Pages

Tuesday, July 30, 2013

The New Village filem komunis?

Kejadian darurat menguji kesetiaan pendatang
di Tanah Melayu
Apakah filem The New Village menggambarkan perjuangan komunis di Tanah Melayu, atau sekadar citra sejarah kehidupan dan kesengsaraan bangsa Cina ketika era darurat?

  Meskipun pengarah Wong Kew-Lit tidak menjelaskan secara langsung kehidupan komunis dan sekutu mereka ketika era penjajahan British, kita berhak meragui kerana beberapa paparan di YouTube menggambarkan perjuangan  komunis.

  Kita menyokong keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang menangguhkan penyiaran filem ini pada 22 Ogos ini untuk siasatan lanjut. Jika meragukan, filem berkenaan perlu diharamkan dan individu terbabit perlu dibawa ke pengadilan.

  Pada masa sama,  penayangan filem Tanda Putera arahan Datuk Paduka Shuhaimi Baba yang dijangka   29 Ogos ini perlu mengikut jadual bagi memastikan masyarakat menilai perjuangan bangsa Melayu sempena bulan kemerdekaan ini.
 
Kita hairan kenapa penayangan  Tanda Putera berkali-kali ditangguhkan semata-mata desakan pihak yang tidak berminat terhadap aspirasi nasional. Tanda Putera sudah lama dihasilkan berbanding The New Village yang cepat mendapat kelulusan Lembaga Penapis Filem (LPF).

  The New Village  berkisarkan kejadian darurat di Tanah Melayu pada 1949 serta memaparkan  Malayan People Anti Japanese Army (MPAJA)  sebagai pejuang kemerdekaan. Ia  mengangkat  kesengsaraan bangsa Cina ketika  penjajahan British. Seramai 500,000   Cina  dipindah di  480  ‘re-settlement camps’  di seluruh Tanah Melayu sepanjang  1949 hingga 1954. Tempat yang akhirnya disebut  Kampung Baru Cina (New Village) bertujuan menyekat sokongan Cina terhadap komunis. Ada kalangan mereka yang kononnya nasionalis menjadi komunis semata-mata untuk merampas kuasa secara kekerasan.

  Penderitaan yang dipaparkan dalam  epik ini mudah mengundang simpati, apatah lagi ketika ini ada pihak yang menuduh dasar pemerintah yang mengutamakan kepentingan sesuatu kaum dan meminggirkan pihak yang lain.

 Pada hari ini masih terdapat 450 buah Kampung Baru Cina di seluruh Malaysia dan diduduki oleh lebih  sejuta  bangsa Cina. Semua Kampung Baru berkenaan  mempunyai sejarah yang agak sama,  iaitu kesan penentangan terhadap British yang akhirnya diterjemahkan penentangan terhadap kerajaan yang ada sekarang.

  Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) membuktikan kawasan berkenaan menjadi kubu  kuat penentangan terhadap kekuasaan Melayu, sekali gus membuktikan polarisasi kaum masih menjadi isu di Malaysia.

  Ia juga  menterjemahkan sikap sebenar masyarakat Cina. Seperti kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, konsep perkongsian kuasa tidak wujud lagi kerana kaum Cina ingin merampas kuasa dan memastikan kejayaan mereka dalam bidang ekonomi serta pendidikan diperluaskan kepada kuasa politik.

  Naratif filem yang menggambarkan perjuangan kaum mudah memancing simpati. Bagi ahli semiotik, karya seni mempunyai tanda baca yang tersendiri. Sistem kehidupan dan simbol yang ditonjolkan mudah menterjemahkan isu yang dibangkitkan.

 Filem ini sepatutnya dibuat berlandaskan realiti  sejarah. Ia wajar  menjadi   titik penting dalam memberi maklumat kepada generasi muda Cina mengenai  ideologi komunis dan sikap pengganas yang sebenarnya lebih kejam daripada tentera British.

  Kita yakin  The New Village mempunyai niat tersendiri.   Penduduk pribumi Tanah Melayu tidak pernah merestui perjuangan menegakkan ideologi komunis yang berkiblatkan Beijing, apatah lagi menghalalkan pembunuhan sebagai kemenangan sejarah.

   Jika sebelum ini Steven Spielberg berjaya menghasilkan Schindler's List dan  Saving Private Ryan  yang mengangkat permasalahan Yahudi ketika Perang Dunia Kedua untuk meraih simpati dunia, kita yakin  Kew-Lit mempunyai alasan tersendiri ketika mengarahkan  The New Village.  Beliau tidak sehebat Spielberg, tapi filem arahannya boleh memberi tafsiran baru terhadap kebebasan seniman berkarya di Malaysia.

  Lebih daripada itu, kita yakin seni akan terus dipermainkan dalam pelbagai dimensi tanpa mempedulikan realiti sejarah, apatah lagi menghormati naskhah sebenar kehidupan pelbagai kaum di Malaysia.

  The New Village   karya  kaum Cina di Malaysia yang hanya memaparkan masalah kehidupan mereka dan meminggirkan kewujudan Melayu berjuang mempertahankan negara daripada penjajahan.

  Kita berhak bertanya apakah The New Village saingan langsung terhadap Tanda Putera yang berkali-kali  tayangan ditangguhkan kerana alasan yang misteri. Semuanya akan terjawab kerana naskhah seni sentiasa menuntut penilaian jujur daripada pengkritik dan penelaah.  - Berita Harian, 30 Julai 2013

No comments: