Pages

Monday, May 13, 2013

Perantau Kelantan sokong PAS?

 
Pemimpin UMNO tempatan menyalahkan perantau Kelantan menjadi punca Barisan Nasional (BN) gagal merampas Negeri Cik Siti Wan Kembang pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

  Suasana menjelang 5 Mei lalu hampir sama Pilihan Raya Umum 1999 apabila anak muda yang bekerja di Lembah Klang, Johor Bahru, Pulau Pinang dan Ipoh, pulang mengundi dan memberi sokongan kuat kepada pakatan pembangkang terutama PAS. Sebelum perantau pulang, ramai ahli UMNO Kelantan yakin menubuh kerajaan baru dengan harapan membawa pembangunan lebih pesat di negeri Serambi Makkah itu.

  Bagaimanapun kepulangan perantau mengubah suasana. Pengalaman di perantauan menyebabkan mereka terdedah pelbagai isu yang sukar ditepis UMNO Kelantan.  Isu demokrasi dan hak asasi dimainkan secara terbuka sekali gus mempengaruhi ahli keluarga dan rakan di Kelantan. Kehadiran pembesar UMNO menjelang pengundian tidak mudah mematah hujah lawan yang menimbulkan isu royalti minyak.

  Ada beberapa bas yang sepatutnya membawa rombongan yang memihak kepada BN, tapi mengibarkan bendera PAS sebaik saja memasuki Kelantan menerusi Gua Musang, Jeli dan Jertih.

  Sokongan ketara daripada perantau berjaya mengekalkan PAS yang mentadbir sejak 1990 dengan majoriti dua pertiga.  Seramai 150,000  pengundi Kelantan berada di luar kawasan dan mereka mempunyai agenda tersendiri apabila kembali ke negeri kelahiran. Ada ketika suara anak perantau lebih hebat berbanding 906,282 pengundi berdaftar yang berada di Kelantan.

 BN hanya menang 12 daripada 45 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) – peningkatan sekali ganda daripada enam kerusi yang dimenangi pada 8 Mac  2008. BN menang di DUN Galas, Air Lanas, Selising, Semerak, Gual Ipoh dan Dabong selain mempertahankan kerusi Nenggiri, Paloh, Kuala Balah, Bukit Bunga, Kok Lanas dan Pengkalan Kubor.

  Bagaimanapun undi popular masih memihak kepada PAS. Walaupun Datuk Nik Aziz Nik Mat tidak lagi menjadi Menteri Besar Kelantan,  penghormatan rakyat terhadap beliau masih tebal.

  Nik Aziz sudah mencipta mitos yang luar biasa. Walaupun pentadbirannya dipersoalkan pelbagai pihak namun mitosnya tetap tebal. Imej ulama, tok  guru, tokoh yang hidup amat sederhana mengatasi tuduhan salah laku tanah di kawasan bandar baru Tunjung.

  Isu penyelewengan balak dan kerakusan ahli PAS meneroka tanah kawasan Orang Asli di Gua Musang gagal mempengaruhi pengundi apabila Tok Guru menjadi imam solat hajat di Stadium Sultan Muhammad IV yang dihadiri puluhan ribu rakyat.

  UMNO perlu mempelajari pelbagai strategi menawan Kelantan yang amat kebal di bawah pimpinan PAS. Sejak 1990, Pilihan Raya Umum  1995, 1999, 2004, 2008 dan 2013 menggagalkan hasrat UMNO.

 Jangan salahkan musuh politik semata-mata. UMNO Kelantan perlu muhasabah diri. Tidak benar dakwaan pengundi tidak mahu pembangunan. BN dan UMNO perlu utamakan kemudahan asas menerusi Jabatan Pembangunan Persekutuan agar prasarana negeri dibangunkan oleh Pusat. Biarkan PAS dengan cerita ulama tanpa pembangunan tapi UMNO perlu menjadi model terbaik untuk mendapat sokongan jangka panjang.

  Ramai perantau yang mahukan Kelantan maju agar ahli keluarga mereka menikmati kesenangan hidup. Ramai juga yang sengaja membayar zakat di Kota Bharu walaupun mencapai kejayaan di tempat lain. Semuanya membuktikan semangat Kelantan masih tebal walaupun mencapai kejayaan dalam pelbagai sektor di luar bumi Darul Naim.

  Dianggarkan 200,000 keturunan Kelantan berada di Lembah Klang. Hampir RM500,000 wang disalurkan kepada ahli keluarga, badan kebajikan dan pusat zakat di Kelantan setiap bulan.

 Angka yang besar itu membuktikan komitmen perantau terhadap negeri kelahiran masih tinggi. Misterinya, mereka kurang mesra BN dan perlu kaji kenapa memihak kepada pembangkang.

  Persoalan lebih utama apakah Pusat akan mengabaikan pembangunan Kelantan untuk tempoh lebih lama? Apakah Kelantan tak perlukan kemudahan lebuh raya selesa seperti negeri lain?

  PAS pernah membawa dongeng lebuh raya rakyat dari Kuala Krai ke Kota Bharu dengan anggaran kos RM14 juta. Angka yang mustahil kerana janji PAS hanya dongeng kepada mereka yang kurang matang.

  UMNO perlu buktikan mereka lebih baik dan kekalkan bakti untuk rakyat. - Berita Harian, 14 Mei 2013

No comments: