merimaskan suhu politik tanah air. Masih ramai Melayu yang mengharapkan UMNO segera pulih dan  kekal berjuang,  bukan sekadar retorik di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur.

Sebahagian besar Melayu sudah jemu dengan kerenah perwakilan UMNO yang menggunakan  podium  untuk bersajak, berseloka, berpantun dan berjenaka. Mereka mengharapkan perwakilan memberikan pandangan bernas  untuk kesinambungan UMNO demi survival Melayu. Perhimpunan agung parti  untuk menyatukan pemikiran ahli,  bukan untuk berpesta dan bersalaman dengan pemimpin semata-mata.

Ahli UMNO  mesti bertindak seperti Khalifah Muawiyah yang memberi  nasihat kepada Amr al-As  ketika  berangkat untuk mentadbir Mesir: “Lihatlah kepada keperluan rakyat dan berusahalah untuk  menunaikannya. Lihatlah kepada kemelampauan puak yang hina dan berusahalah untuk menghapuskannya. Takutlah kepada orang baik yang lapar dan orang  jahat yang kenyang. Sesungguhnya yang akan memberontak ialah orang   baik apabila dia lapar dan orang jahat apabila dia kenyang!” (Ibn Muflih, Al-Adab asy-Syar’yyah , 1/202)

No comments: