Pages

Wednesday, October 13, 2010

Keramat Tok Wali

TANPA sedar, sejak kecil lagi sebahagian besar anak Melayu terperangkap dalam lingkaran jumud, taksub dan taklid. Mereka belajar mengaji al-Quran di surau, masjid atau di rumah imam. Mereka tidak diberi pilihan untuk bertanya kenapa perlu membaca Quran, mengenal hadis dan mendirikan solat.
APAKAH Melayu terus kekal  kepada keramat dan wali 
untuk maju dalam pelbagai bidang?

Jika ada anak Melayu yang berani bertanya kepada ayah dan ibu, atau guru agama, mereka akan dimarahi kerana melakukan tindakan yang dianggap luar biasa. Tradisi bertanya dan mempersoalkan sesuatu amalan bukan resam Melayu. Melakukan sesuatu yang dianggap bukan amalan masyarakat dianggap berdosa.

Justeru, ramai anak Melayu yang pandai membaca Quran sejak kecil dan tidak terkecuali juga mampu menghafaz ayat suci tanpa memahami maknanya. Kita diajar membaca Quran, bukan mengenal sejarah dan iltizam ajaran Islam. Kita diajar menjadi pengikut, bukan pemikir.

Memang agama tidak salah dan Islam pula ajaran suci yang diwahyukan kepada umat manusia. Kita dianjurkan mengenal fardu ain dan kifayah sejak awal usia. Cuma, tradisi ikut-ikutan amat tebal di kalangan sebahagian daripada jiwa anak Melayu. Jika ada yang berani mempersoalkan tindakan seseorang yang dianggap tok guru atau ‘tuan haji’ di kampung, ia dianggap tindakan luar biasa. Golongan yang memperlekehkan guru agama dianggap sekular dan tidak memahami Islam.

 Tradisi tidak mengenal makna dan hakikat ayat Quran menjadikan sebahagian umat Islam memperalatkan kitab suci untuk tujuan lain. Ada yang membaca sebaris ayat lalu digunakan untuk mantera dan jampi serapah. Ada juga ayat Quran diperdagangkan di pentas politik menyebabkan timbul isu solat dua imam, pulau memulau dan kafir mengkafir sesama ummah.
Di sebuah kampung di Salor, Pasir Mas, pernah penduduknya memanggil guru agama untuk mempersembahkan pulut kuning dan asap kemenyan di hujung sawah supaya hasil tanaman subur. Amalan tradisi ini bertele-tele sehingga dekad 70-an., Pesawah yang tidak ‘memeriahkan’ kawasan tanamannya akan rasa bersalah kerana petani lain berbuat demikian untuk mendapat berkat..
Di beberapa daerah di Melaka pula, memuja kubur menjadi amalan yang amat aneh. Kononnya, hajat seseorang boleh tercapai jika penyembahan dilakukan dengan bekalan darah ayam dan lilitan kain kuning. Kononnya roh ‘tuan syed’ yang sudah lama meninggal boleh mengabulkan doa seseorang. Ada yang menyembah kubur untuk mendapatkan jodoh, naik pangkat, menang pilihan raya dan tidak terkecuali juga menang pertaruhan judi. Ada juga yang berusaha untuk menundukkan hati isteri kerana tegas melarang suaminya kahwin dua.

Penulis pernah makan sehidangan dengan seorang insan yang dihormati kerana ‘taraf’ wali yang dimilikinya di Kelantan. Tidak pula diketahui bagaimana dia menjadi wali tetapi dikhabar ramai yang mendakwa pernah menemui wali tersebut ketika berada di Makkah dan Madinah walaupun empunya badan berada di Tumpat.

Insan yang kenali Tok Wali itu amat aneh sekali. Ketika majlis kenduri doa selamat dan diminta mengimamkan solat hajat, dia berwuduk menggunakan air sawah kerana lebih murni berbanding air perigi dan paip. Dia membaca doa yang panjang sambil menggeleng-gelengkan kepalanya dan memejam mata. Kononnya berkat wali amat dituntut supaya tuan rumah hidup tenteram.

Tok Wali itu juga akhirnya bertanding dalam pilihan raya umum di kawasan Parlimen Gua Musang menentang Tengku Razaleigh Hamzah yang ketika itu menjawat Menteri Kewangan dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan. Sebaik saja penamaan calon, bertele-tele berita yang tersebar kononnya Tengku Razaleigh sakit perut dan muntah darah kerana menentang seorang wali yang diberkati Allah. Rumah Tengku Razaleigh di Palm Manor, Kota Bharu dikhabarkan retak kerana keramat Tok Wali. Sikap taksub mendorong ramai manusia mempercayai laporan yang tidak sahih dan menafikan kewarasan akal.

Ada pengundi di DUN Galas di kawasan Parlimen Gua Musang yang membuat kenduri besar-besaran untuk menyambut Tok Wali yang dikaitkan sebagai pembawa kebenaran. Tok Wali berada di pentas politik kerana mas
yarakat yang kurang berfikir memerlukan insan luar biasa menjadi pemimpin mereka. Ada yang yakin Tok Wali bakal memajukan kawasan DUN Galas kerana hubungan istimewa dengan Allah.

Tok Wali yang kurang mahir berpidato dipimpin ke pentas untuk berceramah. Dia yang terpinga-pinga akhirnya sekadar berkata; “undilah ambo, undilah untuk Islam!” Ucapan paling pendek dalam sejarah politik dunia disambut dengan pekikan takbir berkali-kali sambil tangan hadirin menggenggam penumbuk ke langit.

Kewarasan memihak kepada kecerdikan akal dan Tengku Razaleigh menang dengan majoriti besar. Sejak itu, keramat Tok Wali tidak menjadi mitos lagi di kalangan segelintir guru agama yang hebat dengan janggut, jubah dan ketayap tanpa memahami prinsip Islam sebagai addin.
Bagaimanapun amalan jumud, taksud dan taklid terus berleluasa di hati sebahagian kita. Perasaan rendah diri, mendewakan pemimpin dan pengekalan jiwa feudal merobekkan kewarasan pemikiran Melayu. Justeru, tidak menghairankan kenapa siswa Melayu kurang cemerlang walaupun menjadi golongan majoriti di pusat pengajian tinggi awam. .
Pada 1999, hanya seorang Melayu daripada 67 graduan memperoleh kepujian kelas pertama di Universiti Sains Malaysia. Di Universiti Kebangsaan Malaysia pula, seorang daripada yang dianugerah ijazah kelas pertama adalah Melayu. Semua siswa kejuruteraan di Universiti Malaya pada 1998 bukan Melayu. Angka di atas tidak banyak berubah sekarang kerana lingkaran jumud dan taksub masih merantai jiwa Melayu. Apakah kita masih memerlukan seorang lagi wali untuk membantu Melayu? - Berita Harian, 13 Oktober 2010

No comments: