Pages

Tuesday, March 29, 2011

Perang media baru sebar pengaruh Zionis

KETIKA tentera Pakatan Atlantik Utara (NATO) sedang rakus mengganyang bumi Libya dengan alasan untuk menamatkan keganasan Muammar Gaddafi terhadap rakyatnya sendiri, media antarabangsa melaporkan kewajaran tindakan Barat untuk mengelak pertumpahan darah berlanjutan di tanduk Afrika.
Media melaporkan Barat bertindak tepat kerana memenuhi aspirasi rakyat Libya sendiri yang mahukan kebebasan dan hak demokrasi. Sejak Disember lalu, pergolakan politik di Tunisia dan Mesir dikaitkan sebagai ruang untuk menghidupkan demokrasi di Asia Barat dan Afrika Utara.
Pentadbiran negara Arab yang dikaitkan sebagai pimpinan Islam dituduh punca pembunuhan dan penindasan berterusan. Walaupun tidak dikaitkan Islam dengan keganasan, kita dapat memahami tindak- tanduk media Barat terhadap Islam. Bekas Presiden Amerika Syarikat, George W Bush pernah melafazkan perang menentang keganasan berpusat di Asia Barat. Media pula mengaitkan Islam sebagai punca keganasan sejagat. Islam dikaitkan sebagai antidemokrasi dan mengabaikan hak kemanusiaan.
Hari ini, peperangan bentuk baru sedang menular di seluruh dunia. Sejak zaman prasejarah dan Perang Salib, peperangan dikaitkan dengan kelengkapan senjata dan disipilin ketenteraan. Tsun Zu dalam bukunya The Art Of War menggariskan strategi perang adalah dasar perniagaan terbaik.

Hari ini, strategi perang berpusat kepada kemudahan teknologi maklumat dan media baru. Jika Perang Dunia Pertama dan Kedua dikaitkan dengan persenjataan dan ledakan bom atom di Hiroshima dan Nagasaki pada 1945, perkembangan yang berlaku pasca Perang Dingin adalah sebaliknya. Ledakan teknologi maklumat dan media baru memudahkan serangan bentuk baru kerana dunia kini sudah kehilangan sempadan siasah. Perang bentuk baru adalah strategi perniagaan terbaik masa kini. Ia juga penentu penguasaan konsensi ekonomi dan perdagangan sejagat. Kepentingan zionis menjadi keutamaan kerana kebanyakan media ternama dunia dikuasai oleh Yahudi.
Serangan terhadap sesebuah negara lazimnya bermula menerusi maya. Internet, media massa dan kemudahan komunikasi memungkinkan perang bentuk baru yang sukar dikawal. Sebelum Hosni Mubarak tersingkir di Mesir, media baru sudah mendedahkan pelbagai skandal kewangan dan rasuah membabitkan Mubarak, wanita pertama dan pembantu kanannya. Internet, blog, facebook dan twitter mendedahkan skandal Presiden Mesir dan sikap buruknya terhadap perjuangan bangsa Palestin di Gaza.

Sebaik saja Mubarak tersungkur, kuasa besar dunia cepat menghantar menteri kanan ke Kaherah bagi menjamin kepentingan Barat berterusan. Pengasas WikiLeaks , Julian Assange pernah mendedahkan kepentingan Amerika Syarikat di negara Arab, terutama bagi mempastikan Israel kekal teguh tanpa diganggu oleh mana-mana tokoh Arab seperti Gaddafi, Saddam Hussien dan Hafiz Al-Assad.

Nama besar Yahudi dalam dunia penyiaran pernah dan sedang menggerakkan media antarabangsa. Tentunya kelibat Wolf Blitzer (CNN); Barbara Walters (ABC News); Eugene Meyer (Washington Post); Henry Grunwald (Ketua Editor Time); Katherine Graham (penerbit The Washington Post); Joseph Lelyyeld (Editor Eksekutif, The New York Times) dan Max Frankel (The New York Times) pernah mempengaruhi kita dengan laporan yang mendebarkan. Merekalah yang menguasai pandangan dunia dan mencorakkan pemikiran sejagat. Suara Yahudi sentiasa berada di segenap pelosok dengan pelbagai drama dan intrignya. Merekalah yang yang tanpa sedar mempengaruhi cara kita berfikir dan bertindak. Gerakan reformasi yang berlaku di Asia Tenggara pada 1998 banyak dipengaruhi pemikiran Zionis untuk menjatuhkan kerajaan yang dilantik oleh rakyat sendiri.
Dalam bidang seni pula, pelakon Harrison Ford, George Burns, Tony Curtis, Charles Bronson, Sandra Bullock, Billy Cystal, Woody Allen, Paul Newman, Peter Sellers, Dustin Hoffman, Michael Douglas, Ben Kingsley, Kirk Douglas, Willian Shatner, Jerry Lewis dan Peter Falk berbangsa Yahudi. Hollywood sendiri pun diwujudkan oleh Yahudi. Antara pengarah dan penerbit -- Steven Spielberg, Mel Brooks, Oliver Stone, Aaron Spelling (Beverly Hills 90210), Neil Simon (The Odd Couple), Andrew Vaina (Rambo), Michael Man (Starsky and Hutch), Milos Forman (One Flew Over The Cuckoo's Nest) dan Douglas Fairbanks berbangsa Yahudi. Merekalah yang turut mencorakkan pemikiran dan keseronokan di ruang tamu rumah kita. Karya mereka menyerang pemikiran generasi muda dunia ketiga dengan pelbagai ideologi dan isme aneh. Mereka menghulurkan senjata untuk memusnah bangsa Timur dengan pelbagai medium yang menyeronokkan. Bangsa Timur dan tentunya umat Islam di Asia Barat akan terus terperangkap dalam bentuk peperangan baru yang lebih dahsyat daripada peluru berpandu, jet pejuang dan kereta kebal kalis peluru.

Serangan media baru tentunya memberi kesan tersendiri bukan saja di Asia Barat dan negara Arab, bahkan membabitkan perimbangan kuasa dunia. Negara yang berkepentingan dan maju teknologi digitalnya terus menekan dunia ketiga dengan pelbagai kepentingan dagang yang mengutungkan mereka sendiri. Kita yang berada di dunia ketiga tentunya sukar menduga serangan seterusnya kerana peperangan bentuk baru mempunyai strategi serangan yang sukar dikesan. - Berita Harian, 29 Mac 2011

Tuesday, March 22, 2011

Penantian pesakit buah pinggang

 KETIKA Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) mengiktiraf pertengahan Mac sebagai Hari Ginjal Sedunia setiap tahun, tidak kurang 30,000 pesakit buah pinggang meninggal dunia setiap hari. Tahun ini, Hari Ginjal Sedunia disambut pada 10 Mac ketika seorang daripada 10 dewasa berdepan pelbagai bentuk kerosakan buah pinggang di seluruh dunia.

Di Malaysia saja, daftar pendermaan organ dan dialisis bagi 2006 meningkat secara dramatik sejak 20 tahun lalu. Setiap tahun lebih 2,500 orang berada pada tahap akhir kegagalan buah pinggang (ESRD), iaitu jumlah yang menyaksikan lebih ramai memerlukan rawatan mesin dialisis. Berbanding 1980, hanya 43 orang memerlukan bantuan dialisis tetapi pada 2006 jumlah itu meningkat 3,152 orang.

Kerosakan buah pinggang adalah masalah yang progresif dan tidak boleh disembuhkan dengan hanya memakan ubat. Rawatan ketika ini ialah dialisis (haemodialisis dan peritoneal dialisis atau dikenali sebagai CAPD), selain pemindahan organ. Suntikan Recormon pada perut pesakit sekadar langkah yang tidak banyak membantu. Rawatan paling berkesan adalah pemindahan organ tetapi ia bukan langkah popular di Malaysia kerana tidak ramai yang sanggup menyerahkan ginjal mereka untuk membantu pesakit.

Di Pulau Pinang saja, kadar rawatan mencecah hingga 181 pesakit dalam sejuta orang. Kajian pada 2006 mendapati ada 14,946 pesakit bergantung pada mesin dialisis di Malaysia. Kebergantungan pada dialisis adalah dua kali ganda, iaitu 52 orang pada 1997 menjadi 104 pada 2003. Sejak itu ia meningkat kepada 110 untuk sejuta populasi.

Kes baru dialisis pada 2006 ialah 3,152, pertambahan lebih 50 peratus daripada jumlah pesakit buah pinggang yang direkodkan pada 2000.

Isteri penulis adalah antara pesakit buah pinggang yang dikesan kesnya pada 8 Februari 2008 dan menjalani rawatan CAPD sebanyak empat kali sehari membabitkan kos lebih RM3,000 sebulan. Bahagian perutnya ditebuk untuk memasukkan wayar bagi proses CAPD dan lengan kirinya dimasukkan sejenis alat untuk memudahkan haemodialisis. Dia menderita sakit dan menghadapi kualiti hidup yang amat berbeza daripada sebelumnya. Sepanjang 2010, hampir 10 kali dia terlantar di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) kerana jangkitan kuman pada saluran wayar di perutnya untuk proses rawatan peritoneal dialisis. Kos rawatannya terlalu tinggi dan dia masih beruntung kerana sebagai kakitangan awam, kerajaan menanggung sepenuhnya kos perubatan. Bayangkan pesakit yang tidak mempunyai pendapatan tetap atau bergaji rendah, tentunya kehidupan mereka terhimpit kerana kegagalan fungsi ginjal tidak mengenal status ekonomi seseorang.

Pesakit buah pinggang lazimnya menghadapi tekanan hidup yang amat berat. Selain beban perasaan kerana tidak boleh menjalani kehidupan aktif seperti sebelumnya, mereka juga berdepan masalah kesihatan sampingan seperti kerap demam, sakit kepala, batuk, kesejukan, menggigil dan lemah imbangan badan.
Bagi pesakit beragama Islam pula, mereka terpaksa berdepan dengan hakikat tidak dapat menunaikan Rukun Islam kelima, iaitu menunaikan ibadat haji. Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan garis panduan melarang pesakit buah pinggang ke Tanah Suci kerana bimbang komplikasi dan proses rawatan ketika musim haji. Tentunya bagi mereka yang sudah lama menabung di Tabung Haji terpaksa menerima realiti yang pahit ini dengan perasaan berkecamuk.

Mereka juga berharap ada penderma organ yang sanggup membantu meringankan beban hidup. Bagaimanapun di Malaysia, menderma organ bukan budaya yang dipraktiskan walaupun banyak pihak sering mendakwa kita memiliki budaya penyayang dan sering membantu pihak yang menderita. Lebih malang lagi, bangsa Melayu paling ramai tidak berminat menderma organ berbanding kaum Cina dan India. Mengikut statistik yang dikeluarkan Pusat Sumber Transplan Kebangsaan (NTRC) di Hospital Kuala Lumpur pada 2005, sebanyak 64 peratus daripada pengikrar pemindahan organ adalah kaum Cina, diikuti India (22 peratus), Melayu (8 peratus) dan kaum lain tiga peratus. Pada 2005 juga hanya 10 yang tampil menderma organ.

Rakyat Malaysia keturunan Melayu sepatutnya mencontohi rakan mereka di Singapura yang ramai berikrar menderma organ. Mungkin juga kerana negara jiran memperkenalkan Akta Pemindahan Organ Manusia (Hota) yang memasukkan warga Muslim secara automatik sebagai penderma organ.

Tanpa pendermaan organ, pesakit buah pinggang akan kekal menjalani rawatan haemodialisis sepanjang masa dengan penuh debar. Setiap kali ke klinik, perasaan bertambah gundah apabila mendapat tahu rakan yang pernah menjalani rawatan di dalam wad sebelum ini sudah tiada lagi. Bukan seorang dua, malahan terlalu ramai. Inilah dilema yang dihadapi pesakit yang bagai menanti giliran untuknya dengan penuh misteri. - Berita Harian, 22 Mac 2011

Friday, March 18, 2011

Hikayat Abdullah ke Interlok

SESEBUAH hasil seni dianggap milik bersama dalam masyarakat tradisional. Penciptaan pantun, syair, cerita rakyat atau penglipur lara dianggap milik masyarakat itu sendiri yang terus dipertahankan sebagai identiti bangsa dan kelompok sesebuah wilayah.

Karya Melayu tradisional tidak mempunyai nama pengarang kerana zaman ketika itu tidak menuntut manusia menonjol diri atau individualistik. Justeru, menjadi tanggungjawab sosial masyarakat Melayu lama untuk mempertahankan karya mereka secara lisan dan diperturunkan dari generasi ke generasi yang lain.
Hanya apabila Hikayat Abdullah atau dikenali sebagai Hikayat Abdullah bin Abdul Kadir dihasilkan, masyarakat mula mengenal bentuk karya yang agak baru, bukan saja dari segi tema dan realiti penceritaan, juga jati diri pengarangnya sendiri. Ia teks sastera Melayu yang pertama diterbitkan secara komersial. Gaya penulisan Abdullah yang unik dipaparkan secara jelas dalam teks ini dan isinya disampaikan dalam bahasa Melayu yang sederhana dan kontemporari. Tidak seperti karya klasik sastera Melayu yang kebiasaannya mengandungi fantasi dan cerita legenda, karya Abdullah berkisarkan realisme.

Karya ini diklasifikasikan autobiografi Abdullah dan mengandungi pandangan peribadi mengenai masyarakat Singapura dan Melaka pada awal abad ke-19. Ia menceritakan sekilas zaman kanak-kanak di Melaka, pengalamannya ketika pembedahan yang dilakukan oleh seorang ahli bedah Inggeris atau kunjungannya ke kem puak Tiandihui, satu kumpulan kongsi gelap Cina di pedalaman Singapura.

Hikayat Abdullah juga mencatat sejarah pengasasan Institusi Raffles, perobohan kota A Famosa di Melaka dan lawatan Lord Minto, Gabenor-Jeneral India ke Melaka. Sebahagian besar karyanya juga mengandungi pengamatan peribadi personaliti pada zamannya-- pegawai Syarikat Hindia Timur Inggeris seperti Sir Stamford Raffles, Kolonel Farquhar dan John Crawfurd, Sultan Hussein Shah dari Kesultanan Johor, mubaligh, pedagang Amerika dan Eropah, dan pedagang dari China.

Karya Melayu selepas era Hikayat Abdullah tidak boleh dianggap milik bersama masyarakat kerana jati diri dan hak cipta penulisnya sudah terpelihara. Sasterawan besar Malaysia seperti Datuk Usman Awang, Keris Mas, Datuk Shahnon Ahmad, Datuk A Samad Said dan Datuk Abdullah Hussein sudah menjadi khazanah negara dengan melahirkan karya berbobot yang boleh dipertahankan kualitinya.

Karya besar seperti Ranjau Sepanjang Jalan, Hujan Pagi, Salina, Daerah Zeni, Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur dan Interlok adalah rakaman pengalaman peribadi pengarang yang dicatat secara jujur dan penuh wibawa. Masyarakat mengenali pengarang kerana karyanya, bukan kerana isu peribadi dan kontroversi yang meriuhkan massa.
Pengarang dikenali kerana karya yang mencerdikkan zaman. Penulis berwibawa sentiasa mendahului massa dan bukan tenggelam di bawah pemikiran umum. Karya yang baik dan mendapat pengiktirafan negara tetap menjadi milik pengarangnya walaupun masyarakat mengangggap milik sesuatu bangsa atau hak bersama.
Kini isu Interlok masih menjadi mainan umum. Kontroversi beberapa ungkapan yang dianggap menyinggung masih sengaja disensasikan. Walaupun sarjana dan peneliti sastera mengakui karya besar ini sekadar paparan kejadian ketika proses pembentukan Malaysia, ia masih belum menenangkan perasaan segelintir pihak yang menjadikan Interlok sebagai alat untuk meluahkan ketidakmatangan peribadi. Perhimpunan segelintir puak di Kuala Lumpur pada 27 Februari lalu sekadar menjelaskan keadaan yang tidak wajar. Apakah sesebuah karya yang menceritakan realiti sosial di India dianggap menghina kumpulan tertentu?
Kini, persoalan baru juga tetap timbul. Sebuah panel sedang mengkaji Interlok. Panel yang dikatakan mahir dan pakar dalam pelbagai bidang sedang meneliti karya besar ini. Apakah mungkin perkataan tertentu dipinda untuk memuaskan hati segelintir golongan? Jika pindaan kepada karya besar Abdullah dilakukan, apakah ia masih milik Abdullah lagi atau Interlok sudah jadi milik panel yang dikatakan bebas dan berwibawa itu? Sanggupkah Abdullah mengakui Interlok hak ciptanya sedangkan ayat dan semangat asal dalam karya itu sudah dicencang?
Persoalan juga masih timbul: apakah panel yang menilai Interlok bebas daripada segala kepentingan lain? Mungkinkah mereka juga ada kecenderungan untuk mempromosikan diri dan karya sendiri? Apakah mereka memahami perasaan dan semangat ketika karya Abdullah dihasilkan?

Tentunya isu Interlok tidak mudah ditangani. Ia juga seperti karya Melayu lama yang akan diperturunkan dari mulut ke mulut. Menangani karya seni tentunya tidak semudah menjanjikan kehidupan harmoni bagi sebuah bangsa yang hak ciptanya semakin ternoda. - Berita Harian, 18 Mac 2011

Tuesday, March 01, 2011

Gerakan Islam alternatif pemikiran tradisional

RUSUHAN berdarah 13 Mei 1969 memberi impak besar terhadap gerakan Islam di Malaysia.  Jika sebelumnya urusan agama dianggap  sekadar  warisan keluarga, kejadian yang berlaku pada masa singkat memberi kesedaran betapa Islam  cara hidup terbaik dan menjadi penyelesai masalah ummah.

Ketika kemuncak rusuhan, ada bangsa Melayu yang menjadi golongan minoriti di Kuala Lumpur  berlindung di Masjid Negara dan masjid Kampung Baru yang dianggap kawasan selamat. Mereka yakin pertolongan Allah di samping mengharapkan tindakan segera   pasukan keamanan.

Siswa di pusat   pengajian tinggi tempatan juga mula menjadikan aktiviti agama sebagai sebahagian daripada aktiviti harian. Keadaan ini amat berbeza  sebelumnya kerana  cara hidup  yang disemai oleh penjajah hampir mengubah kehidupan segelintir  Melayu di  bandar,  khususnya yang mendapat didikan sekular.

Jika kita membaca karya Asas 50 dan menonton filem Melayu era Studio Jalan Ampas, cara hidup Islam  kurang ketara. Watak utama yang menghidupkan budaya Islam agak terbatas.  Watak wanita bertudung dan menutup aurat hampir tidak menonjol.  Tema yang mengutamakan cara hidup ummah hampir tiada. Ia berlanjutan sehingga dekad 60-an dan keadaan jauh berubah pada 1970-an, apabila gerakan Islam sejagat memberikan impak besar terhadap generasi muda di Malaysia. 

 Di negara Arab,   gerakan Islam muncul mendadak selepas Perang  Arab-Israel pada 1967. Generasi muda yang mendapat pendidikan Barat menggunakan disiplin  keilmuwan di Barat untuk menggerakkan perjuangan  di negara sendiri.  Mereka meneladani  perjuangan  Ikhwanul Muslimin, Jamiat Islami, An Nahdah dan  Mili Salamat untuk mencabar sistem sekular yang sudah lama bertapak di negara umat Islam. Perjuangan  Sheikh Abdul Qader al-Jazair (Algeria), Sheikh Umar Mukhtar (Libya), Sheikh Uthman Den Fodio (Nigeria), Sultan Hassanuddin dan Imam Diponegoro (Indonesia) Hassan Munas (Tok Janggut) dan Abdul Rahman Limbong (Tanah Melayu) menjadi  inspirasi menggerakkan ummah. Jika pejuang sebelumnya menuntut kemerdekaan, generasi 70-an  pula menjadi pendesak idea penubuhan negara Islam yang masih terbengkalai.

Perjuangan   Sheikh Muhammad Abduh,  Jamaluddin al Afghani dan Rashid Ridho menjadi idola reformis Islam. Kebangkitan pemikiran   Hassan al Banna  yang  menggerakkan Ikhwaanul Muslimin di Ismiliah Mesir pada 1928 menjadi inspirasi penubuhan persatuan belia Islam di seluruh dunia. Mereka mula mendesak dan bersuara  selepas menyedari ideologi ciptaan manusia gagal menyelesaikan isu sejagat. Sistem komunisme, sosialisme, nasionalisme dan  liberalisme gagal menyelesaikan masalah ummah. Mereka mengkaji jati diri Islam yang merupakan penyelesai masalah universal.

Revolusi Iran pada 1978 menyemarakkan kesan perjuangan generasi muda sejagat. Kehidupan mewah Shah Iran terdedah dengan pelbagai variasi siasah. Gerakan Islam menjadikan perjuangan dan kejayaan golongan mullah di Teheran sebagai alternatif  kepada sistem monarki sekular.

Di Malaysia pula, perjuangan Angkatan Belia Islam (ABIM) memberikan kesan tersendiri. Jika sebelumnya pertubuhan belia tak lebih daripada sekadar penganjuran majlis sukaria dan penganjuran lawatan, ABIM meletakkan gerakan belia sebagai wadah pembentukan generasi pemimpin masa depan. Beberapa tokoh ABIM menjadi penggerak  parti politik utama. UMNO, PAS dan BERJASA pernah dibayangi gerakan ABIM.

Pusat pengajian tinggi juga tidak terkecuali dengan gerakan ABIM yang tentunya lebih menjadi cabaran kepada persatuan siswa yang agak liberal sebelum ini. Ketika gerakan pelajar pada 1974, pengaruh gerakan Islam   mewarnai  ruang kampus dan medan siasah. Malahan, pembentukan Akta Universiti dan Kolej (AUKU) juga dikaitkan dengan perjuangan pelajar yang didakwa  militan.

Mereka juga dikaitkan sebagai kabel gerakan komunis antarabangsa walaupun pada dasarnya Islam dan komunisme dua ideologi yang saling bercanggah. Pada hari ini gerakan belia dan Islam tidak dapat dipisahkan. Teknologi maklumat dan media baru menjadi perayaan sejagat yang dimanfaatkan generasi muda. Ketika media tradisional semakin terpinggir, media baru menjadi wadah terkuat untuk menyuarakan hasrat generasi muda. Jika insiden 13 Mei 1969 dikaitkan sebagai perjuangan perbezaan antara dua kelas ekonomi yang dibentuk oleh ras dan agama, kini gerakan belia Islam menjadi medan alternatif  terhadap sistem  yang sudah lama berakar umbi dalam masyarakat.

Cara berfikir dan bersiasah mengikut acara lama sudah ketinggalan. Generasi muda Islam lebih melihat kepada masa depan yang lebih dinamik. Mereka mengharapkan suasana hidup yang lebih selesa dan suara propaganda murahan perlu diketepikan.

Jika ada di kalangan kita yang mengabaikan suara yang tercatat pada laman blog, facebook, twitter dan e-mel, sesuatu yang drastik  mungkin terjadi. Gerakan anak muda dan gerakan Islam semakin mewarnai suasana politik di seluruh dunia.  Merekalah pelengkap siasah sejagat masa kini dan masa depan. - Berita Harian,  1 Mac 2011

Sunday, February 27, 2011

Rakyat vs diktator

SEJARAH sentiasa digerakkan oleh rakyat terpinggir, bukan kalangan istana dan pembesar yang selesa dengan kehidupan mewah. Sejarah bangsa Arab tidak pernah sunyi daripada aliran darah dan air mata rakyat marhain. Hanya rakyat yang menentukan hala tuju sesebuah bangsa dan negara, bukan kalangan pembesar dan feudal yang sentiasa berusaha untuk mengaut keutungan hasil daripada perjuangan kalangan bawahan.

 Di Semenanjung Arab yang kaya dengan tradisi peradaban, keagamaan dan kebudayaan silam, gerakan untuk menyatukan jiwa rakyat digerakkan oleh kalangan terpencil. Agama Islam yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW berjaya membentuk wadah yang kuat untuk transformasi kehidupan yang lebih baik. Wahyu diturunkan kepada seorang manusia yang amat biasa kehidupannya, bukan kepada kalangan feudal. Ini menunjukkan hanya rakyat yang lebih memahami hasrat agama dan menjadikannya sebagai cara hidup masyarakat.

Sejarah Arab purba (jahiliah) dan era Firaun sekadar catatan perhambaan dan kezaliman yang menidakkan kalangan terbanyak. Pihak yang mempunyai kuasa bertindak untuk mengekalkan kekuasaan dengan pelbagai peraturan, sistem dan dana negara.

Sejak lahirnya tamadun Islam pada era Nabi Muhammad, sistem siasah negara Islam dan Piagam Madinah berjaya mengikat bangsa Arab menjadi bangsa yang besar. Benua Arab menjadi rantau emas yang berjaya mengubah peta peradaban dunia. Tradisi pemikiran dan teknologi Arab menjadi rujukan sejagat. Kemajuan bidang perubatan, matematik dan astronomi amat mengkagumkan.

Umat Islam dan Arab pada era Khalifah Al Rasyidin dan Bani Umaiyah terkenal sebagai peneroka tradisi intelektual, pengasas sistem ekonomi yang saksama kepada semua pihak, di samping bentuk siasah dan sistem hukum yang berlandaskan kepada al-Quran dan hadis.

Perang Salib memberi kesan besar kepada umat Islam di Asia Barat dan Utara Afrika. Kekalahan umat Islam memberi kesan kehadiran penjajah Inggeris, Perancis, Sepanyol dan terkini Amerika Syarikat yang bukan saja menguasai pemikiran siasah dan ekonomi, malahan cara hidup dan perabadaban Islam itu sendiri.

Menjelang abad 20, negara Arab terperangkap antara sistem monarki yang memberi kuasa penuh kepada amir menfaraidkan harta negara kepada keluarga sendiri atau diktator tentera yang berfahaman sosialis mentadbir secara kuku besi.

 Bangsa Arab tiada pilihan lain selain akur kepada raja berkuasa mutlak atau tunduk kepada senjata seperti dilakukan Saddam Hussin (Iraq) dan Hosni Mubarak (Mesir).

Perang Dingin yang tercetus selepas Perang Dunia Kedua memaksa negara Arab berkiblat kepada Amerika Syarikat atau Soviet Union. Lazimnya negara yang ditadbir monarki lebih selesa kepada Rumah Putih, berbeza diktator tentera fahaman sosialis yang berkiblat kepada Moscow. Perang kepentingan kuasa menjadikan kehidupan rakyat lebih terhimpit.

Jiwa rakyat tidak dapat dibendung kerana kedua-dua sistem yang wujud hanya memberi keuntungan kepada pembesar dan tidak kepada awam. Sistem pendidikan, kemudahan asas, sistem ekonomi, kebebasan bersuara dan perundangan menekan kehidupan yang akhirnya memaksa banyak negara Arab bergolak sekarang. Rakyat menggunakan jalan raya, bukan sistem pilihan raya yang boleh dieksploitasi. Rakyat bangkit kerana mereka berhak untuk menikmati kemakmuran negara dan tidak sanggup diperalatkan lagi. Takrif demokrasi bukan sekadar mengadakan pilihan raya, tetapi juga hak untuk bersuara, bertindak dan melaksanakan pandangan massa.

Bukan sekadar Mesir dan Tunisia yang berjaya menumbangkan pemimpin diktator, malahan Bahrain, Yemen, Algeria, Libya dan Iraq terus bergolak. Polis Bahrain terpaksa menggempur khemah penunjuk perasaan di Dataran Pearl di Manama mengakibatkan sekurang- kurang empat orang terbunuh. Kira-kira 50 kereta kebal turut ditempatkan ketika kerajaan cuba menyuraikan demonstrasi bantahan rakyat.

Di Libya pula, ramai  terbunuh dalam pertempuran antara pasukan keselamatan dan penunjuk perasaan. Laman web pembangkang dan pertubuhan bukan kerajaan pula mendakwa rakyat sedang meraikan 'Hari Kemarahan' di seluruh negara.

Laman web dan kumpulan hak asasi Libya yang beribu pejabat di London, berkata pertempuran antara penunjuk perasaan antirejim Muammar Gaddafi dengan pasukan keselamatan tercetus di timur pekan al-Baida.

"Pasukan keselamatan dan militia daripada Jawatankuasa Revolusi menggunakan peluru hidup untuk membendung kemaraan rakyat," ulas laman web rakyat Libya.

Sementara itu, Perdana Menteri Algeria, Ahmed Ouyahia mengumumkan kerajaan akan menarik balik perintah darurat yang dikuatkuasakan sejak 19 tahun lalu pada hujung bulan ini.
Sebelum ini, Presiden Abdelaziz Bouteflika berjanji untuk menarik balik perintah darurat itu awal bulan ini sebagai sebahagian daripada pakej kompromi untuk menyekat tunjuk perasaan antikerajaan merebak di Algeria.

Selama 19 tahun rakyat Algeria dinafikan hak kebebasan memaksa mereka menjadikan perkembangan di Tunisia dan Mesir sebagai ruang untuk menuntut kebebasan bersuara.

Beratus-ratus penunjuk perasaan antikerajaan melancarkan protes di Algiers kerana menuntut hak asasi rakyat. Mereka merancang melancarkan demonstrasi pada setiap Sabtu sehinggalah kerajaan melaksanakan pembaharuan dan demokrasi di Algeria.

Gerakan yang berterusan sekarang memungkinkan teori domino yang diramalkan pemerhati politik menjadi kenyataan. Jika dekad 80-an dan 90-an menyaksikan satu demi satu kuasa komunis tumbang di Eropah Timur, tidak mustahil gerakan rakyat Arab sekarang bakal memberi impak besar kepada politik sejagat pada masa depan. - Berita Harian, 25 Februari 2011

Tuesday, February 15, 2011

Mohamed Bouazizi ikon generasi X,Y,Z

GENERASI muda  menggerakkan jalur politik
 di Mesir seperti yang berlaku di Tunisia sebelumnya.
Diktator pasti tunduk  kepada kuasa rakyat.
SEBELUM Disember lalu, Mohamed Bouazizi hanya anak jalanan yang tidak dipedulikan. Dia mempunyai cita-cita besar untuk mencapai kejayaan, juga mahu melihat demokrasi tercapai di bumi Arab, khususnya di Tunisia. Tapi suaranya tidak dipedulikan kerana dia bukan kalangan feudal atau kerabat diktator Arab. Anak muda hanya dipadang sesama mereka kerana kemudaannya. Dia hanya mempunyai kenalan internet, bukan penguasa di istana agam.

Bagaimanapun, aksi bunuh diri pertengahan Disember bagai halilintar menyambar bangsa Arab yang kaya dengan tradisi keagamaan tapi jahil dalam proses keamanan, kemanusiaan dan hak asasi. Sekali gus meletakkan nama anak muda yang tidak dipedulikan sebelumnya sebagai ikon demokrasi. Rakyat yang selama ini terperangkap antara sistem monarki pro-Barat dan diktator sosialis tentera, bangkit memberontak. Mereka bukan saja memaksa Zine al-Abidine Ben Ali meninggalkan Tunisia, juga meresahkan pemimpin lain di Asia Barat dan Utara Afrika. Mesir, Libya, Jordan dan Yemen sudah timbul penentangan terbuka. Hanya masa yang bakal menentukan sejarah baru bakal tercatat di Asia Barat dan seluruh dunia ketiga.

Wartawan BBC, Jon Leyne menyatakan kebanyakan rakyat tidak melihat mereka boleh mengubah kehidupan mereka melalui aksi politik. Pilihan raya sekadar tayangan demokrasi yang tidak memberi makna apa-apa. Golongan yang berkuasa rakus mencipta kroni dan pelbagai akta untuk mengekalkan kekuasaan. Generasi muda akhirnya mengambil keputusan di jalan raya -- berdemonstrasi, sesekali menjerit dan 'berperang' dengan pasukan keamanan.

Di mana-mana pun di seluruh dunia, hanya anak muda yang sanggup berdepan secara fizikal. Golongan lama, sama ada terperangkap dengan zon selesa atau surut dengan nostalgia, tidak sanggup berbuat apa-apa. Mereka lazimnya konservatif dan penurut kelaziman yang sudah ada kerana mempertahankan sesuatu yang sudah dimiliki.

Sejarah sering mencatatkan nama anak muda sebagai penggerak zaman. Hanya anak muda yang berani berdepan risiko kerana mereka tidak mempunyai apa-apa selain idealisme perjuangan. Hanya anak muda yang menggerakkan sejarah. Hanya anak muda seperti Mao Tse Tong, Aung San Suu Kyi, Cory Aquino, Szeto Wah dan ramai lagi yang berani berdepan dengan penguasa, walaupun risikonya terlalu tinggi. Ada yang sudah berjaya mencipta sejarah, ada juga yang tinggal dalam keranda kenangan.

Hari ini, generasi X, Y, Z dikaitkan sebagai penentu kuasa politik sesebuah negara pada masa depan. Mereka mempunyai pandangan yang amat berbeza dengan generasi lampau kerana lahir ketika era Perang Dingin, ledakan teknologi maklumat dan dunia tanpa sempadan.

Don Tapscott dalam bukunya 'Grown Up Digital' meneliti latar belakang generasi X,Y, Z yang mempunyai asas latar yang tersendiri. Generasi X lahir antara 1965 hingga 1976, Generasi Y lahir antara 1977 hingga 1997, manakala Generasi Z lahir selepas 1998. Mereka mempunyai citra tersendiri dan berbeza antara satu sama lain.

Bagaimanapun, mereka disatukan dengan suatu ledakan iaitu teknologi maklumat. Merekalah yang banyak mempunyai jaringan internet, kenalan facebook dan twitter. Mereka jugalah yang kerap membawa laptop dan bertukar pandangan dengan pelbagai pihak tanpa batasan. Mereka menguasai maya dan merayakan kebebasan media baru.

Mereka juga terdedah dengan pelbagai ideologi, tayangan filem, khidmat pesanan ringkas dan menghabiskan masa di kafe siber, kopitiam, berani menyanggah pandangan yang dianggap tidak sesuai. Mereka dianggap generasi internet, manakala generasi sebelumnya iaitu Generasi Baby-Boomer dan Pre Baby-Boomer yang dikaitkan dengan media lama seperti percetakan dan penyiaran.

Di negara kita, suara anak muda agak ketara pada dekad 70-an. Gerakan pelajar dan Angkatan Belia Islam (ABIM) dianggap ikon generasi baru yang dahagakan agama, sekali gus perubahan pemikiran dan pelaksanaan. Revolusi Iran dan kebangkitan Mullah dianggap alternatif kepada fahaman sekular.

Generasi X dan Y pula begitu ketara bertindak pada 1998 dan memberi kesan pada pilihan raya umum 1999 dan 2008. Merekalah yang menentukan keputusan di peti undi tanpa dipengaruhi media propaganda yang sering menjadi kelaziman di negara membangun. Mereka bersuara mengikut keyakinan dan sering meragui laporan media tradisional yang dikaitkan sebagai ejen propaganda.

Sehingga akhir Disember 2010, dianggarkan 70 peratus rakyat Malaysia berusia di bawah 40 tahun. Mereka dikaitkan dengan pelbagai latar pendidikan dan pengalaman yang akhirnya bakal menentukan hala tuju politik pada masa depan.

Sesebuah parti politik yang tidak menilai hasrat dan kemahuan generasi muda bakal mengundang padah. Aspirasi muda sering dianggap majoriti senyap yang bertindak di luar pemikiran arus perdana. Amat malang sekali jika pemimpin politik mengabaikan pandangan generasi X dan Y kerana mereka nanti yang bakal menentukan keputusan sebenar pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti. Bayangan Mohamed Bouazizi tentunya bakal mengubah persepsi anak muda kita! - Berita Harian, 15 Februari 2011

Tuesday, February 08, 2011

Perkauman citra politik Malaysia

SAMA ada pilihan raya umum diadakan pada masa terdekat tetap menjadi rahsia umum. Hanya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak saja yang tahu kerana beliau sentiasa memantau suasana dalam negara dan serantau yang bakal menentukan perlunya Parlimen dan Dewan Undangan Negeri dibubarkan.
Sebagai pentadbir utama negara, Najib memerlukan mandat yang selesa untuk mentadbir   negara dan bukannya kemenangan mudah yang dialami oleh Barisan Nasional (BN) yang diperoleh pada Pilihan Raya Umum Ke-12 pada 8 Mac 2008.

Bagaimanapun suasana yang ada sekarang tidak memaksa  Najib mengadakan pilihan raya umum. BN masih kekal memerintah walaupun ada pihak yang masih memainkan pelbagai isu poliitik, perkauman dan tuduhan  peribadi untuk menggugat Najib dan BN. Najib dan jentera kerajaan berjalan lancar dan idea transformasi ekonomi dan pembangunan masih berjalan lancar. Kedudukan ringgit semakin stabil dan pasaran saham tidak tergugat. Aktiviti rakyat berjalan lancar dan tiada sebab untuk mereka diajak untuk memilih wakil rakyat baru ketika ini.

Pilihan raya kecil DUN Tenang, Galas atau sebelumnya Bagan Pinang dan Manek Urai membuktikan momentum  pengundi Melayu   kembali kepada BN. Kecuali di kawasan Parlimen  Kuala Terengganu yang menunjukkan lima peratus pengundi Melayu lari kepada calon PAS  kerana isu terpencil, suasana selepas itu jauh berubah. Malah, ia amat berbeza dengan keadaan  selepas 8 Mac 2008  kerana ada  agenda  16 September untuk merampas   Putrajaya.

Di DUN Tenang, peratus sokongan  pengundi Melayu meningkat dua paratus berbanding pilihan raya umum 2008. Keadaan hampir sama berlaku di DUN Bagan Pinang  dan Galas kerana pengundi tidak nampak pihak lain yang layak untuk menggantikan perjuangan BN dan UMNO untuk membela nasib Melayu.
Beberapa negeri yang ditadbir pembangkang, khususnya Perak (kini kembali ditadbir BN), Selangor dan Pulau Pinang, isu membabitkan Melayu begitu banyak diperkatakan. Masalah tanah yang diambil sesuka hati,  pembangunan kampung baru, isu kontraktor Melayu dan  ketuanan Melayu begitu banyak diperkatakan. Isu Setiausaha Kerajaan Negeri masih tidak berkesudahan.

Malahan, ada wakil yang dipiih   oleh rakyat sanggup melafazkan sembah derhaka, mempertikai pihak istana dan mufti, hingga menyebabkan rakyat   tertanya-tanya; apakah perjuangan mereka  untuk menghakiskan hak Melayu di bumi Melayu? Apakah kerana kepentingan siasah, ada pihak yang sanggup mempertikaikan titah tuanku?

Sejarah membuktikan bangsa Melayu amat setia kepada raja dan adatnya. Mana-mana pihak  yang cuba memainkan isu yang menimbulkan kemarahan istana akan dihukum menerusi peti undi. Tan Sri Mohamad Yaakob hilang kerusi Menteri Besar Kelantan kerana ada masalah dengan istana Kelantan. Pengundi menghukumnya  menerusi peti undi kerana  tidak mahu  tokoh yang dianggap lantang dengan istana. Beberapa tokoh lain juga mengalami masalah yang   hampir sama.
Menjelang 2008, terlalu banyak isu yang dikaitkan dengan pimpinan negara ketika itu menyebabkan BN mengalami kekalahan yang amat drastik. BN bukan saja gagal merampas Kelantan yang sudah 18 tahun ditadbir oleh PAS pimpinan Datuk Nik Aziz Nik Mat, bahkan gagal mengekalkan kuasa di Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Selangor. BN juga kalah teruk di Kuala Lumpur kerana didominasi oleh kaum Cina.
Kelemahan pemimpin BN sebelum ini menyebabkan kaum Melayu yang selama ini setia dengan UMNO  bertindak menyokong pembangkang.  Perubahan undi (swing) lima peratus menyebabkan BN menjadi mangsa apabila Melayu membuat pilihan menyokong PAS dan PKR. Sebanyak 30 peratus pengundi Cina dan 60 peratus pengundi India membuat perubahan undi pada Pilihan Raya Umum ke-12 menyebabkan BN  menerima nasib yang luar biasa. Ia bukan saja hilang beberapa negeri, juga hilang penguasaan dua pertiga kerusi di Parlimen.

 Angka menunjukkan pengundi Melayu   di  kawasan bandar, urban dan pinggir kota sentiasa kritis kepada BN. Hanya  pengundi di kawasan FELDA dan pedalaman masih  setia dengan UMNO kerana faktor kawasan, sukar mendapat   kemudahan maklumat secara bebas dan pemikiran tradisional. Pengundi Cina sentiasa berani menentang arus dan kaum India pula  bertindak kerana isu tertentu. Kemudahan teknologi maklumat dan media baru memberikan impak tersendiri. Sehingga kini   40 kerusi Parlimen membabitkan kawasan FELDA.  Tentunya ia menjadi pola penentuan pengundi pada pilihan raya umum akan datang  jika pembangkang masih memainkan isu perkauman yang menghiriskan pemikiran tradisional Melayu. Pemikiran dan kecenderungan generasi kedua dan ketiga FELDA pula masih menjadi rahsia umum.

Ramai analis politik melihat perubahan sikap pengundi India pada 2008  ada kaitan dengan isu ekonomi dan sosial mereka yang tidak banyak   berubah sejak 53 tahun lalu. Kaum India di kawasan ladang masih daif dan kurang  tumpuan diberikan oleh parti yang mewakili kaum mereka sendiri.

Gerakan HINDRAF (Hindu Rights Action Force)  pada November 2007 secara langsung memberi kesan sokongan pengundia India kepada BN pada 2008. Hampir 30,000 kaum India berarak dan berkumpul di Kuala Lumpur kerana merasakan hak mereka diabaikan. Malangnya, pimpinan kerajaan ketika itu menganggap sepi  tindakan  tersebut menyebabkan isu kaum menjadi  wadah penting dan BN menerima nasib buruk pada 8 Mac 2008.
Kini isu kaum kembali menjadi duri dalam daging. HINDRAF menyebarkan maklumat untuk mengadakan perarakan pada akhir Februari ini. Sebelum ini isu novel Interlok karya Sasterawan Negara menjadi polemik yang akhirnya mencetuskan perdebatan yang tersasar daripada teks sastera itu sendiri. Jika keadaan tidak dibendung, kita bimbang Malaysia terus malang dengan pelbagai kemelut perkauman yang sengaja dirangka untuk mencapai cita-cita politik. Tentunya Najib sedar rentak dan irama yang dipalu sekarang kerana ada pihak yang bukan saja meramalkan bila pilihan raya umum akan diadakan, juga mengharapkan sedikit tuah  mendapat gelaran Yang Berhormat!

Jika inilah keadaannya, Malaysia akan   terus kekal dengan minda dunia   ketiga apabila isu kaum, tohmahan peribadi dan  kerakusan menjadi wahana utama untuk meletakkan diri pada arus perdana politik tanah air. Jika inilah wajah kita, maka inilah yang malangnya kerana berpolitik untuk berkuasa, bukan untuk menyumbangkan tenaga kepada bangsa dan agama. - Berita Harian, 8 Februari 2011

Tuesday, February 01, 2011

Jangan sekat suara rakyat

KOMUNIKASI sering menjadi alat yang menakjubkan. Ia boleh menghubungkan sesama manusia. Ia boleh mendekatkan yang jauh, atau merenggangkan yang dekat. Ia menjadi sebahagian daripada strategi kehidupan. Akhbar, majalah, radio dan televisyen sejak 1800 sudah menjadi wahana sejagat yang amat ghairah. Manusia mendekatinya kerana komunikasi sebahagian daripada pencetus tamadun baru dunia. Hari ini internet, laman web, facebook dan twitter memberi tafsiran berbeza terhadap erti kebebasan media itu sendiri.
Sebelum tentera Jepun menyerbu Pearl Habor, radio menjadi alat sebaran am terpenting. Perisik Negara Matahari Terbit menyerbu wilayah timur Amerika Syarikat di pesisir Lautan Pasifik ketika pertukaran jam kerja ketenteraan. Mereka menafsir arah angin dan bentuk gelombang di lautan. Mereka merisik kegiatan tentera Amerika Syarikat dan mendapatkan maklumat sebelum menyerbu pantai dan ruang udara. Perang Dunia Kedua hampir menjadi milik Jepun dan Jerman jika tidak letupan bom atom di Hiroshima dan Nagasaki pada 1945. Alat komunikasi mempunyai natijah tersendiri ketika perancangan peperangan.
Di Tanah Melayu dan Indonesia, ramai penduduk tempatan ditahan dan diseksa tentera Jepun semata-mata kerana memiliki radio. Memiliki alat sebaran am dianggap mencelikkan minda dan boleh mengubah strategi penjajahan. Komunikasi juga boleh menghasut rakyat menentang penguasa atau mendedahkan kediktatoran seseorang tokoh kepada massa.
Menjelang kemerdekaan negara, pejuang kebangsaan sebahagian besarnya menggunakan media untuk menggerakkan rakyat menentang penjajah. Pak Sako, A Samad Ismail, Said Zahari, Usman Awang dan Keris Mas adalah pewaris perjuangan Rahim Kajai, Ibrahim Yaakob dan tokoh media lain menggerakkan pemikiran massa. Mereka menggunakan media untuk membangkitkan kecintaan terhadap makna kebebasan itu sendiri. Mereka melaporkan dan ada masanya, menggunakan genre puisi dan cerpen untuk menyedarkan makna kebebasan.

Presiden Sukarno pula menggunakan medium 'surat layang' ketika menggerakkan usaha mengganyang Malaysia pada era konfrontasi dekad 60-an. Pelbagai propaganda Indonesia Raya dan kesatuan bangsa serumpun dipergunakan semata-mata mahu menghalang penubuhan Malaysia yang lebih berdaulat.

Ketika era Perang Dingin yang membabitkan persaingan Pakatan Atlantik Utara (NATO) yang didokong oleh Amerika Syarikat dan Pakatan Warsaw (blok komunis Eropah Timur) yang diketuai Soviet Union, alat komunikasi menjadi senjata penting untuk mencuri maklumat pihak musuh.

Negara komunis yang diasuh oleh KGB (Komitet Gosudarstvennoy Bezopasnosti atau Majlis Keselamatan Negara) tidak kalah bersaing dengan Agensi Perisik Pusat (CIA) dari segi penguasaan maklumat dan mempengaruhi massa. Mengusai sebaran am dinggap kemenangan mutlak dalam persaingan NATO dan Pakatan Warsaw. Ketika runtuh Tembok Berlin dan hancurnya Soviet Union, media massa terus berperanan menghebahkan kegagalan sistem sosialis dan kejayaan golongan kapitalis naungan Amerika Syarikat dan Britain. Rumah Putih dan penghuninya dianggap manusia paling berpengaruh di planet bumi. Media massa mengangkat dan mengiktiraf kehebatan demokrasi dan kapitalis barat. Golongan sekular dianggap terbaik dan institusi agama dituduh fanatik, pengganas, jumud dan pengikut Taliban!
Kerajaan China pula memperkenalkan 'Green Dam' ketika kebangkitan prodemokrasi di Beijing. Negara komunis itu tidak mahu penyaluran maklumat yang bebas bakal meruntuhkan Revolusi Kebudayaan yang digerakkan oleh Mao Tse Tung empat dekad sebelumnya. Membenarkan kebebasan media seperti mengundang kehancuran sesebuah sistem yang dianuti sebelumnya.

Di Malaysia, peranan internet dan media baru menjadi pencabar utama sebaran am tradisional. Sejak penahanan bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada malam 2 September 1998, media baru mencetuskan budaya tersendiri di negara ini.

Ada masanya, pertuduhan dan pendakwaan memadai melalui internet saja. Media baru sudah menggerakkan pemikiran generasi muda dengan ritma yang tersendiri. Seseorang boleh didapati bersalah apabila dipercayai dan ulangi bersalah menerusi laman blog dan portal berita. Tiada siapa yang bebas untuk menyelamatkan diri kerana media baru sudah mendapat reputasi hebat untuk merayakan kebebasan media.
Ketika bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memperkenalkan Koridor Raya Multimedia, kerajaan menyediakan Bill of Guarantees, yang memberi jaminan kebebasan internet dan bermaklumat seperti dimiliki negara maju yang lain.

Bagaimanapun takrif kebebasan itu sendiri mencetuskan polemik kerana sering tersasar daripada matlamatnya. Jika kebebasan ditakrifkan bebas untuk menuduh seseorang tanpa bukti dan menyalahi hak peribadinya, apakah ia perlu dibenarkan?

Pada sisi lain pula, pindaan Akta Penerbitan dan Pencetakan 1984 (PPPA) boleh merisaukan banyak pihak. Mungkinkah media baru turut terpalit dengan peraturan dan larangan pemberitaan jika ia mempunyai asas untuk disiarkan kepada umum? Apakah media baru akan setaraf media tradisional?
Polemik ini bakal mencetuskan perdebatan yang tidak berkesudahan. Ketika ada pihak merasakan media baru perlu diberikan kuasa lebih meluas untuk menyalurkan pendapat dan menyebar maklumat, pihak yang sama juga perlu menyedari kesan maklumat yang tidak benar dan dakwaan melulu.
Kawalan melulu terhadap media bakal mencetuskan penentangan berterusan. Ia boleh diterjemahkan menerusi peti undi kerana media menjadi kuasa ketiga di sesebuah negara selain institusi pemerintahan dan perundangan. Larangan penyiaran terhadap sesuatu isu boleh mengundang tohmahan tidak berkesudahan. Kerajaan boleh mengguanakan Akta Hasutan dan Akta Rahsia Rasmi jika sesuatu laporan itu boleh menjejaskan keselamatan awam.

Tentunya media baru menjadi perayaan sejagat jika alat komunikasi dipergunakan untuk penyebaran maklumat, bukan tohmahan melulu. Tentunya kebebasan itu sendiri memberi kesan besar kepada pemikiran sejagat kerana menjadi naluri manusia untuk bebas daripada penguasaan pemikiran orang lain. Persaingan media baru dan media tradisional tentunya terus tidak berkesudahan. Yang beruntung adalah proses komunikasi itu sendiri kerana ia memberi pilihan kepada pecintanya! - Berita Harian, 1 Februari 2011

Thursday, January 27, 2011

Teori Domino di tanah Arab

"ADA apa-apa soalan?" tutur Ezzat Ibrahim dengan wajah serius. Hanya beberapa saat, sebelum sempat wartawan bertanyakan soalan, dia menambah: "Terima kasih kerana tiada soalan!" Dia berlalu meninggalkan puluhan wartawan di pusat konvensyen di Baghdad dengan langkah tegas, berpakaian tentera, berpistol dan diiring 10 pasukan elit tentera Iraq yang lengkap bersenjata M16. Semuanya kelihatan bengis dan tidak mesra. Wartawan berpandangan sesama sendiri kerana tidak biasa dengan suasana tegang, apatah lagi ketika itu Iraq dan Iran masih berperang kerana pertikaian sempadan. Isu senjata kimia, pembunuhan kaum Kurd menjadi bualan sejagat. Media pula terkongkong dan ada wartawan hilang tanpa jejak. Ternyata Iraq dan banyak negara lain sehingga kini tidak mesra media.

Penulis melihat aksi Timbalan Pengerusi Majlis Revolusi Iraq itu dengan mata sinis kerana mengetahui hubungan rapatnya dengan Saddam Hussein yang terkenal dengan sikap kerasnya. Pengalaman ini dicatat ketika berkunjung ke Baghdad, Basra, Babylon dan menyusuri Shattal Arab pada 29 Mac hingga 4 April 1989. Kononnya Iraq ketika itu mengadakan pilihan raya yang 'bebas' kali pertama dan ramai wartawan asing termasuk dua Ahli Parlimen Malaysia diundang untuk melihat proses demokrasi di Iraq. Pengalaman ini juga penulis catatkan dalam kumpulan puisi Lelaki yang diterbitkan Dewan Bahasa dan Pustaka pada 1994.

Sistem demokrasi di Iraq di bawah pimpinan Saddam tidak jauh bezanya dengan proses suara rakyat di beberapa negara Arab di Asia Barat dan Utara Afrika sehingga kini. Hak asasi, suara rakyat dan perjuangan wanita masih di tahap yang rendah. Pilihan raya diadakan untuk anggota tentera menjadi wakil mengundi bagi pihak rakyat. Banyak negara Arab terperangkap antara sistem feudal yang kuku besi dan diktator tentera yang menjalankan peraturan serta sistem hukum menerusi senjata.

Rakyat menjadi mangsa pihak istana yang menggunakan sumber minyak untuk kekayaan peribadi sedangkan prasarana negara tidak dipedulikan. Jika ada apun sistem pilihan raya yang kononnya proses demokrasi, ia sekadar istiadat untuk meraih sokongan negara Barat terutama Amerika Syarikat dan Britain yang sentiasa mendekati Asia Barat kerana menjaga kepentingan Israel di Semenanjung Gaza. Demokrasi tidak bermakna apa-apa apabila rejim tentera yang disokong komando elit sentiasa menghimpit suara rakyat, pada masa sama rakus membunuh penentang dan gerakan pembaharuan. Tradisi memuja pemimpin disemarakkan dan pelbagai ungkapan serta slogan dipergunakan untuk mengekalkan kekuasaan.

Justeru, apa yang berlaku kepada bekas Presiden Tunisia, Zine al-Abidine Ben Ali baru-baru ini bukan sesuatu yang memeranjatkan. Ben Ali seperti juga Saddam menggunakan pengaruh dan kuasa tentera untuk menguasai massa dan akhirnya terpaksa melarikan diri apabila penentangan rakyat berlaku secara mendesak. Bezanya, Saddam tidak sempat melarikan diri apabila dikepung dan dihukum bunuh oleh tentera Amerika Syarikat dan Britain.

Kini timbul pula persoalan, mungkinkah Teori Domino bakal berlaku di negara Arab seperti belakunya ke atas negara komunis di Blok Timur (Eropah Timur) apabila runtuhnya Soviet Union pada 1989?
Media melaporkan penentangan rakyat terhadap beberapa penguasai semakin berleluasa. Mereka sedar -- sama ada feudal mahupun diktator tentera--- masing-masing mempunyai agenda yang sama iaitu memerah hasil bumi dan mengekalkan kekuasaan menerusi sistem diktator. Populasi generasi muda yang berkembang pesat menghadapi harga keperluan utama yang melonjak, angka pengangguran melambung dan peluang pekerjaan terbatas menimbulkan penentangan secara terbuka.

Ada negara Arab yang terkenal sebagai pusat tamadun keilmuwan, tetapi terlalu rendah taraf celik hurufnya. Sebahagian besar rakyat hidup di bawah tahap kemiskinan sedangkan pemimpin mereka yang berusia 82 tahun masih berusaha untuk mengekalkan kekuasaan walaupun sudah berkuasa lebih 30 tahun.
Jika dibandingkan dengan warga Tunisia, penduduk negara itu memiliki tingkat pendidikan dan kenal huruf lebih rendah dan bukan pengguna internet utama walaupun mempunyai sebuah universiti Islam paling berwibawa di dunia
Wartawan BBC, Jon Leyne menyatakan kebanyakan rakyat tidak melihat mereka boleh mengubah kehidupan mereka melalui aksi politik, seperti ikut dalam pemilihan, menjadi aktivis, atau berdemonstrasi.

Aksi bunuh diri pemuda Tunisia, Mohamed Bouazizi, yang nekad membakar diri hingga terbunuh pertengahan Disember menjadi ikon generasi muda Arab untuk menunjukkan jalan keluar kepada pemerintahan diktator di Asia Barat dan Utara Afrika.

BEN ALI antara rejim Arab yang sudah kecundang.
Gerakan penentangan  rakyat dijangka berlaku di Mesir,
Libya, Jordan dan  'telaga minyak'  dunia yang
dikuasai raja pro-Amerika Syarikat.
Rakyat menderita,  pempin  kekal berkuasa.
Di negara yang mengamalkan sistem beraja, pemimpin mereka lebih selesa berdamping dengan Barat kerana kemajuan teknologi cari gali minyak.
Justeru, tidak menghairankan apabila timbul isu membabitkan keganasan rejim Zionis di rantau Teluk, banyak sheikh Arab mendiamkan diri walaupun kawasan zon perang hanya beberapa kilometer daripada negara mereka.

Ketika suara generasi muda semakin mengancam dan menggesa tindakan tegas, pemimpin yang bersekutu dalam Liga Arab masih dibuai dengan tradisi feudal tanpa menghirau nasib rakyat yang memerlukan pembelaan.

Mengabaikan suara generasi muda, tidak mustahil suatu hari nanti ramai lagi Shah Iran, Saddam dan Ben Ali yang akan menjadi mangsa sejarah dengan catatan berlandaskan aliran darah rakyatnya sendiri. - Berita Harian, 27 Januari 2011

Tuesday, January 18, 2011

Interlok mangsa PARIA

AGAK malang sekali apabila sebuah karya besar dipolemikkan oleh segelintir manusia berjiwa kecil semata-mata dikaitkan isu penghinaan kaum. Lebih malang sekali hampir 100 orang yang berkumpul, membakar novel dan potret penulisnya di Klang tidak pernah membaca karya Karya Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Husain, apatah lagi untuk memahami sistem tanda atau isyarat yang terkandung di dalamnya.

Novel Interlok sudah lama dihasilkan namun tiada siapa pun yang mempolemikkan kerana tidak pernah menghina atau merendah mana-mana kaum dan agama.

Hanya selepas keputusan Pilihan Raya Umum 8 Mac 2008 yang luar biasa keadaannya, banyak pihak sudah berani bersuara, walaupun kualiti suara mereka boleh dipersoalkan.

Pada hari ini, apa saja isu yang membabitkan Melayu dan kaum lain, dipolitikkan, seolah-olah Malaysia sebuah negara yang baru ada kesedaran untuk bersuara.

Justeru, novel yang sepatutnya dibincang dan diwacanakan secara intelektual, menjadi pembakar semangat, apatah lagi ada tindakan membakar secara terbuka.

Karya Sasterawan Negara sekadar memaparkan nasib pendatang dari India yang terpaksa mencari nasib di Malaysia kerana lingkaran masalah di tanah air asal mereka. Plot utama karya ini adalah perpaduan kaum dan masalah marhaen yang saling menerima antara satu sama lain. Mereka bersatu hati kerana Tanah Melayu adalah tanah air yang didiami secara bersama.

Tiada pun isu penghinaan, apatah lagi merendahkan kaum India dan Cina, selain fakta sejarah yang menjelaskan sistem kasta yang merosakkan hubungan sesama manusia di India.

Novel 426 halaman itu bercerita daripada tiga sudut pandang watak utama - Melayu, Cina dan India - yang menghadapi pelbagai kemelut kehidupan.
Isu yang dipaparkan relevan dengan suasana semasa dan wajar dikekalkan sebagai teks Komponen Sastera dalam Pengajaran Bahasa Melayu (KOMSAS) untuk Tingkatan Lima.

Latar kehidupan di Tanah Melayu sekitar 1910 hingga 1957 banyak mengasuh jiwa manusia untuk sabar dan mengukuhkan perpaduan kaum. Melayu bersatu berjuang untuk menuntut kemerdekaan, kaum Cina dan India pula hadir sebagai pelengkap variasi kemerdekaan daripada British.

Bagaimanapun Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T Murugiah dan Timbalan Presiden MIC, Datuk S Subramaniam begitu lantang mendesak Kementerian Pelajaran menarik balik buku itu dengan mendakwa Interlok menghina kaum India walaupun tidak dijelaskan bab mana yang mengandungi unsur hasutan. Persekutuan Pertubuhan India Malaysia (PRIMA) juga turut melatah tanpa mengkaji sistem makna dan tanda yang ada dalam sesebuah karya seni.

Penentangan terhadap novel Sasterawan Negara melambangkan pemikiran dan prasangka perkauman lebih teruk di negara ini. Selepas pilihan raya umum lalu, kecenderungan untuk mempolemikkan isu kaum agak keterlaluan. Orang politik amat selesa menjadikan apa saja isu semata-mata untuk kepentingan siasah mereka.

Jika keadaan ini berlanjutan, kita bimbang pada masa depan, apa saja isu dikaitkan dengan politik perkauman kerana ada pihak yang sengaja membahangkan keadaan untuk meraih keuntungan siasah.

Keadaan ini mendorong Seniman Paksi Rakyat Malaysia (PAKSI) menggesa pelbagai pihak bersikap rasional. Pemimpin PAKSI, Che Shamsudin Othman (Dinsman) berkata ada kecenderungan pelbagai pihak lebih utamakan politik, berbanding kepentingan nasional.

"Berbanding dulu, pemikiran dan sikap prasangka perkauman kita lebih teruk. Isu yang ditimbulkan sekitar novel ini menjadi buktinya.

"Dulu tak apa-apa. Tak ada pembaca yang tersinggung, baik India, Melayu mahu pun Cina; sedangkan kalau nak difikir secara prasangka perkauman, dulu lagi isu ini boleh timbul," katanya sinis.

Pertubuhan Melayu terutama Persatuan Penulis Nasional (PENA), GAPENA dan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) juga menafikan adikarya Abdullah sebagai karya sensitif. Dialog Novel Interlok yang berlangsung di Rumah PENA, 8 Januari lalu membuat ketetapan mempertahankan novel karya Abdullah sebagai teks KOMSAS.

Presiden PENA, Mohamad Saleeh Rahamad, berkata ketetapan itu diserahkan kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, selaku Menteri Pelajaran dengan gesaan supaya kemurnian novel itu dikekalkan kerana ia tiada masalah.

"Jika beralah kepada satu tuntutan, bermakna kita mengakui dakwaan mereka yang tidak berasas sama sekali selepas kita berhujah secara intelektual," katanya.

Mohamad Saleeh menyifatkan sebarang campur tangan politik berdasarkan kepentingan peribadi dan perkauman dalam bidang persuratan dan pendidikan secara keterlaluan akan menimbulkan kekeliruan dan pergeseran yang tidak berkesudahan.

"Kesan penarikan balik novel itu juga akan merosakkan kredibiliti karya sastera bertaraf antarabangsa dan sistem pendidikan negara yang dipersetujui secara bersama semasa pembentukan kemerdekaan," katanya.

Setiausaha Satu Gabungan Badan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA), Prof Madya Datuk Zainal Abidin Borhan, meminta semua pihak tidak mempolitikkan penggunaan Interlok dalam KOMSAS selain menyarankan Jawatankuasa Khas Kementerian Pelajaran menjemput persatuan penulis dan sasterawan membincangkan isu itu.

"Dari aspek akademik, teks ini mempunyai garapan dan fakta yang baik. Provokasi tidak sepatutnya timbul kerana ia sudah digunakan dalam subjek Sastera sekitar 1970-an tanpa masalah," katanya.

Presiden Persatuan eSastera Malaysia (E-SASTERA), Prof Dr Wan Abu Bakar Wan Abas, pula berkata perbincangan mengenai kesesuaian Interlok sebagai teks KOMSAS perlu dibuat secara intelektual.

Kenapa Interlok dipersoalkan selepas lebih 40 tahun di pasaran?

Apakah kerana pilihan raya kecil DUN Tenang pada 30 Januari dan bayangan Pilihan Raya Umum, maka karya besar perlu dikorbankan daripada pembacaan umum? Apakah kewarasan bakal menentukan sebuah karya yang baik bakal disingkirkan oleh pertimbangan yang tidak wajar? - Berita Harian, 18 Januari 2011

Wednesday, January 12, 2011

Telatah Mat Indon

PIAGAM Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) secara sah mengiktiraf hak sesebuah negara dari segi kedaulatan dan hubungan serantau. PBB juga membenarkan sesebuah negara membuka pejabat perwakilan di negara lain dan  secara langsung mempunyai kedaulatan di kawasan kedutaan.

Hubungan diplomatik antara dua   negara mendorong  jalinan kerjasama dari segi ekonomi, pendidikan dan hubungan serantau dapat dijayakan tanpa sebarang gangguan. Persefahaman dua hala boleh membentuk kerjasama yang erat ketika era dunia tampa sempadan sekarang menuntut kerjasama pelbagai sektor.
Lazimnya, hampir semua negara  membenarkan rakyatnya melawat, bersukan atau menjalankan tugas di negara lain kecuali yang dilarang dalam kes tertentu. Malaysia, umpamanya membenarkan rakyatnya ke mana saja, kecuali Israel yang dianggap sebuah wilayah haram di Asia Barat.

Bagaimanapun dalam hubungan dua hala dengan Indonesia, terdapat terlalu banyak kemelut, apatah lagi sebuah badan bukan kerajaan di Jakarta yang membuat tinjauan umum mendakwa 65 peratus responden mempunyai persepsi negatif terhadap rakyat Malaysia. Sejak awal 2010, beberapa  demonstrasi dilakukan di luar kedutaan Malaysia dan ada yang sanggup membakar Jalur Gemilang, membaling najis dan mengeluarkan kata-kata yang tidak sepatutnya.
BAGI segelintir warga Indonesia, Malaysia adalah
msuh yang amat dibenci.
 Mereka lupa dua juta Mat Indon bekerja
di Malaysia dan mengirim wang kepada keluarga di kampung.

Beberapa kes sebelum ini termasuk isu pembantu rumah, masalah sempadan, penciplakan karya dan   perairan maritim  – mendorong  beberapa tindakan luar biasa. Pelajar Malaysia pernah disekat di laluan awam semata-mata kerana datangnya dari Kuala Lumpur. Media tertentu di Indonesia juga tidak terkecuali memainkan sentiment anti-Malaysia yang didakwa sebagai ‘Malingsia’.

Dalam dua kejohanan sukan yang berlangsung di Jakarta tahun lalu, sebahagian penonton Indonesia bukan saja menghina Jalur Gemilang dan Negaraku, bahkan sanggup bertindak ganas terhadap pemain Malaysia. Pengalaman menjelang final kedua  bola sepak Piala Suzuki pada akhir Disember lalu cukup memeritkan. Pemain Malaysia bukan saja terpaksa   menaiki  kereta perisai ke stadium, malahan diganggu ketika berlatih di padang  hingga memaksa mereka sekadar  berlarian anak di pinggir kolam renang hotel. Beberapa pegawai pasukan dan penonton Malaysia juga diludah dan  dibaling  botol ketika lagu kebangsaan dinyanyikan. 
Tindakan yang luar biasa ini hanya dilakukan oleh segelintir manusia yang kurang pertimbangannya. Tetapi jika kerap berlaku hal yang sama,  timbul juga persoalan kenapa sentiment anti-Malaysia begitu meluas sekali di negara jiran?

 Ketika pusingan kelayakan Piala AFC Futsal di Jakarta pada awal 2010,  keadaan yang hampir serupa juga berlaku.  Lagu kebangsaan yang merupakan  simbol harga diri  dijamin  PBB sebagai wakil kehadiran sesebuah wilayah di persada dunia diejek. Jeritan Malingsia kedengaran.  Aksi penyokong Indonesia yang tidak menghormati lagu  Negaraku  ketika pasukan kebangsaan menentang Vietnam, menyebabkan Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) didenda AS$5,000 (RM 17,006).

  Tindakan itu diambil oleh Persekutuan Bola Sepak Asia (AFC) selepas Pengurus Pasukan Malaysia, Datuk Hamidin Mohd Amin membuat bantahan rasmi mengenai kejadian kerana kelakuan itu mencemarkan maruah sesebuah negara.

  Walaupun Menteri Pemuda dan Olahraga Indonesia, Andi Malarangeng memohon maaf berhubung kejadian itu, tindakan keterlaluan sudah dilakukan oleh segelintir rakyat jiran dan ia bukan kali pertama terjadi. Ia juga terus berlaku ketika Piala Suzuki dan tiada jaminan bahawa ia tidak berulang lagi pada masa akan datang.

Sentimen anti-Malaysia   bermula ketika Presiden Sukarno mengisytiharkan konfrontasi pada dekad 60-an dan reda seketika ketika dasar diplomatik Tunku Abdul Rahman Putra dan Tun Abdul Razak Hussein yang mengambil pendekatan  hubungan baik dengan semua jiran di Asia Tenggara.

Bagaimanapun  sikap luar biasa segelintir rakyat Indonesia bersemarak kembali apabila tranformasi dasar ekonomi  yang dibina oleh Tun Dr Mahathir  Mohamad berjaya meletakkan Malaysia sebagai antara  kuasa ekonomi penting di Asia Timur dan ASEAN.  Malaysia seiring Singapura, Korea Selatan, Jepun dan China--  dianggap  harimau timur yang sedang bangkit. Indonesia ketika itu berdepan isu rasuah, kemiskinan, salah laku pemimpin siasah hingga menyebabkan  tiada upaya untuk membangunkan sektor ekonomi dan perindustrian. Keadaan ini  mendorong  dua juta rakyat Indonesia mencari  nafkah di Malaysia, sama ada secara sah mahu pun tampa permit sehingga kini.

Polisi perusahaan dan industri moden memacu partumbuhan ekonomi Malaysia  sekitar 6 hingga 8 peratus pada dekad 80-an dan 90-an mendorong perasaan cemburu Indonesia, yang ketika itu amat  tradisional  ekonominya. Dr Mahathir berjaya memajukan Malaysia secara terancang dan berjaya mengatasi ancaman spekulator mata wang pada 1998. Indonesia pula terus merudum  ekonominya yang memaksa Presiden Suharto meminjam wang daripada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF)  kerana tidak mampu membiayai ekonomi dalam negara. Suharto  terpaksa meletakkan jawatan dan anak lelakinya diheret ke pengadilan atas tuduhan rasuah dan salah guna kuasa.

Keadaan yang amat kontras ini  akhirnya menimbulkan dendam yang luar biasa terhadap Malaysia. Media mula mencipta pelbagai  berita  yang tidak benar semata-mata untuk  memberikan imej  hitam kepada Malaysia. Justeru, ungkapan ganyang Malaysia,  masalah pembantu rumah, sentimen di padang bola sepak dan entah apa lagi, memberi pengajaran betapa perlunya kewarasan bertindak untuk menjaga hati jiran. Mereka pernah mempergunakan wartawan Terry Friel yang menulis dalam Sunday Age Australia pada 14 Julai 1991, yang antara lain menyebut: “Malaysia bukan negara tetangga yang baik. Ia bukan saja bergaduh dengan Australia, bahkan dengan semua jirannya.” Rencana itu juga menyebut kenyataan seorang menteri yang menggelarkan Dr Mahathir sebagai ‘That Little Sukarno’.

  Penyiaran rencana itu pula dirancang ketika menjelang Persidangan Negara Berkecuali di Jakarta. Kenapa tarikh itu dipilih? Kenapa ketika sidang di Jakarta dikaitkan dengan imej buruk pemimpin Malaysia?
  Hari ini,  kedua-dua negara perlu eratkan hubungan kerana kedudukan ekonomi serantau yang saling bergantung memerlukan tindakan bersama. Sikap tidak waras segelintir  rakyat Indonesia sepatutnya dibendung. Indonesia perlu belajar dari sejarah kejayaan masa lalu untuk hadir sebagai penguasa Asia Tenggara yang peting. Kejayaan kerajaan Majapahit perlu digembelingkan dengan kekuatan dan kedaulatan Melaka yang menjadi peneraju penting Nusantara. Ia boleh dijalin menerusi kerjasama erat dan bukan mencari dendam untuk meluaskan jurang. - Berita Harian, 11 Januari 2011  

Wednesday, January 05, 2011

Apabila Cina masuk masjid

(Berita Harian tidak siar  rencana ini)

AHLI Parlimen Serdang menimbulkan isu
apabila masuk masjid dan ruang solat.
Dia juga senam robik di Masjid Cheras Jaya.
Tiada garis panduan larangan masuk masjid.
 Jabatan agama dan Majlis Fatwa perlu
buat garis panduan.
TIBA-TIBA saja Masjid Taman Cheras Jaya, Selangor  menjadi sebutan ramai apabila dipolemikkan  ekoran senamrobik  sempena Karnival Maal Hijrah 12 Disember lalu. Kebetulan penulis  ahli  kariah  masjid itu dan turut hadir pada 11 dan 12 Disember lalu. 
Pelbagai acara diadakan pada sambutan Maal Hijrah selama dua hari itu termasuk forum agama, nasyid, sukaneka, jualan produk Islam serta  kaunter khas Tabung Haji, derma darah, pemeriksaan gigi percuma dan gerai makanan.
Masjid itu juga aktif  kegiatan keagamaan setiap malam dengan kuliah Maghrib mermbabitkan tokoh agama berwibawa  serta kuliah Subuh setiap pagi minggu.
Sebagai kawasan urban yang dihuni  pelbagai status sosial masyarakat dan 80 peratus penduduk  beragama Islam, Cheras Jaya pesat membangun dari segi kemudahan asas. Kemudahan pendidikan, klinik, kawasan industri, dewan komuniti, pusat beli-belah di kawasan berdekatan – mendorong pelbagai lapisan ekonomi menjadi penghuninya. Di samping deretan rumah kos rendah dan sederhana, ada kediaman semi-D dan banglo agam yang dihuni pelbagai sektor pekerjaan. Ada peguam, tokoh politik, arkitek, akauntan, jurutera, pegawai tinggi tentera, pensyarah, wartawan, guru,  ahli korporat, pemandu teksi, pengawal keselamatan, pekerja kilang dan ahli  agama menjadi penghuninya. Merekalah yang menggerakkan Masjid Taman Cheras Jaya dengan pelbagai kegiatan  bermanfaat.
Malangnya  kemurnian  masjid yang boleh memuatkan 2,000 jemaah itu tidak pernah mendapat  publisiti sebelum ini. Hanya apabila Anggota Parlimen Serdang,  Teo Nie Ching hadir dan senaman di kawasan itu, ia menjadi tumpuan ramai. Seolah-olah  penghuninya kurang kesedaran agama dengan menjemput  bukan Islam berpakaian ‘seksi’    yang dikatakan ‘mencemarkan’ kesucian pusat ibadat umat Islam.
Tanggapan itu tidak benar sama sekali kerana wakil rakyat  memakai pakaian sukan yang lazim dipakai oleh kebanyakan wanita ketika bersenam. Tidak timbul isu pakaiannya ketat atau mendedah aurat.
Dari segi sejarah perkembangan Islam, kehadiran penganut agama lain di kawasan masjid   bukan perkara baru. Nabi Muhammad SAW  juga menjadikan masjid sebagai pusat pertemuan pelbagai kaum dan agama. Ada di antara mereka bukan saja berada di  kawasan halaman, bahkan  di ruang solat umat Islam. Bapa saudara Baginda , Abu Talib bin Abdul Mutalib juga pernah berbincang bersama Nabi Muhammad di masjid walaupun beliau masih terikat dengan kepercayaan tradisi bangsa Arab dan enggan menerima agama wahyu yang dibawa oleh anak saudaranya sendiri.  Baginda tidak  pernah melarang penganut agama lain medekati masjid kerana Islam adalah  agama dakwah yang disebar menerusi tunjuk ajar dan tidak memandang rendah kepada pihak lain.
Dr Hamka menerusi tiga  bukunya -- Tasauf Moden, Peribadi dan Sejarah Islam, berulangkali menyebut fungsi masjid bukan sekadar pusat ibadat, tetapi juga  dewan komuniti yang mempukuhkan hubungan sesama Islam,  di samping membawa penganut agama lain mendekatinya.  
Beliau menyarankan masjid menjadi tempat berhibur bersama anggota keluarga dan masyarakat,  bagi membentuk suasana harmoni selaras ajaran Islam. Hamka menyarankan masjid sebagai tempat tumpuan anak muda,  bukan  sekadar  untuk beribadat, bahkan pusat pertemuan,  kegiatan riadah dan acara sosial.
 Sasterawan Negara,  Abdullah Hussain menerusi novel Imam pula   menyarankan masjid sebagai lokasi riadah  yang boleh membentuk sahsiah generasi muda. Remaja bukan saja boleh bersenam dan bergembira, malah menghormati  masa  solat untuk berjemaah di masjid.
Apa yang berlaku sekarang, terlalu banyak sikap prejudis dan salah faham terhadap fungsi masjid yang mendorong pihak tertentu  memandang  sinis  terhadap kegiatan membabitkan  bukan Islam di masjid. Isu politik  dikaitkan dengan kegiatan sosial,  hingga menimbulkan polemik  yang  tidak sepatutnya.
Kerajaan, khususnya jabatan yang berkaitan dengan keagamaan wajar mengeluarkan pandangan dan garis panduan  khusus  mengenai kawasan ibadat. Sehingga kini tiada  garis panduan membabitkan bukan Islam di kawasan masjid dan ruang solat.   Ada yang keliru apabila dikatakan  masjid sebagai kawasan larangan berpolitik, sedangkan pada masa sama ada pihak yang menjadikan mimbar  untuk mengumumkan peruntukan  dan isu politik.
Ketika isu kafir mengkafir meletus ekoran ‘Amanat Haji Hadi’ pada awal dekad 1980-an, timbul juga isu menggunakan masjid untuk mesyuarat  cawangan parti siasah. Persoalannya, sebelah pihak  tak dibenarkan  berpolitik, pihak yang lain pula bebas menggunakan  masjid untuk mencari pengaruh?
Pelbagai  isu membabitkan Islam dan penganut agama lain masih kabur. Bolehkah wanita bukan Islam mendekati masjid tanpa menutup kepala? Bolehkah  bukan Islam berucap dengan memetik ayat al-Quran dan hadis di khayalak ramai? Bolehkah seorang tokoh  bukan Islam dikaitkan dengan pimpinan Umar Abdul Aziz?  Bolehkah bukan Islam menyebut kalimah Allah?
Semuanya masih kabur kerana  tiada garis paduan yang lengkap. Mufti, jabatan agama Islam negeri, Jabatan Kemajuan Islam, Yayasan Dakyah Islamiah, Majlis Fatwa Kebangsaan dan  kementerian terbabit  perlu  duduk semeja membincangkan isu membabitkan Islam supaya tidak menimbulkan hal yang remeh seperti sekarang.
Sebagai sebuah negara yang meletakkan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan,  amat wajar   garis panduan dikeluarkan supaya  isu agama tidak dikaitkan dengan mana-mana pertubuhan siasah.
Ahli agama perlu bebas berijtihad dan mengeluarkan fatwa  tanpa  terikat dengan kedudukan kerusi dan kepentingan peribadi.  Sudah sampai masanya ahli agama bersuara mengenai isu membabitkan Islam dan penganut agama lain kerana konsep 1Malaysia mengutamakan kebijaksanaan dan kewarasan semua pihak.
Sebagai ahli Jemaah Masjid Taman Cheras Jaya, penulis rasa hairan; perlukah isu sensasi dan sensitif dijelmakan lagi sedangkan kita sudah menjenguk  tahun baru 2011  dengan kedewasaan akal dan minda?

Monday, December 27, 2010

Penjara khas ajaran sesat

(Pengikut tak patut ditempat bersama banduan lain bimbang fahaman berkembang di penjara)

AGAMA dan kepercayaan wujud sejak awal tamadun dunia. Manusia memerlukan pegangan untuk mentadbir kehidupan. Mereka juga berlandaskan pegangan kepercayaan untuk mengurus hubungan sesama manusia dan persekitaran.

 Islam diturunkan untuk membentuk ummah yang salih dan mengukuhkan persaudaraan. Islam tidak membezakan warna kulit, ras dan jantina. Islam mengutamakan perpaduan sosial dan melarang perhambaan dalam masyarakat.
 Bagaimanapun, kemuliaan Islam mula tercemar selepas tamadun Umaiyyah dan Abasiyyah. Gerakan yang dikatakan mempelopori perpaduan ummah  meletakkan perbezaan antara Islam dan sistem perundangan. Mereka menjadikan Islam untuk ibadat dan sistem hukum berdasarkan kepintaran akal manusia. Lebih teruk, apabila ada  golongan yang menyingkirkan Islam dalam pentadbiran hingga menyebabkan wujud salah urus pentadbiran, fahaman sekular dan menduakan kekuasaan Ilahi. Kemurnian al-Quran dan hadis diketepikan kerana kemodenan mendorong insan menggunakan hukum akal dalam tindakan mereka.
 Di negara kita, ramai pengikut ajaran sesat yang didapati bersalah di mahkamah dipenjarakan bersama pesalah lain. Bagaimanapun  timbul  polemik; wajarkah mereka ditempatkan bersama tahanan lain kerana  kesalahan mereka membabitkan akidah yang tentunya memerlukan pendekatan berbeza untuk mengatasinya.
 Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) mencadangkan  pusat tahanan ajaran sesat diwujudkan di negara ini. Saranan ini wajar disokong kerana bentuk kesalahan membabitkan akidah memerlukan tindakan berlainan untuk mengatasinya. Pesalah agama tentunya berbeza dengan penjenayah lain. Mereka boleh mempengaruhi banduan lain jika ditahan di penjara yang sama.
 Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan JAIS, Mohamad Rais Rasid, bimbang ajaran sesat akan terus berkembang di penjara jika pesalahnya ditempatkan bersama banduan yang lain.
 Sehingga kini kerajaan mengesahkan 56 ajaran sesat yang bertebaran di dalam masyarakat. Bukan bangsa Melayu saja mengalami ancaman itu, tetapi Melayulah bangsa yang paling ramai terpengaruh dengan ajaran bertentangan dengan Islam.  Pernikahan Shamsuddin Che Deraman atau lebih dikenali Sudin Ajaib dengan budak perempuan berusia 11 tahun di kaki lima sebuah masjid di Kelantan amat memeranjatkan. 
 Sebelum ini beberapa kes membabitkan golongan ‘dakwah’ pernah mencemaskan masyarakat. Kumpulan Al-Arqam diasaskan oleh Ashaari Muhammad pernah dikenali sebagai Jamaah Aurad Muhammadiah dan mengembangkan pengaruh dalam kalangan pelbagai lapisan masyarakat. Kumpulan ini menyebarkan dakyah menerusi bidang pendidikan, penerangan, nasyid, penerbitan, perusahaan, perniagaan, perubatan dan pertanian.
 Aktiviti Darul Al-Arqam bermula pada 1971-1972 di Kampung Datuk Keramat dan beroleh perhatian dan penerimaan ramai selepas bertapak di Sungai Pencala pada 1973-75. Di antara kepercayaan mereka adalah Syeikh Muhammad As-Suhaimi yang meninggal pada 1925 dinyatakan tidak mati, sebaliknya masih hidup dan akan kembali untuk memimpin umat Islam. Mereka yakin Syeikh Muhammad setaraf Ashab al-Kahfi dan Nabi Khidir.
  Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) melihat adanya penyelewengan akidah dalam organisasi ini. Kerajaan mengharamkan penerbitan dan pengedaran buku Aurad Muhammadiyah Pegangan Darul Arqam pada 1986. Pertubuhan itu diharamkan berdasarkan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan pada 5 Ogos 1994 yang memutuskan ajaran dan fahaman kumpulan itu bertentangan dengan akidah dan syariah Islam, sekali gus mengakibatkan syirik. Berikutan itu Ashaari ditahan bersama beberapa pemimpin kanan kumpulan itu mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Beliau kemudian dikenakan tahanan rumah di Rawang dan Labuan, sebelum dibebaskan pada 25 Oktober 2004. Kini, walaupun Ashaari sudah tiada, pengikutnya masih aktif di beberapa lokasi tertentu.
  Kumpulan Persaudaraan Ilmu Dalam Al-Ma’unah (Al-Ma’unah) pula sanggup menceroboh kem Rejimen Askar Wataniah pada subuh 2 Julai 2000 dan melarikan sejumlah besar senjata api. Mereka bertindak di luar kewarasan kerana meyakini ilmu batin yang dimiliki amat kebal dan boleh melakukan agenda peribadi.
 Akal yang waras juga tidak menerima orang seperti Ariffin Mohamed atau Ayah Pin yang mendirikan Kerajaan Langit di Besut, Terengganu. Tetapi ramai pengikutnya yang sanggup meminum air basuh kaki Ayah Pin sebelum dakyahnya diharamkan pada 2005 dan dia melarikan diri ke Narathiwat, Thailand pada 2006.
 Tidak mungkin orang yang arif membaca al-Quran dan hadis mempercayai kewujudan nabi dan Rasul Melayu seperti Abdul Kahar Ahmad kerana Rukun Islam dan Rukun Iman sudah menggariskan ketentuan-Nya. Namun masih ada yang termakan dakyahnya walaupun Abdul Kahar sudah dijatuhi hukuman penjara 10 tahun, enam sebatan dan denda RM 16,500. Semuanya kerana taksub dan taklid kepada seseorang hingga tidak dapat mewaraskan diri sendiri.
 Walaupun Abdul  Kahar dipenjarakan, apakah ada jaminan dia tidak mempengaruhi orang lain dalam tahanan? Justeru, saranan JAIS mengenai penjara khas pesalah agama perlu diteliti agar dakyah  ajaran sesat dapat ditangani lebih saksama. - Berita Harian, 27 Disember 2010

Monday, December 20, 2010

Kelincahan Larry King terus diingati

(KING adalah tokoh pengacara mengetepikan kepentingan peribadi)

DUNIA mengenalinya setanding negarawan besar. Lebih suku abad bicara lincah hos program popular CNN, Larry King menjadi tumpuan sejagat. Dia pernah lantang mengkritik kegilaan Amerika Syarikat (AS) mengganyang bumi Iraq dan Afghanistan. Dia pernah menyamakan kegilaan berulang di Vietnam akan meranapkan dominasi Rumah Putih sebagai pusat demokrasi dunia.
Selepas 25 tahun bual bicaranya menyentuh kesan Perang Dingin, serangan spekulator mata wang tajaan George Soros, keresahan di sempadan Semenanjung Korea, kesan gerakan reformasi di Indonesia dan Malaysia; dunia penuh emosi mengucapkan salam perpisahan kepada King kerana suara lantangnya bakal hilang di media penyiaran. King hanya manusia biasa. Pernah gelandangan. Pernah berulang kali runtuh rumah tangganya. Pernah juga lamaran cinta yang tidak berbalas. Namun, dia bangkit daripada segala kegagalan hidup untuk menjadi hos televisyen ternama yang disegani di seluruh dunia. Telatah, sinikal, sindiran dan kritikan diselami jenaka pedas tentunya pernah mencuit perasaan George W Bush dan Tony Blair. Ketika dunia melihat kebesaran nama King, dunia juga sudah melupakan nasib anak muda yang tidak cemerlang pendidikannya dan pernah ditolak permohonan memasuki akademi tentera.
Bicaranya menjadi topik hangat dan pernah mengundang kontroversi hubungan antara Washington dan dunia Barat menjelang saat keruntuhan Tembok Berlin yang memisahkan dua Jerman pada era pasca Perang Dingin.
Pada 16 Disember lalu dia mengakhiri khidmatnya dalam satu program penuh beremosi serta mendapat ucapan penghargaan daripada Presiden Amerika dan pesaing daripada stesen penyiaran lain. Berusia 77 tahun, tempat King untuk program siaran langsung Larry King Live, akan digantikan bekas wartawan British, Piers Morgan.
Dia meninggalkan program yang paling disenanginya sejak berkhidmat di stesen yang berpusat di Atlanta sejak 1985. Dia juga menerima sanjungan daripada Presiden Barack Obama yang menyampaikan ucapan penghargaan menerusi persidangan video. Malah, pesaing King daripada stesen penyiaran lain, termasuk Barbara Walters, Diane Sawyer dan Katie Couric turut memberi penghargaan terhadapnya. Aktor yang kini Gabenor California, Arnold Schwarzenegger mengisytiharkan Hari Larry King (Larry King Day) di negeri barat Amerika itu.
Dari segi sejarah, dunia hanya memiliki dua tokoh pengacara yang hebat. Selain King adalah Oprah Winfrey sentiasa segar menerusi program bual bicara mereka.
Sejak 1985, Larry King Live di CNN mempunyai rating paling tinggi dan satu-satunya program bual bicara televisyen menerusi telefon yang menjangkau seluruh dunia dan dipancarkan secara langsung.
Dilahirkan di Brooklyn pada 1933, King yang nama sebenarnya Lawrence Harvey Zeiger, yatim sejak berusia sembilan tahun dan bukan manusia cerdas serta kurang berminat meneruskan pengajian. Dia pernah menjadi pengacara radio di Miami dan pernah menemu bual tokoh ternama dunia.
Kontroversi, isu peribadi dan kecemerlangan kerjaya membantu King menjadi personaliti yang hebat. Dia menjadikan CNN sebagai markas untuk berjenaka dan menyanggah pandangan tetamu ternama yang diundangnya. Dia berjaya mencungkil rahsia peribadi Frank Sinatra, Al Pacino, Dalai Lama, Bill Clinton, Richard Nixon hingga Angelina Jolie dan Mike Tyson. Di stesen televisyen inilah namanya bersinar cepat dan bertahan lama lebih 25 tahun menjadi pengacara terhebat di dunia.
King tokoh pengacara yang mengetepikan kepentingan peribadi. Dia tidak berpolitik dan bebas menyuarakan pendapat tanpa keraguan. Dia bukan Demokrat, tidak juga Republikan. Tetapi dia tetap berfahaman bebas dan tanpa ragu mengkritik tamu yang diundang pada programnya.
Mungkin terlalu awal untuk mengatakan CNN bakal kehilangan permata paling berharga. Namun, paling jelasnya, program bual bicara di kaca TV terasa kehilangan ‘sambal’ tanpa King kerana lelaki yang mempunyai masalah penglihatan itu sudah membentuk jati luar biasa selama 25 tahun bersiaran. - Berita Harian, 20 Disember 2010

Tuesday, December 14, 2010

OKU mahu peluang, bukan ungkapan simpati

(Majoriti golongan kurang upaya kekal sebagai antara berpendapatan bawah RM1,500 sebulan)

DALAM konteks orang kurang upaya (OKU), kenyataan demi kenyataan dikeluarkan untuk memastikan penyertaan menyeluruh mereka dalam masyarakat. Namun hasilnya tidak seberapa. Nasib OKU tidak banyak berubah walaupun negara sudah lebih separuh abad merdeka. Sehingga kini pelbagai istilah digunakan – orang kelainan upaya, orang kurang upaya, orang cacat, golongan istimewa dan entah apa lagi — namun usaha untuk memastikan mereka mendapat tempat sewajarnya dalam masyarakat, masih misteri. Kementerian ditubuhkan kerajaan untuk membela nasib mereka lebih memberi fokus kepada isu kewanitaan, ibu tunggal, anak luar nikah dan pembuangan bayi. Justeru, nasib OKU hanya diperkatakan secara bermusim dan tiada jaminan sebarang tindakan tegas untuk menyelesaikan masalah mereka.

OKU tidak mengharapkan simpati, apatah lagi diberi keistimewaan. Mereka hanya mengharapkan peluang dan penyertaan dalam masyarakat. Mereka juga mengharapkan ruang untuk bekerja dengan jaminan pendapatan yang selesa. Malangnya, tidak banyak peluang diberi kepada mereka. Justeru, majoriti OKU kekal sebagai antara golongan berpendapatan di bawah RM1,500 sebulan. Jika di bandar raya seperti Kuala Lumpur dan Petaling Jaya, tentunya mereka antara nama yang tercatat dalam senarai kemiskinan bandar.
Bagaimanapun kenyataan Datuk Seri Najib Razak, mengenai pembelaan nasib OKU pada Karnival Jualan Produk Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Peringkat Kebangsaan di Stadium Titiwangsa, Taman Tasik Tititwangsa, 4 Disember lalu amat diharapkan. Perdana Menteri memberi jaminan kerajaan akan memastikan semua agenda pembangunan negara dinikmati setiap masyarakat termasuk OKU.
Beliau berkata, agenda itu yang berpaksikan prinsip keadilan sosial dan inklusif, dapat memastikan wujudnya sebuah masyarakat yang adil, saksama dan seimbang di negara ini. “Kesejahteraan negara bukan hak yang dimiliki oleh sebahagian rakyat negara ini, sebaliknya semua golongan dalam masyarakat tidak kira sama ada berupaya penuh atau kurang upaya,” katanya.

Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) mengandaikan 10 peratus jumlah penduduk di sesebuah negara terdiri daripada OKU. Ini bermakna 2.7 juta rakyat Malaysia tergolong OKU walaupun hanya segelintir yang mendaftarkan diri dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat.
Angka yang besar ini memerlukan tindakan tegas pelbagai pihak. Kerajaan, khususnya kementerian terbabit perlu menggariskan tindakan susulan untuk memberi peluang kepada OKU sama ada dari segi pendidikan, peluang berniaga dan pendedahan di pelbagai sektor pekerjaan. Mereka juga wajar dilantik sebagai senator di Dewan Negara bagi menjamin suara OKU pada peringkat Parlimen. Pihak swasta dan pertubuhan sosial juga perlu berperanan kerana OKU memerlukan peluang memajukan diri bukannya ungkapan simpati yang boleh menjejaskan masa depan mereka sendiri.
Ramai di kalangan OKU berkelayakan, tetapi diabaikan untuk menyandang jawatan setimpal berpunca sikap prejudis segelintir anggota masyarakat sendiri. Siti Huraizah Ruslan – antara graduan cemerlang yang pernah mendapat liputan media, namun sehingga kini masih belum mendapat pekerjaan yang setimpal dengan kelulusan dan kemampuannya.
Beliau pernah menjalani temu duga untuk mengisi jawatan pensyarah di pusat pengajian yang pernah mendidiknya dulu, tetapi dianggap tidak berkelayakan kerana cacat penglihatan. Seorang graduan undang-undang pula terpaksa menganggur beberapa tahun sebelum diterima menjadi peguam di Lembah Klang. Mereka ada kelayakan dan kemahuan untuk memajukan diri sendiri. Malangnya, kerana kekurangan peribadi menyebabkan hasrat untuk berbakti kepada masyarakat tergendala.

Di samping mereka, ramai lagi OKU yang dinafikan peluang kenaikan pangkat kerana kekurangan fizikal. Sikap menghukum tanpa mengambil kira kemampuan OKU adalah tindakan keterlaluan. Apakah kecacatan suatu dosa hingga menyebabkan mereka dinafikan peluang kenaikan pangkat?
Malaysia memperkenalkan Akta Orang Kurang Upaya 2008 bertujuan mengiktiraf sumbangan mereka dalam masyarakat. Akta ini diluluskan di Parlimen (Dewan Negara) pada 24 Disember 2007 dan diwartakan pada 24 Januari 2008 sebelum dikuatkuasakan pada 7 Julai 2008. Ia memberi pengiktirafan hak OKU dan menukar konsep OKU daripada konsep kebajikan kepada konsep right-based.
Akta ini membolehkan OKU mempunyai hak penyamaan peluang dan penyertaan penuh dalam masyarakat setara dengan ahli masyarakat lain. Ia juga memperuntukkan perihal berkaitan pendaftaran, perlindungan, pemulihan, pembangunan dan kesejahteraan OKU.

Bagaimanapun akta ini tinggal kaku di atas kertas tanpa pelaksanaan yang jelas. Sejak pengisytiharan Tahun Antarabangsa Orang Kurang Upaya 1980 dan pelancaran The World Programme of Action Concerning Disabled Persons 1982, Malaysia turut memperkenalkan program bagi membaiki kualiti kehidupan OKU. Bagaimanapun hasilnya masih misteri kerana kita terlalu banyak bercakap dan bersimpati tanpa sebarang tindakan tegas.
Masalah sikap menyebabkan nasib OKU terus diabai. Pelaksana pembangunan negara sering mengabai keperluan OKU hingga menyebabkan kemudahan awam milik segelintir masyarakat. Masih banyak bangunan yang tidak menyediakan kemudahan asas untuk OKU. Tandas awam dan kemudahan laluan OKU sering dilupakan.

Tempat parkir kenderaan OKU jarang disediakan. Jika ada pun, ia sering diceroboh pihak lain hingga menyebabkan OKU sukar menjalani kehidupan di kawasan awam. - Berita Harian, 14 Disember 2010

Tuesday, December 07, 2010

WikiLeaks dedah kepincangan Rumah Putih pasca Perang Dingin

PASCA Perang Dunia Kedua dikenali sebagai abad Amerika Syarikat (AS) kerana Washington menguasai hampir setiap penjuru dunia dalam pelbagai sektor. Keruntuhan Tembok Berlin dan perpecahan Soviet Union secara langsung mengiktiraf AS sebagai kuasa tunggal dunia. Seluruh benua berpaksikan AS seakan Rumah Putih menjadi pusat penguasaan global.


Pada dekad 60-an hingga awal 80-an, perimbangan kuasa dunia lebih terarah kepada persaingan blok NATO (Pakatan Atlantik Utara) dan Warsaw (gabungan negara komunis di Eropah Timur yang berkiblat kepada Soviet Union). Saingan dan permusuhan antara CIA (Agensi Perisik Pusat) dan KGB menjadikan Perang Dingin seolah-olah bakal pencetus Perang Dunia Ketiga.

Kejatuhan Vietnam, Laos dan Kemboja kepada rejim komunis hampir menjelmakan teori domino di Asia Tenggara hingga menyebabkan pasaran saham dunia terjejas pada dekad 70-an. Isu keselamatan serantau sering menjadi topik perbincangan dan AS dianggap sebagai pelindung negara kapitalis dunia.

Apabila runtuhnya Soviet Union dan beberapa negara di Eropah Timur menyingkir penguasa komunis, AS dianggap penguasa tunggal dan dominan menguasai perdagangan dan politik dunia.

Washington dianggap kiblat kepada dunia moden dan AS segala-galanya yang mentadbir pendapat sejagat. Keadaan ini memberi ruang kepada Rumah Putih melihat dunia dari kaca mata tersendiri hingga menyebabkan mereka tidak segan menyokong sesuatu rejim dan menyingkir rejim yang lain jika dianggap mencabar kepentingan Washington.

AS dengan kerjasama CIA pernah mendaulatkan takhta Shah Iran semata-mata bimbang golongan mullah berkuasa di Teheran. Menyokong raja yang hidup kebaratan boleh dianggap benteng terakhir untuk keselamatan Teluk Parsi yang ada kepentingan dengan rejim Zionis di Tel Aviv. Hanya apabila gerakan massa tidak boleh dibendung, AS terpaksa undur dengan penuh keaiban ketika Shah Iran gagal menggunakan Savak untuk mengekalkan takhta.

AS juga mendaulatkan kekuasaan Ferdinand Marcos di Filipina kerana tidak mahu golongan yang dianggap radikal berkuasa di Asia Tenggara. Cuma apabila gerakan rakyat yang menobatkan Corazon Aquino, AS terpaksa mengalah dan membiarkan tokoh wanita itu berkuasa di Filipina.

Sikap waspada dan prejudis terhadap kerajaan di sesebuah negara mendorong AS sentiasa sinis kepada orang lain. Justeru, tidak menghairankan apabila pendedahan Julian Assange menerusi sesawang WikiLeaks, mendedahkan kecaman AS terhadap hampir semua pemimpin dunia. Bagi AS, hampir seluruh dunia ditadbir oleh pemimpin yang lemah, rasuah, rakus dan tidak berdaya maju.

Hanya AS memenuhi cita rasa sejagat kerana kemampuan menggerakkan demokrasi tersendiri. Sikap ego AS sudah menjadi sejarah yang mengaibkan kerana mereka sendiri gagal membuktikan kekuatan sebenar di Indochina dan ribuan karung mayat tentera AS terpaksa dibawa pulang dari medan perang di Vietnam.

Hari ini, sebut saja AS, dunia tidak mungkin melupakan tangan kotor yang mengorbankan warga Iraq dan Afghanistan. Ribuan warga Dunia Ketiga mati kelaparan, anak kehilangan ayah di medan perang, bantuan senjata sekadar mengekalkan peperangan atas nama perjuangan menentang keganasan.

Pasca Perang Dingin menjadi acuan AS mengekalkan kekuasaan sejagat. WikiLeaks tentunya medium baru untuk menelanjangi kerenah sebenar AS yang sentiasa bergerak songsang di mata dunia.

Sejauh mana WikiLeaks jujur melaporkan, bukan jadi persoalan sekarang. Dunia dengan tenang melihat bagaimana AS melangkah ketika dua Korea sedang hangat dan China pula sedang memerhati penuh minat. Russia juga tentunya tidak melupakan era Perang Dingin dan memerhatikan kelibat AS penuh curiga. - Berita Harian, 7 Disember 2010

Monday, November 29, 2010

TV kini jadi ahli keluarga mencurigakan

(Zionis guna televisyen sebagai alat propaganda paling zalim untuk rosakkan imej Islam)

BABAK berkucupan antara dua bibir hampir menjadi menjadi kelaziman di ruang tamu kita. Watak  wira menendang musuh dan melepaskan tembakan bertubi-tubi bukan lagi sesuatu yang asing. Bagi mereka yang putus  cinta, tentunya asyik menonton filem romantik yang syahdu dan melankolis. Jejaka menarik tangan dara, mengucup jemarinya dan berlalu. Air mata pun bercucuran dan plot demi plot semakin mengharukan isi keluarga. Bagai tenggelamnya kapal Titanic, masing-masing sendu di ruang tamu.

Bagi si kecil pula, watak Doraemon, Hagemaru, Ninja Boy, Spiderman dan Detective Conan menjadi teman paling akrab. Ia mencuri   dua jam sehari masa  kanak-kanak  di seluruh dunia.

Segalanya ada di ruang tamu kita. Televisyen atau lebih akrab sebagai TV  bukan lagi sekadar alat penyebar maklumat atau hiburan semata-mata.  Ia sudah menjadi sebahagian ahli keluarga  pada masa kini.  TV lazimnya diletakkan pada sudut paling penting di sesebuah rumah.  Ruang tamu yang sepatutnya menjadi tempat tetamu berkunjung menjadi dewan menonton seisi keluarga.

Katakan apa saja  mengenai program TV,  kita terlalu ghairah untuk  meraikan ahli keluarga paling baru kerana  pelbagai program menarik. Malaysia kini mempunyai enam saluran TV percuma dan sebuah stesen satelit.

Hampir 27 juta daripada 28 juta penduduk Malaysia mempunyai sebuah TV. Bagi yang berada, mereka mempunyai beberapa TV yang diletakkan di ruang tamu, dapur,  bilik tidur tidur utama dan bilik anak.

Seorang  teman yang fanatik  TV menyediakan  bilik kalis bunyi untuk menempatkan alat pandang dengar. Kos bilik  audio visualnya lebih RM100,000. Bilik dilengkapi  pendingin hawa  ditampal  notis  pada pintu ‘no food, no drink, no smoking!’ Bilik yang jarang dimasuki anak dan isterinya  sering dikunjungi  kenalan untuk menonton tayangan  3D yang menayangkan filem format Blueray. Dia akan ceria apabila melihat temannya terpegun terhadap kecanggihan alat pandang dengar di kediaman  pinggir bukit itu. Dia   berjaya memanfaatkan  TV sebagai sebahagian daripada hidupnya.

Hari ini, siaran TV sudah membentuk budaya baru masyarakat kita.  Tradisi kunjung mengunjungi  pada musim lebaran diganti dengan keselesaan menonton TV di ruang tamu. Majlis perkahwinan yang sepatutnya terbuka kepada perkenalan dan pengukuhan persahabatan semakin dicabar oleh jeritan karaoke yang mencuit hati hadirin.

Ketika kejohanan bola sepak Piala Dunia di Afrika Selatan  pada Jun dan Julai lalu, hampir tiga  bilion penghuni planet bumi menjeritkan perkataan ‘gol’ selama 30 hari. Bayangkan TV sudah menjalar di ruang tamu,  kopitiam dan restoran untuk merayakan kejohanan paling  unggul di dunia. Bayangkan lebih separuh daripada lima bilion penghuni dunia menonton sekurang-kurang sekali  perlawanan di kaca TV ketika Piala Dunia berlangsung.

Ketika George W Bush mengisytiharkan Perang Teluk untuk mengganyang Saddam Hussein dan bumi Iraq, seluruh dunia bagai terpaku melihat saluran CNN, BBC dan Al Jazeera menayangkan keangkuhan Amerika Syarikat meranapkan sebuah negara Islam yang kaya dengan tradisi sejarah tamadun  purba.

Tanpa simpati, agensi berita yang lazimnya dikuasai Zionis mendedahkan kejahatan pemimpin Islam dan perlunya  ‘bersekutu’  dengan Bush  untuk menjayakan kempen memerangi keganasan. TV menjadi  alat   propaganda paling  zalim untuk menghalalkan tindakan  terhadap umat Islam.

Hari ini pelbagai dakyah dan propaganda zionis menjadi agenda utama di kaca TV. Ia dibawa secara langsung ke ruang  tamu kita. Perkahwinan mewah bukan sekadar membabitkan kerabat istana Britain dan artis ternama dunia, malah  sudah merasuk sebahagian rakyat Malaysia. Perkahwinaan tajaan sudah menjadi  tradisi bentuk baru. TV sudah berjaya membentuk kesan kehidupan yang mencurigakan.

Jika dulu TV dikaitkan dengan pendidikan dan kecanggihan bermaklumat, kini TV mempunyai sisi lain yang  mencurigakan.  Imej lelaki lembut hampir setiap hari berada di mata anak kita. Imej jalang dan kebendaan sering membayangi kemurniaan alat komunikasi moden. Saluran beritanya  pula menayangkan khabar  dari Amerika dan Blok Barat kepada  dunia tiga yang lazimnya  mundur dan perlu bantuan. Kita pun termakin teruja di ruang tamu  kerana TV menjadi ahli keluarga yang amat mencurigakan!  - Berita Harian, 29 November 2010