Pages

Tuesday, May 07, 2013

Menanti kerjasama UMNO, PAS di Kelantan

Beberapa panggilan telefon dari Kelantan amat sukar dijawab. Ada yang  mengajak pulang ke Kota Bharu untuk meraikan pesta kemenangan.

Ada yang marah apabila beberapa tulisan penulis sebelum ini amat kritikal terhadap pembangunan Kelantan yang dicabar dengan pergolakan siasah.

   Sejak ditadbir PAS 23 tahun lalu, Kelantan sentiasa diperhatikan. Kerenah politik dan politikus menjadikan siasah di Negeri Cik Siti Wan Kembang kekal unik.    PAS merampas semula Kelantan menerusi pakatan dalam Angkatan Perpaduan Ummah pada 1990, selepas tewas kepada Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya khas 1978.    Walaupun pelbagai cubaan menawan Kelantan pada pilihan raya umum 1995, 1999,  2004 dan 2008, BN gagal membentuk pentadbiran kerajaan negeri.
  
Pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) kelmarin,  BN menang 12 daripada 45 kerusi  Dewan Undangan Negeri (DUN) – peningkatan sekali ganda daripada enam kerusi yang dimenangi pada  8 Mac  2008.

   BN menang di DUN Galas, Air Lanas, Selising, Semerak, Gual Ipoh dan Dabong selain mempertahankan kerusi Nenggiri, Paloh, Kuala Balah, Bukit Bunga, Kok Lanas dan Pengkalan Kubor.

   Ia membuktikan ada peningkatan undi BN. Bagaimanapun pencapaian tidak sama pada  PRU 2004 apabila BN hampir menewaskan PAS di Kelantan.

   BN perlu mula mengkaji strategi menawan  Kelantan. Seramai  906,282 pengundi   sentiasa mengkaji perkembangan politik BN dan PAS. Personaliti calon menjadi tumpuan. Imej kota, korporat dan liberal tidak sesuai dengan rakyat Kelantan yang 90 peratus penduduknya berbangsa Melayu dan Islam.

   Di kawasan yang majoriti penduduk teguh beragama, imej Islam perlu menjadi keutamaan. Strategi ini berkesan kepada PAS yang kononnya memperjuangkan Islam di Malaysia dan Kelantan dianggap serambi Makkah.  Ramai pemimpin PAS membawa imej ulama dan mendekati masyarakat, berbanding beberapa tokoh UMNO yang kurang menepati ciri berkenaan.

   Ada  pengundi di kawasan Parlimen Pasir Mas hairan bagaimana individu seperti Datuk Ibrahim Ali boleh dibenarkan bertanding di kawasan itu dan ahli UMNO yang sepatutnya menyerahkan kertas pencalonan  tidak berbuat demikian. Pertandingan menentang anak Menteri Besar Kelantan, Nik Mohd Abduh Nik Aziz tidak mudah diperhitungkan. Imej Datuk Nik Aziz Nik Mat sebagai ulama dan pemimpin besar PAS sepatutnya dicabar oleh ulama UMNO, bukan Ibrahim.

  Kekalahan di Pasir Mas sudah diduga sejak awal walaupun ada  publisiti bagi menafikan kemenangan PAS di kawasan itu.

  Ibrahim hanya meraih  25,384 berbanding Nik  Mohamad Abduh mendapat  33,431 undi. Majoriti PAS menang  8,047.   Keadaan berbeza pada 2008 ketika Ibrahim menggunakan lambang PAS menang dengan majoriti  8,991.

  Ini membuktikan kemenangan Ibrahim pada 2008 semata-mata sokongan ahli PAS.
  Keadaan sebaliknya berlaku kepada Tan Sri Annuar Musa yang menang Ketereh dengan majoriti 974 undi, selepas beberapa kali kalah sebelum ini. Beliau memperoleh 26,912 undi berbanding Ab Aziz Ab Kadir (PKR) 25,938 undi. Kemenangan Annuar boleh dikaitkan dengan kecenderungan pengundi muda terhadap kepemimpinannya. Kejayaan pasukan bola sepak Kelantan yang dikenali  The Red  Warriors menarik perhatian mereka..

  Annuar sentiasa berada di stadium bersama anak muda ketika pasukan Kelantan berentap. Faktor  ini membolehkan beliau menewaskan lawan yang menumpaskannya pada PRU-12  di kawasan sama.

  Rakyat Kelantan jelas mahumeneruskan kepemimpinan PAS, bukan menolak UMNO sepenuhnya. BN perlu mengkaji strategi bagi menawan Kelantan. Janji pembangunan tidak perlu diabaikan tetapi pelaksanaannya tidak perlu menunggu sehingga berkuasa.

   Rakyat tidak mahu janji pilihan raya dikaitkan dengan kemenangan. Masih ramai rakyat Kelantan yang yakin dengan kepemimpinan BN.

   Jika agenda perpaduan ummah dan muafakat Islam diutamakan tidak mustahil UMNO dan PAS boleh bersatu semula seperti pada 1973. Itulah detik sebenar kemenangan Islam dan Melayu yang sepatutnya diraikan. - Berita Harian, 7 Mei 2013

No comments: