Pages

Wednesday, July 24, 2013

Ibu Alvin sepatutnya faham perasaan kaum lain

 Ibu pasangan yang menghina Islam dalam Facebook, Alvin Tan, dilaporkan bimbang mengenai keselamatan anaknya yang kini ditahan di Penjara Sungai Buloh.

Perlakuan sumbang yang akhirnya menjadi isu nasional
 Wanita yang dikenali Puan Tan menyuarakan kebimbangan kepada portal berita bahawa anaknya kini tertekan dan kesal dengan apa yang berlaku.

 Pasangan Alvin, Vivian Lee, kini ditahan di Penjara Kajang sementara menanti perbicaraan  di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tiga pertuduhan. Mereka didakwa mengikut Akta Hasutan, Akta Penapisan Filem dan juga Seksyen 298A Kanun Keseksaan.

 Portal berkenaan melaporkan perasaan sayu dan simpati seorang ibu terhadap anak yang kini berada dalam tahanan. Dia melankolis, sayu dan simpatik!

 Malangnya, media berkenaan tidak memaparkan perasaan umat Islam yang marah dan rasa terhina apabila ibadat Ramadan mereka dipersendakan secara keji.

 Dalam masyarakat Melayu, babi adalah binatang kotor, jijik dan najis berat dalam peraturan syarak.
Melayu yang normal dan waras tidak akan menyentuh babi walaupun mungkin ada yang sanggup minum arak, berjudi, berzina, rasuah dan melakukan kegiatan ganas.

 Mitos ketika era darurat mengatakan Parti Komunis Malaya (PKM) menguji kesetiaan ahli Melayu kepada perjuangan komunis dengan menyuruh mereka menyentuh babi.

 Jika enggan, bererti mereka masih Islam dan tidak setia kepada perjuangan pengganas yang bertindak kejam untuk menubuhkan kerajaan secara haram di negara ini.

 Beberapa tahun lalu, ada laporan kepala babi diletakkan di kawasan masjid. Ia menimbulkan bantahan umum tetapi tidak mendorong keganasan. Rakyat Malaysia terkenal sikap waras dan tolak ansur. Mereka kebanyakannya patuh undang-undang dan tidak bertindak emosional walaupun hati terluka kerana kawasan ibadat diceroboh.

 Jika perkara berkenaan berlaku di India, Pakistan dan Iran, keganasan akan meletus yang akhirnya kejadian terpencil di sesebuah daerah akan merebak ke beberapa negeri dan akhirnya menjadi masalah nasional.

 Rakyat Malaysia mempunyai kewarasan yang tinggi. Mereka marah dan bersuara lantang menentang penghinaan terhadap Islam dan ibadat Ramadan tetapi tiada tindak balas fizikal dan menyerahkan kepada pihak berkuasa menjalankan proses undang-undang.

 Bagaimanapun, ibu pasangan berkenaan dan pihak lain yang cuba mencemarkan keharmonian kaum perlu sedar makna toleransi serta saling menghormati.

 Hari ini, terlalu banyak kes yang cuba mempersendakan hak Melayu di negara ini. Bermula dengan seorang lelaki yang membuat isyarat lucah terhadap Raja Permaisuri Agong, perbuatan biadab semakin berleluasa di media sosial. Ada yang mempersendakan institusi beraja dan adat istiadat Melayu. Tidak terkecuali juga ada pihak yang mempertikaikan kontrak sosial yang dipersetujui menjelang 31 Ogos 1957.

Kerenah beberapa ahli politik yang menjadikan isu kaum sebagai landasan perjuangan menyebabkan wujud beberapa kejadian tidak wajar.

 Keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) pada 5 Mei lalu jelas menunjukkan kaum Cina menolak Barisan Nasional (BN) dengan alasan tertentu. BN hanya menang 133 kerusi daripada 222 kawasan Parlimen. Pembangkang yang membabitkan DAP, PAS dan PKR meraih 89 kerusi. UMNO yang menjadi tunjang BN hanya menang 89 kerusi Parlimen dan membentuk sebuah kerajaan yang lemah.

 Kaum Cina menolak penyertaan dalam kerajaan dengan alasan parti mereka tidak lagi diterima dalam kancah politik Malaysia. Sikap MCA dan Gerakan yang bertindak menolak tawaran jawatan dalam Kabinet membuktikan ada sesuatu yang masih menjadi rahsia umum. MCA juga bertindak aneh apabila mengambil tindakan drastik terhadap wakil rakyatnya yang menerima jawatan Exco di Johor.

 Anehnya, MCA bersuara lantang apabila ramai pelajar Cina  lulusan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) gagal mendapat tempat ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA)  minggu lalu. Mereka tidak wajar bersuara demikian kerana pelajar Melayu juga ramai yang gagal ke IPTA walaupun cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan STPM.

 Perkembangan politik pasca PRU-13 turut memberi kesan polarisasi kaum. Isu kaum diperdebat secara terbuka. Kerenah orang politik sudah merebak kepada generasi muda dan media sosial menjadi wahana penampungan suara sumbang mereka.

 Ibu Alvin sepatutnya kesal kerana gagal mendidik anaknya menghormati orang lain, bukannya bimbang keselamatan pasangan seks berkenaan. Belajar memahami dan menghargai hidup bersama lebih penting daripada merintih selepas zuriat sendiri melakukan tindakan yang menyakitkan perasaan orang lain! - Berita Harian, 24 Julai 2013

No comments: