Pages

Thursday, July 11, 2013

Morsi mangsa kekejaman raja Arab, AS, Zionis

Arab perlukan revolusi mental bagi meningkatkan kesedaran Islam. 
Ramadan bukan bermakna tanpa pembunuhan. Umat Islam
Mesir gelisah kerana bulan penuh rahmat tiba bersama krisis politik yang dirancang musuh Islam. Dua hari  menjelang Ramadan,  51 penyokong Muhamed Morsi  dibunuh  ketika  solat Subuh dekat tempat pemimpin itu  ditahan.  Dalam kejadian jam 3.30 pagi, semua mangsa ditembak askar sejurus bangun daripada rukuk pada rakaat kedua ketika menunaikan solat depan bangunan Pengawal Republik tidak jauh dari Dataran Raba’ah Al Adawiyah, Madinat Nasr.

  Saksi mendakwa  serangan berlaku secara mengejut menyebabkan ramai tidak sempat menyelamatkan diri. Ada  mayat  ditemui dalam keadaan bersujud. Kezaliman tidak mempedulikan ganjaran bulan mulia yang dinantikan umat Islam sejagat.

  Apa yang berlaku membuktikan musuh Islam sanggup melakukan apa saja semata-mata untuk mencapai cita-cita politik  dan ekonomi  di Asia   Barat. Ada bukti mengaitkan tentera Mesir yang dilatih Amerika Syarikat (AS) dan Israel bertindak kejam kerana tidak mahu pengaruh Morsi merebak di Asia Barat. AS dan sekutu Barat bimbang kejatuhan Hosni Mubarak  pada Februari 2011 bakal mengubah peta politik negara Arab yang kaya dengan minyak. Mereka bimbang pengaruh China dan Russia bertapak di kawasan berkenaan, sekali gus memberi ruang kepada Iran untuk menjadi kuasa  pengimbang di rantau Teluk.

  Tindakan tentera  merampas kuasa membuktikan suara rakyat yang ditentukan menerusi proses demokrasi dinafikan melalui persenjataan. Dunia mengutuk keras tindakan tidak bertamadun itu. Anehnya, negara Arab monarki yang berjiran dengan Mesir mendiamkan diri kerana bimbang kepentingan ekonomi dan politik dengan sekutu Barat terjejas.

 Hari ini, isu hak asasi dan demokrasi sering dilaungkan di negara Arab republik, seolah-olah negara Arab feudal mengamalkan demokrasi tulen sedangkan mereka menyekat hak asasi rakyat, melarang wanita memandu,  keluar mengundi,  malah ada beberapa kes gadis dilarang belajar di pusat pengajian tinggi. Diskriminasi jantina tidak pernah dihebohkan walaupun AS pada suatu ketika melantik wanita sebagai Setiausaha Negara. Hillary   Clinton  tidak pernah menyuarakan isu demokrasi di negara feudal Arab tapi bersuara mengecam isu sama di Myanmar, Mesir, Syria, Tunisia dan Libya.

  Media antarabangsa juga mengamalkan pemberitaan berpilih kerana bimbang negara Arab yang kaya dengan minyak berpihak kepada Russia dan China dalam percaturan politik dunia.
 Ramadan muncul bersama kebimbangan nasib Morsi yang juga tokoh Ikhwan Muslimin yang disegani. Pelbagai agenda reformasi dan transformasi pasca pentadbiran Mubarak dan Anwar Sadat akan terencat ekoran perkembangan sekarang.

   Perkembangan di Asia Barat sentiasa menjadi perhatian massa. Era Perang Dingin meletakkan Asia Barat sebagai milik AS dan Israel dengan alasan bimbang kebangkitan kuasa komunis Asia Timur terutama China pimpinan Mao Zedong. Tohmahan Teori Domino ekoran kejatuhan Vietnam Selatan, Kemboja dan Laos menjadikan pengaruh AS kukuh bertapak dan menguasai telaga minyak di Asia Barat.
   
  Sejarah membuktikan kelahiran beberapa negara Arab selepas Perang Dunia Pertama dilakukan hasil perancangan imperial Anglo-Saxon.  Semenanjung Arab yang dipimpin  pelbagai ketua suku dan ketua kabilah  terperangkap di antara kepentingan peribadi dan naungan kuasa AS. Pegawai tentera British, T E Lawrence memainkan peranan  dalam pembentukan sistem beraja di beberapa negara Arab yang kaya bagi memastikan kepentingan Barat kekal sehingga kini.

  Sumbangan Lawrence yang juga pengamal seks sejenis diakui memberi kesan dalam perimbangan kuasa di Asia Barat. Konsep geopolitik menjadi strategi perimbangan kuasa dunia. Minyak menjadi senjata Perang Arab-Israel 1967 yang akhirnya memberi kemenangan kepada Zionis AS. Ada negara Arab yang mempunyai simpanan minyak  terbanyak selepas Venezuela lebih mengutamakan pelaburan di Barat dengan memanfaatkan pengeluaran minyak 12 juta tong sehari.

  Apa yang berlaku di Mesir bakal merebak di beberapa wilayah lain. Barat bimbang Syria menjadi benteng pertahanan Iran dalam menghadapi perang terbuka di rantau Teluk. Lebih membimbangkan Russia, China dan Korea Utara memerhatikan penuh minat perkembangan di negara Arab selepas menyedari kesan pertukaran rejim di Tunisia, Libya dan Mesir sebelum ini.

  Kita bimbang Ramadan tahun ini akan berkekalan dengan darah di Asia Barat. Israel bukan lagi pengganas utama di sana kerana tentera yang dilatihnya kini  menjalankan peranan menjejaskan perkembangan Islam di Asia Barat. Tarawih, zikir dan doa sepanjang bulan puasa tentunya menjadi cabaran kepada umat yang beribadat di kawasan bergolak. - Berita Harian, 11 Julai 2013

No comments: