Pages

Wednesday, February 06, 2013

Nik Aziz kena jaga mulut

Mendengar  kenyataannya dalam isu pemecatan Nasharudin Mat Isa daripada Majlis Syura Ulama PAS, Nik Aziz kelihatan terlalu bengis dan kasar. “Itu dia punya pasal. Bila orang kena cerai, dia nak menangis atau apa pun, dia punya pasal.”

   Minggu lalu  Nik  Aziz menyamakan pemecatan itu sebagai perceraian suami isteri dan persatuan sukan.

   “Pelik apanya? Suami isteri lagikan bercerai. Persatuan bola sepak pun ada orang pecat. Jurulatih pun kena pecat,” katanya.

   Sebagai tokoh yang terkenal dengan gelaran ‘tok guru’, Nik Aziz ada ketikanya terlalu lantang bersuara seolah-olah melepaskan geram terhadap musuh politiknya.

   Bagaimanapun, sebagai insan yang dianggap ulama, Nik Aziz wajar berhemah dan mengelakkan ungkapan yang boleh menyinggung perasaan orang lain.

   Kita akui Nasharudin  bukan tokoh besar yang boleh memberi kesan kepada PAS jika meninggalkan parti itu. Kemasukan ke dalam UMNO pun tidak mampu mengubah apa-apa. Nasharudin tidak sehebat Tengku Razaleigh Hamzah, Tun Daim Zainuddin atau Datuk Seri Anwar Ibrahim yang boleh mempengaruhi masyarakat Melayu apabila melakukan sesuatu tindakan.

   Bagaimanapun Nasharudin adalah manusia biasa yang tidak sunyi daripada kecenderungan menyuarakan pandangan yang bertentangan dengan kelompok yang diwakilinya. Disiplin ilmu yang dimiliki membentuk pemikiran kritis Nasharudin walaupun tidak disenangi rakannya sendiri. 

   Kelainan berpendapat adalah sebahagian daripada realiti politik yang membenarkan ahli bebas menyuarakan pandangan dan tidak perlu disekat reaksi akar umbi.

   Bagaimanapun Nik Aziz seolah-olah meletakkan hukuman tegas kepada Nasharudin – insan yang dipilihnya sendiri menjadi calon dan menjadi Ahli Parlimen Bachok, Kelantan.

   Dari segi pertimbangan politik, Nik Aziz beberapa kali membuat kesilapan dalam tempoh lima tahun ini. Dia silap memilih Datuk Ibrahim Ali sebagai calon Bebas di Pasir Mas pada 8 Mac 2008, yang akhirnya bertindak menentang PAS sendiri dalam beberapa isu membabitkan kepentingan Melayu dan Islam. Seperti silap memilih Nasharudin, Ibrahim juga secara terbuka mencabar kewibawaan PAS sebagai sekutu penting dalam pakatan pembangkang.  Isu kalimah Allah berjaya mendedah PAS  tidak mampu mempertahankan prinsip yang kerap dicabar DAP secara terbuka.

   Nik Aziz jelas tidak merujuk pandangan orang di sekelilingnya ketika memilih calon pilihan raya pada 2008. Ada ahli PAS Bachok dan Pasir Mas yang terkilan kerana pandangan akar umbi diketepikan tetapi Nik Aziz mempunyai kata putus mutlak  dalam soal pencalonan.

  Isu  ladang rakyat  juga menimbulkan polemik di Kelantan. Begitu juga penghijrahan anak Kelantan kerana peluang pekerjaan.

   Bagaimanapun, Mursyidul Am  PAS tetap dipuji sesetengah pihak kerana dikatakan rekod bersihnya sebagai pentadbir Kelantan  hampir 23 tahun.  Antaranya pada 2008, beliau menerima anugerah Gerakan Rakyat Anti Korupsi (GERAK)  sebagai menghargai usaha beliau menentang gejala rasuah.  Pada  2009, beliau  dianggap antara 50 tokoh Islam berpengaruh di dunia dan disenaraikan dalam buku The 500 Most Influential Muslims.

   Sebagai  Sarjana Perundangan Islam dari Universiti al-Azhar, Mesir, Nik Aziz  pernah diakui sebagai intelektual Islam yang mampu menangani  isu ummah secara berhemah. Bagaimanapun, cara beliau menjawab soalan wartawan menyebabkan imej Nik Aziz dipertikaikan. Di sebalik ketegasan mematahkan hujah pihak lawan, Nik Aziz menggunakan bahasa yang agak keras.

   Dalam kes pemecatan Nasharudin, Nik Aziz membuat kenyataan Nasharudin bukan  lagi  ahli PAS   sedangkan jawatan dalam Majlis Syura Ulama dan keahlian parti adalah dua isu berbeza.

   Beberapa tahun lalu isu Allah samseng dan mencarut. Musuh politik melihat Nik Aziz sebagai keterlaluan kerana tergamak membuat kenyataan melulu. Bagaimanapun, Menteri Besar Kelantan itu mengambil sikap membisu sama ada ungkapan berkenaan diucapkan sendiri atau dicetuskan pihak lain.

   Setiap kenyataan dan perbuatan ahli politik sepatutnya dikaji bagi mengelak salah tafsir.  PAS sebagai parti yang memperjuangkan Islam sebagai addin perlu berhemah dan cermat agar imej perjuangan tidak dipertikai. Bagaimanapun, Nik Aziz tetap dengan gaya politik tersendiri. Membuat kenyataan secara santai dan kurang cermat boleh memberi ruang kepada musuh mempertikai keperibadiannya. - Berita Harian, 6 Februari 2013 

No comments: