Pages

Friday, February 22, 2013

Tauke Cina kebas balak Kelantan

Kenapa isu tebang balak secara berleluasa berlaku ketika PAS mentadbir Kelantan? Krisis politik  1977 yang menyebabkan PAS tersingkir daripada  Barisan Nasional (BN) dan tewas di Kelantan pada 1978 berpunca daripada isu balak  dan penerokaan tanah secara berleluasa.

 Pimpinan kerajaan PAS ketika itu  menyerahkan  hutan balak seluas lebih 300,000 ekar di Gua Musang kepada syarikat  milik tauke Cina dari Singapura, kononnya untuk tujuan pembangunan.

 Helah politik di kampung PAS ialah parti Islam dan menentang golongan yang bersubahat dengan kafir seperti UMNO tetapi pemimpin PAS sendiri tidak salah untuk bersahabat dengan Cina dalam urusan penerokaan tanah secara berleluasa. Jika ada ahli UMNO bersahabat dengan MCA, GERAKAN dan MIC, dakwaan kafir dan taghut berleluasa hingga membingitkan majlis ceramah di kawasan kampung dan pedalaman Pantai Timur.

 Bagaimanapun dalam kes balak, Cina dari Singapura mendapat kawasan pembalakan yang luar biasa luasnya. Kini keadaan hampir sama berulang. Cuma pemimpin yang berbeza. Dulu Tan Sri Asri Muda menjadi Presiden PAS  dan bersahabat dengan Cina dari Singapura.

 Kini Kelantan di bawah pimpinan Datuk Nik Aziz Nik Mat  bersahabat dengan tauke balak dari luar Kelantan.  PAS Pusat pimpinan Datuk Seri Hadi  Awang pula lebih selesa bercakap soal negara berkebajikan. Beliau terpaksa melupakan perjuangan menubuh negara Islam kerana bimbang mendapat kecaman tokoh DAP, Karpal Singh.

 Khabarnya, 10,526 ekar tanah diserahkan kepada syarikat luar yang ada kepentingan dengan politik kepartian kerana perkembangan siasah selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU12) pada 8 Mac 2008.

Isu Ladang Rakyat juga menjadi  bualan  tempatan apabila tanah yang sepatutnya dimanfaatkan untuk aktiviti  pertanian dan perladangan di  selatan Kelantan  dikuasai pihak lain.

 Sejak mentadbir semula Kelantan pada 1990, banyak isu tempatan yang mengocakkan suasana politik di negeri Cik Siti Wan Kembang itu. Selain isu  bekalan  air dan agihan pembangunan yang dipolitikkan Pusat, Kelantan sentiasa kaya dengan drama dan intrignya. Isu kepemimpinan sentiasa jadi polemik kerana ada yang mempertikaikan kewibawaan Nik Aziz sebagai pentadbir.

 Mampukah Nik Aziz  mengurus sebuah negeri yang 90 peratus penduduknya beragama Islam dan berbangsa Melayu? Apakah Nik Aziz ulama atau ahli politik atau beliau seorang ahli politik yang mempergunakan imej ulama untuk mendapat sokongan rakyat?

 Sehingga kini imej sebenar Nik Aziz masih diperdebatkan kerana tidak ramai sarjana Islam, ahli sains politik  dan pengurusan yang mengkaji kemampuan beliau sebagai pentadbir, ahli politik dan ulama.

Suasana dan persaingan siasah di Kelantan masih terbuka luas. BN yang melaungkan slogan Gelombang Merah belum tentu mendapat manfaat  jika kurang sambutan daripada ahli sendiri.

 UMNO diakui mempunyai penyokong yang ramai dan jika bermuafakat, boleh menafikan kuasa PAS selama hampir 23 tahun  pada Pilihan Raya Umum Ke-13 ini. Masalah sebenar UMNO bukan ancaman daripada pembangkang. UMNO sentiasa berdepan dengan gelagat ahli dan pemimpinnya sendiri.

 Tradisi turun padang yang sepatutnya membantu mendekatkan imej BN di negeri pembangkang  sering tergendala. Sebaliknya, isu calon yang lebih diutamakan daripada perjuangan membantu BN di Kelantan. BN perlu memilih calon terbaik dan anak tempatan bagi menghadapi  cabaran PAS. Tokoh lama yang kurang berfungsi dan dianggap kurang mesra pengundi perlu diabaikan.

 Tokoh korporat seperti  Tan Sri  Hamad Kama Piah Che Othman boleh dipertaruhkan di kawasan Parlimen Pasir Putih kerana karisma peribadinya. Presiden dan Ketua Eksekutif Perbadanan Nasional Berhad itu mempunyai ketokohan dan boleh melonjakkan imej parti jika menyertai pilihan raya umum.

 Kelantan juga mempunyai  ramai sarjana, ahli korporat dan pelapis  yang mempunyai latar belakang profesional. Gabungan mereka dengan veteran UMNO boleh menguatkan harapan BN.

 Ada pihak yang  membayangkan  Ahli Majlis Tertinggi Persatuan Pondok Kelantan, Abdullah Samah wajar diletakkan sebagai calon. Hujah beliau dalam isu kalimah Allah boleh dimanfaatkan bagi menghadapi saingan PAS yang terkenal dengan tradisi pondok dan akar umbi di luar bandar.

 Bagaimanapun, saingan sebenar terletak di hati rakyat Kelantan. Dengan pakatan pembangkang menguasai 38 kerusi daripada jumlah keseluruhan 45 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN), tugas BN bukan mudah. Dengan berbekalkan tujuh kerusi DUN yang dimenangi pada 2008, BN perlu bekerja lebih keras, termasuk memastikan calon sesuai untuk diadili pengundi.

  Belum terlambat BN memasang angan-angan kerana generasi muda mengharapkan perubahan supaya Kelantan tidak statik pembangunannya. - Berita Harian, 21 Februari 2013 

No comments: