Pages

Monday, May 06, 2013

Tiada rusuhan di Putrajaya

    Hasutan supaya rakyat mengadakan demonstrasi ala ‘Arab Spring’ di Putrajaya gagal apabila tiada kelibat ribuan penyokong mereka berarak dan berhimpun di Pusat Pentadbiran Kerajaan Pusat itu.
 
Suasana tenang di sekitar Putrajaya, terutama laluan ke Bangunan Perdana Putra yang menjadi destinasi utama penyokong pembangkang, kekal sehingga lewat malam tadi.

  Kegagalan mencetuskan demonstrasi itu membuktikan pakatan pembangkang bukan saja gagal berkuasa, malah tidak lagi mendapat kepercayaan dalam kalangan ahli mereka sendiri.

  Penyokong mereka mula menyedari majoriti rakyat menolak politik keganasan dan yakin dengan kepemimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk menjayakan pelan transformasi.

   Mereka tidak mahu kacau-bilau apatah lagi berpolitik secara berlebihan hingga menjejaskan keamanan dan kedaulatan demokrasi itu sendiri.  Justeru, tiada alasan untuk menyokong perarakan ke Putrajaya seperti dicanang pihak tertentu.

   Maklumat mengenai cubaan mengadakan perarakan serta perhimpunan selepas pengundian semalam disahkan sendiri Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar.

   Mengikut perancangan, perhimpunan BERSIH 4.0 itu akan diadakan selepas tamat pembuangan undi dengan melakukan kekecohan di semua tempat membuang undi dengan harapan menaikkan kemarahan rakyat. Perhimpunan yang dipanggil 505 akan bermula selepas 6.30 petang untuk menimbulkan kemarahan umum.

  Ia kesinambungan kepada tindakan pada malam sebelum pengundian apabila ribuan penyokong berkumpul di tempat terbuka tanpa mempedulikan hak awam.  Beberapa  perarakan dan aktiviti berkempen di hadapan Dataran Merdeka dilakukan sehingga  jam 2.30 pagi Ahad walaupun melangkaui had tempoh berkempen.

  Mereka bersikap tidak sopan dan mencabar orang ramai memperjuang demokrasi mengikut takrifan sendiri.

   Ketua Polis Kuala Lumpur,  Datuk Mohmad Salleh, dalam kenyataan berhubung perkara itu, menyatakan seramai 1,000 hingga 1,500 penyokong bermotosikal berkumpul di Dataran Merdeka dan menuju ke Kampung Baru.

   "Empat laporan polis dibuat ekoran kejadian berkenaan dan pihak polis juga menerima aduan daripada pengguna jalan raya mengenai  kesesakan lalu lintas," katanya.

   Pada hari pengundian pula, isu dakwat kekal yang didakwa dapat dipadamkan bergema di seluruh negara. Pemimpin pembangkang termasuk Karpal Singh dan Datuk Haron Din membuat aduan polis mengenai dakwat dicalit pada jari telunjuk kiri ‘hilang’ dalam beberapa minit.

   Dakwaan pengundi hantu juga bertali arus di beberapa kawasan seolah-olah proses pengundian tercemar dan keputusan sudah dapat dibayangkan.

   Kita bimbang sentimen dan tindakan menyebar dakwaan tanpa bukti  boleh menggugat keamanan.
   Sejarah pilihan raya Malaysia tidak pernah dikaitkan dengan keganasan. Kecuali kejadian 13 Mei 1969 yang sengaja dirancangkan oleh anasir subversif, proses pengundian  sentiasa berlangsung dengan aman dan keputusan  diterima dengan terbuka walaupun wujud sedikit polemik.

   Apa yang berlaku tahun ini membayangkan cabaran terhadap proses demokrasi itu sendiri. Ia berlaku apabila ada pihak yang sengaja membawa masalah peribadi sebagai isu bersama, lalu memperalatkan demokrasi untuk tindakan demonstrasi secara besar-besaran.

   Kita yakin pihak berkuasa memantau kejadian ini secara teliti dan bersedia menghadapi kemungkinannya.

   Pengalaman rusuhan di Algeria, Tunisia, Libya, Mesir dan kini Syria membawa kemungkinan ada dalang untuk menjatuhkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat.

  Sebelum ini mereka menganjurkan tiga perhimpunan BERSIH yang kononnya memperjuangkan demokrasi di Malaysia.

  Pada 12 Januari lalu mereka menganjurkan perhimpunan di Stadium Merdeka untuk menuntut proses pilihan raya adil dan semua pihak wajar mendapat hak demokrasi seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.

   Beberapa portal dengan angkuh membuat dakwaan jika pilihan raya tidak memberi apa-apa, rakyat diseru turun ke jalan raya.

   Percubaan berarak dan berkumpul di Putrajaya suatu tindakan yang tidak wajar. Suasana kecoh di pusat pentadbiran negara tentunya akan menjejaskan imej Malaysia di mata dunia. - Berita Harian, 6 Mei 2013

No comments: