Pages

Wednesday, May 08, 2013

MCA mahu ke mana?

Ke mana MCA selepas ini? Ke mana pula hala tuju masyarakat Cina dalam politik Malaysia? Dua persoalan yang sukar dijawab apabila keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) Ahad lalu menggambarkan kecenderungan kaum Cina yang tidak lagi memihak kepada Barisan Nasional (BN). DAP sekutu utama pakatan pembangkang yang mendominasi undi Cina boleh berpesta dengan kemenangan mendadak mereka daripada 28 kerusi Parlimen pada 2008 kepada 38 pada PRU-13.
 
  MCA pula hanya menang tujuh kerusi Parlimen dan 11 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada 37 kerusi Parlimen dan 90 DUN yang ditandingi kali ini.

 Keputusan yang dicatat MCA pada PRU-13 lebih buruk berbanding 2008 kerana menang 15 kerusi Parlimen dan 32 kerusi DUN daripada 40 kawasan Parlimen dan 90 kerusi DUN yang ditandingi.

  Beberapa kenyataan dan tindak-tanduk tokoh MCA ketika ini amat meragukan. Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek sejak awal lagi menyatakan parti berkenaan tidak akan menyertai kerajaan Persekutuan dan negeri kerana prestasi buruk dalam PRU-13.

  Beliau mengulangi pendirian MCA untuk tidak menuntut sebarang jawatan dalam kerajaan, seperti dipersetujui pada mesyuarat agung luar biasa tahun lalu.

Di Klang, semua pemimpin MCA Bahagian Klang meletakkan jawatan sebagai ahli Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung Persekutuan (JKKP) Pandamaran dan ahli jawatankuasa pelawat Hospital Klang berkuat kuasa serta-merta.

   Pengerusinya, Datuk Teh Kim Poo,  berkata 15 ahli JKKP dan 12 ahli jawatankuasa pelawat hospital itu melepaskan jawatan  serta  menutup pusat khidmat rakyat di Kampung Baru Pandaraman.

 Ahli MCA Melaka yang memegang jawatan dari peringkat kampung hingga ke peringkat negeri juga letak jawatan  mulai kelmarin. Ini bermakna tiada lagi ahli MCA yang memegang jawatan ketua kampung, ahli jawatankuasa dan kemajuan kampung, pegawai seranta, ahli lembaga pelawat hospital, penyelaras JAPERUN (Pejabat Jawatankuasa Dewan Undangan Negeri).

 Di  Ipoh, Datuk Dr Mah Hang Soon, yang mempertahankan kerusi DUN Chenderiang akur keputusan pucuk pimpinan parti dan menolak sebarang jawatan dalam kerajaan negeri jika ditawarkan. Dr Mah, satu-satunya Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN daripada MCA di Perak.

  Di Kota Tinggi, sebanyak 17 ahli jawatankuasa MCA Bahagian Kota Tinggi dan Tenggara  melepaskan jawatan  dalam agensi kerajaan.

Walaupun BN berkuasa semula di Kedah, Pengerusi MCA Kedah, Datuk Chong Itt Chew menegaskan parti berkenaan enggan menyertai pentadbiran kerajaan negeri.  Pada PRU-13, MCA hanya menang dua daripada enam kerusi yang ditandingi di Kedah.

  Isu MCA dalam kerajaan semakin banyak diperkatakan. Apakah alasan kemerosotan prestasi menjadi punca MCA enggan berada dalam kerajaan atau ada agenda tersembunyi dalam kalangan masyarakat Cina?

  Kita sedia maklum kaum Cina yang merangkumi 27 peratus penduduk Malaysia menguasai pelbagai sektor ekonomi negara. Dalam senarai 10 jutawan Malaysia yang disiarkan web Forbes pada 2012, tokoh Cina mendahului senarai dengan angka kekayaan yang luar biasa hasil nikmat pentadbiran BN  lebih lima dekad lalu.

Kejayaan Robert Kuok mengekalkan gelaran sebagai orang terkaya di Malaysia dengan nilai bersih RM36  bilion mustahil dicapai jika tidak kerana suasana ekonomi yang cemerlang di negara ini. Begitu juga Lee Kim Hua, Lee Shin Cheng, Teh Hong Piow,  Quek Leng Chan, Yeoh Tiong Lay,  Tiong Hiew King dan Vincent Tan  yang mendapat manfaat hasil perpaduan kaum di Malaysia.

  Apa pun alasan yang diberikan pucuk pimpinan MCA untuk tidak menyertai kerajaan, masyarakat berhak meragui kejujuran mereka. MCA sejak tradisi terkenal sebagai sahabat setia BN atau sebelumnya Perikatan yang diikut berjuang bersama Tunku Abdul Rahman Putra menuntut kemerdekaan negara.

  Sejarah MCA dalam kerajaan sentiasa ada pasang surut. Parti berkenaan meniti detik mencabar ketika krisis perkauman menjelang PRU-10 pada Mei 1969 yang akhirnya berlalu tragedi 13 Mei. Ketika itu ramai bangsa Cina yang meragui nilai kecinaan yang dimiliki MCA.

  Pada dekad 1970-an pula, MCA menghadapi cabaran hebat apabila isu Universiti Merdeka dikaitkan sebagai perjuangan militan Cina mempertahankan hak pendidikan mereka. MCA dalam dilema di antara memperjuangkan isu nasional atau mengikut rentak cauvinis DAP. Kini selepas ‘tsunami Cina’ melanda, apakah MCA akan berpandangan sama? - Berita Harian, 9 Mei 2013

No comments: