Pages

Monday, May 06, 2013

Hormati keputusan rakyat Kelantan

Minggu lalu,  Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ke Kelantan lagi dan mengajak rakyat  menolak PAS pada Pilihan Raya Umum ke-13  (PRU-13) ini. Alasan Najib, PAS gagal tadbir Kelantan selepas 23 tahun diberi peluang memerintah. PAS hanya retorik dengan cerita agama dan majlis ceramah, tetapi gagal mengubah prasarana pembangunan.

  Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin juga  ke Kota Bharu dan memberi markah ‘E’ kepada pentadbiran Datuk Nik Aziz Nik Mat kerana tidak mampu mentadbir dengan baik. Kelantan kekal di antara negeri termiskin di Malaysia dan gejala sosial meningkat 20 peratus dalam tempoh lima tahun.

Sejak 1990, hampir setengah juta rakyat Kelantan terpaksa berhijrah untuk merebut peluang ekonomi di luar Kelantan. Di Lembah Klang saja, seramai 200,000 rakyat Kelantan yang aktif dalam pelbagai sektor ekonomi. Kejayaan mereka di perantauan menjadi bukti kesungguhan dan kerajinan untuk berjaya di tempat lain kerana tiada peluang untuk maju di negeri sendiri.

  Ramai juga anak Kelantan yang muncul sebagai penggerak dalam pelbagai sektor. Daripada penjual nasi dagang dan nasi kerabu di pinggir jalan serta pasar malam, sehinggalah pemilik restoran tomyam, mengetuai sektor korporat, syarikat berkaitan kerajaan, pegawai kanan kerajaan dan swasta, serta ilmuwan dan cendekiawan di pusat pengajian tinggi. Tidak terkecuali juga anak Kelantan yang gagal di perantauan dan sekadar penghuni lorong belakang  kerana kegagalan memanfaatkan peluang di ibu kota.

  Justeru, tidak hairan apabila Najib secara sinis menyeru rakyat  berubah segera dengan memilih Barisan Nasional (BN) mentadbir Kelantan. 

   "Bo lah weh, cukuplah 23 tahun, tipu rakyat, bohong. Ini nak buat lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai, buat tabung, ingat boleh buat lebuh raya dengan tabung (pungut derma daripada rakyat)? Berapa banyak tabung masuk, (sedangkan) kos RM2 bilion... (tentunya) tak boleh buat," katanya ketika berucap pada Program Himpunan Rakyat 1Malaysia di padang Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Petai, Pasir Puteh.

   Najib dalam rangka lawatan sehari mempersoal PAS yang sering melaungkan slogan negara Islam dan Kelantan sebagai serambi Makkah, tetapi tiada masjid yang dibina.

   Rakyat perlu melihat jaminan dan aku janji BN jika diberi peluang tawan Kelantan. BN akan menunaikan janji membina lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai, masjid negeri yang akan menjadi ikon negeri, pembinaan stadium, kampus bandar Universiti Teknologi MARA  (UiTM), membina 3,000 unit rumah mampu milik, perkhidmatan bas rapid Kota Bharu dan menyelesaikan masalah bekalan air.

   "Ambo beri jaminan menang PRU-13, lebuh raya, stadium, masjid dan lain-lain lagi kita akan buat, ambo dah janji buat rumah mampu milik di Kota Bharu sudah pun dimulakan, tempat lain pun kita akan buat, di Pasir Puteh ini pun kita buat. Tujuh perkara itu hanya permulaan, banyak lagi kita akan buat," katanya.

   Pada PRU-12, BN hanya menang tujuh daripada 45 DUN dan dua daripada 14 kerusi Parlimen di Kelantan. Angin perubahan semakin ketara apabila rakyat menyedari hanya BN yang mampu mengubah imej Negeri Cik Siti Wan Kembang.

  Seramai  906,282 pengundi akan menentukan arah tuju masa depan mereka esok. Kepulangan perantau mungkin membawa kesan berbeza. Seramai 150,000 pengundi luar Kelantan dijangka pulang mulai hari ini dan bakal menentukan tampuk pemerintahan untuk tempoh lima tahun akan datang. Mereka mewakili 15 peratus daripada jumlah pengundi keseluruhan.

  Persaingan beberapa kerusi menjadi perhatian ramai. Pengaruh BN meningkat secara mendadak ekoran kunjungan Najib beberapa kali ke Kelantan dalam tempoh tiga bulan.

  Kerancakan kempen menjadikan pilihan raya tahun ini amat unik sekali. Ketika sebelah pihak berusaha mengekalkan status quo 23 tahun di negeri yang majoriti 95 peratus penduduk Islam, BN pula yakin hanya pentadbiran berkesan mampu membawa perubahan untuk rakyat Kelantan.

Mentadbir dan melaksanakan pelan pembangunan memerlukan kerajaan yang baik, yang bijak merancang dan melaksanakan pelan transformasi.

Keputusan PRU-13 di Kelantan

BN menangi 12 daripada 45 kerusi yang dipertandingkan, peningkatan sekali ganda daripada enam kerusi yang dimenangi pada 2008.
   
Enam kerusi yang ditambah adalah Galas, Air Lanas, Selising, Semerak, Gual Ipoh dan Dabong selain mempertahankan kerusi Nenggiri, Paloh, Kuala Balah, Bukit Bunga, Kok Lanas dan Pengkalan Kubor.
Nik Aziz berundur daripada politik kerana masalah kesihatan. Husam Musa tidak dilantik exco apatah lagi jawatan lebih tinggi di Kelantan.

Hormati keputusan rakyat Kelantan. Jangan dera masa depan mereka. Tahniah  perjuangan anda mahukan royalti!  

No comments: