Pages

Wednesday, February 13, 2013

Malaysia Spring!

Bayangkan sebuah Kuala Lumpur yang kacau dan bayangkan juga aktiviti kehidupan terganggu di seluruh negara apabila masing-masing menjadi hakim jalanan dan menghukum pihak lawan sebagai diktator, korup dan sadis!

 Hari ini bibit yang menakutkan mula kelihatan dengan jelas. Ada yang memberi bayangan jika pilihan raya tidak menentukan apa-apa, “kita turun ke jalan raya!”

 Beberapa ahli politik pula bersedia menjadikan ‘Arab Spring’ sebagai model apabila Pilihan Raya Umum Ke-13 tidak memihak kepada mereka.

 Sebelum ini beberapa percubaan ‘menawan’ Dataran Merdeka dilakukan secara terancang tetapi berjaya dipatahkan oleh kerajaan. Matlamat mereka hanya satu - menjadikan gerakan massa untuk menuntut kuasa siasah secara drastik. Pengalaman di Dataran Tahrir di Mesir dan gerakan prodemokrasi di Medan Tiananmen, China menjadi ilham kononnya untuk menghidupkan demokrasi di Malaysia.

 Bayangkan keadaan Malaysia ketika itu apabila aktiviti kehidupan semata-mata untuk laungan dan jeritan demokrasi tanpa membenarkan hak asasi awam dipertahankan? Bayangkan rusuhan yang boleh menjejaskan keamanan hampir 56 tahun kita pertahankan!

 Tanpa berselindung, mereka mendakwa proses pengundian tidak telus, pengundi hantu meningkat secara mendadak dan Selangor bakal ditawan Barisan Nasional (BN) secara tidak sah.

 Hari ini bibit penentangan secara terbuka sudah kelihatan. Jentera kerajaan diperlekeh secara luar biasa. Kematian Teoh Beng Hock beberapa tahun lalu dihidupkan semula. Kononnya pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia  (SPRM) bertindak ganas. Pelbagai tafsiran diberikan untuk SPRM.

  Agensi penguat kuasa diperlekeh begitu hina sekali. Kejadian polis menembak penjenayah berasaskan keselamatan awam diselewengkan sebagai isu kaum. Kenderaan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) diterbalik dan dibakar dalam pesta keganasan di sebuah negeri. Semuanya gara-gara politik sudah membakar nafsu menyebabkan pertimbangan dan  kewarasan semakin terpencil.

 Hari ini  unsur keganasan semakin ketara. Apa yang berlaku di negara jiran mula dipraktikkan secara terbuka di Malaysia. Dengan laungan demokrasi, hak asasi dan reformasi rakyat, pelbagai  gerakan menakutkan sedang berlaku. Media dan tokoh tertentu di luar negara dijelaskan mengenai keadaan Malaysia yang tidak demokratik.

 Amaran Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengenai demonstrasi ala-‘Arab Spring’ di Malaysia perlu diambil serius. Ia bukan sekadar kenyataan biasa, tetapi bayangan yang akan berlaku jika keputusan pilihan raya tidak memihak kepada pakatan pembangkang.

 Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam blognya mendakwa  Anwar ada kemampuan berbuat  demikian kerana sudah membuktikan dirinya sebagai ‘juara’ demonstrasi pada masa lalu.

 Dr Mahathir, ketika menjadi Menteri Pelajaran pada 1974, terpaksa berdepan demonstrasi pelajar yang mendakwa kebuluran punca kematian budak lelaki di Baling, Kedah, tetapi tiada demonstrasi serius selama 16 tahun apabila Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat itu menyertai kerajaan.

 “Sebaik saja beliau keluar daripada kerajaan, terdapat demonstrasi setiap minggu. Obsesi beliau untuk menjadi Perdana Menteri akan mendorong beliau mewujudkan ‘Arab Spring’ supaya cita-citanya menjadi kenyataan,” katanya.

 Begitu juga gesaan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sebelum ini supaya rakyat negeri itu memakai baju berwarna kuning, hijau dan merah ketika menghadiri Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran BN kelmarin amat tidak wajar. Kuning sebagai tanda sokongan kepada BERSIH, hijau untuk alam sekitar dan merah untuk Pulau Pinang. Perlukah perayaan kaum dikaitkan dengan politik?

  Sejak bertahun tidak pernah perayaan dicemari unsur politik yang luar biasa tetapi kini bayangan jijik begitu ketara apabila kepentingan siasah diperalatkan dan orang ramai bakal dikelirukan dengan unsur warna sebagai isyarat  untuk memihak secara kepartian.

  Lebih menghairankan apabila petugas Majlis Perbandaran Seberang Perai menurunkan kain rentang ucapan Tahun Baru Cina Perdana Menteri di kawasan berkenaan kerana dipasang tanpa kebenaran. Sebanyak 971 kain rentang, termasuk 678 dengan gambar Datuk Seri Najib Razak diturunkan beberapa hari lalu.

  Sementara itu, aktivis alam sekitar Himpunan Hijau, Wong Tack mengancam untuk membakar loji nadir bumi di Gebeng, Kuantan jika kilang berkenaan masih beroperasi selepas pilihan raya umum. Namun, beliau menarik balik ancaman itu selepas dipanggil polis.

  Isyarat yang diberikan pemimpin dan penyokong pembangkang itu amat jelas - huru-hara jika mereka kalah pilihan raya! - Berita Harian, 13 Februari 2013

No comments: