Pages

Wednesday, January 09, 2013

Balak tak gugat kuasa PAS Kelantan

Dulu syarikat milik rakyat Singapura tebang balak, kini syarikat dari Perak. Kedua-duanya berlaku di Gua Musang ketika Kelantan ditadbir PAS.  Mungkinkah perkembangan ini memberikan kesan yang sama dengan PAS tersingkir dan Barisan Nasional (BN) kembali mentadbir bumi Cik Siti Wan Kembang? Apakah sejarah bakal berulang pada paksi  sama atau rakyat Kelantan berhak menentukan kepemimpinan kerajaan negeri yang lebih adil dan telus selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti?

 Sehingga kini menjadi bualan umum di Kelantan bagaimana hutan balak ditebang dan kenapa orang lain yang meraih hasil, sedangkan penduduk  sekadar jadi pemerhati.  Mereka yakin isu balak boleh menjadi gelombang politik yang besar jika pentadbiran PAS yang didakwa berteraskan ulama gagal menjelaskan keputusan memberi kawasan balak kepada syarikat yang ada kaitan dengan ahli politik.

  Pemerhati menganggap apa yang berlaku di Kelantan sekarang adalah ulangan kejadian yang menyebabkan tanah balak diteroka secara berleluasa oleh pihak luar.   Kejadian pada  1970-an membabitkan Syarikat Timber Mines meneroka tanah di Kelantan Selatan berikutan keputusan   Presiden PAS ketika itu, Tan Sri Asri Muda yang mengetuai Kumpulan 20 di Dewan Undangan Negeri Kelantan (DUN).

  Kejadian terbaru membabitkan penyerahan kawasan balak kepada pihak luar.  Rakyat Kelantan berhak mempersoalkan bagaimana ‘tauke’ dari Perak  mudah mendapat kawasan balak yang luas di Gua Musang? Apakah secara kebetulan atau ada kaitan dengan pemilihan Menteri Besar Perak selepas PRU Ke-12 pada 8 Mac 2008?

  Sehingga kini Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat masih membisu dalam isu balak, seperti juga Asri yang membisu lebih 30 tahun lalu apabila ditanyakan “kenapa Cina Singapura kebas balak Kelantan?”

  Ramai pemerhati mengaitkan  kawasan balak menjadi  duri dalam daging dalam perkembangan siasah di Kelantan. Pentadbiran PAS selama 18 tahun   berakhir di Kelantan pada 1978 apabila isu balak menjadi bualan umum menyebabkan berlaku tunjuk perasaan di Kota Bharu pada 1977 dan pentadbiran DUN Kelantan digantung. Segelintir wakil rakyat PAS dikaitkan dengan politik balak menyebabkan timbul dakwaan penerokaan hutan di Gua Musang sebagai unsur salah guna kuasa.

  Isu balak menggamatkan DUN Kelantan apabila Menteri Besar ketika itu, Datuk Muhammad Nasir, mengeluarkan kenyataan untuk bertindak tegas terhadap wakil rakyat yang terbabit dalam pembalakan. Kenyataan berkenaan mendorong Asri selaku Presiden PAS mengambil tindakan tegas menyingkir Muhammad yang dianggap bertindak di luar kepentingan parti.

 Pelbagai kenyataan yang muncul berikutan isu pembalakan mendorong undi tidak percaya terhadap Menteri Besar. Muhammad ditumbangkan sebagai Menteri Besar oleh ADUN PAS sendiri tetapi rakyat tetap menyokong beliau sebagai pemimpin yang jujur dan ikhlas menentang salah guna kuasa dalam kalangan ‘rakannya’ sendiri.

  Akhirnya berlaku  tunjuk perasaan yang bertukar  rusuhan di Kota Bharu. Kerajaan Pusat  dipimpin Tun Hussein Onn mengisytiharkan perintah berkurung pada 8 November 1977 dan pentadbiran kerajaan negeri digantung bagi mengelak ketegangan berterusan. Kejadian itu menghakis   keyakinan rakyat terhadap PAS dan kerajaan negeri bertukar tangan kepada BN pada 1978.

  Perkembangan   sekarang menarik perhatian  kerana PAS dilihat semakin rakus membiarkan kawasan tadahan hujan diteroka. Lima tahun lalu isu hutan simpan Lojing menjadi polemik apabila pihak yang berkepentingan menjalankan penerokaan secara rakus.

  Sejak mentadbir semula Kelantan pada 1990, PAS tidak banyak menjalankan projek pembangunan menyebabkan kemudahan asas tergendala dan rakyat berdepan pelbagai masalah bagi meningkatkan ekonomi mereka.

  Kita yakin isu pembalakan yang membabitkan pemimpin DAP Perak bakal menjadi bahan ceramah menjelang pilihan raya umum akan datang. Rakyat berhak mempersoalkan sejauh mana pentadbiran sekarang memberi manfaat kepada penduduknya  yang selama ini setia menyokong perjuangan PAS. Sejarah mungkin menentukan balak bakal menjadi isu utama yang boleh mengubah pentadbiran sesebuah kerajaan negeri seperti berlaku pada 1978. - Berita Harian, 9 Januari 2013

No comments: