Pages

Tuesday, January 29, 2013

Kuala Lumpur cucu Yap Ah Loy punya

Pada 1 Februari ini genaplah 39 tahun Kuala Lumpur sebagai Wilayah Persekutuan. Kita bersama menerima kota ini sebagai ibu kota dan pusat perkembangan ekonomi. Kita juga menghargai Kuala Lumpur sebagai kota perusahaan dan wilayah terancang serta kononnya pusat perkembangan bahasa, budaya dan peradaban bangsa.

  Kita juga harus menerima bahawa Kuala Lumpur juga tempat bahasa Melayu dihakiskan nilai ekonomi menerusi pelbagai program yang tidak memihak kepada jati diri bangsa. Papan tanda yang lintang-pukang tatabahasa dan ejaannya. Bahasa rojak, slanga dan tulisan khidmat pesanan ringkas (SMS) sebahagian  ciri berbahasa di kota raya ini. 

  Di sini juga pengisytiharan bahasa Inggeris sebagai pengantar utama subjek Sains dan Matematik pada 2003. Bahasa Melayu dianggap tidak penting kerana nilai ekonominya rendah. Tiada ciri globalisasi!

  Sejak 1974 hingga sekarang terlalu banyak sejarahnya. Kuala Lumpur  dulunya berpenghuni sejuta orang kini tidak dipastikan angka sebenar penduduknya. Jumlah pendatang,  halal atau haram, menjadi sebahagian  statistik kehidupan kota yang pesat membangun.

  Jumlah penduduk Lembah Klang (termasuk beberapa kawasan di Selangor) seramai lapan juta orang menggambarkan Kuala Lumpur seperti Jakarta, Bangkok dan Manila yang tidak kalah menerima perubahan. Penghuninya sudah reda dengan kehidupan yang pelbagai di kota besar ini. Mereka sanggup membayar tol untuk memasuki kesesakan kota raya  pada waktu puncak tanpa bersungut  lagi.

  Sebagai kota yang mahu dilihat gah dari segi kuantiti bangunan dan prasarana, Kuala Lumpur ikut terseret dengan warna hitam putihnya. Di sebalik bangunan pencakar yang megah mencabar awan, ada manusia lesu di lorong belakang dengan wajah gelisah dan hamis. Mereka buruh kasar, pencuci jalan, pelacur, tukang sapu, pondan jalanan, penagih dadah, kutu rayau, pencopet, jemaah tabligh dan pengedar yang ikut sama menterjemahkan Kuala Lumpur mengikut kamus hidup sendiri 

  Nasib yang pelbagai demi kepelbagaian kehidupan. Inilah Kuala Lumpur, sebuah kota yang sukar ditafsirkan jati diri dan sistem nilainya. Sehingga sekarang kita tidak pasti takrif kebudayaan kebangsaan.

  Di taman perumahan dan kawasan industri, kerancakan ekonomi Kuala Lumpur sejak lima dekad lalu amat menarik perhatian penduduk kawasan lain untuk berhijrah dan memakmurkan kota raya ini. Urbanisasi simbol sebuah kota yang banyak menerima nikmat Dasar Ekonomi Baru (DEB) selepas insiden 13 Mei 1969.

  Di Kuala Lumpur jugalah lahirnya istilah Melayu baru yang mendapat nikmat pasca DEB. Mereka walaupun berakar umbi dari desa, menjadikan Kuala Lumpur untuk memperagakan bakat, akal dan kelayakan selaras  keperluan kehidupan global. Nilai dan jati diri turut berubah. Tradisi muafakat  dibawa dari desa semakin tercabar. Mimpi sebahagian daripada kita juga ikut berubah sesuai  keperluan dan keadaan.

  Persaingan kewangan dan pengaruh menjadikan Kuala Lumpur turut dimeriahkan dengan pusat percaturan kuasa yang akhirnya memberi kesan kepada rakyat di seluruh daerah. Di Kuala Lumpur wujud istilah rusuhan jalanan atau pidato pedas sang tokoh yang mahu memperagakan bakat siasah dan keupayaan menangani lawan politik. Di sini juga  lahirnya isu mempertikaikan kontrak sosial dan mendebatkan kalimah Allah. Ada yang sanggup bercakap soal bebas memilih agama kerana Kuala Lumpur sudah maju dan rakyat harus  hargai kebebasan dan hak asasi.

  Terima kasih Kuala Lumpur kerana membenarkan sejarah diubah berkali-kali. Tiada siapa  peduli Yap Ah Loy dianggap berjasa besar di Lembah Klang. Dia dikatakan membuka Kuala Lumpur tanpa  polemik. Murahnya sejarah apabila kita dibiarkan menerima hakikat Kuala Lumpur bukan milik kita yang  wujud ribuan tahun di rantau ini.

  Hari ini anak cucu Yap Ah Loy berkuasa di premis  utama di Kuala Lumpur. Mereka dengan warna hitam putihnya mendominasi kewangan dan perusahaan. Kita pula menerima sejarah seadanya kerana kota besar  tidak pernah berusaha   mengenali asal usul dan tradisi seseorang.

  Pada era   canggih ini kehidupan berjalan amat tergesa. Kelajuan tren dan digital memungkinkan Kuala Lumpur pasca 2020 dilihat lebih individualistik. Tiada masa untuk seniman jalanan menghibur tamu kerana Kuala Lumpur tidak lagi menghargai kreativiti.

  Seniman jalanan mesti jelaskan bayaran kepada penguasa  sebelum membuat persembahan. Penyair dan pelukis semakin terhimpit kerana Pasar Budaya hanya untuk koleksi plastik bagi tatapan pelancong.

  Jika Tokyo, Seoul, Paris, London dan Bali kekal dengan budaya dan seni sebagai agenda tarikan pelancongan, Kuala Lumpur menampilkan sosok berbeza;  kerlipan lampu Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), iklan ceti haram dan papan tanda yang tatabahasa tidak betul. 

 Sejak 1974, kita terus meraba dan mencari imej sebenar. Apakah ia sebahagian  imej  di Malaysia atau sistem nilai semakin terhakis kerana kita semakin tidak peduli jati diri sendiri. - Berita Harian, 29 Januari 2013

3 comments:

Mohd Faizal said...

Katanya Raja Abdullah yang mulakan Kuala Lumpur.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0201&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm

imlan adabi said...

Kita terlalu murah untuk menerima sejarah yang serba baru

Anonymous said...

http://lembagaadatmandailingmalaysia.weebly.com/kuala-lumpur-siapa-punya.html