Pages

Friday, June 28, 2013

Anwar makan enak, pengikut berpanas luar Parlimen

 Gambar Datuk Seri Anwar Ibrahim menikmati hidangan bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak selepas majlis angkat sumpah Ahli Parlimen  tersebar di media baru Isnin lalu.

 Suasana ramah dan santai di dewan berhawa dingin membuktikan kepemimpinan parti sentiasa berusaha merapatkan jurang apabila berada pada majlis rasmi. Anwar dan Najib serta pemimpin negara lain boleh duduk semeja dan berbincang secara spontan. Berbeza dengan pengikut yang tidak rasional semata-mata taksub kepada pemimpin mereka.

 Suasana di dalam Dewan Rakyat berlainan di jalan utama menuju  Bangunan Parlimen.  Lebih 200 peserta perhimpunan haram, iaitu serpihan perhimpunan haram Blackout 505 di Padang Merbok, mencetuskan kekecohan di laluan masuk. Mereka merempuh sekatan polis dan dengan bangga mendakwa sebagai pejuang demokrasi.

 Kejadian didalangi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dan beberapa pertubuhan lain yang mempunyai kaitan dengan pakatan pembangkang, dipercayai bertujuan mengganggu majlis mengangkat sumpah Ahli Parlimen.

  Selain tidak menghiraukan amaran bersurai oleh Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad, mereka menghambur kata-kata kesat dan memaki hamun. Dua pegawai dan seorang anggota polis cedera dengan seorang daripadanya nyaris buta diserang. Seramai  32 individu ditahan bagi membantu siasatan berhubung kekecohan itu.

 Moral ceritanya, pemimpin berada dalam keadaan selesa di premis berhawa dingin, sedangkan pada masa   sama pengikut berpanas berjuang di jalan raya – baring di atas tar, menghirup udara jerebu dan bergelut dengan pasukan keselamatan yang cuba mengawal keadaan.

Ia menggambarkan pengikut yang taksub  berjuang kononnya menegakkan demokrasi tidak mengetahui pemimpin mereka berlapang dada di Parlimen sambil bersembang dan menikmati hidangan.

 Pada Sabtu lalu, perhimpunan haram yang dijangka dihadiri 300,000 penyokong pembangkang gagal menepati sasaran. Pemandu selesa mengendalikan kenderaan di kota raya termasuk laluan di Jalan Merbok tanpa   masalah. Hanya segelintir yang taksub dengan berpakaian hitam dan menjeritkan reformasi hadir  untuk membuang masa pada majlis yang tidak berfaedah itu.

 Pada hari ini orang tidak lagi bercakap soal demokrasi atau penipuan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Isu jerebu, kenaikan harga topeng dan masalah kesihatan ekoran ancaman persekitaran lebih diutamakan.

 Sebahagian besar rakyat Malaysia tidak lagi bercakap soal Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan dakwat kekal kerana kehidupan berjalan terus dan setiap isu yang dicetuskan beberapa bulan lalu sudah tamat tempoh.

 Sekarang masa terbaik untuk melihat Malaysia yang lebih aman dan santun. Isu remeh-temeh politik tidak lagi relevan. Anwar terpaksa terus bersuara dan berceramah dalam kalangan pengikutnya kerana legasi politiknya akan berakhir  kerana gagal mentadbir negara selepas PRU-13.

 Ramai penyokong sudah menyedari siapa Anwar yang sebenar. Malah ramai kalangan pemimpin PAS yang tidak setuju majlis di Padang Merbok kerana tidak menepati konsep demokrasi itu sendiri. Hak asasi dan kebebasan perlu bermatlamatkan mewujudkan perjuangan yang lebih baik, bukan untuk kepentingan individu.

 Hari ini ramai yang bimbang polarisasi kaum yang muncul sejak 5 Mei lalu. Perasaan kecinaan yang menebal boleh menggugat perpaduan kaum. Kontrak sosial yang dipertahankan menjelang 1957 semakin dicabar secara terbuka. Media baru memberi gambaran Melayu tidak mempunyai apa-apa lagi di negara ini. Persepsi orang Melayu terhadap  tokoh yang dianggap bersubahat dengan pihak lain amat memeranjatkan. Walaupun mungkin ramai yang tidak menyetujui gelagat beberapa pemimpin UMNO, mereka bimbang hak dan kepentingan Melayu semakin terjejas jika Anwar dan pakatan pembangkang berjaya membentuk kerajaan pada masa akan datang. Menangani persepsi tentunya tidak mudah. Kebimbangan orang Cina merampas kuasa politik selepas menguasai ekonomi Malaysia menimbulkan suara tidak wajar. Unsur perkauman semakin menakutkan, malah, jika tidak dibendung bakal memberi keadaan yang membimbangkan semua pihak.

 Sekarang masa terbaik untuk berlapang dada dan memastikan perpaduan ummah dikekalkan. Masa untuk kita perjuangkan Islam secara kolektif sudah tiba. Perpaduan ummah perlu dibentuk menerusi  sikap terbuka dan tidak semestinya  gerakan siasah. Politik ada masanya terlalu buta dan sedia membutakan hati pengikut yang taksub. - Berita Harian, 28 Jun 2013
 

No comments: