Pages

Tuesday, May 21, 2013

YB tak peka punca tsunami rakyat

Kita sudah memilih 505 wakil rakyat peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) dan 222 ahli Parlimen pada 5 Mei lalu. Kita memanggil mereka ‘Yang Berhormat’  kerana tradisi memaksa hormat kepada wakil rakyat. Kerana wakil rakyatlah,  desa kita aman dan membangun. Kerana wakil rakyatlah kampung kita ada jalan raya, masjid,  balai raya, masjid dan sekolah.

  Dalam mitos pasca merdeka, wakil rakyat dianggap golongan hebat dan bertuah. Mereka kononnya membawa suara rakyat dari desa ke kota. Mereka mengangkat luahan marhain ke Dewan Rakyat. Lebih menguntungkan apabila wakil rakyat terpilih menjadi menteri yang kononnya bakal membawa suara ramai secara lebih telus dan terbuka.

  Para era 1960-an, banyak suara rakyat menjadi polemik umum. Suasana pasca merdeka menjadikan manusia Melayu hauskan pembangunan, juga mahu nasib mereka terbela.

  Ahmad Boestamam (30 November 1920-19 Januari 1983) atau nama asal Abdullah Thani Raja Kechil, menegur kerakusan berpolitik yang luar biasa. Ganjaran perjuangannya menyebabkan beliau dipenjarakan sebanyak tiga kali. Alasannya kerana berhaluan kiri dan mendedahkan penyelewengan wakil rakyat. Karya beliau terutama  Tujuh Tahun Malam Memanjang (1976) mendedahkan penyelewengan golongan yang mendapat mandat daripada rakyat.

  Sasterawan Negara, Datuk Usman Awang menerusi sajak Pak Utih  secara sinis membandingkan kehidupan rakyat tidak banyak berubah berbanding ‘tuan’ yang mewah dalam mobil besar ketika melawat kawasan pedalaman. Lebih malang, rakyat yang menjadi alat kepada wakil rakyat hanya dirai dalam majlis yang kemudian nasib mereka terserah kepada takdir:
 ‘Di mana-mana jamuan dan pesta makan
 Ayam panggang yang enak di depan
 Datang dari desa yang dijanjikan kemakmuran.
 Pak Utih masih menanti dengan doa
 Bapa-bapa pergi ke mana dengan mobil besar?’

 Hari ini citra wakil rakyat sepatutnya berubah. Keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) boleh dianggap cabaran kepada insan bergelar wakil rakyat. Mereka tidak perlu lagi digelar ‘Yang Berhormat’. Mereka terpilih menjadi ‘Yang Berkhidmat’ untuk rakyat dan demi rakyat. Pengundi masa kini bukan lagi golongan taksub atau masih terikat dengan hubungan tradisi. Wakil yang gagal menghargai suara rakyat akan diadili di peti undi. 

  Amat malang bagi seseorang ahli politik yang menjenguk kawasan ketika hampir hari pengundian. Hal ini kerap berlaku. Kelekaan menjaga hati rakyat mendorong peralihan undi secara luar biasa. Rakyat bijak menilai dan kebijaksanaan itu diterjemahkan menerusi peti undi. Rakyat bijak menyemak kerana mereka mempunyai maklumat tambahan menerusi media baru yang jarang bersimpati dengan penyeleweng kuasa.

  Hari ini maklumat berada di hujung jari. Kebebasan blog, portal berita, khidmat pesanan ringkas, twitter dan facebook sudah menjadi perayaan sejagat. Tiada siapa yang boleh menafikan kebebasan berfikir dan mengeluarkan pendapat kerana hukuman sudah berada di belakang teknologi maklumat. Sumber kehidupan juga berubah yang akhirnya memaksa ahli politik bertugas lebih daripada kebiasaan.

 Era kerajaan menangani segala-galanya sudah berakhir. Musim propaganda secara melulu sudah dileburkan oleh teknologi digital. Dunia perlu berterima kasih kepada Ronald Reagan kerana era pentadbirannya di Rumah Putih membenarkan aliran maklumat pesat berkembang. Internet menjadi milik massa dan tiada siapa  yang mampu menghalang senjata bentuk moden itu.

  Kesan langsung di Malaysia berlaku pada 2 September 1998 apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat daripada kerajaan dan parti kerana dakwaan moral. Internet menjadi senjata mempertikaikan keputusan kerajaan dan kini ia berulang menjadi bahan propaganda yang mendesak orang ramai berhimpun pada majlis tanpa permit, semata-mata membantah keputusan PRU-13 yang dianggap tidak telus.

  Sesiapa saja yang terpilih menjadi wakil rakyat sekarang bukan saja berdepan dengan isu longkang tersumbat, banjir lumpur dan prasarana, juga bagaimana menanggapi pandangan umum.

  Era menguasai maklumat sudah berlalu seperti juga era wakil rakyat ke kampung untuk mendapat sokongan lima tahun sekali sudah berakhir.

Wakil rakyat seharusnya menonjolkan nurani yang baik. Bukan sekadar menjerit dan berhujah di Dewan Rakyat, bahkan membawa suara Malaysia ke seluruh dunia.

  Mereka adalah harapan generasi akan datang kerana pemimpin harus tumbuh bersama kesedaran membahagiakan bangsanya, bukan mengambil apa yang ada dan dijadikan milik peribadi! - Berita Harian, 21 Mei 2013 

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum Saudara Ku,

Marilah Berjihad melalui pena yang tajam ini. Saudara sangat berpengalaman sebagai penulis, berjihadlah untuk Islam.

Masuk tandas ikut cara Islam.
Makan nasi ikut cara Islam.
Sembahyang ikut cara Islam.
Puasa, zakat dan Haji ikut cara Islam.

KERANA ISLAM ITU SEMPURNA

Dengan itu, menulis dan penulisan pun untuk Islam.

DAN MEMIMPIN DAN KEPIMPINAN ITU PUN WAJIB IKUT CARA ISLAM.

Jadilah penulisan saudara sebagai satu dakwah untuk Islam.

imlan adabi said...

Terima kasih. Saya cuba memberi pandangan adil, walauipun ada yang mendakwa berpihak