Pages

Tuesday, February 26, 2013

Ke mana Haron Din?

Ada penyokong pembangkang yang menangis kerana bimbang harapan menguasai Putrajaya berkubur begitu saja.

“Kami risau kita kalah sebelum bertanding,” cetus ahli PAS kerana bimbang tindak-tanduk beberapa ahli Majlis Syura Ulama parti boleh menjejaskan hubungan dengan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), sekali gus menguburkan harapan untuk menang dan membentuk kerajaan baru selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) nanti.

 Walaupun pembangkang heboh dengan manifesto ‘Pakatan Harapan Rakyat’ yang kononnya mengutamakan kepentingan semua pihak, tetapi isu dalaman sukar dinafikan begitu saja.

 Ada beberapa pengikut yang terpaksa solat hajat kerana bimbang Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din keluar parti atau membawa masalah terhadap muafakat pakatan pembangkang.

 Haron dalam beberapa kenyataan kekal mempertahankan kalimah Allah sebagai hak eksklusif umat Islam. Tiada alasan penggunaan kalimah Allah dalam Bible versi Melayu seperti yang diperjuangkan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng sebelum ini.

 Ramai ahli PAS bimbang dan berteka-teki hasil pertemuan Haron dengan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Januari lalu. Mereka bertemu secara sulit, tergesa-gesa dan kemudian memutuskan sebagai rahsia berdua. Ada pihak yang mendakwa Haron memberi amaran untuk keluar daripada muafakat pakatan pembangkang jika isu kalimah Allah tidak selesai dalam tempoh terdekat.

 Sehingga kini  Anwar dan Haron tidak pernah mengeluarkan sebarang kenyataan hasil pertemuan empat mata itu. Sikap mereka menimbulkan persoalan   ada rahsia yang perlu diutamakan walaupun masyarakat melihat pakatan pembangkang umpama bom jangka yang bakal meledak tidak lama lagi.

 Sumber PAS memaklumkan ada ulama parti yang tidak sebulu dengan pucuk pimpinan kerana terlalu mengikut rentak Anwar dan pemimpin DAP. Mereka bimbang pakatan pembangkang retak sebelum pilihan raya jika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melengah-lengahkan tarikh pembubaran Parlimen.

 Ada ahli PAS yang mempertikaikan tindak-tanduk Setiausaha Majlis Syura Ulama PAS,  Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh yang kononnya membuat isyarat 1Malaysia bersama beberapa pemimpin Barisan Nasional (BN).

Gambar Nik Muhammad Zawawi bersama  bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim dan Presiden MCA, Datuk Seri Dr  Chua Soi Lek tersebar dalam kalangan ahli PAS.

 Walaupun ada yang mendakwa tokoh ulama muda PAS itu tidak berniat membuat isyarat 1Malaysia dengan meluruskan jari telunjuk dalam satu majlis, namun persoalan umum masih membimbangkan pakatan pembangkang.

 Nik Muhammad Zawawi sehingga kini tidak menafikan bergambar dengan Dr Chua dan Shahidan, tapi menafikan membuat isyarat 1Malaysia. Ada ahli yang mempersoalkan hubungan Nik Muhammad Zawawi dengan Haron yang dikatakan akrab boleh menjejaskan pandangan ulama lain dalam isu agama dan kepentingan Islam. Jika Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang boleh kerjasama dengan DAP, pandangan beberapa ahli Majlis Syura dianggap berbeza dan boleh menimbulkan masalah.

 Mereka juga tidak setuju dengan kenyataan celupar Nik Aziz yang mendakwa Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebagai memberikan hampas kelapa, padi serta jerami kepada ayam dan lembu. Walaupun ramai ahli pembangkang menuduh BR1M  rasuah politik, ramai juga yang menerima bantuan berkenaan walaupun tidak menyokong BN dari segi kepartian. Mereka tidak setuju dengan cara Nik Aziz bercakap kerana boleh menghakis sokongan pengundi di atas pagar.

 Sejak beberapa tahun ini, kenyataan Nik Aziz tidak disenangi  ahli PAS. Beliau bukan saja gagal mengawal emosi tapi tidak mampu memberi pandangan bernas selaku ulama dan Mursyidul Am sebuah gerakan siasah yang didakwa memperjuangkan Islam sebagai landasan kehidupan.

 Mengenai jawatan Perdana Menteri, masih ada yang mempertikai kemampuan Anwar sebagai tokoh nombor satu negara. Walaupun DAP berulang kali menegaskan Anwar bakal dilantik Perdana Menteri, ramai ahli PAS yang mahukan Hadi kerana mempunyai reputasi bersih sebagai ulama dan tidak mempunyai masalah moral.

Tidak terkecuali juga ada pihak yang menyebut nama Tengku Razaleigh Hamzah sebagai tokoh paling layak. Ia sebahagian daripada cerita jenaka kerana bekas Menteri Kewangan itu masih ahli UMNO walaupun memperjuangkan isu royalti minyak di Kelantan.

 Debaran menanti pembubaran Parlimen dan Dewan Undangan Negeri menguji kesabaran dan kecekalan ahli politik. Mampukah PAS menghadapi cabaran berkenaan ketika semakin ramai ahlinya bimbang ada ulama   yang bakal meninggalkan parti. Lebih penting, di mana Haron sekarang? - Berita Harian, 26 Februari 2013

No comments: